Auteur Topic: Is het nog mogelijk diploma te halen? (grijze pas kwijt)  (gelezen 11478 keer)

Laura Ottens

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Is het nog mogelijk diploma te halen? (grijze pas kwijt)
« Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 13:30 »
Hallo,

Rond 2011 ben ik begonnen met de opleiding Particulier Beveiliging. Heb alle theorie afgerond en heb vervolgens stage gedaan.

Ben een keer op de weg terug van stage in slaap gevallen in de metro, en was mijn tas vergeten bij het uitstappen, waar mijn uniform en grijze pas in zaten, onder andere. Ze hadden me nog verteld dat ik die grijze pas koste wat het kost niet moest kwijtraken, dus ik wist dat mijn opleiding wel praktisch bekeken was. Zag die metro dus wegrijden met mijn stage spullen en grijze pas, ben de volgende dag toch terug gegaan naar stageplek en ben vervolgens weggestuurd.

Mijn opleiding werd toen beëindigd, maar ik heb wel certificaat gehaald voor theorie. Ik heb dus alles afgerond behalve het praktijk deel (stage).

Is het nog mogelijk om een diploma te halen?

Heb wel ergens gelezen dat het nog mogelijk is via een overheidsinstantie, zoals defensie, musea,  defensie, rechtbank, kazernes en ziekenhuizen? En zijn die ook in staat je een beveiligingsdiploma te geven, of gaat dat via de ECABO of iets anders?

Citaat
En als het niet mogelijk blijkt om opnieuw in aanmerking te komen voor een tijdelijke grijze pas, dan is de enige manier om het diploma te krijgen via een beveiligingsbaan of stage bij de overheid, want daar val je immers niet onder de WPBR.

In de beveiliging word je echter niet aangenomen zonder diploma, dus hoe dit aan te pakken?
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 augustus 2014, 13:32 door Laura Ottens »

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Is het nog mogelijk diploma te halen? (grijze pas kwijt)
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 14:23 »
Er wordt binnenkort een regeling gepubliceerd voor mensen die opnieuw een 12-maanden grijze pas willen aanvragen (die inmiddels groen is, maar dat terzijde). Er moet dan een bepaald aantal jaar (ik meen 4) zitten tussen de eerste pasaanvraag en de nieuwe pasaanvraag. Daarnaast gaat de voorwaarde gelden dat de aspirant beschikt over het Certificaat Beveiliging B. Heeft u dat? Of heeft u alleen een cijferlijst? Losse cijfers vervallen na 3 jaar, het certificaat B niet. Verder moet u zich inschrijven bij een erkende opleider en de mbo-vakken behalen (Nederlands, rekenen en Loopbaan& burgerschap).

Op Platformbeveiliging wordt de publicatie in de Staatscourant gemeld.

security013

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Is het nog mogelijk diploma te halen? (grijze pas kwijt)
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 14:31 »
Ten eerste had je een slecht stage bedrijf, want ze kunnen gewoon een nieuwe pas aanvragen als hij gestolen of verloren is(al kost dat wat moeite), je had hier een klacht over moeten indienen bij ECABO want wegsturen mag zo maar niet, want ik neem aan dat je een stage overeenkomst had.
Je theorie blijft 3 of 5 jaar geldig dat weet ik niet meer zeker, ik zou gewoon een nieuw stage adres zoeken en de draad weer oppakken, en het moet inderdaad via ECABO...

Laura Ottens

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Is het nog mogelijk diploma te halen? (grijze pas kwijt)
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 19:00 »
Hartstikke bedankt voor jullie hulp! Heb wel nog een paar vraagjes.

Ik beschik inderdaad over het Certificaat B, maar mij is verteld dat die altijd geldig blijft en dus niet vervalt. Klopt dit?

Libo:

Waar kan ik naartoe over deze regeling? En wanneer wordt deze geldig? Is er ergens waar ik kan lezen/bijhouden over die regeling? Lijkt me wel een mooie kans...

Ik heb al mijn theorie al afgerond (moet letterlijk alleen nog het praktijkdeel doen), moet ik me dan nog steeds inschrijven bij een erkende opleider en de mbo vakken (opnieuw) halen? 

Security013:

U zegt dat theorie 3-5 jaar geldig blijft, geldt dit ook voor het certificaat B?

Laten we zeggen dat ik stage ga lopen bij een kazerne, krijg ik dan een diploma van de ECABO zodra die afgerond is? Kun je misschien uitleggen hoe dat precies moet, via de ECABO?

Een nieuw stage adres vinden zou op zich geen probleem zijn lijkt me, maar ik zou wel even willen weten hoe dat precies werkt met ECABO... bijvoorbeeld: wie is er verantwoordelijk voor het praktijkwerkboek en de praktijkopdrachten?
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 augustus 2014, 19:06 door Laura Ottens »

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Is het nog mogelijk diploma te halen? (grijze pas kwijt)
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 29 augustus 2014, 10:26 »
Certificaat B blijft inderdaad geldig. Ik denk niet tientallen jaren, maar daar heeft u het ook niet over. Om een nieuwe pas te krijgen moet u zich inschrijven bij een crebo-erkende instelling. Er moet een praktijkovereenkomst worden opgesteld tussen u, de onderwijsinstellingen en het leerbedrijf en daarmee kan de onderwijsinstelling een verklaring aanvragen bij ECABO. Met die verklaring gaat het leerbedrijf naar Bijzondere Wetten. Er vindt dan nog een screening plaats en dan krijgt u uw pas.

Inmiddels is het vakkenpakket van Beveiliger veranderd ten opzichte van drie jaar geleden. Nederlands, rekenen en Loopbaan en burgerschap horen er nu ook bij. De onderwijsinstelling neemt die examens af en mag besluiten tot vrijstellingen. Vanaf aug 2015 wordt een deel van het Nederlandse examen centraal afgenomen, een paar keer per jaar kan dat dan. Dat geldt ook voor mensen die dan nog in opleiding zijn, bijv. die nu starten en 1 aug nog niet klaar zijn.

U vraagt of je bij defensie bpv kan doen? Dat kan inderdaad, en dan heeft u geen pas nodig.

De regeling om voor de tweede keer een pas te krijgen is nog niet gepubliceerd in de Staatscourant en dus nog niet in werking getreden. Kijk af en toe op www.platformbeveiliging.nl want daar zal een nieuwsbericht worden geplaatst als de regeling gepubliceerd is.