Auteur Topic: Jablotron OASIS 80 Armed indicatie en PIR programmering  (gelezen 3994 keer)

Tha_Duck

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Jablotron OASIS 80 Armed indicatie en PIR programmering
« Gepost op: maandag 17 november 2014, 10:08 »
Ben sinds enige tijd aan het kijken naar een inbraakbeveiliging. Belangrijk iets is dat ik dit zelf wil inregelen, zit in de IT en ben al jaren bekend met het beheer van inbraak, brand en andere beveiligingen. Nu ik dit thuis wil aanleggen wil ik ook wel eens zien hoe dat nu gaat. Vandaar mijn keuze om een OASIS aan te schaffen, eenvoudig in aanleg en goed betaalbaar.

Nu loop ik echter tegen 2 problemen aan, hopelijk kan iemand hier zijn licht over laten schijnen:

1. Ik wil de centrale + bedienpaneel in de hal bij de voordeur ophangen. Dat betekent dat daar duidelijk merkbaar is dat het alarm actief is of niet. Nu wil ik echter ook de schuur beveiligen met een magneetcontact, maar hoe kan ik daar visueel maken of het alarm aan of uit staat? Een simpel ledje is voldoende in principe.

2. In de woonkamer wil ik graag een PIR met glasbreekdetectie ophangen. Deze zou ik zo willen programmeren dat hij in de 'nachtstand' (dus als wij boven slapen) enkel aan glasbreekdetectie doet en in de 'van huis stand' (als wij dus weg zijn en het hele systeem aan moet) aan zowel beweging als glasbreekdetectie. Is dit mogelijk?

Dank alvast!

omekees

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
    • Bekijk profiel
Re: Jablotron OASIS 80 Armed indicatie en PIR programmering
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 22 november 2014, 18:25 »
Een projectie van een alarm systeem is aan bepaalde regels gebonden ,zo moet een centrale in een beveiligde ruimte hangen (magneetcontact of pir) ,en heel belangrijk liefs in dezelfde ruimte als het isra punt (telefoon aansluiting) deze afstand moet zo kort mogelijk zijn zodat ook het isra-punt beveiligd is.
Dit is meestal de meterkast,kelder bij bedrijven de serverruimte.
Ik ben niet zo op de hoogte met Jablatron maar weet wel dat er draadloze magneetcontacten zijn die ook een ingebouwd wisselcontact no-com-nc hebben hierop zou je in de schuur met een lampje en batterijtje visuele zichtbaarheid kunnen maken ipv een extra bediendeel.

m.v.g..

omekees

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
    • Bekijk profiel
Re: Jablotron OASIS 80 Armed indicatie en PIR programmering
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 22 november 2014, 18:28 »
punt 2 vergeten dan moet je de glasbreukmelder in een eigen blok programmeren ,en dit blok bij slapen gaan inschakelen.

m.v.g.

FriederV

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Jablotron OASIS 80 Armed indicatie en PIR programmering
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 6 januari 2015, 15:32 »
Het meest simpele om dit te realiseren is om een een JA-80L draadloze sirene te plaatsen.
Deze heeft een LED die je de status van de centrale kunt laten volgen zodat je aan het wel of niet branden van deze LED kan zien of het systeem aan of uit staat.
Als je dit risicovol vind, dan kan je ook kiezen voor de AC-88 stopcontact module. Ook deze kan de status volgen, dus als je hier een nachtlampje of een buitenlamp of zo mee schakelt, dan kan je op die manier zien of het systeem aan of uit staat.

De PIR met glasbreuk zijn eigenlijk 2 componenten in één behuizing en die kan je onafhankelijk van elkaar programmeren dus voor de gewenste dag/nacht functie dat is helemaal geen probleem.

Mocht het je niet lukken, laat het even weten. Ik ken diverse installateurs die je dit materiaal kunnen leveren en eventueel ook tegen een coulante vergoeding voor je kunnen programmeren.

grt.

Frieder
friederv@zonnet.nl