Auteur Topic: Relais uitgang 3 van Galaxy16+ werkt niet?  (gelezen 5133 keer)

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Relais uitgang 3 van Galaxy16+ werkt niet?
« Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 00:20 »
Ik heb op uitgang 3 een klikaanklikuit schakelaar geplaatst. Zodra de centrale in alarm gaat wordt deze uitgang geactiveerd en moet het relais de klikaanklikuit zender schakelen. Helaas...

Ik heb de klikaanklikuit zender op het NO contact aangesloten. (NC ook geprobeerd met hetzelfde resultaat). Daarna heb ik de uitgang getest volgens menuoptie 5 > uitgang 3. Ik hoor het relais wel schakelen maar er gebeurt helemaal niets. Aan de zender ligt het niet want als ik de twee draadjes kortsluit werkt de zender prima.

Omdat deze uitgang standaard staat op inbraak hoeft daar qua programmering ook niets te gebeuren volgens mij.

Zie ik nu iets over het hoofd? Waarom wil de centrale de zender niet schakelen??

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Relais uitgang 3 van Galaxy16+ werkt niet?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 01:08 »
Zou eens beginnen met een multimeter aan de betreffende uitgang te hangen....

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Relais uitgang 3 van Galaxy16+ werkt niet?
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 18:14 »
Meten is weten, horen klikken betekend niet altijd dat iets werkt.
Logisch gezien kan er weinig fout gaan, het is of de uitgang die toch niet schakeld bij inbraak.
Of de klik aan klik uit die toch niet goed werkt.

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Relais uitgang 3 van Galaxy16+ werkt niet?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 19:02 »
Multimeter eraan gehangen, en geen contact. Zowel C > NC als C > NO, niets. Relais hoor ik duidelijk klikken bij de test maar er is geen contact. Wel vreemd omdat er mijn inziens altijd een contact moet zijn, ongeacht of het relais schakelt of niet, maar mijn multimeter meet geen contact. Als ik de multimeter tegen elkaar aan houd krijg ik wel een "piep" dus daar ligt het niet aan. Er staat vreemd genoeg wel 2,7volt op.... Zou dit iets betekenen??

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Relais uitgang 3 van Galaxy16+ werkt niet?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 20:29 »
Heb je geen relais van 12v liggen, sluit je die aan op 1 van de andere evt vrije uitgangen.
Lijkt er toch op dat je pot vrij contact defect is anders had je toch ergens tussen c en nc of c en no een piepje moeten hebben.

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Relais uitgang 3 van Galaxy16+ werkt niet?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 22:43 »
Ja vreemd. Zullen de contactpunten niet goed meer zijn? Vreemd.... Maar indd., geen contact...

Een 12Volt relais heb ik niet zo liggen. Zal er wel eentje bestellen want een nieuw relais op het boardje solderen is heel wat meer werk.

Weet jij bovendien of het mogelijk is twee functies op 1 uitgang te programmeren? Ik kom et nergens tegen. Het is of alarm, of brand...... maar ik wil deze op zowel brand als alarm af laten gaan

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Relais uitgang 3 van Galaxy16+ werkt niet?
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014, 19:08 »
Dat kan volgens mij met de optie linken, weet alleen niet of de optie op de galaxy 16 al beschikbaar was...
Nog een andere tip, altijd ohm meten met de multimeter, die 'piep' functie wil je nog wel eens op het verkeerde been zetten als je aan het meten bent..  zo kun je ooit iets doorpiepen door de print heen o.i.d. en denken dat iets goed is terwijl het niet zo is.

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Relais uitgang 3 van Galaxy16+ werkt niet?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014, 22:53 »
Dank voor je reacties. Ik heb besloten om maar 2 relais te nemen, voor zowel de brand-uitgang als inbraak-uitgang. Kosten a €3,50 per stuk, dus daar kun je weinig van zeggen.  ;)