Auteur Topic: Plussen van vakantie/verlofuren  (gelezen 9362 keer)

objectbeveiliger72

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Plussen van vakantie/verlofuren
« Gepost op: vrijdag 17 april 2015, 19:24 »
Hallo collega's,

Ik heb een vraag. Ik ben sinds een jaar werkzaam als beveiliger en één ding qua het verrekenen van verlof of vakantie heb ik nog niet lekker in beeld. Ik werk 152 uur en heb zo'n diverse uur opgebouwd aan verlofuren. Is het nu zo dat mijn werkgever deze verlofuren dient te betalen bovenop mijn gebruikelijke uren? dus wanneer ik 152 uur sta ingeroosterd en ik wil twee verlofdagen opnemen, heb ik dat als het ware overuren, of is het zo dat ik gewoon minder werk lever dan 152 uur en dat dit dus wordt aangevuld met mijn verlofuren?


ik hoor graag jullie mening.

Groetjes,

Objectbeveiliger

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 17 april 2015, 22:30 »
Kan je allemaal vinden in de CAO. Belangrijk daarbij is wat voor contract je hebt.

Stel je hebt een contract voor 152 uur en werkt dus elke periode 19 dagen a 8 uur dan kost een verlofdag als je hem ruim van te voren aanvraagt 7,6 uur. Als je de verlofdag aanvraagt op het moment dat de dienst al is gepubliceerd kost je verlofdag 8 uur.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #2 Gepost op: maandag 20 april 2015, 14:30 »
Hallo collega's,

Ik heb een vraag. Ik ben sinds een jaar werkzaam als beveiliger en één ding qua het verrekenen van verlof of vakantie heb ik nog niet lekker in beeld. Ik werk 152 uur en heb zo'n diverse uur opgebouwd aan verlofuren. Is het nu zo dat mijn werkgever deze verlofuren dient te betalen bovenop mijn gebruikelijke uren?
Neen, wanneer jij verlof neemt zijn dit uren die binnen je 152 uur zouden moeten vallen. Bijv. je hebt 19 tijdvakken staan en je wil daar, binnen deze 4 weken, verlof opnemen dan hou je dus 17 tijdvakken, lees diensten, over en 2 tijdvakken/diensten vrije tijd.
dus wanneer ik 152 uur sta ingeroosterd en ik wil twee verlofdagen opnemen, heb ik dat als het ware overuren, of is het zo dat ik gewoon minder werk lever dan 152 uur en dat dit dus wordt aangevuld met mijn verlofuren?
Je werkgever zou wel gek zijn om om verlof uren (improductieve uren dus) te gaan betalen op je 152 uur. Dit betekent dat hij over deze uren dan de overwerk toeslagen zou moeten betalen (50% van het basis uurloon CAO art.46). Lijkt mij dat een werkgever daar niet veel voor voelt.
Kan je allemaal vinden in de CAO. Belangrijk daarbij is wat voor contract je hebt.

Stel je hebt een contract voor 152 uur en werkt dus elke periode 19 dagen a 8 uur dan kost een verlofdag als je hem ruim van te voren aanvraagt 7,6 uur. Als je de verlofdag aanvraagt op het moment dat de dienst al is gepubliceerd kost je verlofdag 8 uurde tijd die voor je ingeplande dienst staat..

Verder zou dit, als dit gebeurt, het verkopen van verlofdagen zijn. Dit kan enkel met bovenwettelijke dagen.
De CAO zegt hier over in Art. 8 lid 3
Citaat
3.  De  werknemer  heeft  de  mogelijkheid  het  jaarlijks  (daadwerkelijk) opgebouwd  saldo  aan  bovenwettelijke  vakantiedagen  en  de  extra vakantiedagen, zoals bedoeld in artikel 64 lid 5 te verkopen.
[/color]
Dit kan dus slechts 1 X per jaar over de daadwerkelijk opgebouwde bovenwettelijke verlof uren.

objectbeveiliger72

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #3 Gepost op: maandag 20 april 2015, 14:46 »
Hartelijk dank voor jullie antwoorden. Ik ben een stuk wijzer dan eerder. Heb nog wel een vraagje, als ik met vakantie ga en mijn werkgever heeft mij de eerste week rond de 48 uur aan werk gegeven en de overige 3 weken ben ik vrij. Heb ik dan, op basis van die eerste week, overuren gedraaid?

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #4 Gepost op: maandag 20 april 2015, 18:10 »
De definitie van overwerk volgens de CAO Artikel 1 is:
Citaat
Overwerk
De uren waarin de werknemer meer dan 152 uur per loonperiode arbeid verricht.

Het antwoord is dus nee, op basis van een week kun niet spreken van overuren. Overuren worden bekeken per (loon)periode.

Ik zou zo zeggen lees de CAO eens. Je vindt hem onder deze link
http://www.beveiligingsbranche.nl/upload/bestanden/Downloads/Cao_1_oktober_2014_tm_30_juni_2015.pdf



objectbeveiliger72

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #5 Gepost op: maandag 20 april 2015, 18:33 »
Beste CP, dank voor je heldere uitleg. Ik kon dit niet echt terugvinden in de CAO. Mijn directe collega's houden vol van wel en raargenoeg kwam de planning ook niet met een helder antwoord.

Ik zal de precieze omschrijving even opzoeken.

objectbeveiliger72

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #6 Gepost op: maandag 20 april 2015, 18:56 »
Zal voor de duidelijkheid even zeggen wat mijn collega's zeggen. Stel je werkt de eerste week 50 uur ivm extra werk. Als je de volgende 3 weken met vakantie bent, waardeer je dit per dag tegen 7,6 uur. Wanneer je dan alles bij elkaar opgeteld, kom je boven de 152 uur uit en zou je in principe overwerk hebben. Eerlijk gezegd lijkt mij dit een beetje naar je eigen portemonnee toe rekenen.;-)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #7 Gepost op: maandag 20 april 2015, 20:22 »
Zal voor de duidelijkheid even zeggen wat mijn collega's zeggen. Stel je werkt de eerste week 50 uur ivm extra werk. Als je de volgende 3 weken met vakantie bent, waardeer je dit per dag tegen 7,6 uur. Wanneer je dan alles bij elkaar opgeteld, kom je boven de 152 uur uit en zou je in principe overwerk hebben. Eerlijk gezegd lijkt mij dit een beetje naar je eigen portemonnee toe rekenen.;-)

maar dit is wel precies hoe het zou moeten gaan!

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #8 Gepost op: maandag 20 april 2015, 20:58 »
Als ik bereken wat jij zegt

48 uur in week 1
15x7.6 verlof = 114
Maakt samen 162 uur.

En dat zou wel betekenen dat er 10 overuren gemaakt worden (X een toeslag van 50% op het basis loon)
(Precies zoals planner zegt.) Als jij een slimme baas hebt geeft hij jou 14x7.6 verlof uren om zodoende goedkoper uit te zijn.

En bij het lezen van de CAO is het belangrijd dat je artikel 1 leest. Dit zijn de definities.
« Laatst bewerkt op: maandag 20 april 2015, 21:01 door CP »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #9 Gepost op: maandag 20 april 2015, 22:50 »
Als jij een slimme baas hebt geeft hij jou 14x7.6 verlof uren om zodoende goedkoper uit te zijn.

En als jij dan bijdehand genoeg bent dan ga je daar niet mee akkoord! Het probleem is dat veel werknemers hun mond niet open durven doen tegen hun werkgever.

objectbeveiliger72

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Plussen van vakantie/verlofuren
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 21 april 2015, 11:17 »
Oké, je kan dus wel degelijk overuren draaien, zonder dat je echt daadwerkelijk je contracturen hebt gedraaid. Je kan je vrije dagen doorrekenen en optellen bij je al gewerkte uren en op die manier aan overuren komen. Dank voor jullie antwoorden.