Auteur Topic: Calamiteitenverlof of vakantieverlof ?  (gelezen 4602 keer)

Beambte

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Calamiteitenverlof of vakantieverlof ?
« Gepost op: vrijdag 12 februari 2016, 13:36 »
Goede middag,

Heb een verschil van mening met mijn planner en teamleider over het volgende. Afgelopen dinsdagnacht werden wij 's nachts thuis gebeld dat het met de gezondheid van de oma van mijn vrouw hard achteruit ging. Zij lag al in het ziekenhuis en familie die aanwezig was vroegen mijn vrouw langs te komen als ze haar oma nog levend wilde zien.

Hierdoor kon ik om woensdagmorgen niet naar cursus BHV omdat ik mijn kinderen naar en van school moest halen.

Heb netjes de planning en mijn leidinggevende uitgelegd wat er speelde en nu zeggen zij dat dit een normale verlofdag is, terwijl ik toch van mening is dat dit onder calamiteitenverlof valt.

Iemand een duidelijk antwoord hierover ? Thanks

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Calamiteitenverlof of vakantieverlof ?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 12 februari 2016, 19:03 »
Een duidelijk eenduidig antwoord is niet mogelijk, omdat het een kwestie van interpretatie is. Mij lijkt het echter een heel duidelijk geval van calamiteitenverlof:

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/calamiteitenverlof

Verder denk ik dat je deze discussie niet moet voeren met een planner en/of teamleider, dit lijkt mij eerder iets voor de afdeling HRM.

Alleen schrijf jij

Hierdoor kon ik om woensdagmorgen niet naar cursus BHV omdat ik mijn kinderen naar en van school moest halen.

Kon je tussen het brengen en halen van je kinderen niets doen? Calamiteitenverlof geldt namelijk alleen voor de tijd die jij echt nodig hebt.

Beambte

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: Calamiteitenverlof of vakantieverlof ?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 14 februari 2016, 07:53 »
Hi Planner,

Ik had in eerste instantie m'n teamleider gebeld, deze nam niet op, vervolgens de planning en deze gaf aan het op mail te zetten. Ik heb dit vervolgens naar beide en naar PZ gedaan.

Voor wat betreft het iets doen, nee dat ging niet. Om 08:30 moest ik de jongste (10) naar school brengen en vervolgens de twee oudste om 09:00 bij de bushalte. Echter, aangezien het woensdag is, heeft de jongste een halve dag school, dus om 12:15 weer uit. Is dus niet haalbaar om in die tussentijd van Vleuten naar Zeist te gaan voor een uurtje BHV en dan weer naar school.

Ik had het voor de zekerheid nagevraag aan collega's en die zeiden ook gelijk of calamiteiten of zorgverlof. Dit doorgegeven aan planning, echter hij had nagevraag gedaan (bij wie geen idee) maar was toch echt vakantieverlof.

Hierop heb ik de link die jij ook aangeeft, doorgemailed naar hem en vervolgens krijg ik een uitnodiging om as. donderdag maar naar kantoor te komen, PZ zou hier ook bij aanwezig zijn. Volgens teamleider heeft de planning wel degelijk gelijk dat het geen calamiteit betreft. ::)

Vraag me dan toch echt af wanneer iets wel een calamiteit is.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Calamiteitenverlof of vakantieverlof ?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 14 februari 2016, 12:22 »
Vraag me dan toch echt af wanneer iets wel een calamiteit is.

Ik denk dat de vraag moet zijn, "wanneer jouw werkgever iets een calamiteit noemt"? In deze ben ik vooral benieuwd naar de zienswijze van PZ.

Het recht op calamiteitenverlof is vastgelegd in (Hoofdstuk 4) van de Wet Arbeid en Zorg

http://wetten.overheid.nl/BWBR0013008/#Hoofdstuk4

Mijn inschatting is dat zij gaan zeggen dat deze situatie niet in artikel 69 lid 4 staat. Maar natuurlijk kunnen niet alle situaties vooraf in de CAO opgenomen worden. Vandaar dat in artikel 69 lid 2 ook uitdrukkelijk staat:

"Naast deze wet heeft de werknemer recht op doorbetaling van het loon bij verzuim in de in lid 4 genoemde gevallen."

De lijst in lid 4 is daarom geen uitputtende lijst.

Laat ze dus eens uitleggen waarom het geen onvoorziene omstandigheid is zoals bedoeld in artikel 4.1a van de Wet Arbeid en Zorg?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Calamiteitenverlof of vakantieverlof ?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 19 februari 2016, 19:57 »
en vervolgens krijg ik een uitnodiging om as. donderdag maar naar kantoor te komen, PZ zou hier ook bij aanwezig zijn.

En hoe is het gesprek afgelopen?

Beambte

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
    • Bekijk profiel
Re: Calamiteitenverlof of vakantieverlof ?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 20 februari 2016, 00:12 »
Nog niet plaats gehad, had de crematie op dag van gesprek, zal vd week wel uitnodiging krijgen.