Auteur Topic: Welke alarmcentrale?  (gelezen 44567 keer)

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Welke alarmcentrale?
« Gepost op: dinsdag 2 februari 2016, 18:35 »
Hallo,

Mijn oog was gevallen op de Aritech basis centrale  ATS1000A-MM en de Aritech IP kit ATS1000-IP-MM
Wat is eigenlijk het grote verschil tussen beide? Dient de IP versie enkel om via IP door te melden naar een meldkamer? Want een doormelding naar een meldkamer hoef ik eigenlijk niet. Kan die IP centrale mij een mail sturen bij alarm?

Verder wou ik ook nog enkele rookmelders aansluiten op de centrale. Worden die aangesloten op één van de acht ingangen?
Bedankt !

Jemmie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 235
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 2 februari 2016, 20:02 »
Het enige verschil tussen IP en niet IP is de doormelding naar meldkamer (kosten besparend) en met IP kan je een app gebruiken, mail kan niet verstuurd worden vanuit de centrale. Rookmelder kunnen gewoon met de juiste weerstand configuratie aangesloten worden op een ingang, let wel op dat je de min op een uitgang aansluit zodat deze gereset kan worden bij een alarm

Verstuurd vanaf mijn Nexus 6P met Tapatalk


sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 2 februari 2016, 21:31 »
Steventje, kijk anders eens naar de alphatronics ml centrale. 12 zone's op de print en de mogelijkheid tot mail ontvangen, met een simpel opsteekprintje kan je em ook laten bellen.

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 2 februari 2016, 21:55 »
Bedankt voor info!
Het is maar dat ik deze zomer mijn woning ga renoveren en nieuwe ramen + profielen ga plaatsen (van enkel naar hoogrendementsglas:))
Dus ideaal om dan magneetcontacten en zo in te bouwen.
Ik weet wel dat die PIRS, magneetcontacten en rookmelders met een weerstandsconfiguratie werken om de toestand binnen te lezen op de ingangen. Maar als ik bvb. een magneetcontact inbouw, moeten die weerstanden dan aan het magneetcontact zitten of aan de centrale. Ik zou denken dat je ze aan de centrale hangt omdat je daar meer plaats hebt dan in een schroefgat?

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 2 februari 2016, 22:14 »
Ideale situatie is de weerstanden zo kort mogelijk bij het contact te plaatsen en liever niet in de centrale. Schaf anders magneetcontacten aan met ingebouwde weerstand, heb je maar 2 draadjes om te solderen en je hoeft niet na te denken (met alle respect, de meeste komen er niet uit als je 2 weerstanden parallel en serie moet plaatsen)

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 3 februari 2016, 17:30 »
Maar bij PIR en branddetectoren moet je toch met externe weerstanden werken, die zijn daar toch niet ingebouwd?

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 3 februari 2016, 18:18 »
Als je de juiste pir pakt kun je dmv jumpers de juiste waarde selecteren, mits compatibel met de centrale. Rookmelder dien je zelf de weerstand in te knutselen

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 3 februari 2016, 18:53 »
Ik zoek mijn magneetcontacten in te bouwen in mijn schuifdeur en inkomdeur. Deze deuren zullen uit PVC zijn. Moet ik dan een standaard (plastic) aritech MC nemen of ééntje uit aluminium met een schroefkraag?
Het voordeel van die schroefkraag lijkt me dat je het MC beter kan afstellen.
En ik vermoed dat ze moeten ingebouwd worden bij de leverancier zelf want eens ramen geplaatst te laat?

gieter

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 192
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 3 februari 2016, 22:16 »
Je kunt gewoon kunststof  magneetcontacten nemen  van aritech.

Met het laten inbouwen door de leverancier heb ik wisselende ervaringen.
Vaak gaat dit goed maar sommige kozijnenboeren denken dat het slagpluggen zijn.

Ik ken de situatie natuurlijk niet maar Ik zelf zou ze monteren en aansluiten op het moment dat de kozijnen geplaatst worden. Als de contacten zijn aangesloten Controleer dan met een multimeter of de contacten goed werken, eventuele fouten zijn dan nog te herstellen.

 




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 7 februari 2016, 17:57 »
Ik neem aan dat je de rookmelders op dezelfde pinnetjes aansluit als de PIR detectoren voor de spanning in de ATS1000?
Ik zie ook regelmatig de term "DI" verschijnen. Betekent dit Digial Input op de alarmcentrale?

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #10 Gepost op: zondag 7 februari 2016, 18:42 »
Ik neem aan dat je de rookmelders op dezelfde pinnetjes aansluit als de PIR detectoren voor de spanning in de ATS1000?
Ik zie ook regelmatig de term "DI" verschijnen. Betekent dit Digial Input op de alarmcentrale?
Gaat helemaal goed komen...........niet

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #11 Gepost op: zondag 7 februari 2016, 21:18 »
Bedankt voor het advies !

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #12 Gepost op: maandag 8 februari 2016, 11:57 »
Ik neem aan dat je de rookmelders op dezelfde pinnetjes aansluit als de PIR detectoren voor de spanning in de ATS1000?
Ik zie ook regelmatig de term "DI" verschijnen. Betekent dit Digial Input op de alarmcentrale?

Met alle respect, maar ik denk dat je jezelf eerst wat beter in moet lezen over de materie.

De rookmelders zullen kan je voeden via dezelfde aansluiting als die van de pirren, maar dan kan je de rookmelders dus niet resetten.

en een DI heeft niks te maken met een digital input, maar als je nou even een handleiding opzoekt via het internet dan kan je 9 van de 10 gestelde vragen zelf het antwoord er op vinden.

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #13 Gepost op: maandag 8 februari 2016, 23:26 »
Mijn zoon is laaiend enthousiast over de ML / XL, Sqouzie.
Maar elke installateur heeft zijn eigen voorkeuren!

Vind het wel een leuk idee te kunnen vertellen dat Alphatronics de énige is met Nederlandse centrales.
Helpdesk is ook zéér betrokken en denkt echt mee!
Mvg

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 10 februari 2016, 21:59 »
Ik zat nog te twijfelen hoe je de spraakkiezer aansluit op een ATS1000 advanced centrale. Deze laatste heeft wel een PSTN lijn connectie maar als ik een GSM spraakkiezer gebruik, hoe is die dan verbonden met de centrale? Dan moet ik toch enkel de outputs van de centrale verbinden met de inputs op deze GSM kiezer?
Idem met een spraakmodule via PSTN. Dan heb ik die ingebouwde PSTN kiezer niet nodig of zie ik het verkeerd?