Auteur Topic: Stop bevoordeling van oudere werknemers  (gelezen 9012 keer)


CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 23 januari 2016, 07:21 »
Had je enige reactie verwacht planner? En zo ja welke?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 23 januari 2016, 23:54 »
Ik verwacht eigenlijk helemaal niets meer! Want ik krijg steeds meer het gevoel dat beveiligers zich helemaal niet meer interesseren wat er met hun arbeidsvoorwaarden gebeurt.

Wat er in dit artikel staat is echter wel iets wat juist in de beveiliging speelt. Ik heb al vaak aangegeven, dat oudere werknemers, of werknemers met meerdere dienstjaren, (veel) duurder zijn als jongere (aankomende) collega's, zonder dat een werkgever dit naar een hoger tarief kan vertalen. Bij bonden ligt dit ook heel gevoelig, aangezien de meerderheid van hun leden nu juist deze werknemers betreft, die dit vaak dus niet zien zitten, maar niet in willen zien, dat dit precies is waar de schoen wringt.

En ook in de CAO onderhandelingen hebben werkgevers dit dus ingebracht, en willen de bonden daar niet over praten, en ontstaat er dus een impasse.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #3 Gepost op: zondag 24 januari 2016, 08:12 »
Ik verwacht eigenlijk helemaal niets meer! Want ik krijg steeds meer het gevoel dat beveiligers zich helemaal niet meer interesseren wat er met hun arbeidsvoorwaarden gebeurt.
Ik denk dat het de beveiliger wel degelijk interesseert, echter moeite er voor doen is een tweede. Dit blijkt ook wel uit de organisatiegraad onder de beroepsgroep.
Wat er in dit artikel staat is echter wel iets wat juist in de beveiliging speelt. Ik heb al vaak aangegeven, dat oudere werknemers, of werknemers met meerdere dienstjaren, (veel) duurder zijn als jongere (aankomende) collega's, zonder dat een werkgever dit naar een hoger tarief kan vertalen.
Hier kan ik het niet helemaal mee eens zijn. Op het moment dat iemand in de top van zijn loongebouw zit (schaal 3 periodiek 10) is er geen enkel onderscheid meer in het salaris. Dus tot 23 jaar het minimum jeugdloon plus evt. periodieken daarna nog 7 periodieken en dan zit de beveiliger op zijn eindloon. Ik heb nog geen werkgever in de beveiliging meegemaakt die een "keuzebevordering" maakt voor een individu waardoor deze meer gaat verdienen. Onze CAO, die niet meer is dan een minimum CAO, wordt doorgaans strak aangehouden waardoor een werknemer na Schaal 3-10 niet duurder meer wordt, Wel meer ervaren wat zich niet uit in een hoger salaris.
Ik ga er vanuit dat een werkgever voordat hij offerte uitbrengt of gaat tenderen een goede kostprijsberekening maakt, waarin de uurlonen van beveiligers worden meegenomen, naast de vaak niet onaanzienlijke, overhead. Hieruit volgt automatisch een vertaling van de duurdere werknemer naar een hoger tarief voor de klant. De keuze die dan volgt voor de werkgever is hoeveel er verdiend moet worden, ofwel de opslag die hij berekent bovenop de kostprijs. Dit hangt natuurlijk af van de omvang van de opdracht. De overhead, een niet onaanzienlijk deel van de kostprijs wordt natuurlijk ook meegenomen in de kostprijs, dus een duur pand op zichtlocatie en 10 procent staffuncties (beide niet goedkoop) vertaalt zich ook in een hoger tarief, dus laten we daar ook maar eens in snijden.
Dat het leeftijdsgericht denken is doorgeschoten, daar kan ik me wel in vinden. Ik snap best dat iemand die bijvoorbeeld 3 jaar in dienst is soms beter presteert dan een werknemer die al 10 jaar of meer in dienst is. Ik snap dan ook dat beloning naar prestatie voor een werkgever de voorkeur heeft boven het huidige beloningsstelsel. Echter aangezien werkgevers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zie ik niet snel gebeuren dat iemand die beter presteert deze hogere beloning ook gaat krijgen, het gebeurt nu immer ook niet.

Ik begrijp dat de werkgevers in sommige zaken meer zeggenschap willen hebben. Baas in eigen business zogezegd. Ik snap dat ook wel. Hoe zuur is het wanneer je, bijvoorbeeld, bij een collectief ontslag soms beter presterende werknemers moet ontslaan terwijl de minder presterende bescherming genieten op grond van het afspiegelingsbeginsel, en dus binnenboord blijven.
Dat werkgevers de seniorendagen willen afschaffen snap ik ook wel. Het is immers in lijn met de hogere levensverwachting en de latere pensioenleeftijd. We worden nu eenmaal gezonder oud en de fysieke slijtageslag, die arbeid in het verleden kon zijn, neemt in veel beroepsgroepen, mede door de arbo wetgeving, natuurlijk af. Ik denk alleen dat hier niet lichtzinnig mee omgegaan moet worden, omdat er natuurlijk nog steeds beroepsgroepen zijn waarbij deze seniorendagen wel degelijk nut hebben. Wellicht moet met de verschuivende pensioenleeftijd ook deze regeling mee schuiven.
Het is jammer dat de bonden niet inzien dat zij, in een veranderende maatschappij, hun oude denkbeelden en visie zullen moeten aanpassen willen zij zich niet buitenspel zetten. Je inzetten voor de werknemer heeft niets te maken aan het vasthouden aan misschien wel verouderde standpunten, maar alles met continuïteit. Continuïteit van arbeidsvoorwaarden waarmee de ouder wordende werknemer en werknemers met een lang dienstverband gezonder en langer kunnen functioneren binnen hun beroep zonder te duur te worden. Wanneer de bonden wat mee gaan met de veranderende maatschappij en denkbeelden hoeven zij zich niet buitenspel te laten zetten denk ik zol

En dan de CAO onderhandelingen. Daar waar de bonden altijd solidariteit prediken blijken zij daar onderling niet mee behept te zijn. Hoe kan het zijn dat bonden een CAO afsluiten waarbij een van hen zegt, hier teken ik niet voor. Het zou mooi zijn als ze op dat punt de hand eens in eigen boezem steken en unaniem wel of niet tekenen. Dit doen de werkgevers ook toch? en zie wat ze daarmee bereikt hebben.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #4 Gepost op: zondag 24 januari 2016, 11:33 »
Ik heb nog geen werkgever in de beveiliging meegemaakt die een "keuzebevordering" maakt voor een individu waardoor deze meer gaat verdienen.

Wanneer de werknemer nog steeds dezelfde werkzaamheden bij dezelfde opdrachtgever(s) blijft doen, waarom zou er dan een bevordering op zijn plaats zijn? Hoe gaat een werkgever dat terugverdienen?

Onze CAO, die niet meer is dan een minimum CAO,

Daar ben ik het echt niet mee eens. Kijk nu eens in andere CAO's, dan zal je zien dat een beveiliger het echt niet zo slecht heeft!

wordt doorgaans strak aangehouden


Was dat maar waar! Er zijn (nog steeds) vele voorbeelden waaruit blijkt dat werkgevers zich juist niet aan de CAO houden. En in een markt waarin de concurrentie heftig is, en er een overschot aan personeel is, moet je niet verwachten dat er veel werkgevers zijn die zich kunnen veroorloven om boven de CAO te betalen.

waardoor een werknemer na Schaal 3-10 niet duurder meer wordt,

Maar daarmee al zo duur is dat deze niet meer rendabel in te zetten is!

Wel meer ervaren wat zich niet uit in een hoger salaris.

Uit zich dat dan wel in een hogere productiviteit en/of hogere inkomsten?

Ik ga er vanuit dat een werkgever voordat hij offerte uitbrengt of gaat tenderen een goede kostprijsberekening maakt,

In een markt waarin de concurrentie al jaren heel heftig is, en er voornamelijk op prijs wordt geconcurreerd, wordt er inderdaad een berekening gemaakt. Wanneer een opdrachtgever een simpele klus heeft, waar je een beveiliger met weinig tot geen ervaring bij nodig heeft, kan je natuurlijk niet aankomen met een tarief gebaseerd op een beveiliger met vele dienstjaren/ervaring en een hoge salarisschaal. Maar wanneer je een dan een beveiliger in gaat zetten met weinige ervaring/dienstjaren en een lage salarissschaal, wordt deze na verloop van tijd steeds duurder, terwijl de inkomsten niet navenant toenemen. En om andere werkzaamheden te vinden die wel rendabel zijn voor deze werknemer(s) wordt steeds moeilijker, omdat opdrachtgevers juist de omgekeerde weg bewandelen.

waarin de uurlonen van beveiligers worden meegenomen, naast de vaak niet onaanzienlijke, overhead.

Dat is vaak iets wat ik hoor van 'de werkvloer', maar de onderbouwing is er vaak niet. Ik heb toch echt wel zicht op wat er in deze branche gebeurt en wat de tarieven zijn, en daarin zijn de overhead kosten en ook de winst die overblijft echt niet hoog.

Hieruit volgt automatisch een vertaling van de duurdere werknemer naar een hoger tarief voor de klant.

En wanneer je dat hogere tarief in een tender aanbied, gaat 9 van de 10 keer een concurrent met de opdracht aan de haal, een concurrent die (veel) goedkoper is.

De keuze die dan volgt voor de werkgever is hoeveel er verdiend moet worden, ofwel de opslag die hij berekent bovenop de kostprijs. Dit hangt natuurlijk af van de omvang van de opdracht. De overhead, een niet onaanzienlijk deel van de kostprijs wordt natuurlijk ook meegenomen in de kostprijs, dus een duur pand op zichtlocatie en 10 procent staffuncties (beide niet goedkoop) vertaalt zich ook in een hoger tarief, dus laten we daar ook maar eens in snijden.

Nogmaals, dat zijn hele populaire uitspraken maar komt niet overeen met mijn perceptie.

Dat het leeftijdsgericht denken is doorgeschoten, daar kan ik me wel in vinden. Ik snap best dat iemand die bijvoorbeeld 3 jaar in dienst is soms beter presteert dan een werknemer die al 10 jaar of meer in dienst is.

Ik ken beveiligers die al binnen een aantal maanden beter presteren dan werknemers met 10 of meer jaren ervaring. Maar of een beveiliger nu beter of slechter presteert, een beveiliger die net voldoende presteert om de opdrachtgever tevreden te houden en die zorgt dat de positie gevuld is, levert uiteindelijk net zo veel op als een beveiliger die heel goed presteert. Dat beveiligers ook graag beloond en gewaardeerd willen worden op de manier waarop zij presteren snap ik ook wel, alleen kan een werkgever dat niet vertalen in een hoger tarief.

Voor een werkgever zijn andere zaken veel belangrijker. Hoe flexibel is men, hoeveel verzuim is er, doet men wat er gezegd wordt of geeft men te pas en te onpas (goedbedoeld) ongevraagd "advies" omtrent de bedrijfsvoering.

Ik snap dan ook dat beloning naar prestatie voor een werkgever de voorkeur heeft boven het huidige beloningsstelsel.

Niet alleen werkgevers, maar uit onderzoek blijkt dat veel (jongere) werknemers het ook niet snappen waarom zij voor hetzelfde werk en dezelfde prestaties minder betaald krijgen

Echter aangezien werkgevers voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, zie ik niet snel gebeuren dat iemand die beter presteert deze hogere beloning ook gaat krijgen, het gebeurt nu immer ook niet.

Probeer eens uit te leggen, hoe een werkgever betere prestaties van werknemers moet vertalen naar een ander tarief bij opdrachtgevers. En welke garantie is er, dat een werknemer die nu goed presteert, dat ook vast blijft houden?

Ik begrijp dat de werkgevers in sommige zaken meer zeggenschap willen hebben. Baas in eigen business zogezegd. Ik snap dat ook wel. Hoe zuur is het wanneer je, bijvoorbeeld, bij een collectief ontslag soms beter presterende werknemers moet ontslaan terwijl de minder presterende bescherming genieten op grond van het afspiegelingsbeginsel, en dus binnenboord blijven.

Wat dacht je van werkgevers, die een in een tender een nieuwe opdracht binnen halen, en gedwongen zijn het personeel van het vorige bedrijf over te nemen, inclusief (soms hele) dure werknemers en/of werknemers die (soms heel) slecht presteren en daarmee wel kwaliteit moeten gaan leveren.

En niet te vergeten de opdrachtgevers, die een tender uitschrijven omdat zij de kwaliteit van de beveiliging  onvoldoende vinden, maar na een tender dus nog steeds dezelfde beveiligers rond zien lopen.

Dat werkgevers de seniorendagen willen afschaffen snap ik ook wel. Het is immers in lijn met de hogere levensverwachting en de latere pensioenleeftijd. We worden nu eenmaal gezonder oud en de fysieke slijtageslag, die arbeid in het verleden kon zijn, neemt in veel beroepsgroepen, mede door de arbo wetgeving, natuurlijk af.
 Ik denk alleen dat hier niet lichtzinnig mee omgegaan moet worden, omdat er natuurlijk nog steeds beroepsgroepen zijn waarbij deze seniorendagen wel degelijk nut hebben. Wellicht moet met de verschuivende pensioenleeftijd ook deze regeling mee schuiven.

Daar gaat het helemaal niet om. Door die senioren dagen en bijvoorbeeld ook bepaalde privileges, wordt een oudere werknemer duurder en minder flexibel in te zetten.

Het is jammer dat de bonden niet inzien dat zij, in een veranderende maatschappij, hun oude denkbeelden en visie zullen moeten aanpassen willen zij zich niet buitenspel zetten. Je inzetten voor de werknemer heeft niets te maken aan het vasthouden aan misschien wel verouderde standpunten, maar alles met continuïteit. Continuïteit van arbeidsvoorwaarden waarmee de ouder wordende werknemer en werknemers met een lang dienstverband gezonder en langer kunnen functioneren binnen hun beroep zonder te duur te worden. Wanneer de bonden wat mee gaan met de veranderende maatschappij en denkbeelden hoeven zij zich niet buitenspel te laten zetten denk ik zol

Probeer dan eens aan te geven welke koers vakbonden dan moeten varen? HOE kunnen oudere werknemers met veel dienstjaren in de beveiliging blijven functioneren zonder te duur te worden? En HOE gaan vakbonden daar dan hun (veelal oudere met veel dienstjaren) leden daarvan overtuigen?

En dan de CAO onderhandelingen. Daar waar de bonden altijd solidariteit prediken blijken zij daar onderling niet mee behept te zijn. Hoe kan het zijn dat bonden een CAO afsluiten waarbij een van hen zegt, hier teken ik niet voor.

Tja, ga die discussie maar eens aan met de vakbonden? De Nederlandse Veiligingsbranche heeft inmiddels de Evenementen CAO ook al met de Landelijke Belangen Vereniging afgesloten. Het zou mij niets verbazen wanneer zij inmiddels daarmee aan het praten zijn....

Het zou mooi zijn als ze op dat punt de hand eens in eigen boezem steken en unaniem wel of niet tekenen. Dit doen de werkgevers ook toch? en zie wat ze daarmee bereikt hebben.

Ik heb daar in het verleden al veel over gezegd. Met jou kom ik tot dezelfde conclusie, maar vakbonden zij logge organisaties die buiten de realiteit staan en vasthouden aan oude standpunten terwijl de wereld om hen heen in rap tempo veranderd. Ik heb er de energie niet meer voor om met hen de discussie aan te gaan!

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #5 Gepost op: zondag 24 januari 2016, 14:17 »
Juist wij ouderen en ERVAREN collega's zijn de enigste die de ongeleide jonge  projectielen kunnen sturen in de beveiliging.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #6 Gepost op: zondag 24 januari 2016, 17:35 »
Juist wij ouderen en ERVAREN collega's zijn de enigste die de ongeleide jonge  projectielen kunnen sturen in de beveiliging.

Dat kan je niet zo in het algemeen stellen! Zowel onder jongere, maar ook onder oudere collega's zitten 'ongeleide projectielen'.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 26 januari 2016, 07:51 »
Wanneer de werknemer nog steeds dezelfde werkzaamheden bij dezelfde opdrachtgever(s) blijft doen, waarom zou er dan een bevordering op zijn plaats zijn? Hoe gaat een werkgever dat terugverdienen?
Waarmee je dus aangeeft dat wanneer je eenmaal op je eindsalaris bent aanbeland er nooit meer groei in je salaris zit.
Daar ben ik het echt niet mee eens. Kijk nu eens in andere CAO's, dan zal je zien dat een beveiliger het echt niet zo slecht heeft!
Dat hoor je mij ook niet zeggen. Met een minumum CAO bedoel ik dat de afspraken die daarin vastliggen minimum afspraken zijn. Positieve afwijkingen zijn dus in iedere individuele arbeidsovereenkomst vast te leggen.
Was dat maar waar! Er zijn (nog steeds) vele voorbeelden waaruit blijkt dat werkgevers zich juist niet aan de CAO houden. En in een markt waarin de concurrentie heftig is, en er een overschot aan personeel is, moet je niet verwachten dat er veel werkgevers zijn die zich kunnen veroorloven om boven de CAO te betalen.
Ik bedoelde dus ook qua betaling. Over de rest hebben we het maar even niet.

Maar daarmee al zo duur is dat deze niet meer rendabel in te zetten is!
Of een beveiliger rendabel in te zetten is is afhankelijk van de kostprijs berekening en het daaruit voortvloeiende tarief wat werkgever voor een opdracht in rekening brengt. Dat zij daarmee wellicht structureel te laag zitten is een probleem dat de werkgevers moeten oplossen. Waarbij ik wel wil opmerken dat een bedrijf dat structureel te laag inschrijft waarschijnlijk niet levensvatbaar is en vanzelf van de markt verdwijnt.

Uit zich dat dan wel in een hogere productiviteit en/of hogere inkomsten?
Productieviteit, nee. We zijn ook geen productie gerelateerde sector. Het uit zich vaak wel in een hogere kwaliteit van dienstverlening. En nee ik denk niet dat dat zich vaak direct laat vertalen naar aanwijsbare hogere inkomsten. Misschien op termijn...

In een markt waarin de concurrentie al jaren heel heftig is, en er voornamelijk op prijs wordt geconcurreerd, wordt er inderdaad een berekening gemaakt. Wanneer een opdrachtgever een simpele klus heeft, waar je een beveiliger met weinig tot geen ervaring bij nodig heeft, kan je natuurlijk niet aankomen met een tarief gebaseerd op een beveiliger met vele dienstjaren/ervaring en een hoge salarisschaal. Maar wanneer je een dan een beveiliger in gaat zetten met weinige ervaring/dienstjaren en een lage salarissschaal, wordt deze na verloop van tijd steeds duurder, terwijl de inkomsten niet navenant toenemen. En om andere werkzaamheden te vinden die wel rendabel zijn voor deze werknemer(s) wordt steeds moeilijker, omdat opdrachtgevers juist de omgekeerde weg bewandelen.
Ik denk dat concurreren op prijs niet handig is, maar zeker, gezien de Europese regelgeving i.v.m. aanbestedingen, logisch. Het is niet voor niets dat er veel bedrijfjes bij komen maar binnen 3 jaar weer moeten afhaken omdat ze het financieel niet trekken. Daar zit dus iets verkeerd in de branche en dat heeft in mijn ogen zeker te maken met verkeerde kostprijs berekeningen en te kleine marges. Noem het voor mijn part een vorm van kortzichtigheid of (verkeerd) korte termijn denken.

Dat is vaak iets wat ik hoor van 'de werkvloer', maar de onderbouwing is er vaak niet. Ik heb toch echt wel zicht op wat er in deze branche gebeurt en wat de tarieven zijn, en daarin zijn de overhead kosten en ook de winst die overblijft echt niet hoog.
Ik weet uit cijfers van een beveiligings organisatie dat er op iedere 1000 beveiligers ca. 100 staffuncties zijn. Op de huisvestingskosten heb ik geen zicht, maar gezien de plaats van het HK geloof ik niet dat het een goedkoop pand is.

En wanneer je dat hogere tarief in een tender aanbied, gaat 9 van de 10 keer een concurrent met de opdracht aan de haal, een concurrent die (veel) goedkoper is.
Raar dat een concurrent veel goedkoper kan zijn toch? Het lijkt mij dat alle (grote) bedrijven in onze sector met dezelfde problematiek kampen. Dus nogmaals er zit iets grondig fout in de branche en dat heeft in mijn ogen te maken met kostprijsberekening en/of de opslag om het tarief te bepalen. Natuurlijk is ook de keuze voor veel of weinig winst, of continuïteit van invloed op de berekening van het tarief. Allemaal keuzes die een werkgever (weloverwogen) maakt of hij de gevolgen daarvan heeft meegewogen is natuurlijk maar de vraag. Kortom het zijn allemaal keuzes die werkgever maakt en die mag daar dus niet over klagen. Zoals eerder gezegd de bedrijven die onrendabel werken verdwijnen vanzelf van de markt.

Ik ken beveiligers die al binnen een aantal maanden beter presteren dan werknemers met 10 of meer jaren ervaring. Maar of een beveiliger nu beter of slechter presteert, een beveiliger die net voldoende presteert om de opdrachtgever tevreden te houden en die zorgt dat de positie gevuld is, levert uiteindelijk net zo veel op als een beveiliger die heel goed presteert. Dat beveiligers ook graag beloond en gewaardeerd willen worden op de manier waarop zij presteren snap ik ook wel, alleen kan een werkgever dat niet vertalen in een hoger tarief.

Voor een werkgever zijn andere zaken veel belangrijker. Hoe flexibel is men, hoeveel verzuim is er, doet men wat er gezegd wordt of geeft men te pas en te onpas (goedbedoeld) ongevraagd "advies" omtrent de bedrijfsvoering.
Over dat tarief heb ik mijn standpunt wel duidelijk gemaakt denk ik. Die andere zaken zijn zeker van belang, zelfs dat ongevraagd advies van de werkvloer......ik snap dat een werkgever daar niet altijd van gecharmeerd is, maar soms zitten er toch wel dingetjes tussen die het verdienen om over nagedacht te worden.

En welke garantie is er, dat een werknemer die nu goed presteert, dat ook vast blijft houden?
Geen enkele, maar ik kan mij voorstellen dat er naast een vaste beloning voor de werknemer er een variabel bestanddeel in de beloning zou kunnen zitten waardoor er enige druk blijft om op een bepaald niveau te blijven presteren.

Wat dacht je van werkgevers, die een in een tender een nieuwe opdracht binnen halen, en gedwongen zijn het personeel van het vorige bedrijf over te nemen, inclusief (soms hele) dure werknemers en/of werknemers die (soms heel) slecht presteren en daarmee wel kwaliteit moeten gaan leveren.

En niet te vergeten de opdrachtgevers, die een tender uitschrijven omdat zij de kwaliteit van de beveiliging  onvoldoende vinden, maar na een tender dus nog steeds dezelfde beveiligers rond zien lopen.
Ik ken het probleem en heb die uitspraak ook vaker gedaan. Jammer hè die ontslagbescherming....
Wel ken ik een voorbeeld van een bedrijf die een gunning op een tender heeft gehad en die personeel moet overnemen. Dit bedrijf neemt die werknemers zonder problemen over, maar plaatst ze allemaal weg van dat object om daar nieuwe frisse werknemers in te zetten. Ook een optie dus. Zo krijgen zowel het nieuwe object als de al lopende objecten allemaal frisse gezichten en wellicht nieuw elan.

Probeer dan eens aan te geven welke koers vakbonden dan moeten varen? HOE kunnen oudere werknemers met veel dienstjaren in de beveiliging blijven functioneren zonder te duur te worden? En HOE gaan vakbonden daar dan hun (veelal oudere met veel dienstjaren) leden daarvan overtuigen?
Dat is een lastige, en ik maak me sterk dat jij hier al oplossing voor hebt voor de te varen koers door de bonden. Hoe de betreffende werknemers te overtuigen? Heeft de ervaring ons niet geleerd dat bijna alles wat de bond presenteert voor zoete koek wordt geslikt? Velen lopen als een hondje achter de bonden aan dus dat probleem lost zichzelf op. Nog niet meegemaakt dat een beroepsgroep zich tegen hun bond keert.
Ik heb daar in het verleden al veel over gezegd. Met jou kom ik tot dezelfde conclusie, maar vakbonden zij logge organisaties die buiten de realiteit staan en vasthouden aan oude standpunten terwijl de wereld om hen heen in rap tempo veranderd. Ik heb er de energie niet meer voor om met hen de discussie aan te gaan!
De wereld veranderd inderdaad in een rap tempo, oude dogma's zijn niet (altijd) meer (volledig) van toepassing en de bonden vergrijzen en lopen leeg.  Dat laatste zou een teken aan de wand moeten zijn voor de bonden, de vergrijzing en de leegloop. En die discussie? die gaat vanzelf intern plaats vinden wanneer het licht eens een keer ergens aangaat.... maar of het op tijd is?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 26 januari 2016, 11:59 »
Waarmee je dus aangeeft dat wanneer je eenmaal op je eindsalaris bent aanbeland er nooit meer groei in je salaris zit

Behoudens CAO stijgingen. En ja, maar dat is nu toch ook al het geval. Ik zie namelijk niet in, en werkgevers ook niet, waarom voor hetzelfde werk de ene beveiliger automatisch een hoger salaris moet krijgen als een andere werknemer, simpel en alleen om het gegeven dat hij/zij meer dienstjaren heeft?

Waarbij ik wel wil opmerken dat een bedrijf dat structureel te laag inschrijft waarschijnlijk niet levensvatbaar is en vanzelf van de markt verdwijnt.

En de bedrijven die daarvoor terug in de plaats komen, kunnen/gaan die dan tegen de stroom in hogere tarieven vragen als alle andere bedrijven om hen heen?

Productieviteit, nee. We zijn ook geen productie gerelateerde sector. Het uit zich vaak wel in een hogere kwaliteit van dienstverlening.

Precies, er is geen hogere productiviteit (lees kostenbesparing). Of het zich "vaak" uit in een hogere kwaliteit waag ik echter te betwijfelen. Bovendien is kwaliteit moeilijk meetbaar en het resultaat kan zowel positief als negatief zijn, en als je het al kunt meten, hoe ga je die kwaliteit dan doorvertalen in tarieven en beloning? Ik heb werknemers nog nooit gehoord dat zij vinden dat zij ondermaats presteren en dus minder moeten verdienen, het omgekeerde hoor ik wel.

Ik denk dat concurreren op prijs niet handig is

Maar dat is wel in deze branche (en andere branches) al vele tientallen jaren het geval!

Ik weet uit cijfers van een beveiligings organisatie dat er op iedere 1000 beveiligers ca. 100 staffuncties zijn. Op de huisvestingskosten heb ik geen zicht, maar gezien de plaats van het HK geloof ik niet dat het een goedkoop pand is.

En dan geldt dat dus voor de hele branche?

Over dat tarief heb ik mijn standpunt wel duidelijk gemaakt denk ik. Die andere zaken zijn zeker van belang, zelfs dat ongevraagd advies van de werkvloer......ik snap dat een werkgever daar niet altijd van gecharmeerd is, maar soms zitten er toch wel dingetjes tussen die het verdienen om over nagedacht te worden.

Het zit hem in het woordje "soms". Natuurlijk zullen er op de werkvloer goede ideeën zijn, maar het is de toon (en de frequentie waarop je die laat horen) die de muziek maakt. Maar er leven ook vele ideeën die gebaseerd zijn veronderstellingen en aannames die volstrekt verkeerd zijn. Verder is een bedrijf ook heel bewust een bepaalde koers ingevaren, en zit niet te wachten op steeds maar weer werknemers die een andere koers wensen te varen. Een aantal werknemers wil echter maar niet begrijpen dat een ieder zijn/haar eigen rol heeft binnen een organisatie en gaan te pas en te onpas op de stoel van anderen zitten.

Geen enkele, maar ik kan mij voorstellen dat er naast een vaste beloning voor de werknemer er een variabel bestanddeel in de beloning zou kunnen zitten waardoor er enige druk blijft om op een bepaald niveau te blijven presteren.

En dan komt de vraag, wie dat dan moet gaan beoordelen? Want de standaard reactie is dan meestal dat de werkgever dan iedereen laag zal gaan beoordelen en dus zien werknemers dat soort zaken vaak niet zitten!

Ik ken het probleem en heb die uitspraak ook vaker gedaan. Jammer hè die ontslagbescherming....

Het zorgt er voor dat werkgevers heel huiverig zijn om mensen in vaste dienst te nemen!

Wel ken ik een voorbeeld van een bedrijf die een gunning op een tender heeft gehad en die personeel moet overnemen. Dit bedrijf neemt die werknemers zonder problemen over, maar plaatst ze allemaal weg van dat object om daar nieuwe frisse werknemers in te zetten. Ook een optie dus. Zo krijgen zowel het nieuwe object als de al lopende objecten allemaal frisse gezichten en wellicht nieuw elan.

Dat is meestal helemaal geen optie. Want je hebt werknemers die een contract voor een bepaald object hebben, er is soms sprake van specifieke kennis/diploma's die niet iedereen heeft en er moeten wel genoeg andere objecten in redelijk afstand zijn, anders gaat iedereen opeens veel meer reisafstand (en kosten) maken, en het risico bestaat dat je het probleem verspreid en wellicht nog groter maakt.

Dat is een lastige, en ik maak me sterk dat jij hier al oplossing voor hebt voor de te varen koers door de bonden.

Volgens mij begint het met open en eerlijke communicatie. Lees wat ik allemaal geschreven en voorspeld heb. Helaas is alles uitgekomen!

Hoe de betreffende werknemers te overtuigen? Heeft de ervaring ons niet geleerd dat bijna alles wat de bond presenteert voor zoete koek wordt geslikt? Velen lopen als een hondje achter de bonden aan dus dat probleem lost zichzelf op. Nog niet meegemaakt dat een beroepsgroep zich tegen hun bond keert.

Volgens mij is er maar een kleine groep die alles voor zoete koek slikt. Dan is er nog een hele grote groep die het allemaal gewoon laat gebeuren, en is er een kleine groep die het er helemaal niet mee eens is, maar meestal bij de vakbonden zijn afgehaakt en zichzelf daarmee buitenspel hebben gezet. Het eerst genoemde groepje zorgt er echter wel voor dat alles wat de bonden doen goed bevonden wordt, en de bonden alle schuld van zich af kunnen schuiven want "de meerderheid van de leden is akkoord gegaan".


CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 26 januari 2016, 12:41 »
Ik lees, beste Planner, dat we toch wel veelal op dezelfde lijn zitten. We kunnen hier eindeloos over debatteren, maar zolang wij dit slechts met zijn tweeën doen heeft het weinig nut en is het alleen maar een interessant tijdverdrijf.
De grote slotconclusie is mijns inziens toch dat er veel verkeerde mechanismes zijn in de branche die moeilijk te doorbreken zijn. Dan spreek ik zowel over de bedrijven en de werknemers en hun bonden.
De werkgevers hebben wel duidelijk in de gaten dat de (ver)oude(rde) dogma's over beloning en baangarantie/ontslagbescherming ondertussen door de tijd zijn ingehaald en lopen daarmee misschien wel een beetje voor de muziek uit. Deze zure realiteit zal echter wel handen en voeten moeten krijgen en daar zijn de bonden wel voor nodig, en hun leden natuurlijk. En ja, dit zal voor vele (vergrijsde) bondsleden een zure appel zijn. Het is namelijk nooit leuk om afscheid te moeten nemen van oude verworvenheden, zeker niet als die plaats moeten maken voor een stuk onzekerheid.
En zolang de bonden de handen niet ineenslaan en met een eensluidend realistisch standpunt komen, en daarmee samen met de werkgevers in overleg gaan, laat de modernisering van het arbeidsvoorwaarden beleid nog lang op zich wachten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 26 januari 2016, 13:26 »
Ach ja, morgen is weer de volgende ronde in deze soap. Wordt vervolgd dus.....  ::)

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 20 februari 2016, 13:54 »
Werkgevers willen af van koppeling tussen loon en leeftijd en dienstjaren. Logisch want dan blijft iedereen onder in de loonschaal zitten en dat spaart veel geld. En dat is voor werkgevers fijn in in brache die onder druk staat. Jongeren krijgen dan ook niet meer.
Dat werkgevers altijd naar zichzelf toe  rekenen is logisch voorbeeld inzichtverschil loonverlies compensatie. Ging het loon achteruit zou er compensatie komen ging het vooruit ook.
Nu blijkt dat er geld bij moet zeggen de werkgevers ja maar dat hoeft maar 1 malig er staat nergens dat het voor meerdere jaren moet . De vakbonden gingen er vanuit dat dit vanzelf sprekend was.

De werkgevers zullen met dezelfde vanzelfsprekendheid loonsverhoging toekennen als de leeftijd en dienstjaren worden losgelaten. En of dat nu zo handig is daar twijfel ik dan toch wel aan.

Je kunt het dan ook gaan koppelen aan de functie gesprekken en daarom wordt dat nu al op ingespeeld door te stellen dat voldoende het nieuwe goed is. zodat als het zover is er alleen loonsverhoging bij een goede beoordeling komt. Die dan vervolgens dus bijna nooit meer mag geven.

L

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Stop bevoordeling van oudere werknemers
« Reactie #12 Gepost op: maandag 29 februari 2016, 10:54 »
De beveiligingswereld en dan met name de top van de bedrijven zijn door en door verrot. Het lijken wel criminele organisaties die hun personeel op de werkvloer steeds verder uitbuiten. Ik kan mij nog herinneren dat ik in de beveiliging kwam en op onze introductiedag bij de oude Nederlandse Veiligheidsdienst werd gezegd toen door iemand van kantoor dat e blij waren met ons omdat wij hun brood verzorgden. Tegenwoordig wordt je niet meer gewaardeerd voor je inzet en kom nu niet aan met dat de prijzen laag zijn want dat is BULLSHIT: de bedrijven nemen zelf die klussen aan voor weinig geld, wij niet! Daarnaast wordt er genoeg genoeg met alarmopvolging e.d.
Eerder deze week hoorde ik van een collega over de "afvloeing"van ouderen op Schiphol bij G4S: die wilde dan de ouderen met 80% van een inkmen EX toeslagen afkopen. Dat is bijna bijstandsniveau! Ga je zo met je oudere werknemers om? Ik heb er maar 1 woord voor: SCHANDALIG!!!!