Planner, met alle respect, denk ik dat je nu iets té kort door de bocht gaat.
Naar mijn idee is het afhankelijk van de vraag hoeveel tijd je kwijt bent om die auto op te halen t.o.v. direct naar de werklocatie te rijden.
Woon je in Den Bosch en moet je de auto ophalen in Tilburg om in Breda te werken dan is het gewoon woon - werk verkeer. Je rijdt dus niks extra en bent geen extra tijd kwijt.
"naar mijn idee"? Niet erg overtuigend....
De vraag is dus niet hoeveel kilometers, maar hoeveel tijd je kwijt bent t.o.v. direct naar je werkplek rijden.
Dat is misschien de vraag die jij stelt, de CAO heeft het echter alleen over de afstand, en niet over de hoeveelheid tijd die een werknemer kwijt is.
Laten we dit voorbeeld eens even bekijken? De werknemer woont in Den Bosch en heeft een dienst van laten we zeggen 09:00 - 17:30 in Breda. Op basis van de afatand Den Bosch - Breda krijgt deze dan reisostenvergoeding. Hoe laat de werknemer van huis afgaat, dat is niet relevant, hij/zij dient op tijd in Breda aanwezig te zijn. Als er file's staan is dat zijn/haar probleem. Welke route hij/zij neemt is niet relevant, of de werknemer van huis uit vertrekt of van elders (Misschien heeft de werknemer wel een vriend(in) in Roosendaal, kan daarmee ook file's ontwijken en besluit daar te slapen.) is niet relevant, laat staan dat jij voor de werknemer kan bepalen of hij zonder omrijden ergens een dienstauto op kan halen. De werknemer is helemaal niet verplicht om vanuit huis naar/van het werk te rijden, ook al is de reiskostenvergoeding daar wel op gebaseerd.
Als jij de werknemer de (dienst) opdracht geeft om in Tilburg een dienstauto op te halen en daarmee naar Breda te rijden om werkzaamheden te doen, dan dien jij de werknemer aan te geven hoe laat deze de auto in Tilburg op moet halen. Dat is het moment dat de dienst begint, en is dat de postcode die de woon-werk afstand (en daarmee de reiskosten) bepaald., hoe graag jij ook zou willen dat het dat niet is. Waarom zou een werknemer in privé tijd een dienstopdracht moeten uitvoeren?
Vervolgens komt de werknemer om 08:15 aan, stapt in de auto en komt in een gigantische file terecht waardoor hij/zij niet om 09:00, maar pas om 10:00 in Breda is. Dat is dan het risico van de werkgever, niet van de werknemer.
Dan is het 17:30, en zijn de werkzaamheden in Breda afgelopen. Als de dienst daar was begonnen, dan is de werknemer vrij om te gaan en staan waar hij/zij wil. Het is niet aan jouw te bepalen wat de werknemer na afloop van een dienst gaat doen. Als hij/zij met de dienstauto naar Breda is gekomen, en deze weer naar Tilburg terug moet brengen, dan is dat ook prima. Alleen kan het natuurlijk zijn dat de werknemer weer in een file komt, en zolang de werknemer nog niet vrij is om te gaan en te staan waar hij wil betekend dat dus nog steeds dat hij/zij in dienst is, totdat de auto in Tilburg staat.