Auteur Topic: zelfverdediging  (gelezen 9908 keer)

AlfredW

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
zelfverdediging
« Gepost op: donderdag 9 mei 2013, 10:01 »
Hallo,

Ik werk al een jaartje of 20 in de beveiliging, nu had ik nog nooit wat aan zelfverdediging gedaan. Door steeds meer agressie op de werkvloer ben ik toch maar eens op zoek gegaan op internet.
Ik kwam terecht bij www.saszelfverdediging.nl en heb met een aantal collega's een training gevolgd bij hun. Ik kan dit iedereen aanraden die in de beveiliging werkt. SAS heeft een realistische no nonsense training die ik zelf erg geschikt vindt voor ons beveiligers.
Dit wilde ik als tip meegeven.

Groet,

Alfred

ZuidWest

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Luctor et Emergo! ;-)
    • Bekijk profiel
Re: zelfverdediging
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 9 mei 2013, 15:35 »
Heb het bekeken en het is idd wel een goede training.
Zo te zien zitten er ook vormen van aikido in, zoals pols, arm en beenklemmen. Besef wel dat je zulke trainingen toch bij moet houden hoor, zeker als er wat techniek bij komt kijken.

Bepaalde basisvaardigheden zijn zeker van nut als je oa winkelsurveillance/evenementen/portier als object heb.
Beveiliger 2

AlfredW

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: zelfverdediging
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 9 mei 2013, 17:13 »
Ja klopt, je moet wel regelmatig blijven trainen. Wij hadden een workshop van 4 uur waarin de instructeur René ons de basisvaardigheden leerde. Nu hebben wij met enkele collega's afgesproken om minstins 3 x per jaar de workshop te volgen.
Ze ( SAS zelfverdediging) geven les in heel Nederland. Dat is wel een voordeel.
De technieken zijn niet al te moeilijk maar wel erg effectief.

MadSock

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: zelfverdediging
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 5 juni 2013, 20:54 »
Om hierop aan te vullen, ik ben sinds een tijdje begonnen met de verdedigingstechniek Krav Maga. Ik doe het tot nu 1 keer in de week, maar wil op korte termijn 2 keer in de week.
Het is gericht op situaties waarin je jezelf wel zal moeten verdedigen. Mij heeft het in het (evenementen- en horeca-)werk erg veel goed gedaan, zowel fysiek als mentaal.
Iets waar wel rekening mee te houden is, is dat je jezelf (en anderen) zeer effectief leert verdedigen, maar klemmen om te controleren zijn er wel, maar minimaal.

Wat mij betreft voor in de beveiliging beter dan de traditionele vechtsporten, aangezien het no-nonsense en gebaseerd op realistische aanvallen en situaties is. Zo wordt er ook getraind met meerdere belagers. Misschien een optie om is te bekijken als je naar zoiets op zoek bent. Mij bevalt het in ieder geval extreem goed, ook in verband met de conditieverbetering die het met zich meebrengt.

unknowed lmb

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • nec temere nec timide
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ziekenhuis
  • Functie: Beveiliger
Re: zelfverdediging
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 14 juni 2013, 05:16 »
Ten eerste denk ik dat sommige mensen ook wel eens een lesje of tig kunnen volgen over hoe ze mensen bejegenen en hoe ze iemand aanspreken, een cursus omgaan met agressie, onderhandelings tactieken of what so ever is in de meeste gevalle al voldoende, zeker als ik zie hoe de jonge/nieuwe ``enthousiastellinge`` vers van de opleiding komen, en met een verkeerde instelling en een beetje populair een gesprek beginnen.
Ik geef zelf ook zelfverdedigingslessen/krav maga aan beveiliging en justitiepersoneel, en geef zeker toe dat het geen kwaad kan een les of 4 tot 8 per jaar te volgen, het geeft je een bepaalde zekerheid in situaties en in uiterst geval zeker van belang zijn te weten wat je doet..

PaultjeN

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: zelfverdediging
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 11 juli 2013, 20:02 »
MadSock, helemaal gelijk. Bij sas zelfverdediging is het ook niet alleen technieken maar wordt ook aandacht besteed aan fitheid. Ze hebben voor de beveiliging wel een aantal leuke technieken om personen te fixeren. Erg handig bij een aanhouding. Is net als krav maga ook een no nonsense realitisch systeem. Zitten ook krav maga en kapap technieken bij gemixt met britse special air service en spetsnatz technieken.
Heb nu een aantal lessen gehad wat ik goed kon gebruiken tegen agressieve winkeldieven.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: zelfverdediging
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 26 juli 2013, 13:47 »
Sporten zoals krav maga is tot op zekere hoogte geschikt in de beveiliging.
Maar krav maga gaat verder dan alleen een klemmetje aanleggen. Krav maga is in het laatste redmiddel om je tegenstander te overmeesteren, in mijn optiek gaat dit te ver als je in de beveiliging zit.

Je bent maar een paar technieken nodig in de beveiliging en dat zijn, armklemmetjes, bokkepootje, armklem voor afvoeren van personen en bij hoge uitzondering kun je de beenklem toepassen. Als je dit een beetje beheerst ben je al een heel stuk heen.

Een goede beveiliger die legt de focus meer op het observeren en het voorkomen van opstootje, bij uiterste noodzaak gebruik je gepast geweld. Dus sporten zoals krav maga, systema etc is te uitgebreid voor de beveiliging in mijn ogen

AlfredW

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: zelfverdediging
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 1 augustus 2013, 11:35 »
Hallo Jan,

Met het mondje oplossen is natuurlijk het beste, maar zelfverdediging is toch noodzakelijk mocht het een keer misgaan. Zelf heb ik dit 1 keer meegemaakt met een psychotische man. Deze kneep direct zonder aanleiding mijn keel dicht. Was toen toch wel erg blij dat ik de techniek beheerste om mijzelf te bevrijden.
Bovendien is een beetje sport nooit verkeerd voor je geest en lichaam.
Tijdens de zelfverdedigingslessen krijgen wij ook altijd de nodige aandacht aan agressieombuigingstechnieken. Dus het is niet van je : sla er maar op los. De nadruk ligt altijd op het voorkomen van. Juist door deze trainingen ga je ook zelfverzekerder optreden. Ik zie dat alleen maar als een plus voor ons beroep.

Groet,

Alfred