Auteur Topic: planningzaken  (gelezen 7472 keer)

GabyE

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
planningzaken
« Gepost op: zaterdag 3 oktober 2015, 11:59 »
Ik heb twee vraagjes. Donderdag keek ik, ijdele hoop mja, of het nieuwe rooster er al in stond. Ik krijg nooit op donderdag het nieuwe rooster. Dit is altijd pas zichtbaar op vrijdag onder het mom van " vertraging in het systeem" . Gisteren rond 11 uur gekeken (vrijdag dus) stond er nog steeds niets. Vandaag gekeken jeeeej eindelijk wat ingevuld.

Maar goed donderdag zag ik dus wel dat er ineens op vrijdag een reserve dienst stond ingevuld? Dit hebben ze er dus woensdag of donderdag zomaar bijgezet, van 6:00-16:00 reserve (geen werktijd) om precies te zijn. Dit is dus ten eerste zonder overleg gegaan, want ik was vrij die dag. Ik ben verder niet gebeld om te werken, dus heeft het mij ook geen problemen opgeleverd, maar kan/mag dit? Kost dit ze nu een joker? Krijg ik hier een vergoeding voor? Moet ik dit zien als een consignatiedienst?

Verder zie ik nu bij het nieuwe rooster dat ze dus alle tijdvakken hebben weggehaald en mij juist in een weekend waar ik dus geen tijdvak had staan hebben ingeroosterd. Wederom zonder overleg, dus zou dit ze ook al 2 jokers kosten? Als ik er tegen in zou gaan dan. En anders verschuivingstoeslag?

Momenteel ben ik objectloos, dus ik snap dat ze niet weten wat ze met mij aan moeten. Maar nu zou het dus gaan betekenen dat ze mij voor elke dienst moeten gaan vragen en ik over elke dienst verschuivingstoeslag ga krijgen. Heb ik dit goed?
 

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: planningzaken
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 3 oktober 2015, 14:29 »
Over de reservedienst kan ik geen zekerheid geven.

Voor de rest geldt: geen tijdvak = vrije tijd.
Diensten inroosteren in vrije tijd kan alleen in overleg of met gebruikmaking van een joker.
Diensten inroosteren in eerder vastgestelde vrije tijd kost verschuivingstoeslag.
Wat je werkgever zou kunnen doen is je gewoon het aantal tijdvakken inroosteren dat voor jou van toepassing is, en waar nodig deze bij de donderdagse weekindeling laten vervallen zo komt hij wel onder veel verschuivingstoeslagen uit.

Verder moet je weekindeling gewoon op donderdag bekend zijn PUNT. Vertragingen in het systeem van de werkgever zijn hiervoor geen excuus. Wanneer je rooster niet op donderdag bekend is geldt in principe dat er verschuivingstoeslag moet worden betaald voor iedere dienst in die week.

Of het handig is om op je strepen te gaan staan in jouw geval? Je loopt natuurlijk het risico van een verstoorde arbeidsverhouding. Je zegt het zelf al, je bent objectloos. En laten we eerlijk zijn, de weg naar de uitgang is kort wanneer je je werkgever te veel tegen de haren in gaat strijken.

Ga eens praten met je werkgever over hoe je samen uit deze situatie kunt komen. Kijk intussen al om je heen binnen je bedrijf waar gaten zitten waar jij in zou kunnen springen. Zo kun je je in een gesprek met je werkgever constructief opstellen door oplossingen aan te dragen voor mogelijke objecten waar jij iets zou kunnen betekenen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: planningzaken
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 3 oktober 2015, 21:46 »
Of het handig is om op je strepen te gaan staan in jouw geval? Je loopt natuurlijk het risico van een verstoorde arbeidsverhouding.

Dat is lekker makkelijk. Een werkgever maakt er een potje van, en wanneer een werknemer er iets van gaat zeggen dan is er een risico op een verstoorde arbeidsverhouding. Dan kunnen we net zo goed de CAO helemaal afschaffen.

Ik zou gewoon eens een goed gesprek aangaan. Uitleggen dat "vertraging in het systeem" een probleem van de werkgever is, en niet van jou als werknemer. En natuurlijk, als het normaal altijd goed gaat en er eens een keer een technisch probleem is, dan kan je als werknemer er voor kiezen om meteen dwars te gaan liggen en van alles te gaan eisen, maar je zou ook je goede wil tonen en het laten voor wat het is. Maar hier is veel meer aan de hand als een incidenteel technisch probleem en dan moet je toch echt zelf aan de bel gaan trekken.

En ja, de kans is altijd aanwezig dat de verhoudingen verstoord raken. Maar niets zeggen gaat zeker helemaal niets oplossen!

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: planningzaken
« Reactie #3 Gepost op: zondag 4 oktober 2015, 14:32 »
Dat is lekker makkelijk. Een werkgever maakt er een potje van, en wanneer een werknemer er iets van gaat zeggen dan is er een risico op een verstoorde arbeidsverhouding. Dan kunnen we net zo goed de CAO helemaal afschaffen.

De CAO afschaffen? Onzin!
Natuurlijk moet een werkgever er op gewezen worden wanneer hij er een potje van maakt! Ik geef alleen aan dat je je er van bewust moet zijn dat kritiek op je werkgever soms kan leiden ongewenste bij-effecten.
Ik weet niet hoe de verhouding tussen Gaby en haar werkgever is op dit moment. Ook geeft zij aan objectloos te zijn en er spelen nog meer problemen (Groei-, of vast model contract).  Dus vandaar dat ik deze overweging meegeef. Ik zou niet willen dat iemand door een van mijn reacties brodeloos raakt of in een conflictsituatie met zijn/haar werkgever terecht komt.

En ja, Planner, ook een goed gesprek zoals dat zowel door jou als door mij is aangegeven is inderdaad de oplossing!

En ja, de kans is altijd aanwezig dat de verhoudingen verstoord raken. Maar niets zeggen gaat zeker helemaal niets oplossen!
Mee eens!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: planningzaken
« Reactie #4 Gepost op: zondag 4 oktober 2015, 16:36 »
Ik weet niet hoe de verhouding tussen Gaby en haar werkgever is op dit moment. Ook geeft zij aan objectloos te zijn en er spelen nog meer problemen (Groei-, of vast model contract).

De verhouding tussen de partijen is gezien de nu al aangegeven problemen zeker niet helemaal zoals die wezen moet. We hebben te maken met een werkgever die zich in ieder geval op een aantal punten niet aan de CAO houdt, en meestal betekend dat dat er nog veel meer zaken niet op orde is, die Gaby wellicht nog helemaal niet door heeft of waar zij minder problemen mee heeft. En dat is dan meestal bedrijfsbreed. Om dit soort problemen op te lossen is de beste manier om met zoveel mogelijk collega's lid te worden van een vakbond, en laat die vakbond(en) dan maar namens al hun leden (liefst dus alle werknemers aan de slag gaan, zodat je als individuele werknemer geen problemen krijgt.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: planningzaken
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 9 oktober 2015, 01:42 »


Maar goed donderdag zag ik dus wel dat er ineens op vrijdag een reserve dienst stond ingevuld?

De week na de donderdagse indeling sta je of ingepland om te werken of je bent vrij. Met reserve diensten probeert de werkgever te voorkomen dat ze verschuivingstoeslag moeten gaan betalen en willen ze ook nog eens dat je beschikbaar moet zijn op je vrije dag.
Ik heb dit zelf ook gehad en heb de planning hierop aangesproken, de planner zelf gaf toe dat het niet mocht en heeft de reserve dienst weggehaald. Dit verschilt alleen per regio, de ene planning 'werkt' anders dan de andere. Ik denk dat jij onder west valt. Heb je toevallig op de hoef gewerkt?

En ja als je objectloos bent ben je een soort speelbal, je kan niet overal nee op zeggen, want je moet toch een redelijk aantal uren maken, lid worden van de bond kan nooit kwaad. CNV is inclusief rechtsbijstand(tot een beperkt bedrag), eerste drie maanden van het eerste jaar gratis. De unie was 100 euro voor het eerste jaar, de instap variant zonder rechtsbijstand.

gr

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: planningzaken
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 9 oktober 2015, 11:11 »
De week na de donderdagse indeling sta je of ingepland om te werken of je bent vrij. Met reserve diensten probeert de werkgever te voorkomen dat ze verschuivingstoeslag moeten gaan betalen en willen ze ook nog eens dat je beschikbaar moet zijn op je vrije dag.

Verschuivingstoeslag moet er toch betaald worden, want hij was namelijk die dag vrij. Tenzij hij natuurlijk niet akkoord gaat, en dan kunnen ze hem (tot een maximum van 8 keer per jaar) verplichten, maar heeft dan geen recht op verschuivingstoeslag.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: planningzaken
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 28 oktober 2015, 23:53 »
Verschuivingstoeslag moet er toch betaald worden, want hij was namelijk die dag vrij. Tenzij hij natuurlijk niet akkoord gaat, en dan kunnen ze hem (tot een maximum van 8 keer per jaar) verplichten, maar heeft dan geen recht op verschuivingstoeslag.

Ja volgens de CAO moet er verschuivingstoeslag worden betaald, maar dat is het probleem, de WERKGEVER zegt:  je staat op die dag ingeroosterd dus krijg je geen verschuivingstoeslag. Gewoon een verzinsel, maar ik denk dat veel collega's hier geen probleem van zullen maken of hun rechten niet kennen. Dit zijn eigenlijk de blokdiensten van vroeger die de werkgever herintroduceert.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: planningzaken
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 29 oktober 2015, 00:35 »
Dit zijn eigenlijk de blokdiensten van vroeger die de werkgever herintroduceert.

Zolang dat binnen de kaders van de nieuwe CAO gebeurt is daar niets mis mee. De bonden hebben die mogelijkheid namelijk mogelijk gemaakt doordat zij niet goed hebben nagedacht, en maakt een werkgever gewoon gebruik van de mogelijkheden die de CAO biedt.

maar ik denk dat veel collega's hier geen probleem van zullen maken of hun rechten niet kennen.

Tja, als men het laat begaan, waarom zouden wij ons daar dan druk om maken?

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: planningzaken
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 29 oktober 2015, 16:27 »
De week na de donderdagse indeling sta je of ingepland om te werken of je bent vrij. Met reserve diensten probeert de werkgever te voorkomen dat ze verschuivingstoeslag moeten gaan betalen en willen ze ook nog eens dat je beschikbaar moet zijn op je vrije dag.
Ik heb dit zelf ook gehad en heb de planning hierop aangesproken, de planner zelf gaf toe dat het niet mocht en heeft de reserve dienst weggehaald.



Ik zie planners gewoon objecten invullen bij deze "blokdiensten".
Dan heb je als bond helemaal niets meer te vertellen.