Auteur Topic: Nieuwe cao per 30 juni 2015  (gelezen 18075 keer)

Martos

  • Gast
Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Gepost op: zondag 21 juni 2015, 16:21 »
Wanneer worden beveiligers geïnformeerd over de 'nieuwe' cao? De huidige cao loopt over een week.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 juni 2015, 10:57 »
Wanneer er geen nieuwe CAO komt wordt de huidige CAO verlengd (Voor een jaar). De werkgevers hebben dan weer wat ze willen (een gratis CAO) immers bij verlenging worden geen nieuwe afspraken gemaakt.
Of er momenteel onderhandelingen gaande zijn is mij niet bekend, maar ik heb de vraag gesteld aan de bestuurder.

Wordt vervolgd.........

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 juni 2015, 11:16 »
Het volgende antwoord omtrent een nieuwe cao kreeg ik van de bestuurder van het FNV:

op 31 maart 2015 hebben we werkgevers in de particuliere beveiliging gevraagd om cao overleg. Daarop reageerden ze niet alleen laat, maar ook vaag: ze namen ons verzoek in beraad.

Gister heb ik werkgevers gemaild om aan te geven dat we voor het einde van deze week willen horen of (en zo ja wanneer) we gaan onderhandelen. Ik ben heel benieuwd, want het lijkt er op dat werkgevers aansturen
op een stilzwijgende verlenging van de cao en vanuit hun positie is dat ook interessant: dat is nl een gratis cao, zonder loonsverhoging. CNV en Unie zijn contractspartij en kunnen een verlenging van de
huidige cao voorkomen door de cao op te zeggen, maar hebben dat op dit moment nog niet gedaan.

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 juni 2015, 17:08 »
Beste CP, bedankt voor je antwoord. Het is ook verdacht stil rondom de cao verlenging. Ze zouden toch minstens de evaluatie moeten bespreken, het laatste wat ik daar over las was dat het kosten neutraal zou moeten zijn, maar in het nadeel van de werknemer -0,34% gemiddeld heeft uitgepakt en aangezien de werkgever ook minder premieafdracht betaald aan de pensioenen 0,8% zou het netjes zijn om dit te compenseren. Verder zou een loonsverhoging zeer op zijn plaats zijn, na al die jaren sigaren uit eigen doos. 1 procent per 1 juli 2015 en 1 procent per januari 2016 zou niet misstaan. Ik wens de bonden veel succes met onderhandelen en hoop op goed nieuws voor alle hardwerkende beveiligers, maar ga nergens vanuit. Het cao is naar mijn mening nog voor verbeteringen vatbaar, zeker omtrent de tijdvakken, verschuivingstoeslagen en min-uren, worden op verschillende manieren opgevat en toegepast.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 24 juni 2015, 07:33 »
Het cao is naar mijn mening nog voor verbeteringen vatbaar, zeker omtrent de tijdvakken, verschuivingstoeslagen en min-uren, worden op verschillende manieren opgevat en toegepast.
Beste Martos,
Dit ligt niet aan de CAO doch aan de werkgevers.
De artikelen over tijdvakken, verschuivingstoeslagen en min-uren zijn behoorlijk eenduidig en dus niet voor enige interpretatie vatbaar. (Jammer voor de planners onder ons)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 24 juni 2015, 13:51 »
Wanneer er geen nieuwe CAO komt wordt de huidige CAO verlengd (Voor een jaar).

Zolang de huidige CAO die op 30 juni afloopt niet opgezegd wordt door 1 van de partijen die de CAO hebben afgesloten zal de CAO worden verlengd met 9 maanden dus tot 30 maart 2016, aangezien de huidige CAO ook een looptijd van 9 maanden had.

Helaas herhaalt de situatie zich weer, dat zowel de Unie als de CNV niet communiceren omtrent de status van mogelijke CAO onderhandelingen en of zij wel of niet de CAO opzeggen. Dat deze bonden de CAO zullen opzeggen is overigens heel onwaarschijnlijk, want zij hadden zware kritiek op de FNV toen deze afgelopen keer de CAO had opgezegd.

Het totale gebrek aan communicatie over dit onderwerp staat in schril contrast met de communicatie van de Unie over de situatie op Schiphol de afgelopen maanden. Nu is het natuurlijk zo dat op Schiphol een behoorlijk percentage van het totaal aantal beveiligers werkt, maar beveiligers buiten Schiphol staan behoorlijk in de kou.

En dan hebben we ook nog een evaluatie die afgerond moet worden, waarbij inmiddels dus ook een aantal rechterlijke uitspraken bepalen dat de ORT over de (wettelijke) vakantieuren, die in de nieuwe CAO "ingeruild" is (ik kan alleen niet vinden waartegen?) toch betaald moet worden.

CAO onderhandelingen in deze branche gaan ongetwijfeld heel moeizaam en waarschijnlijk weer lang duren....

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 24 juni 2015, 15:04 »
Ik neem aan dat jij zegt dat het is "ingeruild" omdat het kostenneutraal moest zijn?

Als jij al niet kan vinden waartegen het geruild is kan je nagaan!
Het is ook niet ingeruild maar gewoon afgenomen, daarom kan die 0.34% ook nooit kloppen zoals jij zelf al hebt berekent.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 24 juni 2015, 20:29 »
Ik neem aan dat jij zegt dat het is "ingeruild" omdat het kostenneutraal moest zijn?

Inderdaad. En dat baart mij dus zorgen. Want als werkgevers gedwongen worden deze ORT weer te gaan betalen, dan kan je er donder op zeggen dat ze daar weer iets anders voor terug willen hebben, omdat het nu eenmaal "kostenneutraal" moest zijn. Wel interresant is welke waarde ze aan dit punt gaan plakken, want als dat meer is dan die 0,34% waar men in die "evaluatie" op uit is gekomen zou dan betekenen dat jullie niet iets terug zouden moeten krijgen, maar (met terugwerkende kracht ) terug zouden moeten gaan betalen (of weer iets anders in moeten leveren).

Ik kijk met belangstelling toe hoe de bonden dit aan de achterban gaan verkopen?

daarom kan die 0.34% ook nooit kloppen zoals jij zelf al hebt berekent.

Wij zijn het over het algemeen over weinig eens, maar op dit punt zijn wij het wel eens, hoewel wij het dan wel weer totaal oneens zijn over de manier hoe je dit moet berekenen.....

« Laatst bewerkt op: woensdag 24 juni 2015, 20:38 door Planner »

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 24 juni 2015, 21:48 »
De artikelen over tijdvakken, verschuivingstoeslagen en min-uren zijn behoorlijk eenduidig en dus niet voor enige interpretatie vatbaar. (Jammer voor de planners onder ons)

Er zijn toch planners die dat wel doen, vooral om dingen als verschuivingstoeslagen etc.

De CAO moet nu kostenneutraal zijn zoniet dan moet dat gecompenseerd worden plus de 0,8 % die de politie ook heeft gehad voor het minder betalen van pensioen premieafdracht plus een goede loonstijging voor nu en voor het komende jaar cq jaren, de economie is aangetrokken en beveiligers hebben ook lang genoeg stilgestaan in het loon of sigaar uit eigen doos ingeleverd. Wat mij betreft maken ze ook korte metten met het tijdvakken systeem en weer terug naar 4 weeks rooster, de enige die daar beter van geworden is zijn de planners. Je weet 5 dagen van tevoren nog niet waar je aan toe bent, heel vervelend voor je sociale leven

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 24 juni 2015, 23:21 »
De CAO moet nu kostenneutraal zijn

Dat dit moet is omdat dit vele jaren geleden als uitgangspunt is genomen...

zoniet dan moet dat gecompenseerd worden

...alleen blijkt nu, vele jaren later, dat de berekening daarvan uitermate moeilijk is (wat ik en met mij vele anderen toen al hadden voorspeld). En de uitkomst die nu al vele maanden op tafel ligt, waarvan alleen de conclusies openbaar zijn gemaakt, vind ik nogal dubieus. Nog moeilijker (b)lijkt het, om de gemaakte afspraak, dat er gecompenseerd gaat worden, tot uitvoer te brengen.

En als de werkgevers, door de recente rechterlijke uitspraken, gedwongen worden om een onderdeel van die kostenneutraliteit, weer te gaan betalen, dan is de kans groot dat zij daarvoor dus weer wat anders willen. En dan kan het dus zo maar zijn dat op basis van de evaluatie die op tafel ligt, niet de werkgevers, maar de werknemers moeten gaan compenseren (lees nog meer inleveren....)

plus de 0,8 % die de politie ook heeft gehad voor het minder betalen van pensioen premieafdracht

Hoe kom jij hier nu bij? Die 0,8% is tegemoetkoming van de versobering van de pensioenregeling van werknemers in de overheidssector...

plus een goede loonstijging voor nu en voor het komende jaar cq jaren, de economie is aangetrokken en beveiligers hebben ook lang genoeg stilgestaan in het loon of sigaar uit eigen doos ingeleverd. Wat mij betreft maken ze ook korte metten met het tijdvakken systeem en weer terug naar 4 weeks rooster, de enige die daar beter van geworden is zijn de planners. Je weet 5 dagen van tevoren nog niet waar je aan toe bent, heel vervelend voor je sociale leven

Daarvoor zal er toch echt eerst sprake moeten zijn van (CAO) overleg. Op dit moment is daar, voor zover wij de FNV mogen geloven, geen sprake van. En jij kunt van alles willen, al dan niet terecht, maar ik zie jou wensen voorlopig niet snel werkelijkheid worden.....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 24 juni 2015, 23:31 »
MMM,

Zou de Unie hier meelezen?

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/819667918111497

In de laatste week dat de CAO geldig is gaat men eindelijk aan de leden vragen wat zij willen, dan gaan de kaderleden een conceptvoorstel maken, wat zij dan weer gehaal democratisch aan de leden voor gaan leggen. En dan kunnen de onderhandelingen van start gaan (als de werkgevers dat ook willen uiteraard). Ondertussen is de zomervakantie aangebroken, dus als het even meezit dan is de Unie er in Oktober/November 2015 klaar voor.

Dan is het "natuurlijk" te laat om nog per 1 januari 2016 een loonsverhoging door te voeren, "omdat werkgevers dat niet meer in hun tarieven kunnen verwerken". Dit zijn niet mijn woorden, maar de argumenten die in het verleden zijn gebruikt....

En de evaluatie, daar heeft men het voor het gemak maar niet over!

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 25 juni 2015, 16:34 »
Er gaat onderhandelt worden over een nieuwe cao PB!
Gister ontvingen wij een reactie van werkgevers op onze e-mail eerder die dag. Werkgevers nodigen ons uit om zo snel mogelijk na 2 juli de onderhandelingen over een cao PB te starten.
Dat is goed nieuws voor beveiligers. Zeker nu de economie voorzichtig herstel vertoont en de branche scan beveiliging 2014 heeft laten zien dat de omzet van bedrijven gegroeid is.

Bericht van FNV.

@planner voel me niet geroepen om overal over te discussiëren ;)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 14 juli 2015, 23:48 »
"zo hebben wij vorige week de werkgevers opgeroepen op de meest korte termijn te beginnen met de cao-onderhandelingen zodat wij nog deze zomer een een nieuwe cao kunnen afsluiten."

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/819667918111497

Maar helaas:

"Maar goed, nu eerst de vakantie dus Pas in september zijn alle delegaties beschikbaar voor cao onderhandelingen. "

https://fnvbeveiliging.nl/nieuws/249-fnv-in-vakantietijd.html

Ik kijk er al lang niet meer van op en ik had het dus ook al op 24 juni voorspeld. Dit is namelijk niet de eerste, niet de tweede en zelfs niet de derde keer dat dit gebeurt en helaas denk ik dat het ook niet de laatste keer zal zijn.

De CAO is, doordat deze niet door partijen is opgezegd, verlengd tot en met 31 maart 2016. Ik moet nog zien of er voor die datum een akkoord is bereikt....

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #13 Gepost op: zondag 26 juli 2015, 13:15 »
In september onderhandelingen, verwacht voor het eind van het jaar wel een goeie nieuwe cao  :P

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe cao per 30 juni 2015
« Reactie #14 Gepost op: zondag 26 juli 2015, 14:12 »
In september onderhandelingen, verwacht voor het eind van het jaar wel een goeie nieuwe cao  :P

Ik ben heel benieuwd wat jij verstaat onder een "goede CAO"?