Auteur Topic: CAO beleving door de werkgever  (gelezen 8425 keer)

MichelvanE

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
CAO beleving door de werkgever
« Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 17:48 »
Goedemiddag,

Ik heb een vraag; laatst kregen wij post binnen dat er tijdens een onderzoek m.b.t. de salarisverwerking was uitgekomen dat er in veel gevallen teveel verlofuren zijn toegekend en sommigen teveel salaris.
Ik zou over 2014 in totaal bijna 300 uur boven mijn contracturen hebben gewerkt. Die zijn op zich gewoon betaald maar zij zeggen nu dat de overwerk uren niet meetellen als het gaat om de opbouw van verlofuren.
Naar mijn weten bouw je verlof op over alle gewerkte uren, normaal krijg je zeg maar 15.2 uur per periode en dat is berekend op 152 uur maar als je meer heb gewerkt dan moeten die toch ook worden meegerekend.

Daarnaast blijven ze beweren dat mijn dienstjaren zijn gaan tellen vanaf 2007. Zij interpreteren dat artikel als zouden ze pas vanaf 2007 hoeven te rekenen. Daarop gebaseerd geven zij aan dat ik maar recht heb op 1 dag per jaar maar ik zit al in dienst vanaf 2002 dus heb er al 13 jaar op zitten wat gelijk staat aan 2 dagen per jaar wat ik aan extra vakantiedagen heb opgebouwd. Ik heb nu dus nog, met dit jaar erbij 6 dagen te goed. Zij zeggen drie totaal maar ook die heb ik niet terug kunnen vinden in mijn loonstroken alszijnde toegekend.

Bovendien houden ze me al twee maanden aan het lijntje over het verkopen van uren. Ik heb nogal wat uren staan en wilde een gedeelte verkopen. Zij gaven aan dat het voorlopig niet mogelijk was i.v.m. een onderzoek naar de teveel toegekende verlofuren.

Ik wordt er een beetje moe van, ook zeggen zij dat de verlofuren voortaan omgerekend worden naar geld. Dit heb ik niet eerder ergens gehoord en het lijkt me dat het weer een trucje is om geld achter te houden wat mij/ons toebehoort. Is dit nou een typische benadering van het cao in eigen belang of is het gewoon onkunde. Of zit ik er nou helemaal naast.

Ik hoop dat iemand daar antwoord op kan geven.

Mvg,

Michel

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO beleving door de werkgever
« Reactie #1 Gepost op: zondag 1 maart 2015, 01:51 »
Goedemiddag,

Ik heb een vraag; laatst kregen wij post binnen dat er tijdens een onderzoek m.b.t. de salarisverwerking was uitgekomen dat er in veel gevallen teveel verlofuren zijn toegekend en sommigen teveel salaris.
Ik zou over 2014 in totaal bijna 300 uur boven mijn contracturen hebben gewerkt. Die zijn op zich gewoon betaald maar zij zeggen nu dat de overwerk uren niet meetellen als het gaat om de opbouw van verlofuren.
Naar mijn weten bouw je verlof op over alle gewerkte uren, normaal krijg je zeg maar 15.2 uur per periode en dat is berekend op 152 uur maar als je meer heb gewerkt dan moeten die toch ook worden meegerekend.

Nee dus:

Het vakantierecht van een fulltimer staat beschreven in artikel 64 lid 2. Dat is gewoon een vast aantal uur. Het vakantierecht van een parttimer staat beschreven in artikel 64 lid 3. Dat is dus afhankelijk van het aantal arbeidsuren per loonperiode. En daarbij staat ook heel duidelijk: "Het vakantierecht wordt opgebouwd over maximaal 152 per loonperiode", net zoals dat dus voor een fulltimer geldt!

Daarnaast blijven ze beweren dat mijn dienstjaren zijn gaan tellen vanaf 2007. Zij interpreteren dat artikel als zouden ze pas vanaf 2007 hoeven te rekenen. Daarop gebaseerd geven zij aan dat ik maar recht heb op 1 dag per jaar maar ik zit al in dienst vanaf 2002 dus heb er al 13 jaar op zitten wat gelijk staat aan 2 dagen per jaar wat ik aan extra vakantiedagen heb opgebouwd. Ik heb nu dus nog, met dit jaar erbij 6 dagen te goed.

Jij wilt kennelijk heel graag lezen wat jou uitkomt, maar het staat er toch echt heel duidelijk (artikel 64 lid 5): "Alle onafgebroken dienstjaren in de beveiligingsbranche gerekend vanaf 1 januari 2007 tellen mee voor de bepaling van het recht op extra vakantiedagen".

Zij zeggen drie totaal maar ook die heb ik niet terug kunnen vinden in mijn loonstroken alszijnde toegekend.

Dan moet je daar dus achteraan

Bovendien houden ze me al twee maanden aan het lijntje over het verkopen van uren. Ik heb nogal wat uren staan en wilde een gedeelte verkopen. Zij gaven aan dat het voorlopig niet mogelijk was i.v.m. een onderzoek naar de teveel toegekende verlofuren.

Tja, wanneer er onduidelijkheid is omtrent het aantal vakantieuren, is er inderdaad een probleem wanneer het gaat om het verkopen van deze uren, omdat alleen de bovenwettelijke dagen verkocht mogen worden. De wettelijke vakantiedagen dienen namelijk opgenomen te worden, of mogen alleen aan het einde van het dienstverband verrekend te worden. Maar wanneer je meer dan fulltime hebt gewerkt, dan heb je dus recht op het aantal vakantiedagen van een fulltimer, dus 24 dagen per jaar, daarvan zijn er 4 bovenwettelijk, dus die mag jij verkopen. En ook de 3 waar jij op basis van artikel 64 lid 5 recht op heb, mag jij verkopen.

Ik wordt er een beetje moe van, ook zeggen zij dat de verlofuren voortaan omgerekend worden naar geld. Dit heb ik niet eerder ergens gehoord en het lijkt me dat het weer een trucje is om geld achter te houden wat mij/ons toebehoort

Dat klopt ook, omdat verlofuren in de nieuwe CAO niet meer geïndexeerd worden. En dus dient, voordat jij een loonsverhoging krijgt, het vakantiesaldo naar een geldbedrag te worden omgerekend, en dan kan na de loonsverhoging het nieuwe vakantiesaldo berekend worden. Dat zal dan iets lager zijn.

http://www.beveiligingsbranche.nl/upload/bestanden/Downloads/Cao_1_oktober_2014_tm_30_juni_2015.pdf#page=116

Is dit nou een typische benadering van het cao in eigen belang of is het gewoon onkunde. Of zit ik er nou helemaal naast.

Het lijkt mij vooral een hoop onkunde en/of onbegrip aan jou kant.... Het enige wat jij je werkgever zou kunnen verwijten is dat het allemaal wel erg lang duurt en dat het slordig is dat zij deze fout hebben gemaakt, en dat zij kennelijk niet in staat zijn om het jou even goed uit te leggen.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CAO beleving door de werkgever
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 5 maart 2015, 03:49 »

Dat klopt ook, omdat verlofuren in de nieuwe CAO niet meer geïndexeerd worden. En dus dient, voordat jij een loonsverhoging krijgt, het vakantiesaldo naar een geldbedrag te worden omgerekend, en dan kan na de loonsverhoging het nieuwe vakantiesaldo berekend worden. Dat zal dan iets lager zijn.

http://www.beveiligingsbranche.nl/upload/bestanden/Downloads/Cao_1_oktober_2014_tm_30_juni_2015.pdf#page=116

Helemaal goed. De redenering hierachter is dat een vakantiedag door het hogere salaris duurder is geworden, hij had dus eerder moeten worden opgenomen.(wat vaak niet kan maar dit terzijde)

Wanneer ik deze lijn doortrek zou hetzelfde moeten gelden voor minuren. De uren die ik niet werk in 2014 krijg ik uitbetaald voor het uurloon van 2014.
Ik haal deze in in 2015, ik heb eigenlijk recht op het uurloon van 2015.
Dus zouden minuren per 1-1-2015 moeten worden geïndexeerd. Dus minus de procentuele loonsverhoging welteverstaan.



 

 


« Laatst bewerkt op: donderdag 5 maart 2015, 03:52 door Pieter Baan »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO beleving door de werkgever
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 5 maart 2015, 11:37 »
Helemaal goed.

Het enige wat niet goed is, is dat dit weliswaar in de onderhandelingen is afgesproken, en dat dit wel in de FAQ van de CAO is uitgelegd, maar dat men vergeten is dit tekstueel in de CAO op te nemen. Althans, ik kan nergens vinden waar dit dat zou moeten staan?

De redenering hierachter is dat een vakantiedag door het hogere salaris duurder is geworden, hij had dus eerder moeten worden opgenomen.(wat vaak niet kan maar dit terzijde)

Inderdaad. Maar het is natuurlijk een beetje raar dat wanneer vakantiedagen niet opgenomen kunnen worden, de medewerker daar dan de dupe van is. Wanneer de medewerker zelf een verlofberg opspaart heb ik daar verder geen moeite mee.

Wanneer ik deze lijn doortrek zou hetzelfde moeten gelden voor minuren. De uren die ik niet werk in 2014 krijg ik uitbetaald voor het uurloon van 2014.
Ik haal deze in in 2015, ik heb eigenlijk recht op het uurloon van 2015.
Dus zouden minuren per 1-1-2015 moeten worden geïndexeerd. Dus minus de procentuele loonsverhoging welteverstaan.

Kijk, dit is dus iets waar vakbond bestuurders en kaderleden ook iets van kunnen leren!

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CAO beleving door de werkgever
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 7 maart 2015, 01:37 »
Het enige wat niet goed is, is dat dit weliswaar in de onderhandelingen is afgesproken, en dat dit wel in de FAQ van de CAO is uitgelegd, maar dat men vergeten is dit tekstueel in de CAO op te nemen. Althans, ik kan nergens vinden waar dit dat zou moeten staan?

Dit zou toch onder vakantie moeten staan, ik zie het niet.

Wat mij wel opviel is deze passage:

Artikel   17   EXTRA   VAKANTIEDAGEN   

3. Het   aantal   extra   vakantiedagen   waar   de   werknemer   recht   op   heeft   bedraagt:   
a.   bij   een   dienstverband   van   10   jaar:   2   dagen;   
b.   bij   een   dienstverband   van   20   jaar:   6   dagen;   
c.   bij   een   dienstverband   van   30   jaar:   12   dagen.   

Bij mijn werkgever was het zo dat er voor iedere 5 jaar dienstverband een extra vakantiedag bij kwam. Begrijp ik het nu goed dat ik als ik van 10 naar 20 dienstjaren ga, ik er 4 extra dagen bij krijg? 8)


   


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO beleving door de werkgever
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 7 maart 2015, 10:49 »
Artikel 17? In welk document kijk jij nu?

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: CAO beleving door de werkgever
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 26 maart 2015, 18:05 »
Voor iedere periode van 5 onafgebroken dienstjaren bij dezelfde werkgever
heeft de werknemer recht op 1 extra vakantiedag. Alle onafgebroken
dienstjaren in de beveiligingsbranche gerekend vanaf 1 januari 2007 tellen
mee voor de bepaling van het recht op extra vakantiedagen. Voor de
vaststelling hiervan is 1 januari van ieder jaar de peildatum.

dus als je vanaf b.v 2000 bij maar 1 werkgever hebt gewerkt in de beveiligingsbranche heb je nu recht op 4 verlofdagen. ben je december 2006 bij een andere werkgever gaan werken binnen de beveiligings branch zijn de jaren opnieuw gaan tellen ben je na  1 januari 2007 bij een andere werkgever gaan werken in de beveiligings branche tellen de voorgaande jaren wel mee.