Auteur Topic: Schuur met fietsen los van het huis.  (gelezen 9967 keer)

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Schuur met fietsen los van het huis.
« Gepost op: zondag 5 juli 2015, 20:12 »
Beste Forumvrienden,

Kenne jullie deze situatie. Woning en Schuur.
Ik wil de schuur ook op alarm gaan zette. Ik zit er aan te denken om dit een apart blok te maken. Ik zit zo eens te puzzelen hoe ik deze zal laten schakelen.
De schuurdeur 1,5 minuut vertragen lijkt me veel te veel 'vrije tijd'

Hebbe jullie deze situatie al eens gehad en hoe hebbe jullie dit opgelost of gemaakt.

Ben benieuwd

Mvg nigel

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 5 juli 2015, 21:07 »
Ik mis denk iets belangrijks, ik verwacht namelijk dat jij het draadloos wilt maken en dat je er geen bedienpaneel kunt plaatsen omdat je daarvoor een kabel nodig hebt? misschien een idee van een afstandsbediening als je toch met draadloze componenten moet werken, en misschien dat je daarmee ook de garage deur kunt openen?

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #2 Gepost op: zondag 5 juli 2015, 21:20 »
Ik kan er wel Bedrading naar toe brengen. Maar een bediendeel in de schuur vind/vond ik wel overdreven.

Afstandsbediening heb ik ook aan gedacht. Ik heb draadloze componenten ja klopt. Maar een afstandsbediening is niet fijn aan je sleutelbos.

En ik ben nieuwsgierig naar de oplossingen van andere. Wellicht zit er een goede tussen.

Mvg Nigel

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.101
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #3 Gepost op: zondag 5 juli 2015, 23:21 »
Combineren met het slot.
Het slot vervangen door een slot met ingebouwde microswitch (dus geen schootdetectie in het kozijn)
draait men de deur netjes van het slot dan wordt de sensor in de schuur overbrugt of de sectie/blok uit geschakeld.
Je kunt het slot nl. de status 82 geven in/uitschakelen en probleem opgelost zonder extra bediendeel.
Breekt men de deur open of komt men op een andere manier binnen dan gaat het alarm gewoon af.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #4 Gepost op: maandag 6 juli 2015, 07:55 »
Combineren met het slot.
Het slot vervangen door een slot met ingebouwde microswitch (dus geen schootdetectie in het kozijn)
draait men de deur netjes van het slot dan wordt de sensor in de schuur overbrugt of de sectie/blok uit geschakeld.
Je kunt het slot nl. de status 82 geven in/uitschakelen en probleem opgelost zonder extra bediendeel.
Breekt men de deur open of komt men op een andere manier binnen dan gaat het alarm gewoon af.

suc6

Gerrit

Dus picken, kloppen, boren of kerntrekken en ik ben binnen? Of is dit te makkelijk gedacht?

Geen mogelijkheid om een proxlezer achter het glas te plaatsen? Ik zou dan namelijk met deze proxlezer in en uitschakelen, zodat je inderdaad geen inloopvertraging hoeft in te stellen als je binnen zou willen in- en uitschakelen.

Ligt ook aan het risico van de fietsen. Staan er 4 merkloze stadsfietsen, dan zou ik het weinig spannend maken, maar staan er een paar handgebouwde maatwerkfietsen, dan zou ik wel een stapje verder gaan.

Daarnaast blijft draadloos voor mij altijd een no-go, zeker als je bekabelen kan.

Jemmie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 235
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #5 Gepost op: maandag 6 juli 2015, 09:26 »
Ik denk dat gerrit een blokslot bedoeld, deze zijn vrij prijzig. Een microswitch in de dag/nachtschoot zou ik niet doen veel te risicovol. Ik weet niet welk systeem je gebruikt, ik zou t doen met paslezer aan de buitenzijde van de schuur of een app en niet teveel aan de inlooptijd sleutelen (zeker niet in een schuur waar meestal alles zo voor t graaien ligt).

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #6 Gepost op: maandag 6 juli 2015, 13:59 »
Ik denk dat gerrit een blokslot bedoeld, deze zijn vrij prijzig. Een microswitch in de dag/nachtschoot zou ik niet doen veel te risicovol. Ik weet niet welk systeem je gebruikt, ik zou t doen met paslezer aan de buitenzijde van de schuur of een app en niet teveel aan de inlooptijd sleutelen (zeker niet in een schuur waar meestal alles zo voor t graaien ligt).

Dan wordt het geen opleverbewijs of certificaat, daar het in- en uitschakelen altijd binnen de schil dient te gebeuren. Vandaar mijn advies om de paslezer achter een raam te plaatsen.

in- en uitschakelen middels een App met de iCloud hack en laatste berichten over de onveiligheid van Android zijn in mijn wereld geen optie.

Laten we ons vak wel serieus houden.

Jemmie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 235
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #7 Gepost op: maandag 6 juli 2015, 14:46 »
Cloud? Wie heeft t over een cloud? En voor  borg mag je de schuur gewoon uitsluiten aangezien dit niet aan t pand vast zit. Er zijn ook apps die wel goed beveiligd en encrypted zijn.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #8 Gepost op: maandag 6 juli 2015, 20:44 »
Een app is erg leuk, maar als je het volgens de regels zou doen betekent dat ook dat jij in en uit moet schakelen binnen het beveiligde gebied?

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #9 Gepost op: maandag 6 juli 2015, 20:48 »
Zijweggetje misschien, als je met de app beveiligd met een code, eenmaal in de app bent, nog je toegangscode, verschillend als die vande app. Is dit dan geen software matig 'veilig gebied' ? Omdat je 2 passes nodig hebt?

Mvg Nigel

Jemmie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 235
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #10 Gepost op: maandag 6 juli 2015, 21:53 »
Wij gebruiken ook geen app voor borg installaties om de hierboven genoemde reden. Maar bij een normale installatie is dit geen probleem als je de klant maar op de hoogte brengt van de voor en nadelen.
 De bediening moet onder detectie staan en/of beveiligd zijn tegen tegen sabotage (zowel code sabotage als data)
« Laatst bewerkt op: maandag 6 juli 2015, 21:57 door Jemmie »

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 7 juli 2015, 22:06 »
Cloud? Wie heeft t over een cloud? En voor  borg mag je de schuur gewoon uitsluiten aangezien dit niet aan t pand vast zit. Er zijn ook apps die wel goed beveiligd en encrypted zijn.

Niet cloud, maar iCloud. Heb jij de iCLoud hack gemist? Och arme, daar was wat te beleven.

iPhone en Android telefoons zijn niet veilig. Daar kunnen we een hele lange discussie over voeren, maar dit is geen secured methode om een inbraaksignaleringssysteem met in en uit te schakelen. De VRKI staat dit ook niet toe. Codebedienpaneel of sleutelschakelaar zijn de enige omschreven methodes voor het in en uitschakelen. In geval van maatwerk mag je hiervan afwijken, mits minimaal gelijkwaardig. Ik mag toch hopen dat de branche niet zo diep gaat zinken dat een appje als gelijkwaardig gaat worden gezien.

Schakelen met een appje is een mooie gadget, maar voor serieuze beveiliging geen optie.

Een schuur mag je uitsluiten, mits deze geen onderdeel uit maakt van de bouwkundige schil.  Zit de schuur wel vast aan het huis, maar geen toegang tot het huis of als er toegang is tot het huis deze toegang conform de gekozen bouwkundige klasse. De toegang van de schuur mag dan vrij toegankelijk zijn.

Maar nu je de schuur onderdeel maakt van de inbraaksignalering moet deze ook gewoon aan regels voldoen. Dus OBE net als de rest, tenzij je voor de schuur een aparte risicoklasseindeling/PvE hebt gemaakt dan kun je wat creatiever zijn, maar dat is waarschijnlijk economisch niet interessant.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 7 juli 2015, 22:12 door Norman »

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 7 juli 2015, 22:43 »
Interessant... Klopt ik heb wel door dat als je het risico kan verplaatsen of verzamelen dat je creatief kan zijn met de te treffen maatregelen. Daar zit ook de lol vind ik.

Even terugkomend op de schuur.  Een sleutelschakelaar heb ik eigenlijk niet aan gedacht.. Totaal niet in me opgekomen..

Dankjewel Norman en heren voor deze interessante discussie.

Ik denk dat dit de juiste oplossing is in deze situatie. Hier zit inderdaad geen certificaat op, maar ik wil het zo maken, zodat als het nog 'moet' het altijd kan.

Mvg Nigel
« Laatst bewerkt op: dinsdag 7 juli 2015, 22:47 door Nigel1711 »

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.101
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Schuur met fietsen los van het huis.
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 8 juli 2015, 14:45 »
Dus picken, kloppen, boren of kerntrekken en ik ben binnen? Of is dit te makkelijk gedacht?

We hebben het wel over de schuur hé, niet over het gehele systeem aan en uit zetten.
Daarnaast is picken, kloppen, boren en kerntrekken met de juiste spullen er niet bij en dat hoeft helemaal niet het duurste van het duurste te zijn. Simpel een kwestie van materiaal kennis.
Daarbij is het risico dat men zoveel moeite wil doen om dan toch binnen te komen denk ik niet zo heel groot meer.
In 95% van alle gevallen zet men gewoon een koevoet of flinke schroevendraaier tussen de deur en daarmee wordt de schoot niet volledig terug gedrukt om de beveiliging uit te zetten.
Omschrijf je dit gewoon in de prijsopgave dan kan de klant zelf kiezen of ze dit willen of niet.
Maar met een simpele sleutelschakelaar binnen in de schuur zou je dit ook allemaal kunnen omzeilen en kan het denk ik ook nog weer goedkoper.

Een app is erg leuk, maar als je het volgens de regels zou doen betekent dat ook dat jij in en uit moet schakelen binnen het beveiligde gebied?
Dus als jij een systeem met afstandsbedieningen verkoopt dan vertel je de klant dat ze eerst naar binnen moeten en dan daar pas de knop in mogen drukken om het systeem uit te zetten?

Codebedienpaneel of sleutelschakelaar zijn de enige omschreven methodes voor het in en uitschakelen.

De huidige installatievoorschriften zijn simpelweg achterhaald en veroudert met de hedendaagse technieken.
Daarom zijn er ook nieuwe in de maak.
Ik heb zelf gezien wat men van plan was allemaal aan te passen en heb daar eerder dit jaar mijn commentaar al op gegeven omdat men, naar mijn mening, op sommige punten te veel vrijheid ging geven.
Of dat men zaken al weer aan ging passen die net ingeburgerd waren waardoor ik het idee kreeg dat er geen duidelijke koers gevaren werd maar dat men zoekende was zonder een duidelijk doel voor ogen.
De berichten die ik had opgevangen waren dat deze nieuwe voorschriften in juli gelanceerd zouden worden maar heb tot op heden niets gehoord en ook nog geen groentje mogen ontvangen.

suc6

Gerrit
« Laatst bewerkt op: woensdag 8 juli 2015, 14:52 door GerritB »
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.