Auteur Topic: Functie indeling  (gelezen 5140 keer)

Michel1974

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Functie indeling
« Gepost op: woensdag 7 oktober 2015, 10:07 »
Een goede dag,

Ik heb een vraag over de functie indeling. Ik ben vanaf het jaar 2000 in het bezit van het vak diploma beveiliging. En werd vroeger ook altijd betaald in die functie indeling functie groep 4. Alleen nu is het al twee keer gebeurd het afgelopen jaar dat werkgevers mij willen inschalen in functie groep 3. Zij zeggen ook dat ze niet meer naar het vakdiploma hoeven te betalen?
Het enige wat ik er over kan terug vinden is artikel 38 in de cao.

Wie weet hoe het zit?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Functie indeling
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 7 oktober 2015, 13:09 »
Het enige wat ik er over kan terug vinden is artikel 38 in de cao.

En daarin wordt dan ook weer verwezen naar bijlage 2 van de CAO.

Artikel 38 gaat voornamelijk over de functieindeling, waarbij het voornamelijk de aarde van de werkzaamheden van belang is. Wel staat in lid 5 van dit artikel dat er voor de inschaling organisatorische ruimte moet zijn. De 6 te onderscheiden functiegroepen staan in bijlage 2, onderdeel I. In onderdeel II staan de functies per functiegroep. Er van uitgaande dat jij minimaal 24 maanden ervaring hebt in de betreffende functie (objectbeveiliger/receptionist of mobiel surveillant, 12 maanden in het geval van winkelsurveillant), zou jou omdat jij in het bezit bent van het vakdiploma, op grond van onderdeel III van de bijlage a, moeten worden ingeschaald in salarisschaal 4. Voor hogere salarisschalen kom je pas in aanmerking wanneer er een passende functie is.

Behalve dat jij ingeschaald moet worden in een salarisschaal, moet ook nog het aantal periodieken worden bepaald. Salarisschaal 4 begint in ieder geval met 1 periodiek meer, en eindigt zelfs met 2 periodieken meer. Verschil in uursalaris is dus minimaal 0,50 per uur en uiteindelijk zelfs 0,75 per uur. Ik heb hier al vaker aangegeven, dat veel opdrachtgevers helemaal niet willen betalen voor heel ervaren beveiligers. En dus is het voor werkgevers al heel moeilijk om beveiligers in schaal 3 met veel periodieken rendabel in te zetten, beveiligers in schaal 4 met nog meer periodieken zijn dus nog veel moeilijker rendabel in te zetten.

Dus ja, jij zou met je vakdiploma in salarisschaal 4 ingedeeld moeten worden. Maar zoals jij dus gemerkt hebt, werkgevers zijn daar niet happig op. Want het feit dat jij een vakdiploma hebt, daar kunnen zij meestal niets mee.

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: Functie indeling
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 7 oktober 2015, 14:38 »
Naar mijn mening is het iets genuanceerder: indien je vanaf 2000 bent ingeschaald in schaal 4 dan kan de werkgever jou niet in schaal 3 plaatsen, ze kunnen je wel de functie van HB oid ontnemen maar aan het financiele plaatje valt niet te tornen
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Functie indeling
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 7 oktober 2015, 15:22 »
Naar mijn mening is het iets genuanceerder: indien je vanaf 2000 bent ingeschaald in schaal 4 dan kan de werkgever jou niet in schaal 3 plaatsen, ze kunnen je wel de functie van HB oid ontnemen maar aan het financiele plaatje valt niet te tornen

Wanneer je nog steeds bij dezelfde werkgever werkt is dat natuurlijk het geval. Alleen heeft Michel1974 het over werkgevers.

Michel1974

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Functie indeling
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 8 oktober 2015, 18:51 »
Bedankt voor het antwoord.

Maar wat ze volgens mij nog niet begrijpen bij de bedrijven is: When you pay peanuts you get monkeys  :'(

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Functie indeling
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 8 oktober 2015, 23:43 »
Maar wat ze volgens mij nog niet begrijpen bij de bedrijven is: When you pay peanuts you get monkeys  :'(

Maar zolang opdrachtgevers tevreden zijn met 'monkeys', willen de meeste bedrijven dus niet meer betalen als 'peanuts'.....