Auteur Topic: Contract voor tijdelijk personeel  (gelezen 5901 keer)

sirmike

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Contract voor tijdelijk personeel
« Gepost op: dinsdag 10 juli 2012, 12:42 »
Goeiedag,

Wat ik zou willen weten is wat de regels zijn of normaliter de werkwijze van de werkgever als je tijdelijk contract bijna afloopt. Moet de werkgever dan uiterlijk een maand van te voren laten weten of zij gaan verlengen of niet verlengen of kunnen zij tot de laatste dag van het contract de boot afhouden?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Contract voor tijdelijk personeel
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 10 juli 2012, 16:47 »
Inderdaad staat dit in artikel 17 lid 3. Maar ja, als je op grond van dit artikel een opvolgend contract zou willen "afdwingen", dan zal je dus naar de rechter moeten. En ik denk dat deze de bepalingen in het Burgelijk WetBoek, waarin staat dat tijdelijke contracten gewoon van rechtswege aflopen, zwaarder laat wegen dan de bepaling in de CAO.

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: Contract voor tijdelijk personeel
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 10 juli 2012, 16:52 »
Ik zou het gesprek met de werkgever aangaan om duidelijkheid te geven.
zodat je weet waaraan je toe bent.
Als het contract niet verlengd word is het van belang dat je het contract goed uitdiend. De beveiligingswereld is klein, en dit kan mee tellen als je elkaar weer tegenkomt cq als referentie.   

sirmike

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Contract voor tijdelijk personeel
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 17:17 »
Klopt, maar in mijn geval word de termijn van 1 maand bijna bereikt. Slechts een paar enkele dagen. Als ik nu een gesprek aan gaat en zij vertellen mij te laat dat het niet word verlengd, zijn ze volgens artikel 17 lid 3 verplicht dit te verlengen met dezelfde termijn of voor onbepaalde tijd?

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Contract voor tijdelijk personeel
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 19:19 »
Ik zou gewoon eens aangeven dat je graag wilt weten hoe de zaken ervoor staan.
Als ze je niet meer willen hebben of het kan niet uit bij het bedrijf dan is het maar de vraag of je daar nog wel wil werken. Ik snap dat in deze tijden een baan haast een luxe is maar het is een moeilijk geval. Het CAO beweert dat ze een maand voor beëindigen contract aan moeten geven, en de wet verwijst ook naar het CAO maar beweert ook dat contracten van rechtswege eindigen.
De gang naar de rechter is vaak voor een individu lastig en/of geeft te veel rompslomp, dit weet een werkgever ook wel.
Gewoon vragen wat ze van plan zijn lijkt mij het beste.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Contract voor tijdelijk personeel
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 20:40 »
Klopt, maar in mijn geval word de termijn van 1 maand bijna bereikt. Slechts een paar enkele dagen. Als ik nu een gesprek aan gaat en zij vertellen mij te laat dat het niet word verlengd, zijn ze volgens artikel 17 lid 3 verplicht dit te verlengen met dezelfde termijn of voor onbepaalde tijd?

Het staat er volgens mij heel duidelijk, het contract dient dan met dezelfde termijn verlengd te worden, tenzij je conform het BW geen nieuw contract voor bepaalde termijn meer mag krijgen, en dan zel het een contact voor onbepaalde tijd moeten worden. Maar goed, datzelfde BW geeft aan dat er geen enkele actie van een werkgever en/of werknemer nodig is om het contract of de vooraf overeengekomen datum van rechtswege te ontbinden...

Aangezien je contract bijna afloopt moet je gewoon zelf het gesprek aangaan als je werkgever dat zelf niet doet. Wanneer de termijn is afgelopen zou je jouw werkgever eens kunnen wijzen op dit artikel, met de vraag of jij er dus van uit mag gaan dat jouw contract verlengd wordt? Mocht dat niet het geval zijn, dan is het aan jouw de keus of je de strijd aan wil gaan?