Auteur Topic: Uurloon horecaportier?  (gelezen 18399 keer)

MrN

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Uurloon horecaportier?
« Gepost op: vrijdag 28 augustus 2015, 23:05 »
Hello heren,

Graag zou ik willen weten omdat ik hier geen duidelijke antwoord op kan vinden of krijgen op het internet. Wat verdient een horecaportier gemiddeld NETTO per uur? Ik heb nu een aanbond gekregen van een bedrijf, maar die willen weten wat ik als uurloon in gedachten had.

Ik heb 4 jaar als horecaportier gewerkt en vroeg mij af wat ik wellicht zou kunnen vragen wat niet extreem overdreven is voor een NETTO uurloon.

Kan iemand mij aub adviseren?

Bedankt!
 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015, 01:55 »
Jij hebt 4 jaar als horecaportier gewerkt? Heb jij in die jaren dan je ogen en oren dichtgehouden?

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 310
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 29 augustus 2015, 15:30 »
Vermoedelijk praten zij over een bruto uurloon, terwijl jij het over een netto uurloon hebt?

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 1 september 2015, 12:31 »
tsk tsk tsk meneer de Planner wat doet u nu?
U veegt altijd iedereen de pan uit, U wil altijd de wijsheid in pacht hebben, nu stelt meneer een vraag waar hij het antwoord zelf niet op weet en gaat u dit soort dingen roepen? Ik vind het maar raar gedrag.

Meneer, normaliter word een uurloon BRUTO aangegeven en niet netto.
Als u geen idee hebt zou u eens kunnen proberen contact op te nemen met een vakbond of wellicht collega's vragen. Indien er een CAO is kunt u die ook raadplegen.
Ik zou het zelf ook echt niet weten.
Maar probeer dat eens.

Gr

Zippie

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 1 september 2015, 13:29 »
Ik vind het maar raar gedrag.

Dat mag jij vinden. Ik vind het raar dat iemand die aangeeft 4 jaar lang in een branche gewerkt te hebben, kennelijk geen idee heeft wat er in die branche speelt.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 2 september 2015, 22:20 »
Idd dat vind ik.

De beste man stelt een vraag waar hij om wat voor reden dan ook niet het antwoord op heeft.
Dan kan je toch normaal antwoord geven, of niet reageren als je het ook niet weet.

De man is denk ik helemaal niet bezig met CAO's en dat soort dingen, misschien is hij wel gewoon blij dat hij werk heeft.
Jij wil graag (en dat laat je ook iedereen merken) dat men nadenkt voor dat hij wat roept, maar zelf hoef jij dat kennelijk niet.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 3 september 2015, 03:56 »
Dan kan je toch normaal antwoord geven, of niet reageren als je het ook niet weet.

Mag ik aub zelf bepalen hoe ik reageer? Ik zeg toch ook niet dat jij geen opmerkingen over mijn reactie mag geven.... En het gegeven dat ik geen antwoord op de vraag geef, wil niet zeggen dat ik het antwoord op de vraag niet weet.

De man is denk ik helemaal niet bezig met CAO's en dat soort dingen,

Volgens mij gaat het helemaal niet over bezig zijn met CAO's. Het salaris van een (goede) horeca portier is veelal meer dan de CAO voorschrijft. Maar die horecaportiers weten echt wel wat zij waard zijn.

misschien is hij wel gewoon blij dat hij werk heeft.

En wil hij wel het onderste uit de kan halen...

Jij wil graag (en dat laat je ook iedereen merken) dat men nadenkt voor dat hij wat roept,

Inderdaad.

maar zelf hoef jij dat kennelijk niet.

Ik heb geen idee waarop jij dat baseert? Jij leest zoals wel vaker wat je wilt lezen. Wat jij er van vindt interesseert mij helemaal niets.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 3 september 2015, 07:26 »
Ik ben het met planner eens!
Iemand die al 4 jaar als horeca portier gewerkt heeft, heeft in die 4 jaar ook betaald gekregen.
Of hij heeft als ZZP-er gewerkt en dan weet hij wat hij gevraagd heeft, of hij heeft voor een organisatie gewerkt en dan krijgt hij een salarisstrook waar alle gegevens op staan. (ja, ook zijn bruto uurloon). Dus zippie, de reactie van planner is niet zo vreemd.
Verder hoor en zie ik om me heen een gemiddeld uurloon van €. 15,= bruto, maar ik ben er van overtuigd dat een goede portier meer kan vragen.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #8 Gepost op: zondag 6 september 2015, 18:13 »
Ook de horecaportiers krijgen steeds minder betaald..

Zzp'ers die in de horeca voor 19 a 20 euro gaan staan.

Bedrijven die personeel evenementen cao betalen, ook in de horeca..

Ik zelf ben daardoor gestopt in de horeca.. Ik ben 7 jaar lang een vaste portier geweest van donderdag tot en met zondag, en kon daar een leuke boterham mee verdienen.

Horecaportier is in mijn ogen, één van de meest moeilijke functies binnen de beveiliging.
Ook de functie waar je veel risico loopt.

15 jaar geleden toen ik begon als portier, kreeg je gemiddeld tussen de 300 en 350 gulden netto op een avond, plus je fooi.

Nu 15 jaar later, sta je gemiddeld voor 15 euro bruto aan de deur(als je het al krijgt) keer 5 uurtjes gemiddeld, is 75 bruto, 50 netto dus....

En dan ken ik portiers die voor 10 bruto bij de deur staan.
Het is om te janken.....

Af en toe doe ik nog een klusje horeca, maar daar factureer ik minimaal 32,5 per uur excl btw(zzp'er), anders kom ik helemaal niet...

vandaar ik ook niet veel werk in de horeca meer heb haha, maar gezien mijn gezinssituatie en risico's ben ik daar ook niet verdrietig om.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 6 september 2015, 18:20 »
Bedrijven die personeel evenementen cao betalen, ook in de horeca..

Evenementen CAO? De CAO waar je op doelt heet de "cao Evenementen- en Horeca Beveiliging", en daarom vind ik het niet zo raar dat deze ook in de horeca wordt toegepast.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #10 Gepost op: zondag 6 september 2015, 18:27 »
Evenementen CAO? De CAO waar je op doelt heet de "cao Evenementen- en Horeca Beveiliging", en daarom vind ik het niet zo raar dat deze ook in de horeca wordt toegepast.

Klopt, maar deze cao is ontstaan vanuit de evenementenbranche...

En ik vind het wel vreemd dat dit word toegepast..

Zal het sterker vertellen..

Vind het vreemd dat er een cao onder de cao geplaatst word, terwijl dit slechter uitpakt voor de beveiliger...

Beveiligers voor 9 euro bruto incl toeslagen aan het werk? Dat is toch om te janken.

maarja. De schapen zitten zonder werk, en volgen trouw de wolven om een euro te verdienen.
Zolang we dit doen, kunnen de bedrijven dit permitteren.

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 8 september 2015, 00:46 »
De lonen volgens de cao Evenementen- en Horeca Beveiliging zijn inderdaad om te janken. Maar goed, dan kun je een baan ook gewoon niet aannemen of meer salaris afdwingen.

Overigens werken veruit de meeste horecaportiers die ik ken op zzp basis. De tarieven lopen enorm uiteen. Uiteindelijk bepaald iedere zelfstandige zelf wat voor hem een voldoende tarief is.

Vraag aan de topicstarter. Ga je in loondienst aan de slag of als zelfstandige?

@planner (en de rest), ondanks dat topicstarter enkele jaren als horecaportier heeft gewerkt vind ik zijn vraag helemaal niet vreemd. Misschien is het wel 10+ jaren geleden dat hij die functie heeft gehad en is hij daarom niet op de hoogte van de huidige normen.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Uurloon horecaportier?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 8 september 2015, 17:05 »
Dat klopt Martinhaan. Ik ben het met jou en HDRG Beveiliging eens dat de tarieven tegenwoordig niet al te best zijn.. Maar zolang er genoeg mensen zijn die voor dergelijke tarieven willen werken, dan zal deze trend zich blijven voort doen vrees ik.