Auteur Topic: Payroll & personeel in vaste dienst.  (gelezen 7707 keer)

R.S

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 56
  • Cave quid dicis, quando et cui
    • Bekijk profiel
Payroll & personeel in vaste dienst.
« Gepost op: donderdag 19 maart 2015, 07:55 »
Op diverse objecten binnen onze organisatie zijn momenteel Payrollers werkzaam.
Echter vaste mensen lopen verder in de minuren, wat zijn hun rechten.

Mijn vraag;

De laatste tijd zien wij veel terug dat de vaste mensen minuren draaien tegenover payrollers die een kleine 120 tot 152 uur draaien en op 0 uren basis zijn aangenomen. Nu is het diverse malen aangegeven dat het vaste personeel graag uit de minuren wil komen maar daarvoor geen gelegeheid krijgt.

Vaste personeel word o.a gevraagd voor extra diensten deze worden gedraaid maar een week later word er gewoonweg een dienst afgehaald zodat men net of niet aan de uren komt.

Mag men een Payroller op 0 uren basis van een dienst afhalen als de dienst bekend is? Volgens de planners niet.

Wat kan men als vaste medewerker hier uberhaupt aan doen?

Vind het raar dat vaste medewerkers alleen al op 1 object een totaliteit van 300 tot 400 minuren hebben. En dat er vrijwel elke dag een Payroller werkzaam is.

Enig idee hoe, wat, waar? Echt duidelijkheid hierover / verschil van rechten van een Payroller is niet echt duidelijk beschreven, en wat tedoen als vaste medewerker.

« Laatst bewerkt op: donderdag 19 maart 2015, 07:57 door R.S »

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Payroll & personeel in vaste dienst.
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 19 maart 2015, 19:32 »
Vind het raar dat vaste medewerkers alleen al op 1 object een totaliteit van 300 tot 400 minuren hebben. En dat er vrijwel elke dag een Payroller werkzaam is.

Je kan maximaal 80 minuren opbouwen (artikel 26 lid 1), dus ik neem aan dat de 300 tot 400 minuren de totaalsom van alle beveiligers bij elkaar is?

Citaat
Mag men een Payroller op 0 uren basis van een dienst afhalen als de dienst bekend is? Volgens de planners niet.

Waarop baseren die planners dat? Ik kan er zo gauw niks over vinden in de CAO, dus waarom dat niet mogelijk is, is mij een raadsel.

Citaat
Wat kan men als vaste medewerker hier uberhaupt aan doen?

Vrij weinig ben ik bang.


Payroll. Dat is waar de beveiliging naartoe gaat. De goede tijden zijn voorbij. Bij ons zie je dat ook gebeuren, en waar niet eigenlijk. Een vast contract zal je niet meer krijgen in de beveiliging, en de mensen met een vast contract worden er op de 1 of andere manier uitgewerkt. Ik zie dat bij steeds meer mensen gebeuren. Daarvoor in de plaats lekker goedkope krachten die je niet hoeft te betalen als er even geen werk is. Het is jammer genoeg de harde realiteit...

R.S

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 56
  • Cave quid dicis, quando et cui
    • Bekijk profiel
Re: Payroll & personeel in vaste dienst.
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 24 maart 2015, 13:54 »
De logica dat er meer payrollers aan het werk komen zal inderdaad in de toekomst toenemen.
Voor een bedrijf is dat ook de ideale oplossing.

Het vervreemd mij dat men zegt verlies te draaien op objecten dat ze gebruik gaan maken van payrollers (enigste ze zijn goedkoper) maar dan geen gebruik maken van de opgelopen minuren zoals ik al zei bij ons al dik 300 tot 400 uur van vaste medewerkers.

Zo kan ik nog wel een aantal dingen aandragen wat krom inmekaar zit betreffend werkgever en CAO.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Payroll & personeel in vaste dienst.
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 27 maart 2015, 09:54 »
Ik ben onlangs ook bij een voorlichtingsbijeenkomst geweest van een bedrijf dat de werving verricht voor een van de grote beveiligers. Tot mijn grote verbazing willen zij mij slechts ca. €. 10,= per uur betalen. Dit terwijl ik met mijn loonschaal en periodieken rond de €. 14,50 zou behoren te zitten. Deze bedrijven hanteren een uitzend cao. Dit is uiteraard hun goed recht, maar waar blijven onze vakbonden nu met gelijk werk = gelijk loon?
Ik krijg de indruk dat het vak van beveiliger niet meer serieus wordt genomen. Voor veel mensen is dit hun boterham en géén bijbaantje. Ik ben van mening dat je door dit soort constructies een gebrek gaat krijgen aan goede en betrokken beveiligers die hun vak (want dat is het) serieus nemen en die pal staan voor de beveiliging van, en de veiligheid in hun object. Want, laten we eerlijk zijn, "If you pay peanuts, you'll get monkeys".

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Payroll & personeel in vaste dienst.
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 27 maart 2015, 12:36 »
Ik ben onlangs ook bij een voorlichtingsbijeenkomst geweest van een bedrijf dat de werving verricht voor een van de grote beveiligers. Tot mijn grote verbazing willen zij mij slechts ca. €. 10,= per uur betalen. Dit terwijl ik met mijn loonschaal en periodieken rond de €. 14,50 zou behoren te zitten. Deze bedrijven hanteren een uitzend cao. Dit is uiteraard hun goed recht,

Inderdaad, dat is hun goed recht. Alleen moeten ze dan wel even verder lezen dan hun neus lang is, en in de uitzend CAO's, maar ook in de VPB CAO, staat dat er gewoon inlenersbeloning van toepassing is, wat betekend dat de meeste artikelen in de CAO, waaronder inbegrepen de loonschalen, gewoon van toepassing zijn op uitzendkrachten en payrollers. En de inhurende partij dient er op toe te zien dat het uitzend/payroll bedrijf de medewerkers op de juiste manier verloond

maar waar blijven onze vakbonden nu met gelijk werk = gelijk loon?

De vakbonden hebben dat dus vastgelegd in de CAO, het zijn de medewerkers zelf die aan de bel moeten gaan trekken (bijvoorbeeld bij een vakbond) wanneer zij niet goed verloond worden!

Overigens is het probleem in deze en vele andere branches nu juist, dat gelijk werk juist niet gelijk beloond word. Want je geeft het zelf al aan, jij wil dus graag je periodieken uitbetaald krijgen. Het probleem in deze branche is echter dat opdrachtgevers voor hetzelfde werk gelijk willen betalen, maar de ene beveiliger kost meer dan de andere, mede door het gegeven dat wanneer men langer in dienst is, meer betaald wil hebben, maar de ervaring meestal helemaal niets toevoegt voor een opdrachtgever

Ik krijg de indruk dat het vak van beveiliger niet meer serieus wordt genomen.

En daar doen beveiligers zelf vaak ook hard aan mee!

Voor veel mensen is dit hun boterham en géén bijbaantje.

Alleen zijn die mensen niet bereid om voor hun belang op te komen. Zelf simpel een stem uitbrengen over een CAO akkoord is al te veel gevraagd.

Ik ben van mening dat je door dit soort constructies een gebrek gaat krijgen aan goede en betrokken beveiligers die hun vak (want dat is het) serieus nemen en die pal staan voor de beveiliging van, en de veiligheid in hun object. Want, laten we eerlijk zijn, "If you pay peanuts, you'll get monkeys".

Ik zou zeggen, meld je aan bij een vakbond en laat zien waar jij voor staat. En probeer dan vervolgens ook al jou collega's over te halen. En niet langs de kantlijn gaan roepen dat anderen (lees de vakbonden) het maar moet gaan regelen. De vakbond dat ben je namelijk zelf....

Schoph0nd

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
    • Bekijk profiel
Re: Payroll & personeel in vaste dienst.
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 28 maart 2015, 14:09 »
Op diverse objecten binnen onze organisatie zijn momenteel Payrollers werkzaam.
Echter vaste mensen lopen verder in de minuren, wat zijn hun rechten.

Mijn vraag;

De laatste tijd zien wij veel terug dat de vaste mensen minuren draaien tegenover payrollers die een kleine 120 tot 152 uur draaien en op 0 uren basis zijn aangenomen. Nu is het diverse malen aangegeven dat het vaste personeel graag uit de minuren wil komen maar daarvoor geen gelegeheid krijgt.

Vaste personeel word o.a gevraagd voor extra diensten deze worden gedraaid maar een week later word er gewoonweg een dienst afgehaald zodat men net of niet aan de uren komt.

Mag men een Payroller op 0 uren basis van een dienst afhalen als de dienst bekend is? Volgens de planners niet.

Wat kan men als vaste medewerker hier uberhaupt aan doen?

Vind het raar dat vaste medewerkers alleen al op 1 object een totaliteit van 300 tot 400 minuren hebben. En dat er vrijwel elke dag een Payroller werkzaam is.

Enig idee hoe, wat, waar? Echt duidelijkheid hierover / verschil van rechten van een Payroller is niet echt duidelijk beschreven, en wat tedoen als vaste medewerker.

Begin eerst eens met gezamelijk weigeren van deze extra diensten voor het vaste personeel.
Dit kan een begin van de oplossing voor jullie probleem zijn.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Payroll & personeel in vaste dienst.
« Reactie #6 Gepost op: maandag 30 maart 2015, 15:43 »
Fijne opheldering weer van "Planner".
Gelukkig iemand die zich tot op de punten en komma's in de CAO heeft verdiept.
Helaas is de conclusie, planner,  dat de beveiliger over het algemeen niet erg bereid is tot actie, dit mede omdat de meeste beveiligers loyaal zijn naar de opdrachtgever toe. Beter zou het zijn wanneer men ook loyaal is naar de collega beveiligers en dus, inderdaad, opkomt voor het gezamenlijk belang. De huidige CAO laat hier en daar wat te wensen over helaas, en ik begrijp dat ook de bonden inzien dat er hier en daar wat puntjes niet op de i staan. Neemt niet weg dat er mensen in een "uitzendconstructie" werkzaam zijn ten koste van de fulltime beveiliger.
Ik heb de heren die de voorlichtingsbijeenkomst verzorgden maar meewarig aangekeken en vrolijk uitgelachen. Vervolgens heb ik ze nog maar succes gewenst en ben vertrokken. Ik ga niet aan deze constructies meewerken, en ik zou mijn collega beveiligers willen oproepen dit ook niet te doen. Beveiliger is een eerlijk beroep en daar hoort een eerlijke beloning bij.