Auteur Topic: CAO-onderhandelingen bericht de Unie  (gelezen 63583 keer)

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 23:03 »
Overleg nieuwe cao Particuliere Beveiliging

Geplaatst op 28 augustus 2014

De laatste cao liep zoals jullie weten alweer af op 30 september 2013. Op grond van de Wet op de cao is deze, toen wij geen overeenstemming bereikten over een nieuwe cao, met een jaar verlengd tot en met 30 september 2014. Volgende week vindt er op 2 september in de avond een kort overleg plaats over een nieuwe cao Particuliere Beveiliging.

FNV heeft de cao inmiddels opgezegd. De Unie Security en CNV Beveiliging hebben ervoor gekozen de cao niet op te zeggen omdat daarmee ook een belangrijk recht voor beveiligers vervalt, namelijk de overname bij contractswisselingen. Vooral oudere en ervaren beveiligers kunnen daarvan de dupe worden en bij contractswisselingen vervangen worden door jongere en goedkopere krachten. Met een gang naar het UWV WERKbedrijf tot gevolg.
Het belang van een cao

Zeker als er geen cao meer is, is het in dienst nemen van nieuw personeel voor werkgevers heel aantrekkelijk. Zij kunnen nieuwe krachten dan namelijk onder het huidige niveau arbeidsvoorwaarden aannemen. Die bestaat immers niet meer. Voor beveiligers die nu al werkzaam zijn bij een bedrijf dat lid is van de Nederlandse Veiligheidsbranche en/of een verwijzing naar de cao in hun individuele arbeidsovereenkomst hebben ligt dat anders. De op geld waardeerbare arbeidsvoorwaarden blijven op hen van toepassing.


De Unie Security vindt het van groot belang dat er snel een algemeen verbindend verklaarde cao Particuliere Beveiliging komt. Zodat jullie werk en inkomen behouden blijven. Zonder dat er concurrentie plaatsvindt over de rug van werknemers. Nu FNV de cao opgezegd heeft, dreigt er een cao-loos tijdperk met alle gevolgen van dien. Het is de verantwoordelijkheid van zowel vakbonden als werkgevers dit te voorkomen.
Er moet rust komen

Uiteraard is het tijd voor een structurele loonsverhoging en kan er geen sprake zijn van verdere aantasting van het niveau arbeidsvoorwaarden. Er moet rust komen op het arbeidsvoorwaardelijke front zodat wij ons, samen met werkgevers, kunnen richten op de bedreigingen die op ons af komen, of zelfs al gekomen zijn! Zoals de inbesteding van beveiligingsdiensten door de overheid en aan de overheid gelieerde instellingen. Daarbij worden beveiligers omgeruild voor overtollig gevangenispersoneel. Honderden banen kunnen op de tocht komen te staan. Dat is dus een directe bedreiging van jullie werkgelegenheid en dus onacceptabel!

Volgende week horen jullie meer. Jullie belang en het behoud van jullie banen en inkomens staan voorop!

Heb je vragen of opmerkingen? Laat het ons weten!
 

Maarten Hoelscher
Sr Belangenbehartiger


Je kunt mij bereiken via maarten.hoelscher@unie.nl of bel 0345 851098

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 23:06 »

Uiteraard is het tijd voor een structurele loonsverhoging en kan er geen sprake zijn van verdere aantasting van het niveau arbeidsvoorwaarden.

Welke aantasting van het niveau van de arbeidsvoorwaarden? We zijn er met de nieuwe CAO toch niet op achteruit gegaan?

R.S

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 56
  • Cave quid dicis, quando et cui
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 29 augustus 2014, 15:31 »
Als we er eens met zijn allen iets aan gaan doen en niet afwachten.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 29 augustus 2014, 21:55 »
Ben toch zeer benieuwd dat als de bonden de CAO-eisen kracht moeten bijzetten wie het ondersteunt en wie er aan de zijlijn blijft staan en denkt: "zonder mij komt het ook wel in orde".

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 29 augustus 2014, 22:13 »
Ben toch zeer benieuwd dat als de bonden de CAO-eisen kracht moeten bijzetten wie het ondersteunt en wie er aan de zijlijn blijft staan en denkt: "zonder mij komt het ook wel in orde".

Wees gerust, de CAO-eisen kracht bij zetten zal niet nodig zijn, de bonden komen opnieuw met een hele goede CAO en bevelen de leden aan voor te stemmen.(weer 5% erbij!)

De leden stemmen en masse voor, de nog betere CAO komt er door, Hoera! (We hebben nog 20 vakantiedagen van 6,7 uur over, maar we hebben nog een CAO!

En als bonus mag de beveiliger lekker in zijn makkelijke stoel blijven zitten!
(Er hangen wel wat donkere wolkjes boven zijn object)

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 30 augustus 2014, 00:22 »
Wees gerust, de CAO-eisen kracht bij zetten zal niet nodig zijn, de bonden komen opnieuw met een hele goede CAO en bevelen de leden aan voor te stemmen.(weer 5% erbij!)

De leden stemmen en masse voor, de nog betere CAO komt er door, Hoera! (We hebben nog 20 vakantiedagen van 6,7 uur over, maar we hebben nog een CAO!

En als bonus mag de beveiliger lekker in zijn makkelijke stoel blijven zitten!
(Er hangen wel wat donkere wolkjes boven zijn object)

Als iedereen zo reageert dan wordt het weer 2 jaar klagen en janken dat "de bonden" weer een waardeloze CAO hebben afgesloten, maar vergeten dat het hun eigen schuld is.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 30 augustus 2014, 01:24 »
Als iedereen zo reageert dan wordt het weer 2 jaar klagen en janken dat "de bonden" weer een waardeloze CAO hebben afgesloten, maar vergeten dat het hun eigen schuld is.

Nee, ik denk dat de leden zo niet zullen reageren, ze zullen van de huidige CAO wel iets hebben geleerd toch? Helemaal zeker ben ik hier niet van, als de bonden weer met het verhaal komen van beter een CAO dan geen CAO, anders raken we allemaal onze baan kwijt enzovoort, dan weet ik het nog niet.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 30 augustus 2014, 01:30 »
Ben toch zeer benieuwd dat als de bonden de CAO-eisen kracht moeten bijzetten wie het ondersteunt en wie er aan de zijlijn blijft staan en denkt: "zonder mij komt het ook wel in orde".

Het ergste is dat je bij de bonden zelf je eisen kracht moet bij zetten. Die zeggen ja een betere CAO zit er niet in, als werknemer hebben we in de huidige crisis geen poot om op te staan enzovoort. Je mailt de bonden en je krijgt argumenten terug die van de werkgevers zouden kunnen zijn.

Hoeveel punten bij de huidige CAO ik als lid van de bond en anderen op dit forum bij de bonden hebben aangekaart. Denk je dat er ook maar een letter in een artikel is aangepast?  Niets, ze doen gewoon lekker waar ze zin in hebben en de kaderleden die papagaaien het voort. 

Alleen zijn de leden de vorige keer misleid met een zogenaamde loonsverhoging van 5%, kijk maar op dit forum hoeveel er dachten dat ze erop vooruit zouden gaan. Dat zal nu niet meer gaan lukken, de leden stemmen niet zo gemakkelijk meer voor.

 

 
« Laatst bewerkt op: zaterdag 30 augustus 2014, 01:39 door Pieter Baan »

V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #8 Gepost op: maandag 1 september 2014, 00:23 »
Die 5% was onderdeel van het feit dat full-time contracten 152 uur werden en de ADV verdween.
Met die 5% bleef het salaris gelijk (kosten neutraal).
Iedereen heeft daarover kunnen stemmen, en met een hele kleine meerderheid werd het aangenomen.
De bonden doen dus niet maar wat zij willen.
Het zijn de vele beveiligers die juist niet doen wat ze wel zouden moeten doen nl.  lid worden en stemmen.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #9 Gepost op: maandag 1 september 2014, 01:24 »
Het zijn de vele beveiligers die juist niet doen wat ze wel zouden moeten doen nl.  lid worden en stemmen.

Waarom zouden zij lid worden als niet de leden maar het hoofdbestuur van de bonden beslist over het slaris van de beveiligers. Om het salaris van de bestuurders op te hoesten?

R.S

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 56
  • Cave quid dicis, quando et cui
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 3 september 2014, 13:52 »
Waarom zouden zij lid worden als niet de leden maar het hoofdbestuur van de bonden beslist over het slaris van de beveiligers. Om het salaris van de bestuurders op te hoesten?



Beetje vreemde reactie is het niet?
Bonden werken in opdracht van beveiligers, hoe minder beveiligers er lid zijn van de bond hoe minder zei zouden kunnen doen. Juist moet je lid zijn van de bond, zeker nu er vrij veel op het spel staat.

En dus...

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 134
  • Beveiligen is een vak!
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 3 september 2014, 16:10 »


Beetje vreemde reactie is het niet?
Bonden werken in opdracht van beveiligers, hoe minder beveiligers er lid zijn van de bond hoe minder zei zouden kunnen doen. Juist moet je lid zijn van de bond, zeker nu er vrij veel op het spel staat.

Vind je het een vreemde reactie? Hoeveel doen ze voor jou? Het FNV maakt stennis en een hoop lawaai en vervolgens zeggen ze de CAO op met het gevolg dat ze helemaal niets meer voor je hoeven te doen en de evaluatie en Art 662 doorbeet putje gespoeld is. Heb jij wel eens een voorstel ingebracht? Je hebt niets te vertellen maar je mag wel contributie betalen. Voor de goede orde, ik ben lid van een vakbond.



R.S

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 56
  • Cave quid dicis, quando et cui
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 3 september 2014, 17:18 »
De toekomst begint vandaag :)

piet1966

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 3 september 2014, 20:15 »
ik ben helemaal niet te spreken  over de vakbond,want als je hun belt, dat je werkgever zich niet aan het cao houdt, krijg je als antwoorden :nou meneer u mag blij zijn dat je nog werk heb,en we kennen jou werkgever toch niet aanspreken.dus het maakt niet uit wat voor cao er komt en is. de werkgever gebruikt alleen die dingen die hem uit komt. iemand  op het forum heeft ooit gezegd:gelijk hebben is wat anders dan gelijk hebben. je moet goed in je schoenen staan om tegen je werkgever in de gaan.
maar ik moet ook toe geven dat de vakbond me wel een keer goed geholpen heeft, maar ik vind als je er niet uit komt met je werkgever,dan vind ik dat ze een keer kan bellen om mij de steunen,als ik in mijn recht staat.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: CAO-onderhandelingen bericht de Unie
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 4 september 2014, 11:49 »
De toekomst begint vandaag :)

Inderdaad!

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/32493/de-toekomst-begint-vandaag

en ook

https://fnvbeveiliging.nl/nieuws/214-cao-zonder-naleving-is-waardeloos-geen-cao-akkoord-pb-voor-fnv-beveiliging.html

Zoals jullie al gemerkt hebben, houd ik mij de laatste tijd een beetje op de vlakte. De reden is dat wanneer ik alles wat er gebeurt lees, ik eigenlijk weer hetzelfde zou kunnen gaan schrijven wat ik al vele jaren schrijf. Met name de Unie gebruikt veel dingen die ik al jarenlang roep, die zij eerst bij hoog en bij laag ontkenden en/of tegenspraken, nu zelf als argument om recht te praten wat zij zelf krom hebben gemaakt.

Laat ik eens een aantal zaken benoemen.

Al vele jaren heb ik aangegeven, dat een CAO afsluiten zonder een goede controle op de naleving daarvan geen enkele zin heeft. Wanneer er een goede controle op de naleving van de oude CAO zou zijn geweest, was er bij werknemers waarschijnlijk helemaal geen belang zijn geweest voor een heel andere roostersystematiek, want bij een juiste toepassing van de oude CAO kon je ook niet zo maar te pas en te onpas je rooster gewijzigd worden. En als het wel kon dan kostte dat de werkgever vaak een hoop geld, dus zou dat wel zo veel mogelijk beperkt hebben, als zij dat inderdaad uitbetaald zouden hebben! Maar aangezien er geen controle op de naleving was, deden bedrijven dus gewoon maar wat, en betaalden niet uit wat ze uit moesten betalen.

Het laatste wat je in een dergelijke situatie moet gaan doen is de CAO drastisch gaan veranderen, maar eerst de controle op orde brengen. We zijn nu inmiddels bijna 2 jaar later en wat lees ik:

"Gedurende de looptijd van de cao zullen partijen onderzoeken op welke wijze controles op nakoming van de cao effectiever uitgevoerd kunnen worden. Alle partijen onderschrijven het belang daarvan."

Dat alle partijen het belang daarvan nu eindelijk inzien, dat is in ieder geval een winstpunt. Het is echter wel heel erg teleurstellend dat wanneer alle partijen het belang er van inzien, je niet verder komt en wilt gaan als "we gaan het onderzoeken". Als partijen serieus zijn dan zouden zij wat mij betreft gewoon een datum (niet al te ver in de toekomst) af moeten spreken waarop de controle op de naleving een feit dient te zijn.

Overigens is het maar de vraag wat er uit dat onderzoek komt en/of wat er mee gedaan wordt en/of op welke termijn? Want in het verleden in helaas gebleken dat toegezegde onderzoeken er niet altijd komen (bv het in 2008 afgesproken onderzoek naar de ORT) of dat ze lang in de kast blijven liggen (onderzoek STAtijden)

Wat betreft de evaluatie naar de kostenneutraliteit. Al ruim voordat de CAO werd afgesloten, heb ik gezegd dat het belachelijk is om een CAO af te sluiten waarvan de wijzigingen pas veel later ingaan, die dan vervolgens een maand later alweer afloopt, terwijl er een evaluatie is afgesproken die "gegarandeerd dat er gecompenseerd gaat worden". Ondertussen is de CAO "gelukkig" automatisch een jaar verlengd omdat niemand hem had opgezegd, maar nu dat wel gebeurt is door de FNV loopt de CAO dus wel binnenkort af, voordat de evaluatie klaar is. Maar wat schrijft de Unie gisteren op Facebook. De afspraak over de evaluatie was helemaal niet "gegarandeerd", want zonder (nieuwe) CAO GEEN afspraak over de evaluatie:

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/677142105697413?comment_id=677153092362981&offset=0&total_comments=24

En zo zijn er in het verleden wel meer afspraken gemaakt die buiten de looptijd van de CAO lagen. Neem als voorbeeld de eerder afgesproken loonsverhoging van 1-1-2012 die jullie uiteindelijk zelf gedeeltelijk mee mochten financieren door het inleveren van een vakantiedag en de eindejaarsuitkering. Maar dan zou je toch denken, "een ezel stoot zich niet 2 x aan dezelfde steen" (laat staan meerdere keren), maar nee hoor. Ook nu wordt voor de zoveelste keer weer een korte CAP afgesproken, tot 1 juli 2015, met een eindejaaruitkering met ingang van 2016!

Verder blijft ook een constant wederkerend issue, dat voorafgaand aan CAO onderhandelingen de Unie aan de leden om input gaat vragen

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/632820130129611

Maar achteraf blijkt dan weer eens dat zij daar helemaal niets mee doen:

https://www.facebook.com/VakbondvanBeveiligers/posts/677142105697413?reply_comment_id=677227929022164&total_comments=1

Als dat ACHTERAF allemaal zo verstandig is, WAAROM vraag je dan VOORAF aan je leden wat ze willen? Volgens mij is het gewoon verstandig, als je een wijziging in een CAO aanbrengt, en je wilt die evalueren en indien nodig compenseren, dat je de wijzigingen, evaluatie en de compensatie gewoon binnen de looptijd van dezelfde CAO houdt en GEEN afspraken maakt die buiten de looptijd van de CAO vallen, want dan had je dus net zo goed de looptijd van de CAO kunnen verlengen.

Voorlopig kijk ik het even aan. Wat wel nieuw is dat de FNV een duidelijk andere koers vaart als de 2 andere bonden. Dat betekend dat beveiligers nu eindelijk eens iets te kiezen hebben. Ik ben erg benieuwd of er nu (veel) meer beveiligers zich bij vakbonden aan gaan sluiten, en of leden van vakbonden wellicht overstappen naar een ander bond omdat zij zich meer kunnen vinden in de koers van die bond?