Auteur Topic: Verlofdag 7.6 of 8 uur???  (gelezen 9435 keer)

spechte

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Eigen veiligheid eerst
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: jeweetwel
  • Functie: Beveiliger met iets extra's.
Verlofdag 7.6 of 8 uur???
« Gepost op: zondag 21 december 2014, 23:51 »
Kan iemand mij uitleggen waarom er 8 verlofuren worden afgeschreven voor een vakantiedag terwijl een verlofdag 7.6 uur hoort te zijn?
Motivatie van mijn planner is dat ik in een repeterend rooster werkt van diensten in lengte van 8 uur en er enkel op de dagen dat ik zou werken er dus 8 uur (verlof) wordt afgeschreven.
Met het verlof wat geschreven is en de gewerkte uren te samen kom ik dan in deze periode aan 152 uur wat ik normaal zonder verlof ook zou werken.
Een officiële werkdag is toch 7.6 uur? Dat ik werkelijk 8 uur werk heeft toch ergens anders mee te maken?
Iets fiscaals of administratief ofzo?
 :-[


En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Verlofdag 7.6 of 8 uur???
« Reactie #1 Gepost op: zondag 21 december 2014, 23:57 »
Als het rooster bekend is worden de uren die in het rooster staan afgeschreven. Voorbeeld er staat een dienst van 6 uur dan hoort er 6 uur verlof afgeschreven te worden. Als het rooster of tijdvakken nog niet gepubliceerd is hoort er 7,6 uur afgeschreven te worden. Als je een week vakantie neemt zou er 38 uur afgeschreven behoren te worden. Het afschrijven van verlofuren is dus afhankelijk of het rooster al gepubliceerd is.

spechte

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Eigen veiligheid eerst
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: jeweetwel
  • Functie: Beveiliger met iets extra's.
Re: Verlofdag 7.6 of 8 uur???
« Reactie #2 Gepost op: maandag 22 december 2014, 12:30 »
Thanx voor het antwoord. Maar hoe zit dat nou met het verhaal dat een officiële werkdag eigenlijk 7.6 uur is maar we in werkelijkheid 8 uur werken en dat dit om fiscale of administratieve reden zou zijn?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Verlofdag 7.6 of 8 uur???
« Reactie #3 Gepost op: maandag 22 december 2014, 18:43 »
Maar hoe zit dat nou met het verhaal dat een officiële werkdag eigenlijk 7.6 uur is maar we in werkelijkheid 8 uur werken en dat dit om fiscale of administratieve reden zou zijn?

Dat is "een verhaal".

Waar het om gaat is dat de arbeidsduur per loonperiode 152 uur is, 38 uur per week. Wanneer je 5 dagen per week, 20 dagen per periode, werkt is de GEMIDDELDE werkdag 7,6 uur. Wanneer je 8 uur per week werkt hoef je maar 19 dagen te werken om aan je arbeidsduur te komen.

Het is er met de nieuwe CAO op dit punt (en ook andere punten) zeker niet duidelijker op geworden. De evaluatie is sinds kort beschikbaar, de vakbonden gaan daarmee aan de slag, nu is het wachten wat men met die evaluatie gaat doen.