Auteur Topic: min uren  (gelezen 8521 keer)

boris

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
min uren
« Gepost op: woensdag 16 april 2014, 17:39 »
Goededag,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn werkgever betreffende de minuren ik zou graag op deze manier duidelijkheid erin krijgen.

Ik heb een voltijd 152 uur contract en word nu al voor de 2e periode op rij voor minder uren ingeroosterd.
vorige periode 136 uur , deze periode 132 uur.

Nu zijn er wel genoeg diensten aanwezig ,dus ik kan mijn contract uren vol maken., maar de diensten (aanwezige uren) worden weggegeven aan de oproepers (0 uren contracten).
Ik heb mijn werkgever al meerdere malen ervan op de hoogte gesteld dat ik te weinig uren heb volgens rooster en dat ik graag wil dat hij de diensten van de oproepers schrapt om aan mij te geven zodat ik mijn contract uren maak.
Maar de werkgever zegt hierop dat hij vrij is om minuren in te vullen ook al is er genoeg werk.!!

Naar mijn mening is dit niet het geval , en is de werkgever mij verplicht om mij aan mijn contracturen te laten voldoen in geval er genoeg diensten (uren) aanwezig zijn.
Of heb ik dit mis.???

Gaarne verduidelijking.!!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: min uren
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 16 april 2014, 19:07 »
Laat dan eens zien waar dat staat?

Overigens heeft oom de werkgever zichzelf ernee. Wanneer jij immers  minuren in gaat halen moet hij immers overuren betalen.

boris

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: min uren
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 16 april 2014, 19:17 »
Dat is het hem juist ,Het staat nergens vermeld wat er wel of niet mag.

Maar het lijkt mij een logica dat personeel met een uren contract ten aller tijde voorrang heeft op de oproepers om wel aan zijn uren te komen wat afgesproken staat in contract.

Maar nu gooit mijn werkgever het op een boeg dat hij het ter aller tijde vrij kan invullen, daarom wil ik daar verduidelijking over.
Mag hij dat doen, of moet hij mij de beschikbare diensten geven zodat ik mijn contract uren kan maken om onnodige minuren te voorkomen.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: min uren
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 16 april 2014, 22:14 »
Dat is het hem juist ,Het staat nergens vermeld wat er wel of niet mag.

Maar het lijkt mij een logica dat personeel met een uren contract ten aller tijde voorrang heeft op de oproepers om wel aan zijn uren te komen wat afgesproken staat in contract.

Maar nu gooit mijn werkgever het op een boeg dat hij het ter aller tijde vrij kan invullen, daarom wil ik daar verduidelijking over.
Mag hij dat doen, of moet hij mij de beschikbare diensten geven zodat ik mijn contract uren kan maken om onnodige minuren te voorkomen.

Het is de werkgever volledig vrij om de diensten te verdelen zoals hij dat wil mits hij zich aan de CAO houdt.
Er staat nergens in de CAO of enige wetgeving dat hij jouw eerst aan je uren moet laten komen voor hij een afroepkracht inroostert. Zoals planner al opmerkt heeft hij echter alleen zichzelf hiermee want de uren die jij in moet gaan halen is hij verplicht om overwerk uit te betalen.

In dit geval lijkt het verstandig om met de werkgever om te tafel te gaan zitten en hem te overtuigen dat het mes aan twee kanten snijdt als hij jou eerst aan je uren te laten komen. Hierdoor ben jij tevreden en hij goedkoper uit.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: min uren
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 16 april 2014, 23:03 »
Een werkgever mag 24 minuren per periode inroosteren. Zo simpel is het.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: min uren
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 17 april 2014, 10:39 »
Dat is het hem juist ,Het staat nergens vermeld wat er wel of niet mag.

Jawel hoor. Er staat dat er 24 minuren per periode bij een werknemer bijschreven mogen worden. Inderdaad staat nergens dat een werkgever de uren eerst aan het vast personeel moet toewijzen, maar omdat dat er niet staat is dat dus geen verplichting.

Dat het "jouw logisch lijkt" dat de vaste werknemers ten alle tijden voorrang krijgt op afroepers neemt jouw werkgever daarom slechts ter kennisgeving aan.

Daar nu gooit mijn werkgever het op een boeg dat hij het ter aller tijde vrij kan invullen, daarom wil ik daar verduidelijking over.

Die verduidelijking had je dus al, alleen was dat niet wat jij graag wilde horen.

Mag hij dat doen, of moet hij mij de beschikbare diensten geven zodat ik mijn contract uren kan maken om onnodige minuren te voorkomen.

Zoals ik dus al schreef, als jij nergens in de CAO of anderzijds, een regel/wet kan vinden die jou logica ondersteund dan staat de werkgever dus volledig in zijn recht, want zolang nergens staat dat een werkgever iets verplicht is, of juist iets niet mag doen, dan mag hij het dus doen zoals hij denkt dat het beste is.

Dat jij het graag anders zou zien dat kan ik mij best voorstellen, maar helaas is dit dus niet geregeld

keesjoker

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: min uren
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 11:44 »
Laat de minuren oplopen tot de 80 uur dan heb je geen last meer van deze uren en is alles hierboven voor de werkgever.
Het inhalen moet worden gedaan zonder aantasting van de wettelijke arbeidstijden.

keesjoker

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: min uren
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 12:02 »
Ben je trouwens 55 jaar en ouder maak dan indien gewenst ook gebruik van de CAO regels artikel 80 lid A & B. Indien men gebruikt van deze artikel wilt maken, moet dit wel bij de werkgever aangegeven zijn.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: min uren
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 6 mei 2014, 13:48 »
Laat de minuren oplopen tot de 80 uur

En hoe doe jij dat dan als werknemer?

dan heb je geen last meer van deze uren

Zolang ze niet ingehaald moeten worden heb je er inderdaad nog geen last van. Volgens mij hangen die uren dan nog steeds boven de markt en mocht je ze wel in moeten halen dan heb je de last opeens wel.

en is alles hierboven voor de werkgever.

En denk jij dat een werkgever zo dom is om het saldo dan tot 80 uur te laten oplopen?

Het inhalen moet worden gedaan zonder aantasting van de wettelijke arbeidstijden.

Tja, maar zolang de meeste werknemers niet eens in staat zijn om ATW overtredingen te constateren, laat staan dat zij daar iets van tegen een werkgever durven te zeggen, zal dat niet echt een showstopper zijn....

kashel

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: min uren
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 29 mei 2014, 04:28 »
wat zou het fijn zijn als we allemaal een tool tot ons beschikking hebben waarbij je het rooster invoert en deze op basis van de huidige CAO de ATW overtredingen eruit haalt.

en dan maar zien of je na het in kennisgenomen ATW overtreding, bij je werkgever iets opgelost krijgt....

tja altijd positief blijven denken... ;) ;)