Auteur Topic: Woon-werk verkeer?  (gelezen 38890 keer)

Jako

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Woon-werk verkeer?
« Gepost op: donderdag 19 juli 2012, 23:30 »
Vraag: Ik werk op een vaste post van 16.30 tot 00.30. Voor aanvang van mijn dienst moet ik de bedrijfsauto ophalen in een stad die 25 min. rijden verwijderd is van de werkplek en na werktijd ook weer terug brengen.
Ik ben dus om 00.30 klaar met werken, moet dan nog 25 minuten rijden om de auto terug te brengen en stap daar in mijn eigen auto om naar huis te gaan. Mijn werkgever zegt nu dat het halen en brengen van de auto bij het woon-werk verkeer hoort. Klopt dit?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 20 juli 2012, 00:23 »
Nee,

Jij moet je aanmelden op een bepaalde locatie. Dat is aanvang dienst. Dan krijg jij een dienstopdracht om in de auto naar een andere werkplek te rijden. Als je daar klaar bent dan rij je weer in de dienstauto terug, en als je daar aan bent gekomen dan eindigt je dienst.

Jouw woon-werk verkeer is dus naar de locatie waar jij de auto moet halen en wegbrengen.

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 21 juli 2012, 13:54 »
Planner, met alle respect, denk ik dat je nu iets té kort door de bocht gaat.

Naar mijn idee is het afhankelijk van de vraag hoeveel tijd je kwijt bent om die auto op te halen t.o.v. direct naar de werklocatie te rijden.
Woon je in Den Bosch en moet je de auto ophalen in Tilburg om in Breda te werken dan is het gewoon woon - werk verkeer. Je rijdt dus niks extra en bent geen extra tijd kwijt.

De vraag is dus niet hoeveel kilometers, maar hoeveel tijd je kwijt bent t.o.v. direct naar je werkplek rijden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 21 juli 2012, 16:55 »
Planner, met alle respect, denk ik dat je nu iets té kort door de bocht gaat.

Naar mijn idee is het afhankelijk van de vraag hoeveel tijd je kwijt bent om die auto op te halen t.o.v. direct naar de werklocatie te rijden.
Woon je in Den Bosch en moet je de auto ophalen in Tilburg om in Breda te werken dan is het gewoon woon - werk verkeer. Je rijdt dus niks extra en bent geen extra tijd kwijt.

"naar mijn idee"? Niet erg overtuigend....

De vraag is dus niet hoeveel kilometers, maar hoeveel tijd je kwijt bent t.o.v. direct naar je werkplek rijden.

Dat is misschien de vraag die jij stelt, de CAO heeft het echter alleen over de afstand, en niet over de hoeveelheid tijd die een werknemer kwijt is.

Laten we dit voorbeeld eens even bekijken? De werknemer woont in Den Bosch en heeft een dienst van laten we zeggen 09:00 - 17:30 in Breda. Op basis van de afatand Den Bosch - Breda krijgt deze dan reisostenvergoeding. Hoe laat de werknemer van huis afgaat, dat is niet relevant, hij/zij dient op tijd in Breda aanwezig te zijn. Als er file's staan is dat zijn/haar probleem. Welke route hij/zij neemt is niet relevant, of de werknemer van huis uit vertrekt of van elders (Misschien heeft de werknemer wel een vriend(in) in Roosendaal, kan daarmee ook file's ontwijken en besluit daar te slapen.) is niet relevant, laat staan dat jij voor de werknemer kan bepalen of hij zonder omrijden ergens een dienstauto op kan halen. De werknemer is helemaal niet verplicht om vanuit huis naar/van het werk te rijden, ook al is de reiskostenvergoeding daar wel op gebaseerd.

Als jij de werknemer de (dienst) opdracht geeft om in Tilburg een dienstauto op te halen en daarmee naar Breda te rijden om werkzaamheden te doen, dan dien jij de werknemer aan te geven hoe laat deze de auto in Tilburg op moet halen. Dat is het moment dat de dienst begint, en is dat de postcode die de woon-werk afstand (en daarmee de reiskosten) bepaald., hoe graag jij ook zou willen dat het dat niet is. Waarom zou een werknemer in privé tijd een dienstopdracht moeten uitvoeren?

Vervolgens komt de werknemer om 08:15 aan, stapt in de auto en komt in een gigantische file terecht waardoor hij/zij niet om 09:00, maar pas om 10:00 in Breda is. Dat is dan het risico van de werkgever, niet van de werknemer.

Dan is het 17:30, en zijn de werkzaamheden in Breda afgelopen. Als de dienst daar was begonnen, dan is de werknemer vrij om te gaan en staan waar hij/zij wil. Het is niet aan jouw te bepalen wat de werknemer na afloop van een dienst gaat doen. Als hij/zij met de dienstauto naar Breda is gekomen, en deze weer naar Tilburg terug moet brengen, dan is dat ook prima. Alleen kan het natuurlijk zijn dat de werknemer weer in een file komt, en zolang de werknemer nog niet vrij is om te gaan en te staan waar hij wil betekend dat dus nog steeds dat hij/zij in dienst is, totdat de auto in Tilburg staat.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 21 juli 2012, 20:04 »
wat planner nu schets is juist, echter is de praktijk in een aantal gevallen anders.
een werknemer laat zich vaak (soms onder druk of allerlei andere zogenaamde regelingetjes) bij de neus nemen.
het is dus maar net wat je accepteert.

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 21 juli 2012, 20:58 »
"naar mijn idee"? Niet erg overtuigend....

Tja, dat is nu eenmaal mijn wijze van formuleren. Als ik iets niet 100% zeker weet dan ga ik ook niet doen alsof dat wel zo is. Is wellicht voor een aantal mensen een aanrader.

Als jij de werknemer de (dienst) opdracht geeft om in Tilburg een dienstauto op te halen en daarmee naar Breda te rijden om werkzaamheden te doen, dan dien jij de werknemer aan te geven hoe laat deze de auto in Tilburg op moet halen. Dat is het moment dat de dienst begint, en is dat de postcode die de woon-werk afstand (en daarmee de reiskosten) bepaald., hoe graag jij ook zou willen dat het dat niet is. Waarom zou een werknemer in privé tijd een dienstopdracht moeten uitvoeren?
 

Deze redenatie volgend zou dat dus betekenen dat een werknemer die een auto van de zaak mee naar huis neemt altijd aan het reizen is in de tijd van de baas. Dat lijkt me eerlijk gezegd vrij onaannemelijk.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 21 juli 2012, 21:03 door Chess »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 22 juli 2012, 01:01 »
Tja, dat is nu eenmaal mijn wijze van formuleren. Als ik iets niet 100% zeker weet dan ga ik ook niet doen alsof dat wel zo is. Is wellicht voor een aantal mensen een aanrader.

Beantwoord jij de vraag van de vraagsteller dan eens? Er is geen werkgever van mij kan eisen dat ik in mijn vrije tijd een dienstauto moet gaan halen en brengen. Laat anders maar eens zien waar dat staat?

Deze redenatie volgend zou dat dus betekenen dat een werknemer die een auto van de zaak mee naar huis neemt altijd aan het reizen is in de tijd van de baas. Dat lijkt me eerlijk gezegd vrij onaannemelijk.

Dat is ook onaannemelijk. Ik zeg echter nergens dat het feit dat wanneer je in een dienstauto rijdt je dan ook automatisch in dienst bent. Het gaat er om dat je in je eigen vrije tijd kan gaan staan en gaan waar en wanneer jij wilt. Als de werkgever je daarvoor een dienstauto ter beschikking stelt is dat mooi meegenomen. Als de werkgever zegt dat je de auto uitsluitend mee naar huis mag nemen als e rechtstreeks naar huis gaat dan is het aan jouw de keus of je dat wilt of niet. Als jij dat niet wilt, dan laat je de auto lekker staan waar die staat.

Op het moment dat een werkgever de opdracht geeft om ergens een auto op te halen, dan ben je niet meer vrij om te gaan en staan waar je wilt, je moet namelijk op een bepaalde tijd ergens zijn waar die auto staat. Als dat niet in diensttijd is, waarom zou de werkgever jou daartoe kunnen "dwingen"?
« Laatst bewerkt op: zondag 22 juli 2012, 01:12 door Planner »

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #7 Gepost op: zondag 22 juli 2012, 09:05 »
Beantwoord jij de vraag van de vraagsteller dan eens?

Dat heb ik volgens mij al gedaan.

Het gaat er om dat je in je eigen vrije tijd kan gaan staan en gaan waar en wanneer jij wilt. Als de werkgever je daarvoor een dienstauto ter beschikking stelt is dat mooi meegenomen.

Dat ben ik niet met je eens. In de rijschool wereld is het b.v. de gewoonste zaak van de wereld dat de instructeurs hun lesauto mee naar huis nemen. Echter, die auto mag alleen gebruikt worden voor woon- werkverkeer en nergens anders voor. Dit is meestal ook contractueel vast gelegd.
Dit wordt met name gedaan omdat dit de enige mogelijkheid is voor de werknemer om de belastingtechnische bijtelling van 20 of 14% niet opgelegd te krijgen. Een goede en sluitende km registratie is dan wel een van de vereisten daarvoor.
Ook is het in die wereld een feit dat de aanvang dienst begint op het moment dat je bij je eerste leerling voor de deur staat. Neem je je leswagen mee dan rij je direct naar je leerling. Anders rij in in je eigen tijd naar de rijschool, haalt je leswagen daar op en rijdt naar de leerling. Dat laatste is dan dus ook eigen tijd.

Het zal duidelijk zijn dat als je de leswagen mee naar huis neemt je in 99,99% van de gevallen minder tijd kwijt bent aan het naar huis of werk rijden.

Daarom begon ik over het tijdverlies. Woon je in Den Bosch en moet je de auto ophalen in Utrecht om in Beda te werken dan verlies je tijd en dan moet je er met je werkgever over praten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #8 Gepost op: zondag 22 juli 2012, 15:12 »
Dat ben ik niet met je eens.

En dat onderbouw jij met een voorbeeld van iemand die een auto mee naar huis neemt? Dit voorbeeld gaat over iemand die ergens een auto op moet gaan halen.

In de rijschool wereld is het b.v. de gewoonste zaak van de wereld dat de instructeurs hun lesauto mee naar huis nemen.

En dat geld voor vele andere branches ook.

Echter, die auto mag alleen gebruikt worden voor woon- werkverkeer en nergens anders voor. Dit is meestal ook contractueel vast gelegd.
Dit wordt met name gedaan omdat dit de enige mogelijkheid is voor de werknemer om de belastingtechnische bijtelling van 20 of 14% niet opgelegd te krijgen.
Een goede en sluitende km registratie is dan wel een van de vereisten daarvoor.

Een werkgever en werknemer kunnen contractueel van alles over een auto vastleggen, voor de belastingdienst maakt het allemaal niets uit. Het is de werknemer die een verklaring van de belastingdienst over het prive gebruik van een auto aan moet vragen, en die een sluitende kilometeradministratien moet kunnen overleggen om te voorkomen dat de werkgever bijtelling op het salaris in moet houden. Uiteraard kan de werkgever ook contractueel met de werknemer overeenkomen dat deze de auto alleen voor woon-werk gebruikt, maar dit slaat los van het belastingtechnische verhaal. Als een werknemer het prima vind dat hij voor het woon-werk verkeer een auto ter beschikking krijgt, en deze niet prive mag gebruiken, dan is dat zijn, haar eigen keus. Als je dat niet wilt, dan weiger je gewoon de auto.

Ook is het in die wereld een feit dat de aanvang dienst begint op het moment dat je bij je eerste leerling voor de deur staat. Neem je je leswagen mee dan rij je direct naar je leerling. Anders rij in in je eigen tijd naar de rijschool, haalt je leswagen daar op en rijdt naar de leerling. Dat laatste is dan dus ook eigen tijd.
Het zal duidelijk zijn dat als je de leswagen mee naar huis neemt je in 99,99% van de gevallen minder tijd kwijt bent aan het naar huis of werk rijden.

En ook dat is overal zo, en dat zeg ik ook helemaal niet. We hebben het hier echter over een heel ander voorbeeld, waar de werknemer de auto niet mee naar huis neemt.

Daarom begon ik over het tijdverlies. Woon je in Den Bosch en moet je de auto ophalen in Utrecht om in Beda te werken dan verlies je tijd en dan moet je er met je werkgever over praten.

Nogmaals, een werkgever mag aangeven op welke tijd hij de werknemer ergens verwacht. In het hierboven genoemde voorbeeld is dat om 09:00 in Breda, of om 08:15 in Tilburg. Dat is dan de locatie waar de reiskostenvergoeding op gebasserd is, en de diensttijd begint/eindigt. Natuurlijk kan de werkgevr aan een werknemer vargen als deze wellicht op weg ergens naar toe een dienstauto mee kan nemen, maar de werknemer hoeft dat niet te doen.

Ik ben trouwens ook benieuwd welke reiskostenvergoeding de werknemer volgens jouw dan zou moeten hebben?

Ronald

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 40
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 22 juli 2012, 19:52 »
Wanneer je een auto tot je beschikking hebt, waarmee je alleen woonwerk rijdt, dan heb je volgens mij geen recht op de km vergoeding, echter wel de tijd vergoeding.  :-\

Wanneer je echter in Eindhoven moet werken en je dient de auto op te halen in Culemborg en je woont in Utrecht. Dan is Utrecht naar Culemborg je woon werk afstand, conform de cao!.

De arbeidstijd gaat lopen vanaf Culemborg VV. Zo is het en niet anders.....

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #10 Gepost op: zondag 22 juli 2012, 22:29 »
En dat onderbouw jij met een voorbeeld van iemand die een auto mee naar huis neemt? Dit voorbeeld gaat over iemand die ergens een auto op moet gaan halen.

Okee, ik zal het op een andere manier proberen uit te leggen:

  A ------------------ B --------------------- C ------------------- D

A = woonplaats werknemer 1
B = woonplaats werknemer 2
C = vestiging bedrijf 1
D = vestiging bedrijf 2
De afstand tussen C en D is een half uur rijden.

Zowel werknemer 1 als 2 moeten beginnen op lokatie D om 08.00 uur.
Werknemer 1 rijdt met een auto van de zaak dus die rijdt in eigen tijd naar D en daar begint zijn dienst om 08.00 uur. Dáár zijn we het over eens.

Werknemer 2 rijdt met zijn eigen auto naar lokatie C en rijdt dan met de dienstauto naar lokatie D.
Als ik je goed begrijp dan ben je van mening dat werknemer 2 om 07.30 uur begint met werken en werknemer 1 om 08.00 uur.

Bij vertek om 16.00 uur gebeurd weer hetzelfde.
Zijn ze beiden thuis dan heeft werknemer 2 dus 9 uur gewerkt en werknemer 1 maar 8 uur terwijl die laatse (veel) later pas thuis is.

Begrijp ik je zo goed?
« Laatst bewerkt op: zondag 22 juli 2012, 22:33 door Chess »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #11 Gepost op: zondag 22 juli 2012, 23:35 »
Zijn ze beiden thuis dan heeft werknemer 2 dus 9 uur gewerkt en werknemer 1 maar 8 uur terwijl die laatse (veel) later pas thuis is.

Begrijp ik je zo goed?

Inderdaad

Maar kennelijk denk jij er anders over, dus leg maar eens uit hoe jij denkt dat het zit?

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #12 Gepost op: maandag 23 juli 2012, 00:13 »
Inderdaad

Maar kennelijk denk jij er anders over, dus leg maar eens uit hoe jij denkt dat het zit?

Op voorhand, ik val je niet aan, ik vind deze discussie gewoon leerzaam en wellicht worden we er beiden wijzer van.

Werknemer 1 loopt naar het voertuig van de zaak, laten we zeggen 25 meter en rijdt naar D waar zijn werktijd begint. Eigen tijd, geen km vergoeding.

Werknemer 2 rijdt X kilometer naar het bedrijfsvoertuig en rijdt naar D. Zijn werktijd begint in C ? Waarom ? Ik snap simpelweg niet waarom hij recht heeft op een werkuur meer.

Waarom is 25 meter lopen anders dan X km rijden met je eigen auto?

Werknemer 1 heeft toch ook de dienstopdraht om om 08.00 uur op werkplek D te zijn met de dienstauto die voor de deur staat?

Ik heb genoeg (zeer waardevolle) bijdrages van je gelezen op dit forum om te weten dat je me allang met artikelen om de oren had geslagen uit de CAO als die er waren. Die zijn er blijkbaar dus niet. (mijn conclusie, maar die kan fout zijn).

Dit kun je toch niet volhouden?

Hoe ik denk dat het zit? Okee:

Ik denk dat je in redelijkheid moet gaan kijken welk tijdverlies die persoon heeft bij het ophalen van het bedrijfsvoertuig. Niet de kilometers, maar de tijd, maar volgens mij zei ik dat al in mijn eerste bijdrage in dit topic.
« Laatst bewerkt op: maandag 23 juli 2012, 00:26 door Chess »

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #13 Gepost op: maandag 23 juli 2012, 00:23 »
Meneer of mevrouw Chess,
Commentaar van de beheerder opmerking verwijderd

Wat snapt u nou niet?

Het is heel simpel, wanneer iemand de opdracht krijgt om ergens naar toe te rijden om daar in een dienstauto te stappen begint op het moment dat hij instapt zijn dienst, niet meer en niet minder.
Als dan ook nog de auto teruggebracht moet worden dan eindigt de dienst op het moment dat hij de auto stilzet op de plaats van bestemming!! niet meer en niet minder.

En mocht er een baas vinden dat hij dat anders moet berekenen dan heeft hij een probleem, want dat kan namelijk niet.
« Laatst bewerkt op: maandag 23 juli 2012, 09:50 door Rob Hamberg »

Chess

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
  • Operationeel manager en stage begeleider
    • Bekijk profiel
Re: Woon-werk verkeer?
« Reactie #14 Gepost op: maandag 23 juli 2012, 00:44 »
Meneer of mevrouw Chess, wat loopt u toch te raaskallen!!

Geachte meneer of mevrouw Zippie,

Zoals u het stelt begint de diensttijd van iemand die een bedrijfswagen mee naar huis mag nemen op het moment dat hij of zij in die auto stapt.

Kunt u dat onderbouwen?