Auteur Topic: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?  (gelezen 12093 keer)

Beveiligersmannetje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Gepost op: donderdag 8 oktober 2015, 20:46 »
Volgens mij gebeurt er in mijn planning iets wat cao-technisch niet mag.
Ik heb recht op 1 vrij weekend per periode van 4 weken, ik wordt ook elke periode van 4 weken 3 weekenden ingezet. Standaard werk ik 3 weekenden 1 weekend vrij... :(

Ik wil graag een weekendje met mn gezin op stap en vraag daarom vrij, maar vraag vrij voor een week. Maandag t/m zondag. Dit (vakantie)weekend was mijn werkweekend geweest. Deze stond ook ingepland als bloktijden in het naar mij gemailde rooster. Nadat het rooster gemaild is, is mn vakantieaanvraag goedgekeurd.

Maar nu heb ik dus in mn 4 wekelijkse rooster een week (ma t/m zo) vakantie staan, er worden vakantieuren afgeschreven in dat vakantie weekend. En vervolgens moet ik de andere 3 weekenden werken.

Dit klopt toch niet? Nu lever ik vakantie uren in op mn vrije weekend.
Op deze manier kun je toch nooit 2 weekenden vrij krijgen per 4 weken?

Ben erg benieuwd naar jullie reacties

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 8 oktober 2015, 23:52 »
Artikel 5:2 lid 1 van de ArbeidsTijdenWet stelt dat o.a. vakantieverlof gewoon "arbeid" is.

http://wetten.overheid.nl/BWBR0007671/#Hoofdstuk5_51_SUBPAR681905

Wanneer jij dus in het weekend vakantieuren hebt staan, is dat dus GEEN vrij weekend. Wanneer jij de andere weekenden allemaal moet werken is dat dus niet conform de CAO.

Verder zijn er dus kennelijk bloktijden gewijzigd/toegevoegd. Die kan jij dus weigeren (waarop de werkgever jou dan wel weer maximaal 8 kan gaan verplichten) of vrijwillig doen, maar dan heb je recht op verschuivingstoeslag. Verplichten kan echter alleen wanneer dat niet leidt tot ATW/CAO overtredingen.




« Laatst bewerkt op: donderdag 8 oktober 2015, 23:55 door Planner »

Beveiligersmannetje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 11 oktober 2015, 11:56 »
Thanx Planner!
Ik dacht al dat ik goed zat, maar was even ter bevestiging.
Jouw antwoord bracht nog een tweetal vragen op.

1-Als ik het goed begrijp telt verlof altijd meegerekend te worden als arbeid?
Eerder werd mn aanvraag om contractsverhoging te krijgen doordat ik structureel veel meer werkte dan mn contract afgeketst. Omdat ik in die periode ook een aantal verlof dagen had staan.
Als ik dit nu lees klopt dat ook niet, dat vermoeden had ik al want anders kun je nooit verlof opnemen.
(ik had de gemiddelde gewerkte dagen van de daarvoor betreffende weken opgeteld, dus dat zat wel goed.)

2-Als part-timer mag je maximaal 16 nachten per periode van 16 weken werken. Gelden aangevraagde en goedgekeurde verlofdagen op dagen waar nachtdiensten staan in het 4 wekelijkse rooster ook mee voor deze max. te werken 16 nachtdiensten?

Ik kan in de CAO beveiliging hierover niets terugvinden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 11 oktober 2015, 23:29 »
1-Als ik het goed begrijp telt verlof altijd meegerekend te worden als arbeid?

En dus niet alleen verlof. Zie ook de definitie van arbeidstijd in artikel 1 van de CAO.

Eerder werd mn aanvraag om contractsverhoging te krijgen doordat ik structureel veel meer werkte dan mn contract afgeketst. Omdat ik in die periode ook een aantal verlof dagen had staan.
Als ik dit nu lees klopt dat ook niet, dat vermoeden had ik al want anders kun je nooit verlof opnemen.
(ik had de gemiddelde gewerkte dagen van de daarvoor betreffende weken opgeteld, dus dat zat wel goed.)

Dat ligt toch wat anders. In principe is dit geregeld in het Burgerlijk Wetboek, maar in een collectieve regeling (lees CAO) mag iets anders geregeld worden. En in artikel 13 lid 4 is dit dus geregeld, maar daar heeft men het alleen over "gewerkte uren", en dus niet over "arbeidsuren"! Als je het mij persoonlijk zou vragen, denk ik dat alle arbeidsuren mee zouden moeten tellen, en ik vermoed dat, wanneer je dit aan een rechter voor zou leggen, deze daar ook zo over denkt, maar goed, dat is speculeren.

2-Als part-timer mag je maximaal 16 nachten per periode van 16 weken werken.

Hoe kom jij daarbij? Lees eens goed wat er staat in artikel 33 van de CAO?

Gelden aangevraagde en goedgekeurde verlofdagen op dagen waar nachtdiensten staan in het 4 wekelijkse rooster ook mee voor deze max. te werken 16 nachtdiensten?

Dat staat ook niet in de CAO, maar wel in de ATW namelijk in het eerder door mij genoemde artikel:

"artikel 5:2 lid 1:
Voor de toepassing van dit hoofdstuk en de daarop berustende bepalingen, worden voor het bepalen van het aantal uren dat arbeid wordt verricht meegeteld de uren waarop de werknemer de bedongen arbeid zou hebben verricht, maar deze door de uitoefening van zijn taak in het kader van het medezeggenschapsorgaan, ziekte, vakantie, de vervulling van door wet of overheid opgelegde verplichting, welke niet in zijn vrije tijd kon geschieden, of als gevolg van onvoorziene omstandigheden of zeer bijzondere persoonlijke omstandigheden, als bedoeld in artikel 4:1, eerste lid, van de Wet arbeid en zorg, niet heeft verricht
lid 2:
Elk beding waarbij wordt afgeweken van het eerste lid, is nietig.
"

Het antwoord is dus ja, ook eerder geplande nachtdiensten waarop jij vrij neemt (of ziek wordt) tellen mee bij de bepaling van het aantal nachtdiensten (en dat geld ook voor eerder ingeplande weekenden). Gezien lid 2 kan hiervan niet,  dus ook niet door een CAO of individuele afspraak of bedrijfsreglement van af worden geweken. Alleen is het aantal nachtdiensten dus niet beperkt tot 16 per 16 weken (zie artikel 33).
« Laatst bewerkt op: zondag 11 oktober 2015, 23:31 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 12 oktober 2015, 12:08 »
Overigens is het in dit verband dus heel gebruikelijk, dat wanneer een werknemer verlof aanvraagt wanneer er nog geen rooster gemaakt is, dit verlof in de regel (uitzonderingen daargelaten) op maandag-vrijdag overdag ingepland wordt. Zo heeft de werknemer dus gewoon vrije weekend(en) en geen nachtdienst(en) die meetellen.

Wanneer verlof echter aangevraagd en toegekend wordt nadat het rooster al is vastgesteld, dient het verlof (of ziekte) op dezelfde dag(en) en tijd(en) ingeroosterd te worden als de oorspronkelijke dienst. Maar waar de bedenkers van de nieuwe roostersystematiek dus niet over nagedacht hebben is, wat er moet gebeuren wanneer iemand verlof aanvraagt op een dag waarop een bloktijd is ingepland. Want een bloktijd hoeft niet noodzakelijk om te worden gezet in een dienst, dus hoeveel uur verlof, en op welke tijdstippen, moet dan ingepland worden ???

Ik heb dat in het verleden meermaals voorgelegd, maar daar nimmer een eenduidig antwoord op gekregen.
« Laatst bewerkt op: maandag 12 oktober 2015, 12:21 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2015, 13:07 »
Overigens is het in dit verband dus heel gebruikelijk, dat wanneer een werknemer verlof aanvraagt wanneer er nog geen rooster gemaakt is, dit verlof in de regel (uitzonderingen daargelaten) op maandag-vrijdag overdag ingepland wordt. Zo heeft de werknemer dus gewoon vrije weekend(en) en geen nachtdienst(en) die meetellen.

Wanneer verlof echter aangevraagd en toegekend wordt nadat het rooster al is vastgesteld, dient het verlof (of ziekte) op dezelfde dag(en) en tijd(en) ingeroosterd te worden als de oorspronkelijke dienst. Maar waar de bedenkers van de nieuwe roostersystematiek dus niet over nagedacht hebben is, wat er moet gebeuren wanneer iemand verlof aanvraagt op een dag waarop een bloktijd is ingepland. Want een bloktijd hoeft niet noodzakelijk om te worden gezet in een dienst, dus hoeveel uur verlof, en op welke tijdstippen, moet dan ingepland worden ???

Ik heb dat in het verleden meermaals voorgelegd, maar daar nimmer een eenduidig antwoord op gekregen.

Over dit onderwerp staat ook iets in de berichtgeving van de vakbonden omtrent de CAO onderhandelingen:

"Aanpassen van de definitie arbeidsduur en arbeidstijd voor parttimers met een vastmodel contract (zij worden nu na een week ziekte in de drie daaropvolgende weken van de loonperiode alsnog voor hun volledig aantal uren ingezet)"

Het probleem is dat de vakbonden, die jarenlang bezig zijn geweest met deze nieuwe CAO, met als doel hem duidelijker te maken, hem helemaal niet duidelijker hebben gemaakt. En daarin een "systematiek" hebben geïntroduceerd die dusdanig afwijkt van de ATW, maar daarbij verzuimd hebben over alle mitsen en maren door te denken, waardoor er allerlei gaten in zitten. Want wat hier boven staat, dat mag dus helemaal niet, als je gewoon de ATW in acht neemt.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2015, 16:31 »
Overigens is het in dit verband dus heel gebruikelijk, dat wanneer een werknemer verlof aanvraagt wanneer er nog geen rooster gemaakt is, dit verlof in de regel (uitzonderingen daargelaten) op maandag-vrijdag overdag ingepland wordt.

Hee dat is interessant. Bij mijn werkgever is dan blijkbaar iedereen een uitzondering, aangezien ze de verloven gewoon in het weekend inroosteren (3 weekenden bij 3 weken verlof, ook als je zelf geen weekenden werkt)

Dit vond ik al best opmerkelijk. Echter vraag ik me af, heeft dit negatieve gevolgen, of maakt dat an sich niet uit?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 16 oktober 2015, 17:26 »
Hee dat is interessant. Bij mijn werkgever is dan blijkbaar iedereen een uitzondering, aangezien ze de verloven gewoon in het weekend inroosteren (3 weekenden bij 3 weken verlof, ook als je zelf geen weekenden werkt)

Dit vond ik al best opmerkelijk. Echter vraag ik me af, heeft dit negatieve gevolgen, of maakt dat an sich niet uit?

Het heeft op zich geen negatieve gevolgen. Alleen maakt een werkgever/planner het zichzelf dan moeilijk(er), omdat de weekenden dan meetellen als gewerkt weekend. Bij het door jou genoemde voorbeeld, 3 weekenden ingeroosterd in 3 weken verlof, mag het vierde weekend, mochten de 3 weken verlof in 1 periode vallen, dus niet ingeroosterd worden.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2015, 00:37 »
3 weken verlof met 3 weekenden ook verlof??? dat lijkt me sterk? dat zijn 21 dagen hoe vul je dat in dan?
dan ga je met je verlof al de overuren in.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 17 oktober 2015, 00:47 »
3 weken verlof met 3 weekenden ook verlof??? dat lijkt me sterk? dat zijn 21 dagen hoe vul je dat in dan?
dan ga je met je verlof al de overuren in.

Waar staat dat in die 3 weken op alle dagen verlof ingepland staat? Er staat slechts dat in die 3 weken alle weekenden verlof ingepland is, over de andere (week) dagen staat niets....

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 19 oktober 2015, 07:25 »
Inderdaad, 3 weken, 15 vakantiedagen. Alle weekenden op verlof, doordeweeks 2 dagen blanco.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Geldt vakantieweekend ook als cao-gerechtigde vrije weekend?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 19 oktober 2015, 10:42 »
Inderdaad, 3 weken, 15 vakantiedagen. Alle weekenden op verlof, doordeweeks 2 dagen blanco.

Op zich heel keurig, alleen wat ongebruikelijk.