Dit proces is volgens mij ook al vele jaren aan de gang, en is volgens mijn waarneming begonnen toen uitzendbureau Randstad meer dan 20 jaar geleden onder de noemer Randon Beveiliging de markt in sneltreinvaart op is gekomen door onder de prijs van de bestaande partijen te gaan zitten en zo een groot marktaandeel te verwerven, en pasten de andere bedrijven daarop toen ook maar de prijzen aan.
Tja als je wil blijven bestaan, dan moet je soms met de prijzen mee concurreren. Maar of dit altijd goed is om te doen?
Het is jammer dat hier in Nederland geen saamhorigheid is.. Als je met elkaar de poot stijf houd, en gewoon de normale tarieven hanteert, dan moeten opdrachtgevers wel...
Maar niemand gunt elkaar wat, en probeert alles weg te kapen, en dat gaan ten koste van de prijs.
Vervolgens had je een periode dat evenementenbeveiligingsbedrijven, misbruik makend van de hun dispensatie van de VPB CAO, goedkoop "normale" beveiligingsklussen aan ging nemen, en de laatste jaren zijn er vele ZZP'ers die afbraakprijzen hanteren, en zien ook kleine(re) bedrijven zich genoodzaakt om in die prijzenslag mee te gaan en dan de CAO maar te overtreden.
Tja, ze denken... Er is toch geen controle op, dus ik zet de jongens zo weg op reguliere klussen.. Zeer slechte zaak.. Word tijd dat de controle aangescherpt word, dat de cao word gehanteerd.
En wat betreft de tarieven die je noemt. Als je als bedrijf fors bezuinigt en alle overbodige kosten wegsnijdt (wat waarschijnlijk ook ten koste gaat van de kwaliteit), dan zijn de tarieven die jij noemt nog wel te doen, mits je natuurlijk uitgaat van iemand zonder ervaring en dienstjaren. Het probleem begint op het moment dat de beveiliger 1 of 2 jaar in dienst is, de keuze gemaakt moet gaan worden of een vast contract of er uit, en dan is het vaak dus dat laatste...
Waar moet je flink op gaan bezuinigen?
Als klein bedrijf tot 10 medewerkers, kun je flink snijden in de kosten. Kantoor aan huis, planning en administratie als eigenaar zelf doen, zelf blijven werken op klussen etc..
Maar zodra je wat groter word, zoals het bedrijf waar ik nu werkzaam voor ben.. Die heeft ong 40 fulltimers en 30 parttimers en oproepkrachten..
Dan ben je een planner nodig, je moet een kantoorpand hebben om je kantoorpersoneel je werkzaamheden te laten verrichten..
Als je een planner hebt, en een administratief medewerker om je te ondersteunen met de administratie, dan ben je aan personeelskosten bruto al snel een 5000 euro verder...
Ervan uitgaan dat de medewerkers op kantoor tussen de 1400 en 1500 netto verdienen.(fulltime basis)
Als je dan met de tarieven die ik noem, een marge hebt van gemiddeld 3 euro per uur.
Dan moet je dus ruim 2000 uur weg zetten voor je vaste kosten(kantoor, personeel, verzekeringen)
dan praat je over 50 a 60 fulltimers die werkzaam zijn, en dan heb je alleen de kosten nog maar terugverdiend.
Dus zo'n vetpot is dat dan niet...
Dat is de 1 van de redenen waarom ik in voor mij goeie tijd de zaak verkocht heb....
Ik had goeie tarieven, maar bij verlening van contracten moest ik steeds zakken met de prijs om de klus te behouden... Met allemaal het standaard antwoord.. Ja je bevalt goed als bedrijf, maar we moeten ook naar kosten kijken, en bedrijf b is 15 % goedkoper, dus of voor die prijs werken gaan, of ik stap over...