Auteur Topic: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO  (gelezen 124501 keer)

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 19 december 2012, 20:35 »
Allereerst de bonden dreigen niet met een slechtere CAO, dat hebben de werkgevers gedaan.
Ten tweede is het 80% document voorgelegd aan de kaderleden, die jullie vertegenwoordigen, en was de meerderheid voor doorgaan met deze CAO afsluiten.

Als je stelt dat de bonden hebben gefaald stel je gelijk het falen van de leden/beveiligers aan de orde, want de leden/beveiligers zijn de bonden.
Die kaderleden vertegenwoordigen niet mij noch mijn mening.
Ik heb nooit een kaderlid voorgedragen of gestemd op een kaderlid.

En de leden/beveiligers kunnen pas falen als men, zoals in het verleden, niet bereid is tot actie!
Actie die niet nodig zou zijn als de bonden eens beter zouden onderhandelen i.p.v. angsthaas spelen.
En het waren toch ook echt de bonden die wezen op en dreigden met de mogelijkheid dat werkgevers elders hun heil zouden zoeken.

De bonden bestaan dankzij hun leden maar dat wil niet zeggen dat ze deze maar even moeten uitkleden!

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #46 Gepost op: donderdag 20 december 2012, 02:06 »
En de leden/beveiligers kunnen pas falen als men, zoals in het verleden, niet bereid is tot actie!
Actie die niet nodig zou zijn als de bonden eens beter zouden onderhandelen i.p.v. angsthaas spelen.
En het waren toch ook echt de bonden die wezen op en dreigden met de mogelijkheid dat werkgevers elders hun heil zouden zoeken.

Hier ben ik het helemaal mee eens, we moeten nu ageren tegen de bonden omdat ze het hoofd volledig naar de werkgevers hebben laten hangen. En de kaderleden zijn als trouwe honden gevolgd.
En dan ook de manier waarop het gepresenteerd wordt, 5,25% loonsverhoging,
dan proberen niet alle leden te laten te stemmen en het in er achterafkamertjes proberen door te drukken
en ook nu mogen de leden nog niet stemmen, want ze gaan het eerst uitwerken en dan uitleggen. Campagne voeren om dit principe CAO-akkoord er door te krijgen.

DAN BEN JE ALS VAKBOND ABSOLUUT NIET MEER MET JE LEDEN BEZIG, MAAR ALLEEN MET JEZELF

Ik hoop ook dat het bestuur zijn conclusies trekt als dit akkoord er niet door komt, allemaal aftreden.


   

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #47 Gepost op: donderdag 20 december 2012, 02:08 »
Die kaderleden vertegenwoordigen niet mij noch mijn mening.
Ik heb nooit een kaderlid voorgedragen of gestemd op een kaderlid.

Wordt tijd dat we de volgende keer massaal op iemand van dit forum stemmen! Ciske interesse?  ;)

 

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #48 Gepost op: donderdag 20 december 2012, 10:49 »
Wordt tijd dat we de volgende keer massaal op iemand van dit forum stemmen! Ciske interesse?  ;)
Ken je de uitdrukking"lood om oud ijzer" Pieter?  ;)

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 28 december 2012, 00:35 »
Begrijp wat je bedoelt!

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #50 Gepost op: zaterdag 29 december 2012, 05:30 »
,

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #51 Gepost op: zondag 30 december 2012, 05:22 »
w

eagle

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #52 Gepost op: zondag 30 december 2012, 10:32 »
Het is al een hele tijd geleden dat ik op dit forum gekeken heb. Maar ik zie dat er personen zijn die het hebben over het extra bijkopen van vakantiedagen en hun/zijn berekening. wat ik echter mis is het volgende: je koopt een vakantiedag tegen het uurloon + 8% vakantietoeslag. het gekke is in het nieuwe cao dat over de vakantiedagen die opgenomen worden geen 8% vakantietoeslag meer berekend wordt. De bonden hebben destijds gezegd dat bij het inleveren van de atv dagen er de mogelijkheid bestaat om tegen een redelijk tarief extra vakantiedagen te kopen. Wat wordt er nu bedoeld met redelijk tarief?.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #53 Gepost op: zondag 30 december 2012, 11:19 »
je koopt een vakantiedag tegen het uurloon + 8% vakantietoeslag. het gekke is in het nieuwe cao dat over de vakantiedagen die opgenomen worden geen 8% vakantietoeslag meer berekend wordt.

Hoe kom je daar nu bij? Wanneer je een vakantiedag opneemt krijg jij die dag gewoon doorbetaald. En over dat loon krijg jij uiteindelijk ook gewoon 8% vakantietoeslag.

De bonden hebben destijds gezegd dat bij het inleveren van de atv dagen er de mogelijkheid bestaat om tegen een redelijk tarief extra vakantiedagen te kopen. Wat wordt er nu bedoeld met redelijk tarief?.

Kennelijk is dis dus wat zij bedoelen met een redelijk tarief. Overigens is in dit traject al vele malen gebleken dat wat de bonden in een eerder stadium hebben beloofd of als redelijk hebben bestempeld, daar later weinig meer van terug te vinden blijkt, en daar dan liever ook maar niet meer aan herrinnerd willen worden!

Ik denk echter dat de waarde van een vakantiedag veel hoger is dan alleen maar het basisuurloon en de 8% vakantietoeslag. Wanneer je dus extra vakantiedagen kunt kopen, dan lijkt mij dit dus een alleszins redelijk bedrag.

Maar ja, de praktijk leert dat vele werknemers in de beveiliging hun vakantiedagen lang niet allemaal op kunnen maken, zelfs als als zij dit zouden willen. Dat betekend waarschijnlijk dat het veel vaker zal voorkomen dat werknemers hun vakantiedagen uitbetaald krijgen (bij einde dienstverband), en dan wordt dus ook dezelfde berekening toegepast, En dan wil je als werknemer natuurlijk wel het liefst dat de werkelijke waarde van een vakantiedag wordt uitbetaald!

Dus tja, wat wil je het liefst? Een zo laag mogelijk bedrag voor het bepalen van de waarde van een vakantiedag, waardoor het kopen van extra vakantiedagen aantrekkelijker wordt, maar het verkopen dus juist minder aantrekkelijk, of juist het omgekeerde.

Overigens is in ieder geval een winstpunt dat de waarde van een vakantiedag nu in de CAO vastligt, waardoor daar geen enkel misverstand meer over kan bestaan, wat in de oude CAO wel het geval was, want daar was de waarde niet vastgelegd.

eagle

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #54 Gepost op: zondag 30 december 2012, 12:09 »
Planner mijn excuus je krijgt inderdaad wel die 8% . Ik vergiste mij in de tekst:In geval van vakantie ontvangt de werknemer zijn basissalaris en niet langer vakantieloon. Vakantieloon is inderdaad niet die 8% vak.toeslag maar het loon inclusief het gemiddelde ort en dat komt te vervallen. Sorry.

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #55 Gepost op: maandag 31 december 2012, 05:46 »
Nu blijkt dat we door de vakantiedagen van 7,6 uur ipv 8 uur nog eens 24 * 0,4 = 9,6 uur extra mogen gaan werken voor hetzelfde geld.

Vraag: welke controller heeft dit bedacht?(antw: lees boven)   

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #56 Gepost op: maandag 31 december 2012, 14:06 »
Nu blijkt dat we door de vakantiedagen van 7,6 uur ipv 8 uur nog eens 24 * 0,4 = 9,6 uur extra mogen gaan werken voor hetzelfde geld.

Vraag: welke controller heeft dit bedacht?(antw: lees boven)
Heel simpel, omdat de arbeidsuren naar 152 uur gegaan zijn, dus MINDER arbeidsuren, zij de verlofuren naar 7,4 gegaan. Blijft dus 24 verlofdagen per jaar. Met andere woorden er is niets veranderd wat de vakantiedagen betreft.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #57 Gepost op: maandag 31 december 2012, 14:28 »
Heel simpel, omdat de arbeidsuren naar 152 uur gegaan zijn, dus MINDER arbeidsuren, zij de verlofuren naar 7,4 gegaan. Blijft dus 24 verlofdagen per jaar. Met andere woorden er is niets veranderd wat de vakantiedagen betreft.

7,4 moet zijn 7,6, dat heb ik elders al uitgelegd. En het is een waarheid als een koe dat de vakantoedagen op 24 blijven, maar onder aan de streep zijn jullie wel 20 uur verlof kwijt (ten opzichte van 2011, die jullie gewoon EXTRA moeten werken zonder dat dat 1 cent extra oplevert (en ook deze uitleg kan je elders vinden)

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14300621.msg14301863;topicseen#msg14301863

Ciske de Rat

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 213
  • Pecunia non olet
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #58 Gepost op: maandag 31 december 2012, 15:03 »
7,4 moet zijn 7,6, dat heb ik elders al uitgelegd. En het is een waarheid als een koe dat de vakantoedagen op 24 blijven, maar onder aan de streep zijn jullie wel 20 uur verlof kwijt (ten opzichte van 2011, die jullie gewoon EXTRA moeten werken zonder dat dat 1 cent extra oplevert (en ook deze uitleg kan je elders vinden)

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14300621.msg14301863;topicseen#msg14301863
In de oude situatie bij een fulltime arbeidsovereenkomst. 13x160 uur = 2080 uur op jaarbasis.
In de nieuwe situatie bij fulltime arbeidsovereenkomst      13x152 uur = 1976 uur op jaarbasis. Dit is op jaarbasis 104 uur minder aan arbeidsuren. Dit is dus vrije tijd....

Wat betreft de 7.6 uur heb je volkomen gelijk, het is geen 7,4 uur...
Blijft onverlet dat er per jaar 24 vakantiedagen blijven.



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Uitleg 5,25% loonsverhoging nieuwe CAO
« Reactie #59 Gepost op: maandag 31 december 2012, 15:38 »
In de oude situatie bij een fulltime arbeidsovereenkomst. 13x160 uur = 2080 uur op jaarbasis.

Jij hebt geen ADV?