Auteur Topic: Grijze pas  (gelezen 25275 keer)

RikLoozen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Grijze pas
« Gepost op: maandag 9 december 2013, 21:29 »
Hallo,
Ik heb anderhalf jaar geleden met drank op een eenzijdig ongeval veroorzaakt. Hier heb ik een boete voor gekregen door de officier van justitie maar deze heeft mijn rijbewijs niet ingenomen omdat ik heb nodig heb als mobiel surveillant. Nu kon ik in die anderhalf jaar gewoon door werken en ben ik coördinator geworden binnen het bedrijf. Dit doe ik nu al een jaar. Nu moest ik 2 maanden terug mijn pas opnieuw aanvragen omdat deze was verlopen en deze is nu geweigerd omdat ik een misdrijf heb gepleegd. Ik heb hier al 3 gesprekken over gehad met mijn werkgever en de korpschef van de politie, mijn pas is tot 3 keer toe geweigerd. Nu wil ik dit aanvechten via de rechter omdat ik door 1 stomme fout mijn carrière kan vergeten. Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft en of het zin heeft om dit tot de rechter toe aan te vechten?

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: Grijze pas
« Reactie #1 Gepost op: maandag 9 december 2013, 21:41 »
Ik denk dat het geen zin heeft om het via de rechter aan te vechten.

De korpschef past een screening toe en beslist dan de pas afgeven op basis van het resultaat van het  onderzoek.

Ik denk dat het einde oefening is in de beveiligingsbranche.

Volgens mij blijft het voorval voor tenminste 10 jaar staan en wordt meegewogen in de primaire beslissing.

RikLoozen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #2 Gepost op: maandag 9 december 2013, 22:00 »
Ik heb een bericht gekregen dat ik mijn pas na anderhalf jaar weer kan aanvragen dus einde oefening wil ik niet zeggen, wil graag weten of er mensen zijn met dezelfde ervaring of iemand kennen die in het zelfde schuitje zitten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 10 december 2013, 00:24 »
Ik denk dat het geen zin heeft om het via de rechter aan te vechten.

De korpschef past een screening toe en beslist dan de pas afgeven op basis van het resultaat van het  onderzoek.

Wat een onzin! De (bestuurs) rechter is er nu juist voor om beslissingen van een bestuursorgaan, in dit geval de korpschef van politie te laten toetsen. En het komt toch echt wel eens voor dat een beslissing door de rechter wordt teruggedraaid.

Ik denk dat het einde oefening is in de beveiligingsbranche.

Volgens mij blijft het voorval voor tenminste 10 jaar staan en wordt meegewogen in de primaire beslissing.

Waar haal jij die termijn vandaan? Het voorval blijdt altijd staan, het gaat er om hoe lang het van belang is bij de aanvraag voor een beveiligingspas, en dat is dus in principe 4 jaar

https://www.justis.nl/producten/particuliere-beveiliging-en-recherche/toestemming-medewerkers/

Volgens de letter van de wet heeft de korpschef dus gelijk om de aanvraag af te wijzen, hij is immers minder dan 4 jaar geleden veroordeeld tot een geldboete voor het plegen van een misdrijf. In dit geval heeft de OvJ er voor gekozen om het rijbewijs niet in te nemen omdat het nodig was voor zijn baan. De OvJ heeft er kennelijk toen niet voor gekozen om BW in te seinen om zijn beveiligingspas in te laten trekken. En het is natuurlijk op zich wel vreemd dat iemand dus nog wel ruim 1,5 jaar lang door mag werken, om vervolgens alsog een gestraft te worden door een nieuwe pas te weigeren. Je zou het natuurlijk ook zo kunnen bekijken dat hij 1,5 lang mazzel heeft gehad en tijd had om iets anders te gaan zoeken.

Maar goed, om antwoord te geven op deze vraag is het denk ik verstandiger om dit voor te leggen aan een jurist. Deze kan op basis van de exacte omstandigheden en jurisprudentie bepalen in hoeverre een gang naar de (betuurs)rechter kans van slagen heeft. Let op dat je niet te lang wacht, omdat je (meestal) binnen 6 weken na de genomen beslissing beroep moet aantekenen, anders wordt het beroep niet ontvankelijk verklaard.

Of het kans van slagen heeft? Een voorbeeld:

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBARN:2010:BN3342
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 december 2013, 00:35 door Planner »

RikLoozen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 10 december 2013, 10:33 »
Kijk! Hier heb ik tenminste iets aan! Bedankt Planner. Hoe ik er bij kom dat ik na 1,5 jaar m'n pas weer aan mag vragen, dat stond in de brief die ik kreeg van de korpschef bij mijn 3e afwijzing. Het ongeluk is op 14 juni 2012 geweest en in de brief staat dat ik mijn pas op 14 juni 2015 weer aan mag vragen en dan wordt dit misdrijf niet meer mee gerekend. Dit is volgens mij een fout van de korpschef. Ik zal in ieder geval wat juridisch advies gaan vragen, nogmaals bedankt.

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 10 december 2013, 15:07 »
Die termijn van 10 jaar is onzin en staat nergens in de wet. De termijn van 4 jaar (of 8 jaar als er een vrijheidsstraf is opgelegd) is een maximale termijn. De korpschef mag hiervan in jouw voordeel afwijken.
Het is erg vreemd daar ze 1,5 jaar hebben gewacht met je te straffen, echter is dit geen uitzondering.

Ze staan in hun recht om dit te doen daar ze de wet aan hun zijde hebben, je staat natuurlijk vrij om ze te overtuigen (al dan niet via de rechter) van jouw gelijk. Ook hierbij hebben we meegemaakt dat de gang naar de rechter loont daar iemand alsnog de grijze pas kreeg. Het is echter wel een kostbare en langdradige procedure waar je absoluut een jurist bij kan gebruiken.

succes in ieder geval.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 10 december 2013, 15:45 »
Kijk! Hier heb ik tenminste iets aan! Bedankt Planner. Hoe ik er bij kom dat ik na 1,5 jaar m'n pas weer aan mag vragen, dat stond in de brief die ik kreeg van de korpschef bij mijn 3e afwijzing. Het ongeluk is op 14 juni 2012 geweest en in de brief staat dat ik mijn pas op 14 juni 2015 weer aan mag vragen en dan wordt dit misdrijf niet meer mee gerekend. Dit is volgens mij een fout van de korpschef.

Nee, dat is dus geen fout van de korpschef. De 4 jaar is namelijk de (maximale) termijn die genoemd staat in artikel 2.1.a van de Circulaire Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus:

http://wetten.overheid.nl/BWBR0010343/#2_21

Dus volgens de letter de van de Wet (of beter gezegd Circulaire) heeft de Korpschef gelijk, of eigenlijk niet helemaal. Want het gaat bij deze termijn niet om de datum van het gepleegde misdrijf, maar om de datum van de onherroepelijke rechterlijke uitspraak, dus zou de datum waarop jij weer in aanmerking komen voor een pas nog verder in de toekomst liggen, want ik neem aan dat jij niet op de dag zelf onherroepelijk veroordeeld bent? Maar kennelijk hanteert de Korpschef voor dit misdrijf een kortere termijn, namelijk 3 jaar na het plegen van dit misdrijf.

Echter is er ook nog een hardheidsclausule

http://wetten.overheid.nl/BWBR0010343/#2_21_211

Waarbij het o.a. gaat om "de geringe kans op recidive en recente persoonlijke ontwikkelingen, toepassing daarvan een voor betrokkene onevenredig nadeel zou meebrengen ten opzichte van het daarmee te dienen belang." Met dat laatste heeft ook de OvJ al rekening gehouden door jouw je rijbewijs te laten houden. Daarnaast ben jij nu inmiddels al weer 1,5 jaar verder (recente persoonlijke ontwikkeling), naar ik hoop voor jou zonder nog een keer in de fout te zijn gegaan, en dan lijkt mij de kans zeer wel aanwezig dat een beroep op de hardheidsclausule kans van slagen heeft.

« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 december 2013, 15:52 door Planner »

RikLoozen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 10 december 2013, 17:45 »
Dat is inderdaad ook mijn enige verdediging. Ik heb ik anderhalf jaar tijd een vast contract gekregen, ben coördinator geworden en ben een cursus situationeel leidinggevende gaan volgen. Naar mijn mening toch 3 argumenten op de persoonlijke ontwikkeling. Wellicht dat dit mij gaat helpen bij een rechtszaak.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 11 december 2013, 07:34 »
En een persoonlijk gesprek met de korpschef? Of is dat niet mogelijk..

RikLoozen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 11 december 2013, 09:14 »
Die heb ik al 2 gehad maar dit heeft niet geholpen

Kris

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • KNB security
  • Bedrijf: KNB Security Int. Services
  • Functie: Algemeen directeur
Re: Grijze pas
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 11 december 2013, 20:15 »
Rik in welke regio zit je ?

Weg naar de rechter is altijd een mogelijkheid daarnaast kun je stellen dat je zwaarder wordt gestraft dan een agent ( bewijslast is te vinden via rtl)

Kaart ook aan dat het vreemd is dat ze je pas hebben laten uitdienen en nu
Als bij verlening afwijzen.


RikLoozen

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #11 Gepost op: donderdag 12 december 2013, 10:33 »
Hoi Kris, ik zit in regio Noord Brabant. Waar kan ik dat vinden dan via rtl? Ik zal het zeker meenemen bedankt!

chiel

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Trigion
  • Functie: Beveiliging
Re: Grijze pas
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 13 december 2013, 15:58 »
Ik heb ook zo iets gehad brrrr wat een toestand, maar via mijn advocaat is het goed gekomen en ik ben 3 keer aangehouden  moest een test doen van enkele weken een flinke bekeuring gehad een gesprek met politie Haaglanden en die vertelde mij als het nog 1 keer gebeurd dan kan ik mijn werk vergeten ,moest 1 keer voorkomen maar een goede advocaat kost wel veel. Nee geen drank meer in het verkeer, dus als je 1 keer word aangehouden dan denk ik dat je je pas terug kan krijgen,,Van mijn is wel 3 jaar geleden (misschien nieuwe regels?)

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Grijze pas
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 13 december 2013, 17:00 »
Hoi Kris, ik zit in regio Noord Brabant. Waar kan ik dat vinden dan via rtl? Ik zal het zeker meenemen bedankt!

Dat zou te vinden moeten zijn via rtl nieuws en dan zoeken tussen de politierapporten. Kris zal wel even kijken of hij het nog kan vinden, maar hij weet even niet wat de naam is van het rapport.

rapman59

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: haven beveiligingsdienst
  • Functie: allround beveiliger
Re: Grijze pas
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 17 december 2013, 14:47 »
er is veel racisme discriminatie wat betreft grijzepas een werkgever heeft een specila telefoon lijn voor men kosten maakt iemand in dienst haalt informeerd men met bijzondere wetten afd, . niet verloopt eerlijk op een democratisch manier eenmaaal een strafblad of geen toetsemming werken in beveiliging mag je nooit meer werken in deze branche of je nou 5 of 8 jaar  bent gestraft of 2 jaar maakt niet uit .

op een snikie manier worden mensen bedonderd .tijd voor een Mandela figuur voor nederland
stop racisme stop discriminatie ....iederman kan inde fout gaan bewust of onbewust okey je mag dan voor een bepaald tijd niet werken volgens politiek die deze weten heeft bedacht maar in werkelijkheid ook al is je straf verjaard wat betreft werken in beveiliging alsnog word men zwaar gestraft .









Ik denk dat het geen zin heeft om het via de rechter aan te vechten.

De korpschef past een screening toe en beslist dan de pas afgeven op basis van het resultaat van het  onderzoek.

Ik denk dat het einde oefening is in de beveiligingsbranche.

Volgens mij blijft het voorval voor tenminste 10 jaar staan en wordt meegewogen in de primaire beslissing.