Auteur Topic: Ondershirts voor onder een steek-/kogelwerend vest  (gelezen 7872 keer)

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Ondershirts voor onder een steek-/kogelwerend vest
« Gepost op: maandag 2 maart 2015, 01:35 »
Goede nacht,

Ik heb even op dit forum gezocht maar ik zag zo snel geen topic voorbij komen met betrekking tot shirts voor onder een steekwerend-/naaldwerend-/kogelwerend vest. Graag hoor ik jullie mening hierover. Welke shirts zijn jullie goed bevallen? En welke niet?

Bij toeval kwam ik net Harvest Coolmax shirts tegen, die onder andere bij KNB Security Shop te koop zijn (http://www.knbsecurityshop.nl/index.php?route=product/product&product_id=267). Heeft een van jullie specifiek ervaring met dit shirt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Ondershirts voor onder een steek-/kogelwerend vest
« Reactie #1 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 09:03 »
Een simpel t-shirt van Scapino zit net zo goed en is 4x zo goedkoop.

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Ondershirts voor onder een steek-/kogelwerend vest
« Reactie #2 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 10:08 »
De Harvest Coolmax shirts zijn ideaal op het moment dat je bovengemiddeld zweet. Iets wat vaker het geval is als je een vest draagt. Een simpel t-shirt van de Scapino of hema etc werkt inderdaad ook, echter is dat in de basis katoen. Katoen heeft als kenmerk dat het vocht absorbeert, maar minder snel droogt. Een katoenen shirt gaat vervolgens aan je lichaam 'plakken' wat snel een vies gevoel oplevert.

De Coolmax shirts (niet specifiek van Harvest) kan je beter vergelijken met bijvoorbeeld een voetbalshirt. Het materiaal neemt geen vocht op maar voert het van het lichaam af, ook als je je vest nog aan hebt. Je lichaam blijft dus droog. Het plakkerige gevoel heb je er niet mee. daarbij zijn de naden platter en heb je dus geen last van de naden als je vest erop rust of drukt.

Verder zijn de coolmax shirts vormvast en kleurvaster dan katoen. het materiaal is 100% polyesther en is duurzamer en gaat vele malen langer mee dan 100% katoen of een blend.

Ik droeg zelf beiden ondershirts, zowel de reguliere katoenen als de coolmax shirts en merkte een groot verschil. De katoenen shirts bewaar ik nu voor de diensten die zonder vest kunnen, de coolmax voor alle andere diensten.

Het is een persoonlijke voorkeur, en ik adviseer een ieder om, puur prijstechnisch gezien, eerst een katoenen t-shirt te proberen. Ondervind je hier nadelen aan, probeer dan eens een coolmax shirt en merk het verschil.

En natuurlijk zou ik het fijn vinden als jullie de shirts bij ons aanschaffen. De Harvest Coolmax shirts zijn verkrijgbaar in de kleuren wit, navy en zwart in de maten 2XS tot 2XL.

Nadina Jahangier
KNB Security Shop

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Ondershirts voor onder een steek-/kogelwerend vest
« Reactie #3 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 13:02 »
Bedankt voor jullie reacties! Ik zie steeds vaker beveiligers met dergelijke vochtregulerende ondershirts onder hun vest en hoor daar ook positieve reacties over. Met de zomer op komst lijkt me dit geen overbodige luxe voor mij om ook zo iets aan te schaffen.


Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Ondershirts voor onder een steek-/kogelwerend vest
« Reactie #4 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 16:02 »
Ik draag altijd een t-shirt. Aangezien ik een Seyntex vest draag vind ik niet vervelend als het shirt plakt. Ik heb het vest dusdanig strak dat ik t al niet meer voel. Geeft daarnaast ook veel ondersteuning voor mijn rug als ik lange tijd ergens sta.
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Ondershirts voor onder een steek-/kogelwerend vest
« Reactie #5 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 21:30 »
Bedankt voor je reactie! Ik ken een dergelijk vest niet, maar ik denk dat goede vochtregulatie toch wel handig is, met name in de zomer of in een warme horecagelegenheid. Ik krijg het zomers al behoorlijk warm in een simpel shirtje, laat staan met een shirt + vest (+ shirt) + polo combinatie.

Op een internationaal forum werd ik verdaag verwezen naar 5.11 kleding, die ook dergelijke ondershirts aanbieden zoals dit 5.11 Tight Fit SS shirt. Daarnaast verwijst men ook regelmatig naar zogenoemde Under Armour kleding. Volgens mij is dit vooral gericht op sporters, maar ik denk dat dergelijke kleding aan dezelfde vochtafvoerende vereiste voldoet. Zij bieden Under Armour shirts aan, maar ook Under Armour mouwloze shirts. Lijkt het jullie handig om mouwloze shirts te dragen onder een vest? In principe heb je dan weer ķets minder kleding aan, wat natuurlijk altijd gunstig is.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Ondershirts voor onder een steek-/kogelwerend vest
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 17 maart 2015, 00:59 »
Ik ben inmiddels veel meer goede reviews tegengekomen over de 5.11 shirts voor onder een vest. Internationaal lijken ze het erg goed te doen (en lees onder andere goede reviews van agenten in warme klimaten in Amerikaanse staten).

Hebben we hier iemand on-board die ervaring heeft met deze 5.11 shirts?  Graag hoor ik dan jouw mening! Ook ben ik nog op zoek naar meningen over het dragen van mouwloze shirts onder een vest. Persoonlijk neig ik nu naar een 5.11 T-shirt.