Auteur Topic: Cao hoeveel uur op een dag werken  (gelezen 8460 keer)

vvanderw

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger oproep
Cao hoeveel uur op een dag werken
« Gepost op: zaterdag 19 april 2014, 10:49 »
Hoeveel uur mag je achter elkaar werken volgens cao?

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Cao hoeveel uur op een dag werken
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 19 april 2014, 13:41 »
Hoeveel uur mag je achter elkaar werken volgens cao?

 Artikel 28 - MAXIMUM ARBEIDSTIJD

De maximaal te werken uren voor de werknemer bedragen:
 
- 10 uren per dienst (werkgever kan in overeenstemming met de vakbonden hiervan afwijken);
- 60 uren per week;
- gemiddeld 55 uur per week in elke periode van 4 achtereenvolgende weken;
- gemiddeld 48 uur per week in elke periode van 16 achtereenvolgende weken.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

vvanderw

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger oproep
Re: Cao hoeveel uur op een dag werken
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 19 april 2014, 16:35 »
Okeej en in hoeverre mogen ze ervanaf wijken?
Daar zijn geen bepaalde uren voor?


Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Cao hoeveel uur op een dag werken
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 19 april 2014, 17:03 »
Okeej en in hoeverre mogen ze ervanaf wijken?
Daar zijn geen bepaalde uren voor?

Hoezo afwijken? Als er maximaal staat betekent dat ze alleen naar beneden mogen afwijken.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Cao hoeveel uur op een dag werken
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 19 april 2014, 18:33 »

Hoezo afwijken? Als er maximaal staat betekent dat ze alleen naar beneden mogen afwijken.

Fred, jij bent toch van mening dat wanneer een werknener zelf vind dst iets in zijn/haar voordeel is, dit op basis van artikel 42 gewoon toegestaan is?

Waarom is het dan volgens die logica niet mogelijj om af te wijken van de maximale duur van een dienst?

Overigens ben ik het, zoals ik al eerder heb aangegeven, niet eens met die interpretatie van artikel 42, ik orobeer alleen te begrijpen hoe jij nu denkt?


Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Cao hoeveel uur op een dag werken
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 19 april 2014, 19:59 »
Fred, jij bent toch van mening dat wanneer een werknener zelf vind dst iets in zijn/haar voordeel is, dit op basis van artikel 42 gewoon toegestaan is?

Waarom is het dan volgens die logica niet mogelijj om af te wijken van de maximale duur van een dienst?

Overigens ben ik het, zoals ik al eerder heb aangegeven, niet eens met die interpretatie van artikel 42, ik orobeer alleen te begrijpen hoe jij nu denkt?

Allereerst staat Art. 42 niet meer in de CAO.

ARTIKEL 42 - LOONSVERHOGINGEN
Vervallen

Jij bedoelt vermoedelijk Art. 4. Ik heb besloten om de letterlijke tekst van de CAO ook letterlijk te interpreteren, dit om discussies hierover te voorkomen. Bovendien is het verstandig de gehele tekst van Art. 4 te lezen en niet alleen die van Art. 4.2. Zolang de vakbonden hier nog geen overeenstemming met de werkgever hebben kan er niet worden afgeweken.

Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Cao hoeveel uur op een dag werken
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 19 april 2014, 20:52 »
Inderdaad, ik bedoel artikel 4.2.

Zoals wel vaker, heb jij weer een heel eigen kijk op de CAO en ontwijk je nog steeds waar het hier nu daadwerkelijk om gaat,  namelijk of een werknener zelf kan bepalen wat In zijn/haar voordeel is? Zoals ik in een eerder topic al heb aangegeven, is het antwoord op die vraag niet in de CAO te vinden, maar in artikel 12.1 van de Wet op de CAO. Die is op een onhandige manier vertaald naar artikel 4.2 in de CAO, door het gebruik van het woord 'afwijken'.

dan kan jij wel roepen dat jij de CAO letterlijk gaat interpreteren, maar we hadden nu juust vastgesteld dat de CAO nog steeds op een aantal punten voor meerdere uitkeg vatvaar is. Zo legde jij artikel 4.2 dus op een andere manier uit als mij.

Dus de vraag die jij nog steeds niet beantwoird hebt is; Hoe interpreteer jij nu artikel 4.2 van de CAO, als je daarbij ook artikel 12.1 van de Wet op de CAO bij betrekt?

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Cao hoeveel uur op een dag werken
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 19 april 2014, 22:09 »
Inderdaad, ik bedoel artikel 4.2.

Zoals wel vaker, heb jij weer een heel eigen kijk op de CAO en ontwijk je nog steeds waar het hier nu daadwerkelijk om gaat,  namelijk of een werknener zelf kan bepalen wat In zijn/haar voordeel is? Zoals ik in een eerder topic al heb aangegeven, is het antwoord op die vraag niet in de CAO te vinden, maar in artikel 12.1 van de Wet op de CAO. Die is op een onhandige manier vertaald naar artikel 4.2 in de CAO, door het gebruik van het woord 'afwijken'.

dan kan jij wel roepen dat jij de CAO letterlijk gaat interpreteren, maar we hadden nu juust vastgesteld dat de CAO nog steeds op een aantal punten voor meerdere uitkeg vatvaar is. Zo legde jij artikel 4.2 dus op een andere manier uit als mij.

Dus de vraag die jij nog steeds niet beantwoird hebt is; Hoe interpreteer jij nu artikel 4.2 van de CAO, als je daarbij ook artikel 12.1 van de Wet op de CAO bij betrekt?

Ik dacht toch dat ik duidelijk genoeg was geweest en dat "positief" afwijken ook echt positief moet zijn. Een arbeidstijd langer dan de maximum arbeidstijd van 10 uur als bepaald in de CAO is geen positieve afwijking maar een negatieve. Het lijkt mij dat wij beiden nu Art. 4.2 op dezelfde manier uitleggen. Werkgever en werknemer kunnen met het oog op Art. 12.1 van de Wet op de CAO dit ook niet gezamenlijk overeenkomen.

Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Cao hoeveel uur op een dag werken
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 19 april 2014, 22:53 »
Duidelijk.... 8)