Auteur Topic: Stagevergoeding en uwv  (gelezen 6497 keer)

Safeguard

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Leerbedrijf
  • Functie: objectbeveiliger BBL opleiding
Stagevergoeding en uwv
« Gepost op: vrijdag 28 november 2014, 01:23 »
Hallo, ik ben sinds september bezig met de opleiding BBL beveiliger 2 en loop zo'n 3 weken stage. Ik heb een uitkering van het uwv, ik zou dus verder geen loon krijgen van het leerbedrijf, maar ik en mijn medecursisten worden al zelfstandig op de objecten gezet. Mag dat zomaar? Of hebben wij nu recht op loon naar arbeid?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Stagevergoeding en uwv
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 28 november 2014, 02:52 »
Hallo, ik ben sinds september bezig met de opleiding BBL beveiliger 2 en loop zo'n 3 weken stage. Ik heb een uitkering van het uwv, ik zou dus verder geen loon krijgen van het leerbedrijf, maar ik en mijn medecursisten worden al zelfstandig op de objecten gezet. Mag dat zomaar? Of hebben wij nu recht op loon naar arbeid?

Nee, dat mag niet. Het is mogelijk om bij een beveiligingsbedrijf stage te lopen zonder arbeidsovereenkomst. Maar daar zijn wel voorwaarden en regels aan verbonden, genoemd in artikel 15 van de CAO. En daarin staat dat een stagiair alleen boven de sterkte (dus NIET zelfstandig) onder begeleiding van een (gediplomeerde) praktijkbegeleider niet facturabel ingezet mag worden. Wanneer jullie zelfstandig ingezet worden, dan dienen jullie als aspirant beveiliger een arbeidscontract te krijgen en daarbij hoort dus ook gewoon het CAO loon (en andere looncomponenten) van een aspirant beveiliger.

Safeguard

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Leerbedrijf
  • Functie: objectbeveiliger BBL opleiding
Re: Stagevergoeding en uwv
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 10 december 2014, 22:23 »
Dankjewel, planner!

Voor de rest geen extra vergoeding voor onregelmatige uren, nachtdienst, weekend en feestdagen?

Alvast bedankt voor het antwoord.


Alpha

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
  • Functie: Mobiel Surveillant
Re: Stagevergoeding en uwv
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 18 april 2015, 13:29 »
Nee, dat mag niet. Het is mogelijk om bij een beveiligingsbedrijf stage te lopen zonder arbeidsovereenkomst. Maar daar zijn wel voorwaarden en regels aan verbonden, genoemd in artikel 15 van de CAO. En daarin staat dat een stagiair alleen boven de sterkte (dus NIET zelfstandig) onder begeleiding van een (gediplomeerde) praktijkbegeleider niet facturabel ingezet mag worden. Wanneer jullie zelfstandig ingezet worden, dan dienen jullie als aspirant beveiliger een arbeidscontract te krijgen en daarbij hoort dus ook gewoon het CAO loon (en andere looncomponenten) van een aspirant beveiliger.

Wat kan ik doen als ik door mijn opleider weggezet ben op een object maar zonder begeleiding? Kan ik daar vergoeding voor eisen zonder gecompliceerde en dure juridische wegen te bewandelen?