Auteur Topic: Grijze pas  (gelezen 16273 keer)

erikgetz

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Grijze pas
« Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 11:43 »
Mag werkgever je een rekening sturen van screening kosten grijze pas bij niet in dienst komen (geen contract getekend)?
Dit vraag ik omdat ik aangegeven heb dat ik ander werk gevonden heb , en dat ze daarom de screening stop moeten zetten.
Nu was de grijze pas al in het bezit van het bedrijf (vertellen ze nu pas nu ze horen dat ik niet bij hun in dienst wil komen) en ik ging er dus van uit dat justitie het nog moest behandelen.



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 12:03 »
Nee

erikgetz

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 12:07 »
Dank je voor je antwoord.
Dus niet betalen ?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 12:17 »
Natuurlijk niet! Zelfs als dit ergens in zou staan wat jij ondertekend hebt, dan is het een nietig beding omdat het in het nadeel is voor de werknemer, en dat mag dus niet volgens de CAO.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Grijze pas
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 15:35 »
Natuurlijk niet! Zelfs als dit ergens in zou staan wat jij ondertekend hebt, dan is het een nietig beding omdat het in het nadeel is voor de werknemer, en dat mag dus niet volgens de CAO.


Kan er ook niet in het contract worden opgenomen dat indien je aangenomen word en je besluit toch niet voor je te willen werken dat je dan de onkosten in rekening brengt?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 15:39 »

Kan er ook niet in het contract worden opgenomen dat indien je aangenomen word en je besluit toch niet voor je te willen werken dat je dan de onkosten in rekening brengt?

Nee, want dat is een negatieve afwijking t.o.v. de CAO. Nergens in de CAO wordt immers gesproken over het doorbelasten van kosten aan (toekomstige) werknemers.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Grijze pas
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 6 juni 2014, 04:01 »
Nee, want dat is een negatieve afwijking t.o.v. de CAO. Nergens in de CAO wordt immers gesproken over het doorbelasten van kosten aan (toekomstige) werknemers.

Helder, bedankt voor de uitleg!..

Neemt niet weg dat veel bedrijven het wel doen, of dat ze een borg vragen van 100 euro voor gemaakte kosten en na zoveel diensten/tijd krijg je dat terug..

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: Grijze pas
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 7 juni 2014, 07:14 »
Helder, bedankt voor de uitleg!..

Neemt niet weg dat veel bedrijven het wel doen, of dat ze een borg vragen van 100 euro voor gemaakte kosten en na zoveel diensten/tijd krijg je dat terug..

Er wordt door veel bedrijven inderdaad een soort borgstelling gevraagd voor de screening / aanvraag van een grijze pas.
Hoor dat steeds vaker om me heen.
Begint "trending" te worden.
Begin me alleen af te vragen waarom die borgbetaling wordt gebruikt... om te testen of je wel gemotiveerd genoeg bent als sollicitant ?   

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Grijze pas
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 7 juni 2014, 10:18 »
Citaat
 
Begin me alleen af te vragen waarom die borgbetaling wordt gebruikt... om te testen of je wel gemotiveerd genoeg bent als sollicitant ?

denk om het feit dat veel beveiligers overal passen aanvragen of zoveel mogelijk te werken, maar praktijk is vaak dat er dan maar 2 of 3 keer voor je werken.  Dan kan 86 euro voor een pas niet uit.

en vragen ze borg.

Kris

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • KNB security
  • Bedrijf: KNB Security Int. Services
  • Functie: Algemeen directeur
Re: Grijze pas
« Reactie #9 Gepost op: maandag 30 juni 2014, 16:03 »
Nee, want dat is een negatieve afwijking t.o.v. de CAO. Nergens in de CAO wordt immers gesproken over het doorbelasten van kosten aan (toekomstige) werknemers.

Er wordt ook nergens in het CAO vermeld dat het NIET mag. ook worden er in andere werkbranches gebruik gemaakt van borgstellingen bij kledingpakket enz dus waarom zouden wij dat niet mogen.

Er wordt door veel bedrijven inderdaad een soort borgstelling gevraagd voor de screening / aanvraag van een grijze pas.
Hoor dat steeds vaker om me heen.
Begint "trending" te worden.
Begin me alleen af te vragen waarom die borgbetaling wordt gebruikt... om te testen of je wel gemotiveerd genoeg bent als sollicitant ?   

Het is niet "trending"geworden want het wordt al jaren door diverse partijen gedaan waaronder ook de grote in nederland.

maar je vraagt je af waarom ? heel simpel heb je ooit wel eens een medewerker gehad die zijn spullen niet in wil leveren na einde dienst verband ? zo ja dan weet je het antwoord
zo nee, dan hoop ik ook dat je deze niet tegen komt.

bedrijven die niet met borg werken roepen vaak bij einde dienstverband eerst kleding dan pas je loonbetaling. dit mag wettelijk niet vandaar een borg.

Wanneer het in een overeenkomst staat en je tekent ervoor ga je de afspraak aan als je dan vervolgens besluit af te haken mogen zij dat in rekening brengen. je hebt hier namelijk voor getekend. uiteraard lijkt me een bewijs dat de pas daadwerkelijk als is afgegeven een must. maar als er een pas is afgegeven op je naam ontvang je daar zelf een brief over van de politie heb je die niet ontvangen? ga er dan maar vanuit dat hij niet is (nog) afgegeven.

Werkgevers betalen namelijk alleen voor de pas wanneer hij klaar is wanneer hij stop wordt gezet word dit niet in rekening gebracht door de politie

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #10 Gepost op: maandag 30 juni 2014, 16:27 »
Er wordt ook nergens in het CAO vermeld dat het NIET mag.

Je kunt in een CAO moeilijk alles wat niet mag expliciet gaan benoemen. Hij wordt dan namelijk heel erg dik en bovendien, je zal altijd wat vergeten. Er staat echter wel heel simpel in, dat je niet negatief voor een werknemer af mag gaan wijken. Kosten in rekening gaan brengen lijkt mij negatief, en dus mag het niet.

ook worden er in andere werkbranches gebruik gemaakt van borgstellingen bij kledingpakket enz dus waarom zouden wij dat niet mogen.

Een borg is weer heel wat anders.

Het is niet "trending"geworden want het wordt al jaren door diverse partijen gedaan waaronder ook de grote in nederland.

Ik heb nog nooit gehoord dat de grote partijen kosten voor pasjes in rekening bij werknemers brengen. Maar zelfs als dat zo is, zegt dat helemaal niets over het feit, of het wel of niet mag!

maar je vraagt je af waarom ?

Nee hoor, dat lijkt mij wel duidelijk en wellicht ook nog begrijpelijk.

heel simpel heb je ooit wel eens een medewerker gehad die zijn spullen niet in wil leveren na einde dienst verband ? zo ja dan weet je het antwoord
zo nee, dan hoop ik ook dat je deze niet tegen komt.

Maar daarvoor hoef je helemaal geen borg bij uitgifte van de spullen in te houden/ Wanneer een werknemer uit dienst gaat, verzoek je deze om de spullen in te leveren. Als dat niet gebeurt is, dan kan je als werkgever een (redelijk) deel van de eindafrekening inhouden.

bedrijven die niet met borg werken roepen vaak bij einde dienstverband eerst kleding dan pas je loonbetaling. dit mag wettelijk niet vandaar een borg.

Lekker makkelijk, om maar te roepen dat iets wettelijk niet mag. Geef aub even aan waar dit dan staat?

Wanneer het in een overeenkomst staat en je tekent ervoor ga je de afspraak aan als je dan vervolgens besluit af te haken mogen zij dat in rekening brengen. je hebt hier namelijk voor getekend.

Als je er voor getekend zou hebben dat de kosten van de pas (in bepaalde situaties) op jou verhaald kunnen worden, dan is dat op grond van de CAO dus een nietige beding en kan je daar niet aan gehouden worden.

uiteraard lijkt me een bewijs dat de pas daadwerkelijk als is afgegeven een must. maar als er een pas is afgegeven op je naam ontvang je daar zelf een brief over van de politie heb je die niet ontvangen? ga er dan maar vanuit dat hij niet is (nog) afgegeven.

Werkgevers betalen namelijk alleen voor de pas wanneer hij klaar is wanneer hij stop wordt gezet word dit niet in rekening gebracht door de politie

Dat doet allemaal niet ter zake. De kosten voor de pas zijn bedrijfskosten.

Kris

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • KNB security
  • Bedrijf: KNB Security Int. Services
  • Functie: Algemeen directeur
Re: Grijze pas
« Reactie #11 Gepost op: maandag 30 juni 2014, 16:46 »
je maakt gezamenlijk afspraken en dien je beiden na te komen staat het in je overeenkomst maar je bent het er niet mee eens dan teken je het NIET!!! achteraf gaan roepen het staat niet in het CAO is totaal niet van belang dan had je dit meteen aan moeten geven. de discussie is al een aantal maal voor de rechter geweest en uitspraken waren daar duidelijk in.

diverse grote partijen houden ook gewoon borg in. is dan wel vooral in de evenementen wereld moet ik erbij zeggen.

wat betreft Loon achterhouden is ook al diverse rechtelijke correspondentie over werknemers worden in deze situatie goed beschermd. daarom is er ook sprake van een borg.

wil er trouwens nog wel iets over kwijt wat ik net ben vergeten. waarom een sollicitatie en screening ingaan en vervolgens zeggen dat je toch niet wil ?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #12 Gepost op: maandag 30 juni 2014, 18:52 »
je maakt gezamenlijk afspraken en dien je beiden na te komen staat het in je overeenkomst maar je bent het er niet mee eens dan teken je het NIET!!! achteraf gaan roepen het staat niet in het CAO is totaal niet van belang dan had je dit meteen aan moeten geven. de discussie is al een aantal maal voor de rechter geweest en uitspraken waren daar duidelijk in.

Geef eens een link naar een uitspraak?

diverse grote partijen houden ook gewoon borg in. is dan wel vooral in de evenementen wereld moet ik erbij zeggen.

Er is een wezenlijk verschil tussen het inhouden van borg (is een grijs gebied) en het in rekening brengen van de kosten van bijvoorbeeld een pas.

wat betreft Loon achterhouden is ook al diverse rechtelijke correspondentie over werknemers worden in deze situatie goed beschermd. daarom is er ook sprake van een borg.

Je bedoeld jurisprudentie? Ook hier, geef eens een link?

wil er trouwens nog wel iets over kwijt wat ik net ben vergeten. waarom een sollicitatie en screening ingaan en vervolgens zeggen dat je toch niet wil ?

Daar heb je proeftijd voor. Zonder opgaaf van redenen kunnen beide partijen de overeenkomst ontbinden, dus de reden is helemaal niet belangrijk. Dat is gewoon bedrijfsrisico, en als je dat niet wilt nemen, dan moet je niet gaan ondernemen, in plaats van de risico's op werknemers af gaan proberen te wentelen....

Kris

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • KNB security
  • Bedrijf: KNB Security Int. Services
  • Functie: Algemeen directeur
Re: Grijze pas
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 1 juli 2014, 09:57 »
Geef eens een link naar een uitspraak?

Er is een wezenlijk verschil tussen het inhouden van borg (is een grijs gebied) en het in rekening brengen van de kosten van bijvoorbeeld een pas.

Je bedoeld jurisprudentie? Ook hier, geef eens een link?

Daar heb je proeftijd voor. Zonder opgaaf van redenen kunnen beide partijen de overeenkomst ontbinden, dus de reden is helemaal niet belangrijk. Dat is gewoon bedrijfsrisico, en als je dat niet wilt nemen, dan moet je niet gaan ondernemen, in plaats van de risico's op werknemers af gaan proberen te wentelen....

Zoals al in een andere reactie gezegd zoek eens zelf wat op. Aangezien jij het tegenover stelt. Kom jij maar eens met een bewijs van jou beweringen. Wellicht je eigen bezig houden met de taken die je hebt en niet bezig zijn met waar je niks mee te maken hebt.

HDRG Beveiliging

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
    • HDRG Beveiliging
Re: Grijze pas
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 1 juli 2014, 10:43 »
Begin me alleen af te vragen waarom die borgbetaling wordt gebruikt... om te testen of je wel gemotiveerd genoeg bent als sollicitant ?

Ik kan het me best voorstellen dat bedrijven dit doen. Je kunt het wel heel makkelijk onder de noemer ondernemersrisico schuiven, maar je zult als bedrijf toch iets moeten om je te "wapenen" tegen de mensen die overal en nergens een pas aanvragen en vervolgens vrijwel nooit voor je kunnen werken. Een pasje aanvragen is een dure hobby en wanneer je 30 tot 40 passen op jaarbasis aanvraagt waarvan de helft vrijwel nooit voor je zal werken dan is het een dure kostenpost, zeker voor de starter.