Auteur Topic: gesollicitrd op vacature beveiliging, toch half jaar contr. als "toezichthouder"  (gelezen 4309 keer)

shenna

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • safe!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerkster
Goedemiddag collega's,
na 3 maanden in de ww te hebben gezeten, mocht ik op sollicitatiegesprek komen na sollicitatie op vacature beveiliger. alles uitgelegd gekregen en ze wilde eerst 2 maanden proefplaatsing proberen vanuit het UWV. reactie van UWV was: waarom proefplaatsing als je het werk al kent en al 7 jaar ervaring hebt? deze vraag weer voorgelegd bij mijn werkgever, en dat vonden zij eigenlijk ook dus meteen een half jaar contract maar als toezichthouder met een bruto uurloon van 9.63 incl. reiskosten en toeslagen  :o....om te kijken of ik beval en of het werk mij bevalt! Nu is mijn vraag of zij dit zo wel mogen en dan voor een half jaar? ik kan begrijpen nu omdat m'n grijze pas nog niet binnen is dat ze me gelijk aan het werk willen hebben als toezichthouder, maar dan zou je toch denken misschien hooguit 2 maanden? een van de dingen waar ik me dus gigantisch aan stoor is dat ik geen reiskosten krijg, ik rij 3 kwartier heen en ook weer 3 kwartier terug, en maak diensten van 6 uur :(! volgens mij moet ik als het zo gaat aan het einde van de maand geld bijleggen. ik heb hier totaal geen verstand van, zou graag willen weten wat jullie hier van vinden en of iemand me hierbij kan helpen? mocht dit niet mogen hoe kan ik dit dan het beste aanpakken? wil natuurlijk graag aan het werk blijven ook omdat ik bij dit bedrijf echt een kans maak op een vast contract.

groetjes Shenna

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: gesollicitrd op vacature beveiliging, toch half jaar contr. als "toezichthouder"
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015, 00:56 »
Ik vind het maar raar. Allereerst, als je reageert op een vacature voor een beveiligersfunctie en wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, dan verwacht je niet dat men je aan het werk wilt zetten als "toezichthouder". 

Wat ik merk is dat men die term vaak gebruikt om ergens onderuit te komen, in dit geval een betaling conform CAO als je het mij vraagt. (Je ziet ook nog wel eens in bepaalde horecagelegenheden "toezichthouders" lopen die glazen ophalen. Wanneer er repressief opgetreden dient te worden doordat bijvoorbeeld iemand zich misdraagt, dan is dat echter meteen hun taak. In dit geval zijn het in mijn ogen gewoon verkapte horecaportiers (die natuurlijk niet in het bezit zijn van het SVH diploma of een gerelateerd beveiligingsdiploma))

Ik weet niet welke CAO dat bedrijf doorgaans voert, maar bijvoorbeeld in de CAO VPB (https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/caos/caos/41453/Particuliere_Beveiliging_cao_2014-2015_FNV_BG_TEKENT_NIET.pdf) zul je dergelijke uurlonen niet tegenkomen (voor volwassenen). En al helemaal niet inclusief reiskosten en toeslagen.

Ik begrijp dat je graag weer aan het werk wilt, maar ik zou doorgaans niet ingaan op dit aanbod. Althans, wellicht als ze je gewoon betalen conform de CAO. Dat men je dan even een andere functie toeschuift totdat bijvoorbeeld de pas arriveert (wat overigens ook niet heel lang hoeft te duren): so be it.  Gezien je zelf opdraait voor de reiskosten, werk je het eerste uur al voor niets..




Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: gesollicitrd op vacature beveiliging, toch half jaar contr. als "toezichthouder"
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 15 oktober 2015, 07:15 »
wil natuurlijk graag aan het werk blijven ook omdat ik bij dit bedrijf echt een kans maak op een vast contract.

Een bedrijf dat zo met jou omgaat. En daar maak jij dan kans op een vast contract. De vraag die jij jezelf moet stellen is: "wil ik wel bij zo'n bedrijf werken?". Maar goed, werk vinden is al moeilijk genoeg.

Wat er precies aan de hand is en of het allemaal wel kan en mag, is moeilijk te beoordelen op basis van wat jij hier verteld, maar alle alarmbellen gaan wel bij mij af.