Auteur Topic: repeteer rooster  (gelezen 6339 keer)

Ghost

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligingsmedewerker
repeteer rooster
« Gepost op: maandag 18 april 2016, 11:51 »
Het is momenteel een behoorlijk zooitje bij ons. Maar om een lang verhaal kort te houden heb ik even een brandende vraag. wij zijn enkele jaren geleden over genomen, bij mijn vorige werkgever had ik een modaal / vast rooster met enkele afspraken ivm kinderen etc.

Dat werd na bijna 2 jaar overname mijn ineens "afgepakt" want zo beredeneerde de huidige werkgever "toenmalige afspraken zijn met overname te niet verklaard, en er bestaat geen vast rooster meer volgens cao.

vervolgens komen ze zelf met het idee om een repeteer rooster te maken voor iedereen.
nu draai ik bijna 5 maanden het zelfde repeteer rooster, zelfde auto, zelfde dagen en tijden.
hierop maak ik dus prive afspraken in mijn vrije tijd, uitgaande van me rooster wat ik dus al 5 maanden draai. die afspraken lopen wel tot 4 maanden vooruit.

je voelt hem al aan komen, nu ineens, zonder overleg of dergelijke. is het rooster weer veranderd.
kan dit zo maar?

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: repeteer rooster
« Reactie #1 Gepost op: maandag 18 april 2016, 12:39 »
ja, dit mag. Jij bent er vanuit gegaan dat je repeterende rooster voor de komende tijd doorliep, echter heb jij hier geen bevestiging van. Jou werkgever mag, met uitzondering van de planning van de komende week na de donderdagse bekendmaking het rooster dus gewoon wijzigen, met inachtneming van de tijdvakken die voor de komende 4 weken al zijn aangegeven. Dus in het beste geval kan je je afspraken voor de komende 4 weken laten staan, de afspraken van daarna zijn niet het probleem van jouw werkgever. je kan natuurlijk wel de tijdvakplanning afwijzen, maar dan krijg je een hele andere situatie.

Succes!

Ghost

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligingsmedewerker
Re: repeteer rooster
« Reactie #2 Gepost op: maandag 18 april 2016, 15:09 »
dat vind ik dus kolder om het repeteer of te wel herhaal rooster te noemen.
zo kan je dus nooit echt fatsoenlijk vooruit plannen, denk je dat kost me 1 vrije dag en dan zijn het er ineens 3 en dat soort fratsen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: repeteer rooster
« Reactie #3 Gepost op: maandag 18 april 2016, 22:38 »
ja, dit mag. Jij bent er vanuit gegaan dat je repeterende rooster voor de komende tijd doorliep, echter heb jij hier geen bevestiging van.

Dat is wel een hele makkelijk redenering. Ik denk dat het wat genuanceerder ligt. Als ik het verhaal lees heeft de werkgever zelf een repeterend rooster geïntroduceerd, en daarmee een bepaalde verwachting gecreëerd. Dat in de CAO staat dat er geen vaste rooster meer bestaan, wil niet zeggen dat er geen vaste roosters kunnen bestaan, want afwijken in positieve zin mag namelijk wel, en een vast rooster lijkt mij een positieve afwijzing. Wat niet wil zeggen dat een repeterend rooster altijd moet blijven bestaan, maar om daar zo maar van het ene op andere moment van af te stappen lijkt mij wat te kort door de bocht, er zal op z'n minst overleg met de betrokken werknemer(s) plaats moeten vinden. Één en ander over dit onderwerp wordt hier uitgelegd:

http://www.arbeidsrechter.nl/vaststellen-wijzigen-veranderen-werktijden-pauze-dagen-rooster

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: repeteer rooster
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 19 april 2016, 06:46 »
bij mijn vorige werkgever had ik een modaal / vast rooster met enkele afspraken ivm kinderen etc.

Alles valt of staat met: heb je dit zwart op wit vast laten leggen?

Ghost

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligingsmedewerker
Re: repeteer rooster
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 19 april 2016, 12:00 »
stond idd zwart op wit..... echter huidige werkgever heeft dat zo door de versnipperaar gedaan. want dat waren oude afspraken waar hij niets mee te maken heeft

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: repeteer rooster
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 19 april 2016, 22:29 »
stond idd zwart op wit..... echter huidige werkgever heeft dat zo door de versnipperaar gedaan. want dat waren oude afspraken waar hij niets mee te maken heeft

Jij zegt dat jullie "overgenomen" zijn. Dan is het de vraag of het gaat om "overgang van onderneming". In dat geval ga jij over naar de nieuwe werkgever met behoud van alle rechten.

Maar ik denk dat het toch echt het beste is als je gewoon eens in gesprek gaat met je werkgever.