Auteur Topic: Als Mozes niet naar de berg komt....  (gelezen 69894 keer)

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 18 januari 2013, 23:16 »
En als er geen CAO komt en je vraagt mij wat nu, ben ik niet thuis...
Volgens mij ben je nu al niet thuis want ik zie bij jou nog steeds geen lampje branden....

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 03:09 »
En als er geen CAO komt en je vraagt mij wat nu, ben ik niet thuis...

We sturen je terug naar de onderhandelingstafel Ciske!  :police:

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 10:44 »
En als er geen CAO komt en je vraagt mij wat nu, ben ik niet thuis...
We sturen je terug naar de onderhandelingstafel Ciske!  :police:

Hij is dan niet thuis omdat hij dan al weer aan de onderhandelingstafel zit  :o

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 10:59 »
We sturen je terug naar de onderhandelingstafel Ciske!  :police:

Jij helemaal niks, je hebt hier een grote mond omdat je nergens anders wat te vertellen hebt.
Ik vraag mij af waar de actiebereidheid is als er geen CAO komt? Ik ben voor deze CAO en jullie denken toch niet dat ik voor de degene die tegen zijn ook nog een keertje mee actie ga voeren?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 11:02 »
Ik ben voor deze CAO en jullie denken toch niet dat ik voor de degene die tegen zijn ook nog een keertje mee actie ga voeren?

Ah, dus jij bent voor deze CAO (en dat is je goed recht), maar dan moeten wel de mensen die tegen zijn (en dat is hun goed recht) blind (want met overtuigende argumenten kom je niet) achter jou aanlopen, maar als de meerderheid nee zegt dan zet jij de hakken in het zand en doe jij niet meer mee!

Een vreemde interpretatie van het begrip democartie!

Als er in de meerderheid tegen gestemd wordt, vind jij het dan opeens niet meer belangrijk dat er een CAO komt?
« Laatst bewerkt op: zaterdag 19 januari 2013, 11:06 door Planner »

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 11:06 »
Ah, dus jij bent voor deze CAO (en dat is je goed recht), maar dan moeten wel de mensen die tegen zijn (en dat is hun goed recht) blind achter jou aanlopen, maar als de meerderheid nee zegt dan zet jij de hakken in het zand en doe jij niet meer mee!
Nee, ik heb geen zin om mensen die mij niet serieus nemen en mij als een sukkeltje hier neerzetten en opmerkingen maken die alle normen van fatsoen te buiten gaan, om daar nog voor te gaan vechten. Kan je je daar iets bij voorstellen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 11:12 »
Nee, ik heb geen zin om mensen die mij niet serieus nemen en mij als een sukkeltje hier neerzetten en opmerkingen maken die alle normen van fatsoen te buiten gaan, om daar nog voor te gaan vechten. Kan je je daar iets bij voorstellen.

Met alle respect, maar als jij je niet serieus gemomen voelt, zou dat ook niet iets te maken hebben met de uitspraken die jij doet? Jij gaat eerst een discussie met oons aan waarbij je geen argumenten hebt. Vervolgens begint het eindelijk bij je te dagen dat wij wel goede argumenten hebben en dat er iets niet helemaal klopt, dan ga je vervolgens weer terug naar de vakbond, waarbij jij binnen de korste keren weer zonder zelf na te denken blind het standpunt van de vakbond gaat herhalen. Tja, dan moet je niet gek opkijken dat men jou niet helemaal serieus meer neemt.

Dat het allemaal wel wat fatsoenlijker kan, dat ben ik met je eens, maar ik kijk daar altijd doorheen, want als men mij niet persoonlijk kent voel ik mij ook nooit persoonlijk aangevallen....

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 11:36 »

Dat het allemaal wel wat fatsoenlijker kan, dat ben ik met je eens, maar ik kijk daar altijd doorheen, want als men mij niet persoonlijk kent voel ik mij ook nooit persoonlijk aangevallen....

Zo kan je het ook bekijken, maar mensen die niet hier op het forum zitten worden ook beledigd en bedreigd.
Dan valt het bij mij nog mee maar als ik in Maarten's schoenen had gestaan had ik allang gezegd zoek het uit, want daar lusten de honden geen brood van.

Ik merk ook hier dat het wederzijds respect ver te zoeken is en wij zijn hiermee dusdanig aan het verlagen dat we net als de schoonmaak om respect van de werkgever moeten vragen.

Wat het eerste betreft: Ja, ik overleg met De Unie en jullie bezwaren worden allemaal gedeeld en wat de vakantiedagen betreft daar hadden jullie gelijk, maar ik heb geen trek om 40 keer het verhaal hier op te schrijven. De vakantiedagen gaan ook gerepareerd worden, want niemand wil iets van ons afnemen, ook de werkgevers niet.

Ook de kaderleden zijn 2,5 jaar bezig hiermee en willen het niet langer laten duren. Maar als er geen actiebereidheid is wat dan? Gaan we weer met alleen de kaderleden en het kantoorpersoneel van de Unie actievoeren? Dacht het niet, de leden willen dan deze CAO niet en dan mogen de leden ook actievoeren.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.368
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 12:00 »
Zo kan je het ook bekijken, maar mensen die niet hier op het forum zitten worden ook beledigd en bedreigd.
Dan valt het bij mij nog mee maar als ik in Maarten's schoenen had gestaan had ik allang gezegd zoek het uit, want daar lusten de honden geen brood van.

Ik merk ook hier dat het wederzijds respect ver te zoeken is en wij zijn hiermee dusdanig aan het verlagen dat we net als de schoonmaak om respect van de werkgever moeten vragen.

Helemaal gelijk. Maar ik probeer met hem de discussie op basis van argumenten aan te gaan, en ook ik krijg nul op het rekest. Verder dan, kom naar een bijeenkomst, komt hij niet. En dan zijn er helaas mensen die hem onjeus gaan bejegenen, en andersom worden de mensen die openlijk tegenstemmen ook wel eens onheus bejegend. Verder zijn het een handjevol mensen die dit soort taal bezigen, maar ik vermoed dat er veel meer mensen zijn die NEE zullen stemmen. Velen daarvan laten hun stem niet horen, anders dan door het stemformulier (net zoals bij de voorstanders). Moeten die mensen dan ook de dupe waorden van een handjevol mensen die elkaar onheus bejegend.

Wat het eerste betreft: Ja, ik overleg met De Unie en jullie bezwaren worden allemaal gedeeld en wat de vakantiedagen betreft daar hadden jullie gelijk, maar ik heb geen trek om 40 keer het verhaal hier op te schrijven. De vakantiedagen gaan ook gerepareerd worden, want niemand wil iets van ons afnemen, ook de werkgevers niet.

Wat zeg je nu, wij hebben gelijk? Waarom komt maarten dan niet verder als "jullie hebben een punt"?  En waarom zegt Maarten dan niet dat dit gerepareerd gaat worden?

Maar als wij op dit punt gelijk hebben, dan is het toch duidelijk dat het verhaal "kostenneutraliteit" z o de prullenbak in kan? Het is niet kostenneutraal, en als wij op dit punt gelijk hebben, dan zou het toch zeer goed kunnen dat wij ook op de andere punten gelijk hebben? Want hoewel er dus een externe partij en een accountant zijn die alles nagerekend hebben, is dit punt er toch doorheen geglipt. Snap je nu eindelijk waarom ik op basis van BEREKENINGEN de discussie aan wil gaan, en niet op basis van HOREN ZEGGEN?

Ook de kaderleden zijn 2,5 jaar bezig hiermee en willen het niet langer laten duren.

Mijn beste, jullie zijn er toch echt ZELF verantwoordelijk voor dat jullie het zo lang hebben laten duren. Daar kan je onmogelijk andere de schuld van geven. En aangezien jullie de afgelopen 2,5 jaar NIET hebben willen luisteren naar de geluiden die er al steeds waren, zijn jullie er verantwoordelijk voor dat er nu iets op tafel ligt waar velen het niet meen eens zijn. En de enige manier waarop zij dit kunnen laten blijken is om TEGEN te stemmen, of jullie dat nu leuk vinden of niet!

Maar als er geen actiebereidheid is wat dan? Gaan we weer met alleen de kaderleden en het kantoorpersoneel van de Unie actievoeren? Dacht het niet, de leden willen dan dezen due CAO niet en dan mogen de leden ook actievoeren.

Inderdaad, ze willen deze CAO niet, dus willen ze liever de huidige CAO houden. En ze willen dat de CAO duidelijk en ondubbelzinnig wordt, zodat er geen discussies over hetgeen er staat kan komen. EN ze weillen dat bedrijven die zich niet aan de CAO houden daar ook op aangesproken worden. En ze willen dat er een onderzoek komt naar de ORT toeslagen, iets wat jullie (bonden, kaderleden, werkgevers) al in 2008 in de CAO hebben laten vastleggen! Verder constateren ze dat er een probleem is bij contractwisselingen, dus dat willen ze ook graag in de CAO vastgelegd (en vooral ook nageleefd zien) worden. En ja, ook de werkgevers willen dat laatste echt wel want de grote jongens willen bij een contractwisseling niet opgezadel blijven zitten met dure werknemers die zij nergens anders kunnen plaatsen. En natuurlijk, niet te vergeten. ij willen gedurende de tijd dat er onderhandeld wordt ook gewoon elke jaar loonsverhoging hebben. Die eindejaaruitkering is leuk, maar dan wel als extra en niet door hun zelf betaald. En ze willen ook hun vakantiedag weer terug, die ze ingeleverd hebben voor iets wat ze niet hebben gekregen

En als jullie dat geregeld hebben, dan kan er wellicht best eens gepraat worden over een andere arbeidstijdenregeling. Maar dan niet op basis van kostenneutraliteit (zeker niet als dat niet controleerbaar is), maar op basis van voor wat, hoort wat. Flexabiliteit heeft een prijs, dus wanneer werkgevers meer flexabiliteit willen, dan moeten ze daar voor betalen (en is dus niet kostenneutraal).

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 12:26 »
Kijk hier kan ik dus niet in een zin antwoord geven, ik wil best die discussie aan, maar je wil nu de hele CAO in een keer uitgelegd hebben. Ik heb nu op jouw gereageerd wat betreft de vakantiedagen en kom daar bij een ander niet meer op terug.

De CAO is wel degelijk kostenneutraal en zal dat ook worden. Daar waar groepen werknemers erop achteruit gaan zal dit met terugwerkende kracht gerepareerd worden. Dit is een keiharde afspraak met de werkgevers. Er word op dit moment al gemeten à.d.h. roosters en loonstroken hoe het nu is. Dit wordt door een accountantsbureau (en kom mu niet met een flauwe opmerking over de vakantiedagen) gedaan. De cijfers worden ons niet bekend gemaakt ivm concurrentieoverwegingen en de NMA houdt hier toezicht op.

Elke 3 maanden wordt naar de verschillen met eerdere meetgegevens gekeken en uiteindelijk zal dit moeten opleveren dat als je nu 1600 euro verdiend je dit ook in 2014 moet verdienen, uitgezonderd de eindejaarsuitkering en tussenliggende loonsverhogingen.
Zonder deze evaluatie hadden de bonden deze CAO al naar de ronde archiefbak verwezen, want dan hadden de werkgevers er onderuit gekund. Let wel de vakantie ORT zoals deze nu bestaat zit hier ook in en moet je dus in 2014 op een andere manier in het loon kunnen terugzien. Maar niet iedereen kijkt verder dan zijn neus lang is, vandaar dat wij oproepen om naar de bijeenkomsten te komen. Hier krijg je het eerlijke verhaal..

Want zo is Maarten ook, hij zal je niet belazeren ook al wordt hier op dit forum de indruk gewekt van wel. Maar stel ook de vragen eens aan FNV en CNV. Daar moet je toch dezelfde antwoorden krijgen? Ook het FNV heeft een Facebookpagina, waarom zijn er dan mensen die oproepen om de Facebookpagina van de Unie te bestoken met vragen?

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #25 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 15:58 »
Ciske, sorry maar je kletst uit je nek.

Waar is dan die toeslag over je vakantiedagen gebleven?

Laat mij dat eens zien?

Ik wed dat je dat niet kunt laten zien, jij neemt maar weer wat aan.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #26 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 17:00 »
Ik ben voor deze CAO en jullie denken toch niet dat ik voor de degene die tegen zijn ook nog een keertje mee actie ga voeren?
En stel nu dat er inderdaad opnieuw onderhandeld gaat worden, al dan niet als gevolg van actievoeren, dan wil je ook niet mee profiteren van een betere cao?

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #27 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 17:02 »
Let wel de vakantie ORT zoals deze nu bestaat zit hier ook in en moet je dus in 2014 op een andere manier in het loon kunnen terugzien.
Daar heb ik de bonden anders nog met geen woord over horen praten...

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #28 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 17:13 »
Daar heb ik de bonden anders nog met geen woord over horen praten...
Nee, dat komt omdat je niet verder nadenkt, 30.000 euro in 2012 moet ook 30.000 EUR zijn in 2014 buiten de eindejaarsuitkering en tussentijdse loonsverhogingen. Daarom was dit punt mbt de kostenneutraliteit ook zo belangrijk. Daarom is de evaluatie waar ook de werkgevers zich aan geconformeerd hebben zo belangrijk.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Als Mozes niet naar de berg komt....
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 17:50 »
Nee, dat komt omdat je niet verder nadenkt
Nee als dit zo is dan komt dat omdat de bonden daar onduidelijk over zijn.
En nogmaals, die 30.000 nu zal in 2014 echt geen 30.000 zijn simpelweg omdat hier op het forum al meermalen is aangetoond dat het akkoord never nooit niet kostenneutraal is.
En mocht men dan in 2014 tot dezelfde conclusie gaan komen, gaat men dan niet alléén repareren voor de toekomst maar ook het verschil over die 2 jaar terugbetalen?
Want als de situatie in 2014 nog steeds niet verbeterd is dan zie ik de werkgevers zich daar nog wel aan onttrekken.
Of bij de onderhandelingen voor de volgende cao wedrerom met slechtere voorwaarden komen.
Het is beter om nu tegen te stemmen dan achteraf weer genaaid te worden!