Auteur Topic: parttime contract  (gelezen 5370 keer)

GabyE

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
parttime contract
« Gepost op: zaterdag 3 oktober 2015, 12:12 »
Ik heb al jaren een parttime contract. Er is mij met de veranderingen nooit een keus gegeven of ik een groei of een vast model wil hebben. Ze hebben gewoon iedereen een groeimodel gegeven. Ik heb hier nooit een addendum op mijn contract voor gekregen en heb dus nog steeds alleen maar het oude contract. Mogen ze hier dan zomaar een groeimodel van maken? En de regels hanteren die bij een groeimodel horen? Of kan ik op mijn strepen gaan staan.

Ik krijg geen of vage antwoorden. Ik weet dat als je je groeimodel wilt laten omzetten je dat 2 keer per jaar mag doen. Maar officieel heb ik geen groeimodel.

Ik heb mij er al die tijd nooit mee bezig gehouden, omdat ik altijd op een vast object heb gezeten met een vast rooster. Maar nu ben ik objectloos en word ik gebruikt wanneer het hen uitkomt. Met een vast model heb ik daardoor toch iets meer om mezelf te beschermen.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: parttime contract
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 3 oktober 2015, 14:16 »
Je zou je contract eens goed moeten doorlezen. Hier zou toch echt in moeten staan of het een groeimodel of een vast model contract is. Het kan zijn dat dit niet is vermeld en dan kun je er gevoeglijk vanuit gaan dat het een groeimodel is, omdat dit voor de meeste werkgevers het standaard contract is.

Wanneer je werkgever van mening is dat het een groeimidel is, en je wilt een vast model contract is het tijd dat je dit kenbaar gaat maken bij je werkgever omdat één van de 2 momenten waarop omzetting kan weer in zicht is (loonperiode 1). Artikel 13 lid 3 van de CAO zegt hier het volgende over:

3.   Tijdens de looptijd van de arbeidsovereenkomst mag de werknemer de gemaakte keuze wijzigen.  Een wijziging van een groeimodel naar een vast model kan alleen per loonperiode 1 of per loonperiode 7 ingaan. De werknemer die een dergelijke wijziging wil, zal dit ten minste 1 maand van tevoren aankondigen. De werkgever zal de gemaakte keuze respecteren, tenzij zwaarwegende redenen van organisatorisch belang of bedrijfsbelang zich  daartegen  verzetten.  Indien  de  werkgever  het  verzoek  om voorgenoemde redenen weigert, dient de werkgever het verzoek op meest korte termijn alsnog te honoreren.

Wanneer je dus zeker wilt zijn van je vaste model zul je dit dus minimaal 1 maand van tevoren kenbaar moeten maken. Nu is het niet zo dat je niet af en toe een extra dienst kunt draaien met een vast model, maar pas daar wel mee op. Wanneer je dit te vaak doet bestaat de mogelijkheid dat er een rechtsvermoeden kan ontstaan van een groeimodel.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: parttime contract
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 3 oktober 2015, 21:58 »
Nu is het niet zo dat je niet af en toe een extra dienst kunt draaien met een vast model, maar pas daar wel mee op. Wanneer je dit te vaak doet bestaat de mogelijkheid dat er een rechtsvermoeden kan ontstaan van een groeimodel.

Wat een onzin! Wanneer je het vaak doet, dan is de kans redelijk groot dat je recht hebt op een contract voor meer uren. En aangezien een vast model of een groeimodel een keuze van de werknemer is en een vast model niets meer of minder betekend dat de werkgever jou niet kan verplichten om meer te werken als je contracturen, is er helemaal niets aan de hand als jij regelmatig vrijwillig meer uren werkt.

Maar officieel heb ik geen groeimodel.

Dus is het aan jou om dat even officieel te regelen. Zoals al is aangegeven, kan je per loonperiode 1 altijd zelf kiezen voor een vast model, dus zorg dat jij ruim voor 1 december schriftelijk dit verzoek aan de werkgever doet. En ga dan niet akkoord met allerlei mondelinge toezeggingen of afwijzingen, maar eis dat het op papier komt te staan. En als dat niet ruim voor 1 december er is, stuur dan een aangetekende brief. Want als de werkgever dan niets blijft doen, dan kan hij het niet afwijzen. En mocht je een afwijzing krijgen onder het mom van "zwaarwegende organisatoriche (bedrijfs)belangen", dan zal de werkgever dat moeten motiveren.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: parttime contract
« Reactie #3 Gepost op: zondag 4 oktober 2015, 14:44 »
Wat een onzin! Wanneer je het vaak doet, dan is de kans redelijk groot dat je recht hebt op een contract voor meer uren.
Klopt
 
En aangezien een vast model of een groeimodel een keuze van de werknemer is en een vast model niets meer of minder betekend dat de werkgever jou niet kan verplichten om meer te werken als je contracturen, is er helemaal niets aan de hand als jij regelmatig vrijwillig meer uren werkt.
Klopt ook, echter als jij maar structureel alle extra diensten aanneemt de ze je voorschotelen, wat is dan het nut van een vast model? Mocht het ooit tot een zaak komen, wat volgens mij nog niet is gebeurd, en ik denk ook niet dat dat ooit gaat gebeuren, dan kan de rechter vinden dat jij door het altijd maar aannemen van extra diensten een groeimodel hebt (het zgn rechtsvermoeden) in plaats van een vastmodel. (Ik heb het niet verzonnen Planner, komt echt uit de koker van een jurist)
 
Dus is het aan jou om dat even officieel te regelen. Zoals al is aangegeven, kan je per loonperiode 1 altijd zelf kiezen voor een vast model, dus zorg dat jij ruim voor 1 december schriftelijk dit verzoek aan de werkgever doet. En ga dan niet akkoord met allerlei mondelinge toezeggingen of afwijzingen, maar eis dat het op papier komt te staan. En als dat niet ruim voor 1 december er is, stuur dan een aangetekende brief. Want als de werkgever dan niets blijft doen, dan kan hij het niet afwijzen. En mocht je een afwijzing krijgen onder het mom van "zwaarwegende organisatoriche (bedrijfs)belangen", dan zal de werkgever dat moeten motiveren.
Klopt, en de werkgever zal op een zo kort mogelijke termijn het verzoek alsnog moeten inwilligen volgens de CAO. In mijn visie betekent dat, dat hij het niet kan weigeren maar alleen maar vertragen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: parttime contract
« Reactie #4 Gepost op: zondag 4 oktober 2015, 16:30 »
Klopt ook, echter als jij maar structureel alle extra diensten aanneemt de ze je voorschotelen, wat is dan het nut van een vast model?

Het "nut" is dat je het vrijwillig doet, en nergens toe verplicht kunt worden. Zo kunnen er ook niet extra bloktijden ingepland worden, en weet je dus wanneer je vrij bent, en beslis je zelf wanneer je wel of niet komt werken, terwijl bij een groeimodel de werkgever je dus gewoon extra bloktijden in mag plannen.

Mocht het ooit tot een zaak komen, wat volgens mij nog niet is gebeurd, en ik denk ook niet dat dat ooit gaat gebeuren,

Precies, dus alleen daarom is de waarschuwing niet nodig

dan kan de rechter vinden dat jij door het altijd maar aannemen van extra diensten een groeimodel hebt (het zgn rechtsvermoeden) in plaats van een vastmodel. (Ik heb het niet verzonnen Planner, komt echt uit de koker van een jurist)

En wat heeft een werkgever er aan om hier over te procederen? Want ook al gaat de rechter in deze logica mee (en ik denk dat we het antwoord daarop nooit zullen krijgen), dan kan de werknemer een aantal maanden later alsnog weer een vast model aanvragen. Bovendien ben je dan een werknemer aan het frustreren, die kennelijk gewoon steeds vrijwillig van alles voor je doet, en dus lekker flexibel is!

Klopt, en de werkgever zal op een zo kort mogelijke termijn het verzoek alsnog moeten inwilligen volgens de CAO. In mijn visie betekent dat, dat hij het niet kan weigeren maar alleen maar vertragen.

Inderdaad. En het aandragen van valide "zwaarwegende argumenten" is niet zo makkelijk. Alleen als de werkgever tegen gaat stribbelen, ontstaat er natuurlijk wel een probleem. Want de enige die een definitief oordeel kan vellen of de argumenten van de werkgever zwaarwegend zijn is uiteindelijk de rechter.