Auteur Topic: Uitlezen ATS 4000  (gelezen 8549 keer)

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Uitlezen ATS 4000
« Gepost op: zondag 31 januari 2016, 14:05 »
Ik heb nu een tijdje de Aritech ATS 4000 met IP kit ATS 1809.

Ik zou heel graag via bijv een webservertje de status willen uitlezen van het systeem. Maar dit systeem lijkt wel potdicht te zitten.

Ik heb dit nodig om de status van aan/uit van het alarmsysteem te weten, een beweging bij een PIR etc.

Ik wil nl. deze status graag doorgeven aan mijn domotica systeem.

In feite lees ik het systeem alleen maar uit en geef geen terugkoppeling. Dus vanuit beveiligingsoptiek lijkt me dat niet echt een issue...

Ik heb gemerkt dat Aritech een heel gesloten systeem is, klopt dat? Bij Satel bijvoorbeeld is niet alleen alles instelbaar, maar ook koppeling met beheer software of bijv domotica Fibaro is zeer fraai geregeld.


Ken

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 75
  • De referentie in beveiliging
    • Bekijk profiel
    • Varel Alarm NV
  • Bedrijf: Varel Alarm NV
  • Functie: Installatie verantwoordelijke
Re: Uitlezen ATS 4000
« Reactie #1 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 15:40 »
Het IP-gedeelte zit redelijk dicht, er bestaat een niet officiële APP, dus het moet wel mogelijk zijn.

Als het enkel om uit te lezen is kan je ook de printerpoort op de ATS1801 gebruiken, die kan je uitlezen met bijvoorbeeld hyperterminal en hier komt zo goed als alles voorbij.

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Uitlezen ATS 4000
« Reactie #2 Gepost op: zondag 31 januari 2016, 20:54 »
De app toont inderdaad aan dat het wel degelijk mogelijk is de status e.d. uit te lezen... klinkt hoopgevend! Zal de ontwerper van de app ook een programmaatje kunnen maken om bijv  op een webserver te draaien? Of is deze ontwikkelaar niet meer actief, het lijkt een Nederlander te zijn...

De printerpoort van de 1801 is die gemakkelijk uit te lezen? is dit een 8 bits poort? want dan zou ik 8 uitlezers kunnen inzetten (Fibaro binary sensors). Zijn de codes die op de printerpoort worden gezet uniform of moet ik dan de alarmprogrammeur inschakelen om bepaalde waardes op de printerpoort laten zetten in bepaalde situaties?


Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Uitlezen ATS 4000
« Reactie #3 Gepost op: maandag 1 februari 2016, 07:08 »
Welk domotica systeem heb je? er is wel een gateway voor KNX, echter is deze nogal prijzig.
http://knxgroothandel.nl/fabrikanten/d-touch/d-touch-alarmgateway-toegangscontrole-aritech-ats.html

Zelf heb ik toevallig gewoon alle uitgangen naar buiten gebracht middels een ATS1811 ook niet ideaal, maar altijd beter dan die 900 euro, daarnaast werkt deze ook niet met de Advanced serie

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Uitlezen ATS 4000
« Reactie #4 Gepost op: maandag 1 februari 2016, 09:09 »
Ik gebruik z-wave (Fibaro). Er bestaan binaire uitlezers (0 of 1).

Hoe heb jij de uitgangen naar de ATS1811 gekoppeld. Moet hiervoor ook het systeem worden geprogrammeerd of kan ik dit gewoon uitlezen? Is dit een 8 bits poort? Wellicht kan je wat meer vertellen hoe je dat hebt gedaan. Ik heb zelf een ATS4000 als hoofdcentrale en 3 decentrale boxen met meer dan 120 aansluitingen... Even vervangen voor een Satel Integra is niet echt een optie.., zou me wel verlossen van alle moeilijkheden

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Uitlezen ATS 4000
« Reactie #5 Gepost op: maandag 1 februari 2016, 18:01 »
Ik gebruik z-wave (Fibaro). Er bestaan binaire uitlezers (0 of 1).

Hoe heb jij de uitgangen naar de ATS1811 gekoppeld. Moet hiervoor ook het systeem worden geprogrammeerd of kan ik dit gewoon uitlezen? Is dit een 8 bits poort? Wellicht kan je wat meer vertellen hoe je dat hebt gedaan. Ik heb zelf een ATS4000 als hoofdcentrale en 3 decentrale boxen met meer dan 120 aansluitingen... Even vervangen voor een Satel Integra is niet echt een optie.., zou me wel verlossen van alle moeilijkheden
Gaat niet goed komen als ik het volgende lees:
- Hoe heb jij de uitgangen naar de ATS1811 gekoppeld.
ATS1811 is een uitgangen print, dus daar kunnen geen uitgangen aan gekoppeld worden
- Is dit een 8 bits poort?
Dit is een uitgangen print (google anyone?)
- Ik heb zelf een ATS4000 als hoofdcentrale en 3 decentrale boxen met meer dan 120 aansluitingen...
Volle installatie dus ATS4000 met dus 32 ingangen en je 3 DI's ook met ieder 32 ingangen?

Waar het omgaat, zelf zul je niets kunnen uitlezen, en mocht je wel iets naar buiten krijgen qua info kun je er gewoonweg niets mee.
We hebben inderdaad de KNX koppelmodule voor de ATS, maar betwijfel of je zelfstandig, gezien je eerdere
uitspraken, dit allemaal voorelkaar gaat krijgen.

De ATS1811 is dus een uitgangen kaart, iedere ingang zou dus via een actievlag verstoord aan een uitgang gekoppeld kunnen worden, deze uitgangen kunnen dan weer gekoppeld worden aan een systeem waarmee jij weer info uit haalt.

Kortom, leuk idee, vrij prijzig en kunde van zaken nodig.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Uitlezen ATS 4000
« Reactie #6 Gepost op: maandag 1 februari 2016, 19:54 »
wat Atomic al zegt,

en nee de uitgangen moeten dus eerst geprogrammeerd worden, maar met je 120 uitgangen zoals jij ze noemt zou ik eerder voor de D-touch versie gaan ipv gaan rommelen met ATS1811, Maar goed je hebt z-wave en dan gaat dan al niet op.
Wat wil je eigenlijk voor elkaar krijgen gaan doen met die statussen?
Is het bedrijfsmatig of prive?
Je hebt het er overigens ook over dat het alleen om de status gaat, ook een status kan gevoelige informatie zijn, wat te denken van of het alarm in of uitgeschakeld is?
Ik geloof overigens niet dat jij zelf deze installatie hebt gemaakt en weet niet of jij een onderhoudscontract hebt, maar de installateur zal daar niet zo blij mee zijn.
« Laatst bewerkt op: maandag 1 februari 2016, 19:56 door Dré »

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Uitlezen ATS 4000
« Reactie #7 Gepost op: maandag 1 februari 2016, 20:15 »
Die KNX gateway van D-touch wordt aangesloten op de printerpoort van de ATS1801 (deze heb je dus al anders kan je je IP module niet gebruiken).

Misschien kan je iets bouwen in de vorm van een (web)servertje welke de door de 1801 uitgespuugde informatie om kan zetten naar iets bruikbaars voor je domotica?

nathalia

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Uitlezen ATS 4000
« Reactie #8 Gepost op: maandag 1 februari 2016, 20:39 »
Ik kende de ATS1811 inderdaad niet... maar ik zie dat het gewoon een 8 poorts relaisgeschakelde interface is. Da's duidelijk. Overigens ik snap dat met mijn antwoord hiermee getwijfeld wordt aan mijn kennis van Aritech. Dat is juist, want in mijn woning is dit nieuw. Ik merk in ieder geval dat dit merk de billen goed bij mekaar houdt en ver achter loopt op de combinatie beveiligen en domotica...

By the way, voorheen heb ik Honeywell Galaxy zelf geprogrammeerd en hierna de Satel Integra geïnstalleerd en geprogrammeerd... dus kan nog wel iets, maar het is inderdaad niet mijn beroep ;-)

Dit betreft dus een nieuw huis voor ons (met bestaand alarm systeem).

De D-Touch is een heel dure oplossing en vergt voor mij nog steeds veel customization. Het is qua interfacing niet echt kant en klaar (icm Fibaro). KNX is natuurlijk prachtig, begrijp me niet verkeerd. Maar in een bestaand huis is KNX meestal een probleem en ik kan/wil geen leidingen meer frezen voor een datasignaal kabeltje...pfff. Vandaar de noodzaak over te schakelen op z-wave. Overigens heb ik dat eerder zelf geïmplementeerd en dat werkte subliem (weliswaar met Satel Integra).

Wat ik probeer te bereiken is dat ik de functie alarmsysteem aan/uit, uitlezen PIR's, brand/inbraak alarm e.d. wil gebruiken. Ik schakelde voorheen de waterpompen voor vloerverwarming, ventilatie in badkamers, ringleiding voor warm water, lampen automatisch uit na x minuten etc Kortom optimaal gebruik maken van de devices dit toch al zo mooi zijn aangelegd/verborgen in het huis. Met gebruikmaking van het alarm systeem heb je de helft al van een domotica oplossing reeds in huis. Beetje vernieuwend misschien en de gemiddelde alarminstallateur fronst zijn wenkbrauwen maar vindt het uiteindelijk toch wel gaaf en vernuftig...  Ik zie overigens niet het probleem als via een lokaal LAN het alarmsysteem slechts kan worden uitgelezen c.q. wordt gekoppeld. Zo'n D-touch doet dat toch ook... Zolang je je netwerk maar niet openzet lijkt het me voor een inbreker kansloos om hier iets nuttigs mee te doen. Overigens het is natuurlijk niet nodig dat signalen aan het Aritech systeem worden teruggeven ...

Ik hoop hiermee iets meer achtergrond te hebben gegeven van domotica naast klassiek beveiligen.

@Joep,
Jouw suggestie is wellicht nog wel het meest bruikbare. Als ik nl. op de ATS1801 (die ik inderdaad heb) standaard een stroom van data heb, dan moet daar wellicht iets uit te halen zijn. Heeft iemand zoiets eerder opgezet? Ik kan nl. een webservertje wel koppelen aan de controller van Fibaro.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Uitlezen ATS 4000
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 3 februari 2016, 19:44 »
Klinkt interessant, ben benieuwd of het lukt, al lijkt mij het dat het niet zomaar bloot verstuurd wordt.
ik begrijp dat die d-touch te duur is vind ik ook, maar bedoelde meer ipv de 1811 lijkt me dat een nettere oplossing, maar goed het is geen optie je hebt immers geen KNX.

Begrijp me niet verkeerd, maar een galaxy en denk ook de satel is wat simpelere te programmeren dan een Ats4000 classic
ik ben benieuwd hoe je het voor elkaar gaat krijgen om jou wensen waar te maken.
Ik volg. .