Auteur Topic: Beveiliging vechtsport ninjutsu handig?  (gelezen 7822 keer)

securityintense

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Beveiliging vechtsport ninjutsu handig?
« Gepost op: maandag 20 januari 2014, 23:37 »
Er zijn al wat topics over geweest maar ik vind een vechtsport met wat regelmaat er handig en makkelijk in mijn errk als beveiliger. Veel mensen denken toch veelal aan Krav Maga of Systema als een geschikte vechtsport voot de beveiliging.
Ben het daar sinds het karakter van deze stijlen wel.mee eens. Ikzelf heb in Scheemda het Koga Ryu Ninjutsu beoefend onder sensei Titus Jansen.

Het ninjutsu is een mooie vechtsport voor de beveiliger want we leerden er geruisloos voortbewegen en ook wegrollen en reageren op verschillende situaties waarbij stress de boventoon voerde. Ook leerden we dingen als awareness en goed om je heen kijken en observeren. De dojo waar ik trainde in Scheemda is opgeheven dhr Jansen heeft nu een school in Musselkanaal misschien dat ik daar weer verder ga trainen. Nu heeft hij de Gin Ryu Dojo http://www.ginryudojo.nl

Ik denk dat het ninjutsu voor ons vak toch wel wat extra's bieden kan, in Emmen zit trouwens ook een closecombat leraar arie van den akker geloof ik. Hij geeft les in FASST DUX RYU ninjitsu van de welbekende Frank Dux inspiratie voor de film bloodsport met Jean Claude van Damme. Die echte Frank Dux heeft een systeem voor de beveiliging en commando's uitgewerkt. Triangle of force of zoiets.  Die Arie van den Akker is de Nederlandse tak van het Dux Ryu het kan zijn dat ik ook daar eens ga kijken. Zijn site is http://www.zvcnoord.nl

Kapap.lijkt me ook wel wat, dat is bij instituut Witkamp geloof ik, wat denken jullie is ninja training in de vorm van ninjutsu of fasst dux ryu wel iets voor ons, of juist niet?

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Beveiliging vechtsport ninjutsu handig?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 21 januari 2014, 00:03 »
Heb al in meerdere topics hiervoor aangegeven dat dergelijke vechtsporten in mijn ogen niet veel nut heeft.

Heb zelf kickbox en systema achtergrond, en kan je vertellen dat ik het nog nooit gebruikt heb.

Enige wat ik gebruik tijdens mijn werkzaamheden als het echt niet anders kan: Armklemmen. Een goede armklem aanleggen en desbetreffende persoon naar buiten brengen. Armklemmen heb je in verschillende uitvoeringen, makkelijkste is bijv de vlinderklem.

Verder is het leuk dat je een vechtsport beoefent of beoefent hebt, maar in praktijk vind ik dat je dit tijdens je werk niet moet toepassen. Tenzij het natuurlijk je laatste redmiddel is. Maar in de normale zin van het werk pas je dit niet toe.

Enige voordeel is wat je hebt met een vechtsport, waar ik wel veel aan heb is afweren en incasseren.

Maar dit is enkel met bijv security trainingen die aangeboden worden goed te beheersen.  2 á 3 keer per jaar een cursus volgens zodat je het niet verleerd en meer is een beveiliger in mijn ogen niet nodig.

Weet dat het er heel veel niet met mij eens zijn en graag tijdens hen werk mogen knokken. Maar dat heeft niks met beveiliging te maken. Een goede babbel hebben en situaties kunnen inschatten zijn 2 eigenschappen die vele malen belangrijker zijn.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Beveiliging vechtsport ninjutsu handig?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 21 januari 2014, 16:13 »
Het beoefenen van een vecht/verdedigings sport is altijd goed.
Zoals Jan aangeeft leert het je incasseren en afweren, daarnaast is het onder controle brengen van iemand die echt op geen enkele andere wijze aangepakt kan worden mooi meegenomen.

Vechten tijdens het werk heb ik gelukkig ook nog nooit hoeven doen en ik hoop dat dat zo blijft want je schiet er niks mee op.
In het ergste geval kun je zelfs je pas natuurlijk kwijt raken omdat je iemand te erg beschadigd hebt.

Ninjutsu (welke stijl dan ook) is net als een hoop andere oosterse vechtsporten geschikt hiervoor, maar dan moet je wel ervaren genoeg zijn om de techniek snel toe te passen.
Hier schort het vaak nog wel aan in een real-life situatie bij veel personen helaas.
Vooral de anti-agressie trainingen die binnen sommige bedrijven worden gegeven werken hier aan mee.
Er wordt eenmalig een training gegeven hoe de vormen van agressie in te schalen en daarnaast nog een paar controle technieken en daar moet je het dan mee doen.
De theorie wordt in het beste geval nog een paar dagen besproken op de werkvloer en de technieken worden nooit meer herhaald.
TOT het moment daar is dat je het eigenlijk wel goed kan gebruiken, dan is het allemaal weer te lang geleden.

Ik zou zeggen doe lekker aan sport, wat dan ook, en gebruik meer je mond dan je handen en voeten als het lastig gaat worden.
Daar heb je veel meer aan.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Beveiliging vechtsport ninjutsu handig?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 22 januari 2014, 02:43 »
Er zijn al wat topics over geweest maar ik vind een vechtsport met wat regelmaat er handig en makkelijk in mijn errk als beveiliger.

Noem eens een voorbeeld?

security013

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Beveiliging vechtsport ninjutsu handig?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 28 augustus 2014, 14:47 »
Krav Magna enz is echt niet goed voor een portier, ten eerste moet je zo veel mogelijk mensen naar buiten lullen en niet meppen, ten 2de als je een persoon buiten wil gooien op de krav magna manier kom je meestal op de grond terecht en dan ben je erg kwetsbaar want al heb jij 1 persoon onder controle zijn vrienden zouden er zo je hoofd af kunnen schoppen.
Aikido en andere sporten met klemmentjes werken veel beter voor portiers je doet mensen pijn zonder dat er schade of bloed te zien is en dat is tegenwoordig nodig want er hangen overal camera's en je pas ben je zo kwijt.
Ik heb 9 jaar gekickboxed en wat heb ik nodig om te kunnen kickboxen precies de ruimte en heb ik die in de kroeg nee....