Auteur Topic: Installatie Galaxy S16plus  (gelezen 8877 keer)

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Installatie Galaxy S16plus
« Gepost op: donderdag 17 juli 2014, 00:00 »
Ik heb een oud systeempje op de kop getikt voor thuis. Ik ben geen installateur maar onhandig met electra ben ik niet durf ik wel te zeggen. Toch is dit wel andere koek.

Weet iemand hoe ik de PIRS (Rokonet Cosmos PQ) op de Galaxy aan moet sluiten (zie foto)? Daarnaast las ik dat er op iedere ingang een 1 kOhms weerstand geplaatst moet worden. Klopt dit, omdat in alle PIRS ook al weerstanden zitten...? En, last but not least, hoe bedraad ik het bedieningspaneel (MK7). Ik heb de installateurshandleiding op internet gevonden, maar daar wordt vreemd genoeg geen woord over gerept. Alle tips zijn zeer welkom!!!  ;D




Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 17 juli 2014, 09:21 »
Rood + 12volt
Zwart - 12 volt
Blauw op zone 1 (1e klem)
Wit op zone 1 (2e klem)

Mbt het bediendeel, AB is je databus, dit vind je terug op het moederbord (rechtsonder "line") en in het bediendeel staat ook AB. Dan hebben we er oom nog + en - staan, dit staat zowel op je moederbord (rechtsonder "line") en in je bediendeel.
Let wel dat je de databus moet afsluiten met een eol weerstand (over de AB), meestal in het bediendeel als dit de laatste component in de bus "line" is.

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 17 juli 2014, 12:47 »
Dank je wel voor de toelichting Atomic. Toch nog wel lastig om met weerstandjes ed aan de haal te gaan. Moet ik overigens over de zone's ook nog 1kOhms weerstanden plaatsen, ook over de zones die ik niet gebruik? Met een tweede melder op zone 1 moet ik beide witte draden onder de tweede klem plaatsen toch? Ik heb alleen een voordeur en achterdeur magneet (zone 1) en de zolder (zone 2). That's it.

Overigens heb ik een rookmelder van Dicon met een maak/verbreek relais. Kan ik deze rookmelder ook op een zone aansluiten zodat er bij brand een alarm af gaat?

Dank!!!

omekees

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 144
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #3 Gepost op: maandag 21 juli 2014, 21:20 »
Dit zijn al wat oudere pirren maar prima te gebruiken de nieuwe pirren hebben ingebouwde weerstanden die je met een linkje aan zet of een bepaalde waarde kiest.
Het schroefje 3 en 4 zijn het alarmcontact deze is normaal gesloten en heeft dus de weerstand overbrugt waardoor de weerstandwaarde 1000 ohm is ,word het alarmcontact actief en gaat open dan worden beiden weerstanden in serie gezet en is de totale weerstand 2000 ohm wat in het paneel en alarm aangeeft ,schroef 5 en 6 is het sabotage contact word dit onderbroken dan ontstaat een oneindig hoge weerstand dit ziet het paneel als sabotage (pir open).
Jou rookmelder kan er op aangesloten worden (even controleren of het 12 volt is)het normaal gesloten contact van het relais gewoon in serie zetten met een 1000 ohm weerstand , bij een rookmelder heb je geen sabotage contact dus n.v.t.
Wat wel even belangrijk is je moet de plus of min van de 12 volt voeding van de rookmelder in serie zetten met een n.c.contact van een uitgang van het paneel om de rookmelder na alarm te kunnen resetten via het codebediendeel.
m.v.g.

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 24 juli 2014, 15:26 »
Hoi Omekees,

dank je voor de toelichting. De rookmelder is een Dicon rookmelder met een simpele maak/contact relais. Hier staan dus geen spanning op. Maar ik begin het te snappen. IK zet een weerstand in de centrale over de beide contacten van een zone. Hierop gaan de draden ook naar de melder waarbij 1 van de draden is voorzien van een 1kOhm weerstand in serie. Klopt? Normaal dicht 1 1kOhm, gaat het relais open door een brandmelding, dan heb ik 2kOhm?

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 24 juli 2014, 18:06 »
Neen, geen weerstand in de centrale, bij voorkeur zo kort mogelijk aan de melder.
Een 1k weerstand in serie en een 1k weerstand parrallel over het nc alarmcontact.

Spanning van de rookmelder moet je via een relais laten lopen, zodat je de melder kan resetten via je bediendeel.

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 24 juli 2014, 18:40 »
Beste sqouzie,

er staat geen spanning op het relais van de rookmelder. Het is enkel een schakel contact. Resetten via de centrale hoeft niet, dat doe ik handmatig op de melder. Deze zitten allen aan elkaar door gelust, dus gaan zo ook allemaal weer uit. Heeft verder toch geen invloed op aansluiting?

michaelversteeg

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 24 juli 2014, 21:51 »
nee hij bedoelt dat je de - van de rookmelder op uitgang zet bijv. 1001 en deze de functie geschakelde dc geeft.

en hoe zijn ze door gelust ?

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 24 juli 2014, 23:29 »
Deze rookmelders zijn stand alone melders die je door middels van 1 draad kan lussen. Ze zijn niet gemaakt voor een brandmeldcentrale, maar omdat ze wel een apart relais contact hebben om een universele centrale aan te sturen, vroeg ik mij af of dat ook op de Galaxy kon. En ja dus  :D Dank alle voor de reacties, ik ga dit weekend aan de slag. Zal de bevindingen in dit topic plaatsen. Dank allen!

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 25 juli 2014, 21:29 »
Daar gaan we hoor. Keypad aangesloten en op de AB tevens een 680Ohms weerstand geplaatst. Op alle 8 zones in de centrale even tijdelijk een 1kOhm weerstand geplaatst, kap dicht, stroom erop en..... centrale direct in alarm.

Stroom er weer af gehaald, zone 1 kortgesloten, en stroom er weer op. Geen idee of de oude installatie er nu uit is, want de centrale blijft direct in alarm.

Wat doe ik fout?

Ik heb de sirene en flitser nog niet aangesloten by the way.... Please help

michaelversteeg

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 25 juli 2014, 22:13 »
Wat is de melding in de display ?

met je het lusje erop kan je als het goed is nu met 1122 erin en in parameter nr 10 kan je de manager code weer resetten naar 1234

( dit wordt een lang topic  :) ;) :(


Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 25 juli 2014, 22:51 »
Hoi Michael, volgens mij stond er alarm in het scherm. Ik zal morgenochtend nog even kijken want de kids liggen nu op bed  :D

Hoe bedoel je lusje erop? Ik moet zone 1 gelust laten en dan de stroom er weer op zetten? En met de lus erop zou ik de boel op deze manier moeten kunnen resetten?

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 26 juli 2014, 10:35 »
Ik heb de lus op zone 1 laten zitten, en kreeg direct alarmmelding na het inschakelen. Na 2x de code 1122 te hebben getoetst zit ik in het installateursmenu. Maar hoe reset ik nu alles weer naar de fabrieksstandaard? Dat alles leeg en gewist is...

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #13 Gepost op: zaterdag 26 juli 2014, 14:05 »
Je zit nu toch in de installateursmode, programmeren zoals je wilt, code's aanpassen en klaar.

Tietsky

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 25
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Installatie Galaxy S16plus
« Reactie #14 Gepost op: zaterdag 26 juli 2014, 15:44 »
Eindelijk indd. Blijf een melding houden "Centrale in Alarm". Ik ga dan de installateursmode in met 1234. Dan staat de melding "[01] sabotage 02". Ik druk op sec en krijg dan de melding "Install reset gevraagd.

Uuuhhhh? Ik heb 3 manuals nagelezen, maar kan er niets over vinden...