Auteur Topic: Adv dagen parttimers  (gelezen 9963 keer)

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Adv dagen parttimers
« Gepost op: maandag 20 oktober 2014, 19:14 »
Waarom staat er nog steeds in Art. 80.5 van de CAO dat de ADV dagen boven de 57 jaar voor fulltimers zijn en niet voor parttimers als er in oktober 2013 een uitspraak is van het College voor de Rechten van de Mens.

http://mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/2013-128

Is dit aan de werkgevers voorbij gegaan of willen ze dit niet weten?

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 22 oktober 2014, 07:54 »
Waarom staat er nog steeds in Art. 80.5 van de CAO dat de ADV dagen boven de 57 jaar voor fulltimers zijn en niet voor parttimers als er in oktober 2013 een uitspraak is van het College voor de Rechten van de Mens.

http://mensenrechten.nl/publicaties/oordelen/2013-128

Is dit aan de werkgevers voorbij gegaan of willen ze dit niet weten?

Je zou het laatste gaan denken omdat het hun geld kost

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 22 oktober 2014, 12:13 »
Je zou het laatste gaan denken omdat het hun geld kost

Als kaderlid (Ben jij dat nu (nog) wel of niet? En voor welke bond ben of was jij nu eigenlijk kaderlid? Want jij draait constant om deze vraag heen....) zou jij natuurlijk ook wel even verder na mogen denken, in plaats van maar weer meteen de werkgevers af te gaan lopen zeiken!!!!

De laatste CAO is voor 10 oktober 2013 gepubliceerd. Deze is (stilzwijgend) verlengd, en sinds kort is er een nieuwe CAO die nog niet tekstueel is vastgesteld.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 22 oktober 2014, 12:44 »
Overigens ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat een parttimer het onderwerp "minuren" op de kaart gaat zetten? Want ik denk dat je dezelfde argumenten aan kunt voeren dat het oneerlijk is dat een parttimer net zo veel minuren per periode en in totaal op mag bouwen als een fulltimer. Mij lijkt het "logisch" dat ook dit naar rato moet gaan. Ik zie namelijk geen "objectieve rechtvaardiging" dat parttimers net zo veel minuren op kunnen bouwen als fulltimers.

Daarnaast kan een fulltimer slechts verplicht worden tot het inhalen van maximaal 16 minuren in een periode (je kan immers verplicht worden over te werken tot maximaal 168 uur), daar waar een parttimer in theorie dus maximaal 80 minuren in 1 periode in zou moeten halen. In de uitspraak staat: "Bovendien kan de deeltijder naast het werk andere activiteiten hebben". En als je dan opeens heel veel minuren in moet halen....

Ook levert het inhalen van minuren voor een fulltimer altijd automatisch overwerktoeslag op, terwijl een parttimer, zolang deze onder de 152 uur blijft, er niets voor krijgt.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 22 oktober 2014, 17:58 »
Je zou het laatste gaan denken omdat het hun geld kost

Net als planner heb ik al meerdere keren een opmerking gemaakt over je kaderlidmaatschap. Een antwoord komt er echter nooit omdat je iedere keer op kousevoeten de discussie verlaat. Geef eens duidelijkheid....

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 22 oktober 2014, 18:04 »
Overigens ben ik benieuwd hoe lang het duurt voordat een parttimer het onderwerp "minuren" op de kaart gaat zetten? Want ik denk dat je dezelfde argumenten aan kunt voeren dat het oneerlijk is dat een parttimer net zo veel minuren per periode en in totaal op mag bouwen als een fulltimer. Mij lijkt het "logisch" dat ook dit naar rato moet gaan. Ik zie namelijk geen "objectieve rechtvaardiging" dat parttimers net zo veel minuren op kunnen bouwen als fulltimers.


Ik ben altijd voor "gelijke monniken, gelijke kappen", maar in dit geval niet. Hoeveel parttimers wilden bij indiensttreding een fulltime contract hebben en kregen dit niet om er vervolgens een baan naast te nemen. Gedwongen door de omstandigheden hebben zij een parttime AO vast model en het zijn de werkgevers zelf die hier verandering in kunnen aanbrengen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 22 oktober 2014, 19:31 »
Ik ben altijd voor "gelijke monniken, gelijke kappen", maar in dit geval niet.

Ik ben vooral benieuwd hoe de Hoge Raad hier over denkt....?

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 22 oktober 2014, 21:22 »
Ik ben vooral benieuwd hoe de Hoge Raad hier over denkt....?

Daar ben ik ook benieuwd naar, maar het mag toch ook een keuze zijn om parttimer te willen zijn?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 23 oktober 2014, 00:44 »
maar het mag toch ook een keuze zijn om parttimer te willen zijn?

Natuurlijk. Maar dan wel met dezelfde arbeidsvoorwaarden! En daarbij is het voor velen geen vrijwillige keuze....

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 23 oktober 2014, 11:04 »
Natuurlijk. Maar dan wel met dezelfde arbeidsvoorwaarden! En daarbij is het voor velen geen vrijwillige keuze....

Als het voor velen geen keuze is mag de parttimer dan 2 dagen bij een andere werkgever werken? En dan kan hij bij zijn beveiligingswerkgever niet gedwongen worden om die 2 dagen voor deze werkgever te werken? Bovendien heeft hij dan ook nog gedwongen door de situatie met 2 CAO's te maken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Adv dagen parttimers
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 24 oktober 2014, 23:45 »
Kennelijk lopen de Unie en het CNV, samen met de werkgevers weer te slapen!

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/700386333372990

"En dus..." herinnert ze nog even aan deze uitspraak, die notabene door een lid van de Unie is aangespannen, maar ondanks hun belofte dat dit "verstrekkende gevolgen" zou hebben, is het, ruim een jaar na dato, kennelijk te veel moeite om gewoon even in de CAO een zinnetje toe te voegen dat dit voor parttimers naar rato toegepast dient te worden......

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?action=post;topic=14301824.0;last_msg=14314199

Ook is in de definitie van het begrip feestdagen niets veranderd, ondanks dat de Unie zegt dat Goede Vrijdag ook een feestdag is.

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14301593.msg14312111#msg14312111

Als dit zo evident is als dat zij zeggen, waarom staat het dan nog steeds niet in de CAO? Maar goed, de Unie wil hier waarschijnlijk niet meer aan herinnerd worden, ondertussen heeft men zich denk ik wel gerealiseerd dat men hier de plank volledig mis heeft geslagen, en wordt dit verder doodgezwegen, en heeft men dit kennelijk ook van hun facebookpagina verwijderd, want ik zie het niet meer staan, hoewel de link nog wel werkt.....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 24 oktober 2014, 23:49 door Planner »