Auteur Topic: doormelding via 2e transmissie weg  (gelezen 6313 keer)

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
doormelding via 2e transmissie weg
« Gepost op: zondag 20 april 2014, 22:45 »
In de VRKI van maart 2014 staat omschreven dat vanaf DP1 er een primair transmissiekanaal moet zijn met 1 controle melding per 24 uur en bij uitval een 2e transmissie kanaal ook met 1 controle melding per 24 uur.
Verder is omschreven dat bij een gescheiden transmissieweg moet zijn en dat 1e aanval op de transmissieweg niet tot falen van de 2e transmissieweg mag leiden.

Hoe moet je dit nu zien?
Als iemand 2 verschillende telefoonlijnen heeft en via IP op de 1e lijn de signalen naar de meldkamer stuurt mag hij dan de 2e lijn als backup gebruiken?
Immers zou men het IP verkeer weten te storen dan is er nog een 2e gewone telefoonlijn als backup om alsnog de meldingen  te versturen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: doormelding via 2e transmissie weg
« Reactie #1 Gepost op: maandag 21 april 2014, 09:17 »
Wat als ze de kabel van de kpn doormidden knippen? Heb t meegemaakt, dan heb je dus niks meer..
Gprs back-up lijkt mij nog steeds de beste oplossing.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: doormelding via 2e transmissie weg
« Reactie #2 Gepost op: maandag 21 april 2014, 11:42 »
Klopt, dat is mijn visie ook maar moet ik dat zo ook lezen in de regelgeving?
Is de 1e aanval (zoals dat omschreven wordt) het doorknippen van de kabel of is dat even kortsluiting veroorzaken zodat de 230V van het modem is uitgevallen?

Stel ik dat de 1e aanval is om het modem uit te schakelen dan voldoe ik dus aan de eis van gescheiden transmissie weg omdat het veel meer moeite is om de buitenkabel op te sporen, bestrating te verwijden gat graven en kabel doorknippen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: doormelding via 2e transmissie weg
« Reactie #3 Gepost op: maandag 21 april 2014, 22:05 »
Ik weet niet welke modules jullie gebruiken maar veel modules (Iris Touch / Emizon) voldoen hier toch al aan doordat er een GPRS back-up ingebakken zit ?

Zowiezo denk ik dat het niet verstandig is om naast een IP / ethernet doormelding ook nog via een analoge lijn te gaan doormelden. Uiteindelijk komt het vaak of uit hetzelfde koperdraadje weg en in veel gevallen ook nog uit hetzelfde modem.
Mocht je een wijkcentrum hebben wat een update krijgt dan heb je tijdelijk niets en is een GPRS verbinding veel veiliger.


Overigens is het helemaal niet zo lastig om die kabel buiten te vinden, kwestie van de juiste wegen bewandelen en die info heb je zo boven water.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: doormelding via 2e transmissie weg
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 22 april 2014, 10:33 »
Klopt allemaal maar daar ging de vraag eigenlijk niet over.
De essentie is wat wordt volgens de regelgeving verstaan onder de 1e aanval en gescheiden transmissieweg?
Want ik heb daar in de regelgeving (nog) geen omschrijving van kunnen vinden en dan hangt het er dus maar vanaf hoe het geïnterpreteerd wordt.

Even los gezien van het feit wat verstandig is.

Als ik er heilig van overtuigd ben dat de 1e aanval betekend dat men het modem op afstand gaat manipuleren of ter plekke de 230V uitschakelt dan heb ik een 2e transmissieweg met een normale telefoonlijn en dan kan 100 man op zijn kop gaan staan maar nergens staat omschreven dat dit op deze manier niet mag.
Want ook met een normale telefoonlijn kan ik (even afgezien van de kosten) ook elke 90 sec een melding richting meldkamer versturen om zo wel aan de gestelde eisen te voldoen.

Maar stel even dat men met gescheiden transmissieweg gaat verstaan dat de 2e transmissieweg niet in dezelfde kabel mag zitten.
Zou het dan wel toegestaan zijn om de primaire weg via IP op de Cai of glasvezel te zetten en de secundaire via een nog aanwezige normale telefoonlijn?


En om dan even op jou opmerking terug te komen, die Emizon en Iris modules zijn wel handig maar om via dat module even rechtstreeks contact te maken met het systeem om met je mobiel in te loggen in het systeem, het geheugen uit te lezen, de programmering te wijzigen ed. is er dan vaak niet bij.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: doormelding via 2e transmissie weg
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 22 april 2014, 11:59 »
Juist met een emizon is dat absoluut mogelijk en zeer makkelijk te realiseren.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: doormelding via 2e transmissie weg
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 22 april 2014, 13:02 »
Als je een systeem hebt met geschikte databus die aangesloten kan worden dan wel, maar bij oudere systemen die die net kennen en ook nieuwe systemen met een afwijkende data-bus werkt het dus niet en kon je voorheen op analoog wel inbellen dan is dat na het plaatsen van een IP module vaak over.

Maar de vraag was, wat verstaat de regelgeving onder de 1e aanval op je communicatie lijnen en welke definitie houdt men aan bij de eis voor gescheiden transmissiewegen?

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: doormelding via 2e transmissie weg
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 22 april 2014, 22:40 »
Ik heb van een leraar, of leerling wel eens gehoord op school, dat emison niet gecertificeerd of goedgekeurd was...

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: doormelding via 2e transmissie weg
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 23 april 2014, 00:10 »
Het is op dit moment (of tot voor kort) dacht ik juist een van de weinigen die aan alle eisen voldoet vanwege hun dual path voorziening om zo een end to end oplossing te bieden (wat veel andere leverancier dus (nog) niet kunnen)
ASB en Emizon liggen wel te bekvechten (of hebben dat gedaan) wie nu het juiste product heeft en dacht dat het er dan om ging dat de één een procescertificaat heeft en de ander een product certificaat.
Op de site van Emizon is daar wel meer over te lezen en anders kan Bert v.d Berg je er alles over vertellen.

Suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.