Auteur Topic: Geweld tegen beveiligers  (gelezen 35962 keer)

Debby

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Alarmeren en rapporteren!
    • Bekijk profiel
    • Snuitje Prod. photo photo's by Debby Brinxma
  • Bedrijf: Trigion
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Geweld tegen beveiligers
« Gepost op: donderdag 10 januari 2013, 08:37 »
Volgens het radio nieuws van heden morgen. Is ook het geweld tegen beveiligers steeds meer opgelopen. Volgens het sky radio nieuws heeft bijna elke beveiliger met geweld te maken.
Gaat er nu eindelijk iets doordringen in onze maatschappij dat er regels zijn waar men zich aan dient te houden of men dat nu leuk vindt of niet.
In de kranten lees je dat er zwaarder gestaft moet worden. Echter de ene rechter doet dat niet en de andere wel.
Duidelijke wetgeving in deze wordt toch op prijs gesteld.
Wat is jullie mening hierover?

Rob Hamberg

  • Algemeen beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 193
    • Bekijk profiel
    • Rob Hamberg .nl
  • Bedrijf: beveiligingsforum.nl
  • Functie: moderator
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 10 januari 2013, 15:28 »
De wetgeving is wel duidelijk, alleen de neuzen staan nog niet allemaal dezelfde kant op volgens mij.

Beveiligers hebben vaak ook een publieke taak. Daarnaast is iedereen er bij gebaat dat beveiligers in dit opzicht als gelijkwaardig aan politie- en hulpverlenend personeel behandeld worden. Dus dat lijkt mij wel duidelijk... doen dus!

De kans is vrij groot dat het gaat gebeuren. PvdA-kamerlid Ahmed Marcouch is het eens met het pleidooi van de beveiligingsbranche. Hij wil dat er strengere straffen worden opgelegd. VVD-kamerlid Klaas Dijkhof vindt hogere straffen eveneens een goed plan: zie hier. Nu Ivo Opstelten nog....

De uitvoering van het zwaarder straffen is nog niet vlekkeloos inderdaad, maar dat zal met de tijd vast wel goed komen. Ik hoor althans geen mensen die er pertinent op tegen zijn. Daarnaast is het rechters natuurlijk toegestaan op per geval te oordelen.

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 10 januari 2013, 15:48 »
Wordt eens tijd dat beveiligers meer gaan mogen als er geweld tegen ons gebruikt wordt!!!
Pepperspray en handboeien zijn al een mooi begin. ;)

Rob Hamberg

  • Algemeen beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 193
    • Bekijk profiel
    • Rob Hamberg .nl
  • Bedrijf: beveiligingsforum.nl
  • Functie: moderator
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013, 08:54 »
Mee eens, maar wel als er ook voorwaarden (bijvoorbeeld opleiding) aan vast zitten.

Stem ook: Naast zwaardere straf geweld ook handboeien en verdedigingsmiddel voor beveiligers ?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 11 januari 2013, 12:52 »
maar wel als er ook voorwaarden (bijvoorbeeld opleiding) aan vast zitten.

Wanneer in Nederland een bepaalde groep hiermee wordt uitgerust, dan kan dat alleen maar nadat men een opleiding met goed gevolg heeft afgerond en dat men periodiek op herhaling blijft gaan. Deze "voorwaarde" hoeft dus helemaal niet gesteld te worden, want dat is een automatisme. Het gaat dus slechts om de vraag of (particuliere) beveiligers bewapend moeten worden, en zo ja, welke beveiligers? Een vraag die in het verleden al vaak besproken is, en waar de politiek zich al veelvuldig over heeft uitgesproken dat het NIET aan de orde is.

Gelukkig maar. Beveiliging is namelijk iets heel anders als het handhaven van de openbare orde.

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 12 januari 2013, 15:16 »
Alles goed en wel, maar vergeet niet dat handhavers zoals politie en toezichthouders vaak in koppels werken en beveiligers alleen. Bij een geweldincident loop ik liever een blokje om dan dat ik mij, als eenling, hier in meng. Met zijn tweeén heb  je een backup aan elkaar maar ja, zoals we allemaal weten in deze branche: het blijft een centenkwestie. Kijk maar naar de huidige CAO-onderhandelingen. Voorlopig bel ik even de politie ipv mijn neus te stoten.

Rene

Debby

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 21
  • Alarmeren en rapporteren!
    • Bekijk profiel
    • Snuitje Prod. photo photo's by Debby Brinxma
  • Bedrijf: Trigion
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 12 januari 2013, 21:56 »
Pepperspray en handboeien gaat niet werken denk ik zo. Als je het met je mond niet af kan is de politie ervoor om het verder op te lossen. Alleen vraag ik mij wel eens af of er daar wel genoeg van is. Van collega's hoor ik dat als er gebeld wordt dat het soms lang duurt voordat ze er zijn.
En is geweld met geweld beantwoorden wel een oplossing wordt het dan alleen maar erger of minder. Ik vind dat als je geweld met geweld beantwoord je in een neerwaardse spiraal terecht komt en dat het geweld dan alleen maar zal toenemen.
Ik hoop wel dat als er zwaarder gestraft gaat worden dat dan inderdaad alle neuzen dezelfde kant op staan en de rechters deze straffen dan ook gaan opleggen. 8)

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #7 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 11:01 »
Het gaat er dan ook om dat je jezelf in uiterste nood kan verdedigen met dergelijke middelen omdat je vaak alleen werkt en juist dan vaak tegen geweld aan loopt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #8 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 12:05 »
Het gaat er dan ook om dat je jezelf in uiterste nood kan verdedigen met dergelijke middelen omdat je vaak alleen werkt en juist dan vaak tegen geweld aan loopt.

Pepperspray is niet bedoeld om je te verdedigen, maar om 1 persoon een aantal minuten "uit te schakelen" zodat je deze persoon aan kunt houden en in de boeien te slaan. En juist omdat je alleen loopt heb je er dan niets aan. Want wanneer je iemand aanhoudt ben je ook verantwoordelijk voor degene die je hebt aangehouden. En als je dat hebt gedaan met behulp van pepperspray, dan ben je ook verantwoordelijk voor de nazorg, en dat betekend dat je zo spoedig mogelijk de ogen dient te spoelen.

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #9 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 18:41 »
Planner, een anders perspectief is dat je niet over gaat tot aanhouding maar na gebruik de tijd neemt om weg te komen en hulp in te schakelen.
Is juist zaak om pepperspray NIET uit te spoelen want dat maakt het alleen maar erger, het gaat vanzelf over na ongeveer 40 minuten. ;)

Verder is de pepperspray een voorbeeldstelling van een middel er kunnen natuurlijk ook andere middelen gebruikt worden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #10 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 20:48 »
Planner, een anders perspectief is dat je niet over gaat tot aanhouding maar na gebruik de tijd neemt om weg te komen en hulp in te schakelen.

Ah, behalve dat jij particulieren ook wilt bewapenen, mogen zij deze wapens ook nog eens op een "ruimere" manier inzetten als opsporingsambtenaren!

Is juist zaak om pepperspray NIET uit te spoelen want dat maakt het alleen maar erger, het gaat vanzelf over na ongeveer 40 minuten. ;)

En daarbij baseer jij je op welk onderzoek?

Verder is de pepperspray een voorbeeldstelling van een middel er kunnen natuurlijk ook andere middelen gebruikt worden.

En daarbij moeten wij denken aan?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 16 januari 2013, 01:05 »
Planner, een anders perspectief is dat je niet over gaat tot aanhouding maar na gebruik de tijd neemt om weg te komen en hulp in te schakelen.
Is juist zaak om pepperspray NIET uit te spoelen want dat maakt het alleen maar erger, het gaat vanzelf over na ongeveer 40 minuten. ;)

Verder is de pepperspray een voorbeeldstelling van een middel er kunnen natuurlijk ook andere middelen gebruikt worden.

Het spoelen na gebruik peper spray is in dit land voor alle instanties verplicht na inzet peper spray.
Dat het zomaar over is na 40 minuten is deels waar, het kan over zijn na 40 minuten maar bij sommige mensen werkt het uren door.
Spoelen met water maakt het alleen maar minder erg.

Bigsecuritydude

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #12 Gepost op: zaterdag 19 januari 2013, 16:55 »
Het zou heeel normaal zijn om: alle beveiligers/bewakers/portiers en andere toezichthouders: meer bevoegdheden te geven & standaard uit te rusten met handboeien en een Tonfa.

Voorts zouden bv de beveiligers van geld & waarde transporten, winkelserveillanten en horeca portiers: bij hun standaard-uitrusting van de werkgever ook nog een gratis kogelwerend-vest moeten ontvangen.


wolfsspirit

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 28 maart 2013, 10:42 »
1 van de problemen van handboeien en geweld gebruik is dat een beveiliger verplicht wordt om minimaal maandelijks training in gebruik handboeien en vechtsport te doen.

Ik ben altijd al een voorstander geweest van de invoering verplicht 2-3 wekelijks (vecht)sporten voor beveiligers en was daar zeer tevreden over toen ik nog voor DJI in het gevangenis wezen werkte ( ben nu wel een handboei expert).
ja zal het niet nodig hebben in de meeste gevallen maar het opent wel je ogen , houd je zowel lichamelijk als psygisch in top vorm en als je het nodig heb loop je niet te klungelen omdat je niet weet hoe je iemand effe op de grond moet leggen.
In deze tijd dat criminaliteit en geweld explodeert tegen hulpverleners vind ik dat dit soort trainingen verplicht moet worden.
ik was zeer ontevreden over de mbo2 beveiligers opleiding omdat dit amper aan de orde komt en je hiervoor niet getrained wordt of meegenomen is in het pakket.
Hopelijk in de toekomst gaat dat veranderen.

Wat betreft dragen van wapens , dat is problematisch , reden , het merendeel van de beveiligers kunnen hier niet verantwoordelijk mee omgaan , ook niet na training.
Veel beveiligers veranderen wanneer ze bepaalde machtsmiddelen gaan dragen , en veel vergeten dat een wapen een last option is , zodoende wordt het ook niet toegestaan omdat de problemen en risico's te groot zijn.
Het is ongelovelijk moeilijk om de juiste mensen te selecteren die het mogen gebruiken , alleen praktijk kan uitwijzen welke beveiliger geschikt is om wapens te mogen dragen , en daar ga je geen toestemming voor krijgen.
Ik voorzie een grote stapel aanklachten tegen beveiligings bedrijven en een hoop werk voor rechters

Ik heb zelf een test gedaan bij valkenbosch consultancy voor geschiktheid , als je al voorstelt dat daar de helf niet door de testen komt , hou je dan maar vast , de psychologische en praktijk testen die ze in zouden voeren , zal maar zo'n 5 procent overblijven van het aantal mensen dat zich aanmeld en dat is waarschijnlijk nog veel
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 maart 2013, 10:52 door wolfsspirit »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Geweld tegen beveiligers
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 28 maart 2013, 14:37 »
Het is ongelovelijk moeilijk om de juiste mensen te selecteren die het mogen gebruiken , alleen praktijk kan uitwijzen welke beveiliger geschikt is om wapens te mogen dragen

Bij de politie en andere overheidsinstanties waar (een deel) van de medewerkers wapens dragen is dat kennelijk wel mogelijk, waarom is dat bij beveiligers dan anders?