Auteur Topic: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+  (gelezen 16236 keer)

Mark1973

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Gepost op: maandag 30 mei 2016, 19:46 »
Onlangs zijn  we verhuisd naar een andere woning waar een Galaxy 16+ installatie hangt. Vandaag met de leverancier gebeld, die ons binnenkort de nodige uitleg komt geven  en  nieuwe codes instelt.
Ik wil geen gebruik maken van een meldcentrale, maar volgens de leverancier zal de mogelijkheid om via sms te worden gewaarschuwd, binnenkort ophouden te bestaan.
Mijn vraag is: kan ik de huidige sensors ook met een nieuwere Honeywell installatie gebruiken? En welke is dan te adviseren? Nu zijn alleen een aantal PIR's en een rookmelder aangesloten.

Ik ben nog niet helemaal thuis in deze materie, maar all doende  leert men tenslotte. Als nog informatie nodig is, vraag gerust.

Mark

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #1 Gepost op: maandag 30 mei 2016, 19:58 »
Het probleem is niet zo zeer de centrale maar de KPN dienst welke het mogelijk maakte SMS-jes te versturen via hun SMS centrale.
KPN heeft dit afgestoten en is nu van OrcaGrouo.

Citaat
Stopt KPN met de Modem Ingang Dienst (verzenden van SMS berichten via een analoge lijn)?

Ja, KPN is per 1 juli met haar Modem Ingang Dienst gestopt en heeft deze dienst overgedragen aan OrcaGroup. Vanaf 1 juli 2014 is een abonnement benodigd om gebruik te maken van deze dienst. Dit is officiëel bekend gemaakt in een persbericht.

Je kunt een abbo kopen om zo doende toch je SMS functie te kunnen behouden, meer info: http://www.smsanaloog.nl/

Mark1973

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 31 mei 2016, 08:17 »
Dank Atomic. Dat sluit aan bij wat de leverancier me vertelde, behalve dat de SMS-dienst tegenwoordig via Orcagroup loopt. Voorlopig zal ik het daar maar even mee moeten doen, tot ik iets anders heb.
Blijft wel mijn vraag of ik de bestaande sensoren ook op een nieuwere Honeywell-installatie kan blijven gebruiken. Dan zou ik alleen de kast hoeven te vervangen, bijvoorbeeld door één die ook op een andere manier kan melden, zoals met een app. Op een later moment kan ik de randapparatuur wel aanpassen of uitbreiden (bijv met een paniekknop voor mijn partner, die slecht ter been is een nogal eens valt). Dat brengt me dan tevens bij de vraag welk model daarvoor geschikt is.

Overigens ontdekte ik gisteravond dat het deurcontact van de meterkast niet op de installatie is aangesloten. Toch maar  eens samen met de monteur kijken of alles nog wel naar behoren functioneert...

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 31 mei 2016, 19:23 »
De galaxy centrales werken met de weerstands waardes van 1000 ohm, in ieder detectie type zit dus deze weerstandswaarde.
Zou je een Galaxy Flex 1, 3 of Galaxy Dimension aanschaffen dan zijn deze compatible met je detectie.

Maar je zou natuurlijk ook met andere inbraakmeld centrales kunnen werken, echter is de vraag of die dan in de programmering omgezet kunnen worden zodat ze reageren op de 1000 ohm weerstanden. (iedere fabrikant hanteert zijn eigen weerstands waardes)

Hou er rekening mee dat wanneer je een nieuwe Galaxy centrale aanschaft dat deze ook een ethernetmodule moet hebben om met de app van Honeywell te kunnen werken.
Komt het volgende, er zit geen push functie in de app, dus met andere woorden geen notificatie wanneer je centrale in alarm staat.
Wel is dit zichtbaar wanneer de app open staat.

Mijn advies, blijf bij de huidige centrale met SMS via orkagroup, en vraag je installateur hoeveel uitbreiding mogelijkheden er nog op zit, dit ivm je evt paniek meld wens.

Mark1973

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 2 juni 2016, 10:25 »
Dank voor je reactie, Atomic. Ik heb het er morgen met de monteur over.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 2 juni 2016, 19:19 »
Beetje kort door de bocht atomic. @ topic starter: je kan elk type centrale combineren met de huidige componenten die je nu hebt zitten, kwestie van weerstanden wissellen, wordt lastiger als je bijv. Magneetcontacten met ingebouwde weerstanden hebt maar die heb je niet. Kijk eens naar een alphatronics ml. Heeft al een ingebouwde ip kiezer, verstuurd push berichten via de app en is te bedienen via de app. Ben je in een keer klaar en je kan de huidige weerstanden laten zitten.

Succes

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 2 juni 2016, 20:35 »
Beetje kort door de bocht atomic. @ topic starter: je kan elk type centrale combineren met de huidige componenten die je nu hebt zitten, kwestie van weerstanden wissellen, wordt lastiger als je bijv. Magneetcontacten met ingebouwde weerstanden hebt maar die heb je niet. Kijk eens naar een alphatronics ml. Heeft al een ingebouwde ip kiezer, verstuurd push berichten via de app en is te bedienen via de app. Ben je in een keer klaar en je kan de huidige weerstanden laten zitten.

Succes

Ik vertel hoe het zit met de weerstanden en dat er evt centrales zijn waar je de waardes kunt aan passen, wat is daar kort in de bocht aan? Ik heb het niet over weerstandswisseling daar dit idd in geval van magneet contacten ingebouwd zou kunnen zijn, dus wederom de optie om in een andere ccs dan Galaxy, waar de mogelijkheid in zit, de weerstandswaardes aan te passen software matig.
Of doel je op iets anders?

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 2 juni 2016, 22:49 »
doelde eigenlijk op het feit dat je de galaxy behoorlijk aanhaalt aan ts en niet de andere opties die er zijn,
begrijp me niet verkeerd, ben enorme fan van de galaxy series in bedrijfsgebouwen etc maar vind dat ze bij de wensen van de consument een beetje achterlopen (app, bedieningsgemak, uitlezen van meldingen, je kent het wel). nogmaals top produkt voor bedrijven en verzamel panden met meerdere blokken maar particulier....  Daarom mijn reactie op dit onderwerp en evt andere opties

Mvg

Mark1973

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 6 juli 2016, 08:33 »
Wel heren, ik laat jullie discussie maar even voor wat hij is. Mocht ik in de toekomst de centrale willen vervangen, dan komt deze informatie wel weer van pas denk ik.

Intussen is er een monteur over de vloer geweest, maar over de geleverde service en de daarbij behorende factuur was ik uiterst ontevreden. Ondanks mijn verzoek kan ik de centrale nog steeds niet zelf beheren, aanpassen en uitbreiden, omdat nu blijkt dat de installateurscode niet naar default is teruggezet (en ik die dus ook niet zelf kan aanpassen). Ik heb daarom besloten het dan maar zelf op te lossen, want ik wil een PIR vervangen en een magneetcontact bijplaatsen. Althans, als dat lukt. Mijn installatie is namelijk nogal nukkig.

De reset, zoals die op meerdere plekken hier is beschreven, lijkt bij ons systeem maar niet te lukken.

1. Zodra ik de kast open, gaat de centrale in alarm; deze is makkelijk te herstellen met een van de gebruikerscodes.
2. Sabotageschakelaar van de kast gesloten en vast gezet (dat gaat prima met een bolletje Pritt poster buddies).
3. Beide polen van zone 1 kortgesloten (het zal toch niet uitmaken of ik de aangesloten sensor op zone 1 loshaal of deze gewoon zitten?).
4. T-aansluiting kortgesloten met de HOLD-minpool.
5. Accuklemmen losgekoppeld.
6. Spanning onderbroken en weer hersteld.

Het bedienpaneel geeft daarna de gebruikelijke banner weer, maar alleen de managercode en gebruikerscodes werken. De standaard installateurscode (1122) geeft als melding: 'ongeldige code'.

Als ik daarna de aansluitingen in de kast herstel de sabotageschakelaar los maak, krijg ik de melding: 'install. reset gevraagd'. Zodra ik de kast sluit en als code 1122 ingeef, verdwijnt de resetmelding en kan ik het systeem weer gewoon bedienen. Alleen de toegang met de installateurscode 1122 wordt telkens geweigerd: 'ongeldige code'.

Wie heeft een idee wat ik fout doe? Alvast wederom mijn dank voor jullie reacties.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

PeterO

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 6 juli 2016, 09:15 »
Sabotage binnensirene moet volgens mij ook open zijn

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 6 juli 2016, 18:47 »
Zelf niet gewerkt met de Galaxy 16 (zwarte schaap verhaal), maar de standaard install code lijkt mij niet 1122. Althans dat is het niet bij alle andere Galaxy panelen.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 6 juli 2016, 20:31 »
Weet alleen dat de truk om de code's resetten werkt met de g2

Sab deksel open
Sab sirene open
Spanningsloos maken
Zone 1 kortsluiten
Spanning erop zetten

Weet nie (denk van nie) dat t werkt met de 16+ etc serie's

Mark1973

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 6 juli 2016, 23:15 »
Zelf niet gewerkt met de Galaxy 16 (zwarte schaap verhaal), maar de standaard install code lijkt mij niet 1122. Althans dat is het niet bij alle andere Galaxy panelen.

Volgens de installatiehandleiding is deze 1122.

Mark1973

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 6 juli 2016, 23:23 »
Weet alleen dat de truk om de code's resetten werkt met de g2

Sab deksel open
Sab sirene open
Spanningsloos maken
Zone 1 kortsluiten
Spanning erop zetten

Ik heb op verschillende plekken ook gezien dat niet iedere reset zonder slag of stoot lukt.
Sam sirene open zetten heb ik nog niet geprobeerd. Ik ga nog eens een poging doen.

Weet nie (denk van nie) dat t werkt met de 16+ etc serie's

Ik heb in de afgelopen periode zoveel fora afgelopen, op zoek naar een antwoord. Onder andere uit deze bijdrage blijkt dat het ook met een 16+ mogelijk zou moeten zijn: http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14298741.0
Overigens, ook de installateur moest de kast resetten omdat ik geen managerscode had en hij de installateurscode niet wist, en hanteerde een vergelijkbare procedure. Had ik toen maar beter meegekeken hoe hij dat deed...

Mark1973

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Vervanging Honeywell (Ademco) Galaxy 16+
« Reactie #14 Gepost op: zondag 10 juli 2016, 23:31 »
Gelukt. De aanwijzingen van sqouzie hielpen me aan de oplossing. Een Galaxy 16+ is als volgt te resetten:
1. centrale openen
2. netspanning eraf
3. accu eraf
4. zone 1 kortsluiten (waarbij ik de + van zone 1 heb losgekoppeld; misschien is dit niet per se noodzakelijk)
5. sabotage sirene loskoppelen
6. netspanning erop
...en klaar is kees. Installateurscode en managerscode worden netjes naar de standaardinstellingen hersteld. De rest van de programmering blijft behouden. Beide codes heb ik daarna uiteraard wel gewijzigd in iets dat minder snel te raden is dan 1122 en 1234.

Atomic en Sqouzie, dank voor jullie bijdragen.