Auteur Topic: Blackbox your car  (gelezen 2726 keer)

JeroenSnel

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • n.v.t.
  • Bedrijf: Prive
  • Functie: n.v.t.
Blackbox your car
« Gepost op: vrijdag 27 mei 2016, 20:18 »
Geachte expert,

Gelukkig komt het niet vaak voor dat een vliegtuig neerstort en men gaat op zoek naar de zwarte doos (black box) om te achterhalen wat er precies gebeurt is tijdens de vlucht. De afgelopen jaren heeft de dashcam erg aan populariteit gewonnen: je kunt er je autotochten mee opnemen en daarna nog eens terugkijken, maar je kunt de beelden en video's ook gebruiken ingeval van een aanrijding / schade als bewijsvoering bij de verzekering. Zo'n apparaat is dan ook vergelijkbaar met een zwarte doos in de auto.

Helaas wordt de straat waarin mijn bimmer staat regelmatig geteisterd door (auto)vandalisme. Er gaan zelfs hele autos in brand. Daarom heb ik het idee opgevat om een 'gewone' beveilingscamera met goede nachtvisie (Eminent EM 6270 Easy Pro View) onopvallend te plaatsen achterin de auto en te activeren in de avond/nacht. (Deze camera wordt nu gewoon binnen zo nu en dan gebruikt, vandaar.) De camera zou dan verbonden moeten zijn met een Wifi vanuit mijn huis. Ik heb daarvoor een Wifi accesspoint upgrade in gedachte om de range te vergroten naar zo'n 200 m.

Het probleem is echter dat zo'n camera een hoeveelheid electriciteit verbruikt (ca. 3 watt). Het is dan ook niet raadzaam - denk ik - om de camera aan te sluiten op de accu van de auto al of niet via een reguliere sigarettenaanstekerlader. Ik denk meer aan een oplaadbare batterij die er tussen zit als (electrische) voedingsbuffer. In Nederland wordt bijv. met de zgn. LUKAS LK-530-12V battery pack geadverteerd, maar deze accu levert maar 3 Ah, dus bij 12 V geeft hij in 1 uur 36 watt, of in 12 uur 3 watt. Er moet dan elke dag met de auto gereden worden om dat batterij bij / op te laden. Een andere - veel krachtigere - batterij wordt door blackboxmycar.com geleverd in de vorm van de zgn. cellink b, battery pack. Dit pack heeft 76.8 Wh capaciteit, hetgeen meer dan een verdubbeling is t.o.v. de Lukas, maar dan is na 2 etmalen (2 x 1/2 dag nachtvisie op 3 watt per uur) de taart op. Met een zgn. expension pack kan je de voedingsvoorraad dan nog wel verdubbelen maar dat is het dan ook wel.

Als fotograaf / videoman heb ik kennis van andere batterij/accuvormen zoals lipo batterijen die veel capaciteit leveren, maar deze moeten op speciale wijze geladen worden en zijn erg brandbaar cq. explosief!

Na deze lange introductie is mijn vraag dan ook: bestaan er zeer zuinige gevoelige wifi cameras (< 0.5 watt) die toch hoge beeldkwaliteit kunnen doorzenden en dus alarmeren? Of vindt u mijn idee niet zo verstandig en kunt u mij een andere oplossing aanbevelen?

Bij voorbaat dank voor uw aandacht en interesse.

Met hartelijke groet,
Jeroen Snel