Auteur Topic: Geweldig en ze proberen het weer.  (gelezen 8809 keer)

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Geweldig en ze proberen het weer.
« Gepost op: dinsdag 3 mei 2016, 21:50 »
Ik word helemaal gestoord van planners die op de één of andere manier keer op keer proberen om de CAO op te rekken of te omzeilen.

Ik draai komende periode een aantal diensten op rij en eindig op maandagochtend om 07:00 uur met een nachtdienst. Mijn planner is van mening dat ik dinsdagochtend weer op ochtenddienst mag komen terwijl ik van mening ben dat ik op dinsdag niet voor 15:00 uur ingezet mag worden omdat de maandag een vrije dag is.

Definitie van "vrije dag" volgens de CAO:
Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur.


De Beveiligingsbranche zegt over een vrije dag na een nachtdienst.
Na een nachtdienst bedraagt de duur van een vrije dag 32 uur, elke volgende vrije dag kent een lengte van 24 uur.


Doodmoe word ik van dit gedoe, steeds maar weer je rooster moeten bekijken met de CAO er naast.
Ik ben van mening dat je een planner moet kunnen vertrouwen dat hij de CAO naleeft zonder hem steeds te moeten controleren.  >:D   






 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 3 mei 2016, 22:34 »
Voordat je iets gaat roepen, lijkt het mij handig dat je eerst goed weet waar je over praat. Nergens in de CAO (of ATW) staat dat er een "vrije dag" na een nachtdienst ingepland moet worden. Sterker nog, vrije dagen worden helemaal niet gepland, maar zijn het gevolg van het inroosteren van tijdvakken en/of diensten.

Waar het om gaat is dat er na een nachtdienst 14 uur dagelijkse rust ingepland moet worden. Als het minder als 32 uur is, is er op deze dag geen sprake van een vrije dag in de zin van de CAO.

Als het gaat om een reeks van minimaal 3 en maximaal 7 nachtdiensten, dient er een rustperiode van 48 uur ingepland te worden (volgens de CAO, de ATW zegt minimaal 46 uur). Wanneer er minimaal 48 uur rust, maar minder als 56 uur rust ingepland is, kan die periode echter slechts aangemerkt worden als 1 vrije dag, maar dat wil niet zeggen het niet zo ingepland mag worden. Alleen als dat vaker in een roosterperiode gebeurt, bestaat de kans dat er geen 8 vrije dagen overblijven, en dat mag ook weer niet.

Om te bepalen wat wel of niet mag, is het dus van belang om even aan te geven hoeveel nachtdiensten jij in totaal ingepland hebt gekregen, en eigenlijk je hele rooster van de betreffende roosterperiode (en de week er voor), want dan kan je pas echt beoordelen of het helemaal klopt.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 3 mei 2016, 22:41 door Planner »

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 4 mei 2016, 13:54 »
Voordat je iets gaat roepen, lijkt het mij handig dat je eerst goed weet waar je over praat. Nergens in de CAO (of ATW) staat dat er een "vrije dag" na een nachtdienst ingepland moet worden. Sterker nog, vrije dagen worden helemaal niet gepland, maar zijn het gevolg van het inroosteren van tijdvakken en/of diensten.

Helemaal mee eens, vrije dagen worden niet ingepland en zijn inderdaad het gevolg van maar zijn wel gedefinieerd in de CAO.
Ik vraag mij gewoon af of ik 24 uur na het beëindigen van een nachtdienst weer ingezet mag worden voor een andere dienst dan een nachtdienst die niet minimaal 14 uur begint na het beëindigen van mijn voorgaande nachtdienst.
   
Ik ben dus van mening van niet omdat de dag dat ik mijn nachtdienst beëindig voldoet aan de definitie van een vrije dag zoals in de CAO omschreven.

Volgens de CAO is de definitie van een vrije dag:

Vrije dag
Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur.
De vrije dag is bij een:
Voorwaarts roterend rooster:
- Als de laatste dienst een nachtdienst is: een periode van 32 uur zonder
arbeidstijd.
Cao 01-10-2014 tot en met 30-06-2015
- Als de laatste dienst een andere dienst is dan een nachtdienst: 24 uur
zonder arbeidstijd.
Achterwaarts roterend rooster: altijd een periode van 32 uur zonder arbeidstijd.
In een serie aaneengesloten vrije dagen is de tweede en volgende vrije dag een
periode van 24 uur zonder arbeidstijd.


Volgens de veelgestelde vragen op de site van Beveiligingsbranche is de lengte van een vrije dag na een nachtdienst:

Hoe lang duurt een vrije dag na een nachtdienst?
Na een nachtdienst bedraagt de duur van een vrije dag 32 uur, elke volgende vrije dag kent een lengte van 24 uur.

Voorbeeld:

Indien de nachtdienst eindigt op maandag 07:00, kan een volgende dienst op zijn vroegst aanvangen op dinsdag 15:00 uur.

Heeft men na dezelfde nachtdienst 2 dagen vrij, dan geldt dat de volgende dienst ten vroegste op woensdag 15:00 uur kan aanvangen.

Indien er sprake is van een rooster welke met instemming van de werknemer is ingevoerd, mag deze periode bestaan uit 48 uur (24 + 24 uur in plaats van 32 + 24 uur).


Als ik zoals in mijn geval op maandag om 07:00 uur uit de nachtdienst kom en ik heb voor 24:00 uur geen begintijd van een volgende dienst (welke dat ook moge zijn) dan voldoe ik toch aan bovenstaande voorwaarden van een vrije dag of niet?
Dus ook aan het moment waarbij ik op zijn vroegst weer ingezet mag worden voor een andere dienst dan een nachtdienst die op zijn vroegst de zelfde dag om 21:00 uur mag beginnen?

In bovenstaande wordt nergens gesproken over rusttijden of het aantal opeenvolgende nachtdiensten dat bepalend is voor de lengte van je eerste vrije dag na een nachtdienst, maar wel over vrije dag of zelfs dagen. 


 
   


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 4 mei 2016, 14:37 »
Helemaal mee eens, vrije dagen worden niet ingepland en zijn inderdaad het gevolg van maar zijn wel gedefinieerd in de CAO.
Ik vraag mij gewoon af of ik 24 uur na het beëindigen van een nachtdienst weer ingezet mag worden voor een andere dienst dan een nachtdienst die niet minimaal 14 uur begint na het beëindigen van mijn voorgaande nachtdienst.

Waar staat dat dit niet zou mogen?

Ik ben dus van mening van niet omdat de dag dat ik mijn nachtdienst beëindig voldoet aan de definitie van een vrije dag zoals in de CAO omschreven.

Inderdaad, wanneer jij geen 32 uur rust hebt na een nachtdienst, dan kan je dat niet aanmerken als een "vrije dag".

Jij er zo maar van uit dat je na een nachtdienst perse een vrije dag (dus 32 uur) ingepland moet hebben. Maar dat lees ik nergens. Ik lees alleen dat er minimaal 8 vrije dagen ingepland (of beter gezegd) over moeten blijven na het inroosteren van tijdvakken en/of diensten. En wanneer jij na een nachtdienst dus minimaal 14 (de minimale rust) maar minder als 32 uur rust hebt, is er op dat moment geen sprake van een vrije dag in de zin van de CAO.

Hetzelfde geld voor de rustperiode na een reeks (3 of meer) nachtdiensten. Dat is dus minimaal 48 uur, dat lijken op het eerste gezicht dus 2 vrije dagen, maar omdat de eerste vrije dag een periode van 32 uur is, kan je een periode van 48 tot 56 uur niet aanmerken als 2 maar slechts als 1 vrije dag (zie artikel 33 lid 7).

De vraag is dus, hou jij in de rest van de periode 8 vrije dagen (lees periodes van 24 of 32 uur) over? Als het antwoord daarop ja is, zie ik nergens in de CAO dat dit niet zou mogen.

Overigens lijkt een langere rust goed voor de werknemer, waarschijnlijk is dat dus ook de reden dat bonden dit soort aanvullingen op de standaard bepalingen in de ATW graag toevoegen. Maar als je een beetje weet wat ergonomisch roosteren is, dan gaat het er dus juist om dat je na nachtdiensten het beste weer zou moeten beginnen met ochtenddiensten, daarna avond diensten en vervolgens nachtdiensten. (voorwaarts roterend roosteren)

Vandaar dat in de ATW de rustperiode na een reeks van nachtdiensten dus juist iets minder als 2 hele dagen is (handig als er 8 uurs diensten met een half uur pauze zijn), zodat je inderdaad na een dienst van bv 23:00 - 07:30 weer gewoon 2 dagen later om 07:00 in de ochtend kan gaan beginnen (47,5 uur later). Doordat in de CAO dit is opgerekt naar 48 uur, en door de definitie van een vrije dag je eigenlijk gedwongen wordt hier 56 uur van te maken, en je dus na nachtdiensten begint met avonddiensten, en je daarna dus naar ochtenddiensten zou moeten ben je dus juist achterwaarts aan het roosteren. Kortom, de bonden slaan, zoals wel vaker, hier de plank volledig mis.

Lees onderstaand artikel eens?

https://www.awvn.nl/themas/arbeidstijdmanagement/informatie/vuistregels-ergonomisch-roosteren

Met de laatste opmerking kan ik het alleen maar heel erg eens zijn:

"Kwaliteit van roostervormgeving laat zich dan ook moeilijk vangen in cao-regels, en kan het best decentraal in overleg tussen betrokken werknemers en hun management worden vastgesteld (eventueel met behulp van externe deskundigen)."


Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 4 mei 2016, 19:08 »
Ik heb een 120 uur contract vastmodel en van geen vastrooster, van voorwaarts of achterwaarts rooster is in mijn geval geen sprake. Dus ik draai de diensten zoals ze komen en ben er helemaal klaar mee om 5 diensten te draaien te eindigen met een nachtdienst, om vervolgens weer te beginnen aan 6 of 7 diensten en te starten met ochtenddienst.

Definitie van Vrije dag:
Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur.   


Dus als ik om 7 uur uit de nachtdienst kom en ik heb geen andere dienst opstaan voor 24:00 uur is dat een vrije dag volgens mij. Dus moet hij zoals ook in de CAO staat 32 uur zijn.
Wil de planner dit niet hebben dan moet hij maar anders plannen. Maar dat is hij sinds vanmiddag met mij eens dus voor mij is hier de kous mee af.

Verder staat inderdaad omtrent een aantal zaken die jij aanhaalt nergens dat het niet mag, maar ook niet dat het wel mag.

Maar het is duidelijk dat de tekst van deze CAO op de schop moet, want zo blijven we rondjes rennen omdat zaken of op 2 manieren uitgelegd kunnen worden of dat voor ogenschijnlijk de zelfde zaken verschillende woorden of benamingen gebruiken.

Fijn weekend  ;D

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 4 mei 2016, 19:37 »
Definitie van Vrije dag:
Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur.   


Dus als ik om 7 uur uit de nachtdienst kom en ik heb geen andere dienst opstaan voor 24:00 uur is dat een vrije dag volgens mij. Dus moet hij zoals ook in de CAO staat 32 uur zijn.

"volgens mij", daar zit hem volgens mij het probleem.

Wil de planner dit niet hebben dan moet hij maar anders plannen. Maar dat is hij sinds vanmiddag met mij eens dus voor mij is hier de kous mee af.

Dat is mooi, alleen of dat in andere gevallen ook zo zal zijn is maar de vraag. Maar het is natuurlijk altijd goed om bij dit soort problemen de dialoog aan te gaan.

Verder staat inderdaad omtrent een aantal zaken die jij aanhaalt nergens dat het niet mag, maar ook niet dat het wel mag.

Het is onmogelijk om alles wat wel mag in een CAO te benoemen. Er staat een minimum rusttijd na een nachtdienst. Als je minimaal 14 uur rust moet hebben, dan is 15, 16 en 17 uur rust toch ook goed, maar dat staat er allemaal ook niet in. Waarom zou 24 uur rust dan niet mogen?

Maar het is duidelijk dat de tekst van deze CAO op de schop moet, want zo blijven we rondjes rennen omdat zaken of op 2 manieren uitgelegd kunnen worden of dat voor ogenschijnlijk de zelfde zaken verschillende woorden of benamingen gebruiken.

Fijn weekend  ;D

Ik zal de laatste zijn die dat ontkend. Het probleem is dat vakbonden graag alles willen regelen en zich dan veel te veel focussen op losse stukjes, maar zich niet realiseren wat het gevolg is voor het grote plaatje, en of alles nog wel consistent is.

Zo hebben ze het minuren systeem bedacht, en daar kan je van alles van vinden, maar vervolgens hebben zij zich niet gerealiseerd dat er om de 5 a 6 jaar een week 53 is, en is er dus niets geregeld op dit punt over week 53.

Het trieste is dat ze over de tekst van deze CAO bijna een jaar gedaan hebben, en toch blijkt regelmatig dat er nog steeds allemaal onduidelijkheden in staan. Er staan echter ook veel ondubbelzinnige zaken in, maar toch zijn er nog steeds werkgevers en werknemers die het dan nog steeds niet willen weten/snappen, al dan niet bewust!
« Laatst bewerkt op: woensdag 4 mei 2016, 19:39 door Planner »

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 4 mei 2016, 20:37 »
"volgens mij", daar zit hem volgens mij het probleem.

Het is onmogelijk om alles wat wel mag in een CAO te benoemen. Er staat een minimum rusttijd na een nachtdienst. Als je minimaal 14 uur rust moet hebben, dan is 15, 16 en 17 uur rust toch ook goed, maar dat staat er allemaal ook niet in. Waarom zou 24 uur rust dan niet mogen?

Omdat 24 uur rust na een nachtdienst ervoor zorgt dat de dag die ik uit de nachtdienst kom een vrije dag is.

Naar mijn mening staan rusttijden los van de definitie wat volgens onze CAO een vrije dag is.

Vrije dag
Een dag zonder begintijd van een dienst na 00.00 en vóór 24.00 uur.


Dus als ik om 7 uur uit de nachtdienst kom en de planner besluit om geen gebruik te maken van de mogelijkheid om mij na 14, 15, 16 of zelfs 16:59 uur nogmaals in te plannen dan is de dag dat ik uit de nachtdienst kom volgens de CAO een vrije dag want er is voor 24:00 geen begintijd van een dienst gepland. Dus 17 uur rust zou net 1 minuut te veel zijn  ;D

Vervolgens zegt onze CAO dat een vrije dag na een nachtdienst 32 uur bedraagt.

Ik ga de bond eens wat vragen stelen over bovenstaande. Ik houd je op de hoogte  8) 
 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 5 mei 2016, 11:21 »
Omdat 24 uur rust na een nachtdienst ervoor zorgt dat de dag die ik uit de nachtdienst kom een vrije dag is.

Dan is ook het volgende niet mogelijk:

ma 23:00 - 07:00
wo 00:30 - 08:30

en na een reeks (minimaal 3) nachtdiensten heb je minimaal recht op 48 uur rust
ma 23:00 - 07:00
di 23:00 - 07:00
wo 23:00 - 07:00
za 07:00 - 15:00

Daar zit 48 uur rust tussen, namelijk van do 07:00 tot zaterdag 07:00. Zowel op donderdag als op vrijdag begint geen dienst, dat zijn dan volgens jouw redenering per definitie 2 vrije dagen, waarvan de eerste 32 uur is en de 2e 24 uur, totaal 56 uur en dus zou je pas zaterdag om 15:00 mogen beginnen. Artikel 33 lid 7 legt echter uit, dat je een periode van 48 uur tot 56 uur rust slechts kan aanmerken als 1 vrije dag, ondanks dat er 2 dagen zijn waarop geen aanvang van een dienst is.

Naar mijn mening staan rusttijden los van de definitie wat volgens onze CAO een vrije dag is.

Zoals ik in een eerder reactie al aangaf, vrije dagen worden niet ingeroosterd, maar zijn het gevolg van inroosteringen van diensten en tijdvakken. Het hele begrip "vrije dag" en de regel, dat er minimaal 8 "vrije dagen" in een loonperiode moeten zitten, maakt alles nodeloos ingewikkeld. Aangezien in een loonperiode maximaal 20 tijdvakken ingeroosterd mogen zijn, betekend automatisch dat er minimaal 8 dagen per loonperiode zijn waarop geen tijdvak en dus ook geen dienst kan beginnen. Als er al regels bedacht worden, laat deze dan gewoon aansluiten bij de logica die de ATW hanteert, in dit geval dus hoeveel minimale rust er moet zijn. Dat maakt alles een stuk duidelijker.

Ik ga de bond eens wat vragen stelen over bovenstaande. Ik houd je op de hoogte  8)

Welke bond? En ik ben ook benieuwd naar de reactie, maar ik denk niet dat je daar een antwoord krijgt dat aan alle onduidelijkheid een einde maakt. De enige instantie die hierover een bindende uitspraak kan en mag doen, namelijk de Sociale Commissie, staat buitenspel, omdat er geen CAO is.
« Laatst bewerkt op: donderdag 5 mei 2016, 11:28 door Planner »

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 6 mei 2016, 19:41 »
Ik was niet opzoek naar een bindende uitspraak maar naar wat duidelijkheid in onze wir war CAO.

Maar we zijn er uit, ik heb antwoord van het FNV.

Een vrije dag is inderdaad een gevolg van het inroosteren zoals Planner terecht aangaf.

De definitie van vrije dag heeft betrekking op de 8 vrije dagen waar je per periode recht op hebt en geeft aan waar deze aan moet voldoen en is niet zoals ik begreep een definitie die op zich zelf staat.

Bovenstaande heb ik inmiddels aan mijn planner vermeld en volgende keer zal ik braaf die wissel maken ofschoon zoiets mij totaal sloopt en verre van gezond is. 3 diensten werken, de laatste een nachtdienst. Om 8 uur je nest in om een uur of 2 in de middag wakker, waardoor je avonds niet op een normale tijd in slaapt en om 05:30 uur weer de wekker om weer 3 diensten draaien. Ik ben naar zo'n toer helemaal gesloopt en totaal mijn slaapritme kwijt  :-X

 
« Laatst bewerkt op: vrijdag 6 mei 2016, 19:51 door Limburg »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 6 mei 2016, 23:01 »
Ik was niet opzoek naar een bindende uitspraak maar naar wat duidelijkheid in onze wir war CAO.

Maar we zijn er uit, ik heb antwoord van het FNV.

Een vrije dag is inderdaad een gevolg van het inroosteren zoals Planner terecht aangaf.

De definitie van vrije dag heeft betrekking op de 8 vrije dagen waar je per periode recht op hebt en geeft aan waar deze aan moet voldoen en is niet zoals ik begreep een definitie die op zich zelf staat.

Een keurig en duidelijk antwoord.


Bovenstaande heb ik inmiddels aan mijn planner vermeld en volgende keer zal ik braaf die wissel maken ofschoon zoiets mij totaal sloopt en verre van gezond is.

Ergonomisch schijnt dat toch echter wel het beste te zijn. Maar je kunt natuurlijk ook aan je planner aangeven dat ondanks dat het wel mag, je liever deze wissel niet hebt. Nee heb je, ja kan je krijgen!

3 diensten werken, de laatste een nachtdienst. Om 8 uur je nest in om een uur of 2 in de middag wakker, waardoor je avonds niet op een normale tijd in slaapt en om 05:30 uur weer de wekker om weer 3 diensten draaien. Ik ben naar zo'n toer helemaal gesloopt en totaal mijn slaapritme kwijt  :-X

Wat ik vroeger altijd deed, is voor mijn (laatste) nachtdienst(en) te gaan slapen, en na de nachtdienst zo lang mogelijk op blijven. En zeker bij mij laatste nachtdienst bleef ik dan zeker tot een uur of 16:00 wakker, en ging dan pas slapen. Ik moest dan zelfs vaak om 06:00 al aan het werk, om 04:00 uur stond ik dan weer uitgeslapen op. Maar goed, dat werkt ook niet voor iedereen, maar je kan het eens proberen?

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 7 mei 2016, 11:34 »
Bedankt voor je tip maar ik heb zo'n beetje elke oplossing geprobeerd en er is maar 1 die werkt en dat is geen opvolgende dienst binnen 24 uur of het moet weer een nachtdienst zijn ;)

Ik ben bijna 57 jaar draai continudienst vanaf 1989, vanaf 1989 tot 1994 het oude 4 ploegenrooster, een totaal drama ivm de te korte rust na de nachtdiensten en de manier hoe de O,M,N diensten elkaar opvolgde.
Vanaf 1994 tot 2010 5 ploegendienst in 2-2-2 vorm. Een verademing steeds 4 dagen rust na je 2 nachtdiensten en voldoende tijd om terug in je ritme te komen. 

Door rugproblemen heb ik vaarwel tegen de brandweer moeten zeggen en ben omgeschoold als beveiliger, prima werk, bevalt goed, maar de roosters zijn een drama  >:(

Alles door elkaar, geen ritme, wel volgens CAO (na het nodige tegengas van mij) maar toch ervaar ik het als zeer belastend, zeker de om 7 uur uit de nachtdienst komen en dan 24 uur later weer beginnen kan ik amper aan.

Ik kijk dan ook uit naar mijn 60ste verjaardag en ik hoop dat ik dan nog gebruik kan maken van het aangeven dat ik van de nachtdiensten af wil. Wat een beetje zuur is, want ik draai ze graag, maar niet met deze wissel waarbij het aantal rusturen niet het probleem is maar de wissel van nacht naar ochtenddienst.   



 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 7 mei 2016, 11:55 »
Ik kijk dan ook uit naar mijn 60ste verjaardag en ik hoop dat ik dan nog gebruik kan maken van het aangeven dat ik van de nachtdiensten af wil.

De tendens is steeds meer dat dit soort regelingen verdwijnt. En hoewel ik natuurlijk wel begrip heb voor deze situatie, wordt het met de vergrijzing natuurlijk steeds lastiger om dit soort regelingen in stand te houden. Want des te meer collega's een beroep op deze regelingen gaan doen, des te meer wordt de steeds kleinere groep jongere collega's belast met nachtdiensten. Aangezien er ook nog een maximum aan het aantal nachtdiensten zit, is een logisch gevolg dat de contracten die aangeboden worden steeds kleiner worden, en dat is dus precies wat je nu al lang ziet gebeuren.

Des te minder flexabiliteit er geleverd kan worden door vast (fulltime) personeel door steeds meer en meer regels in de CAO af te spreken en het verschil tussen beloning in meer en overuren steeds groter te maken, des te onaantrekkelijker wordt het voor werkgevers wordt het om fulltimers aan te nemen. Meer personeel met kleinere contracten is dan (veel) goedkoper en flexibeler. Het minuren systeem is daar een goed voorbeeld van. Fulltimers minuren geven is duur, want wanneer ze ingehaald worden levert dat overwerktoeslag op. Parttimers minuren laten inhalen kost helemaal niets. Dan is de keuze voor een werkgever natuurlijk snel gemaakt.

Alles door elkaar, geen ritme, wel volgens CAO (na het nodige tegengas van mij) maar toch ervaar ik het als zeer belastend, zeker de om 7 uur uit de nachtdienst komen en dan 24 uur later weer beginnen kan ik amper aan.

Heb je al eens een keer een gesprek met de bedrijfsarts aangevraagd?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 7 mei 2016, 11:58 door Planner »

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Geweldig en ze proberen het weer.
« Reactie #12 Gepost op: maandag 9 mei 2016, 11:26 »
Tja maar bij ons is het wel zo dat vooral de oude garde de weekeindes, feestdagen en nachtdiensten draaien. De jonge garde geeft geen thuis als er om enige flexibiliteit gevraagd wordt, dus ervaar ik het mogelijk schrappen van deze regelingen als zeer onrechtvaardig tegenover de mensen die altijd de kastanjes uit het vuur moeten halen.

Nee met de bedrijfsarts heb ik nog niet gesproken, die heb ik trouwens sinds mijn indiensttreding in 2009 nog nooit gesproken. Weet niet eens of het een hij of zij is en ken de naam ook niet  ;D
Ik ben pas 1 ziek geweest in die tijd, 3 dagen plat met de griep  ;)