Auteur Topic: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?  (gelezen 16726 keer)

Rob Hamberg

  • Algemeen beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 193
    • Bekijk profiel
    • Rob Hamberg .nl
  • Bedrijf: beveiligingsforum.nl
  • Functie: moderator
Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Gepost op: dinsdag 8 mei 2012, 19:33 »
Mistgeneratoren hebben zeker hun nut bewezen als beveiliging tegen inbraak en ramkraken. Het is in veel gevallen aan te raden om dit te gebruiken ter preventie.

Een bekende leverancier van mistgeneratoren gaat momenteel actief de markt in om mistgeneratoren te verkopen als overvalbeveiliging in winkels. Daarbij komen er vragen van de winkeliers over de ervaringen met het product bij gebruik op deze manier naar voren.

Detailhandel Nederland neemt hier stelling in:

Citaat
Winkeliers worden helaas regelmatig geconfronteerd met gewapende overvallers. Onlangs werd juwelier Stratmann in Den Haag van het leven beroofd, wat een schok teweegbracht in de gehele detailhandel. Deze tragische gebeurtenis bevestigt hoe belangrijk het is dat wij alles doen wat redelijkerwijs mogelijk is om het overvalgeweld te stoppen.

Elke overval minder is een trauma minder. Detailhandel Nederland maakt zich daarom in de eerste plaats sterk voor overvalpreventie; wij stimuleren preventieve maatregelen waarvan aangetoond is dat zij succesvol zijn. De veiligheid van de mensen in de winkel is hierbij altijd leidend. Een maatregel die zich niet heeft bewezen als een middel om overvallen te voorkomen, is de zogenoemde mistgenerator. Sterker nog, een dergelijke toepassing van de mistgenerator is levensbedreigend. De mist ontneemt mensen in de winkel het zicht en veroorzaakt blinde paniek. Veel overvallers zullen dan de trekker overhalen met alle gevolgen vandien. Aldus de belangenvereniging van winkeliers

Bron: www.dedetailhandel.nl/nieuws/2012/211/Detailhandel%20Nederland%20tegen%20mistgenerator%20als%20preventiemiddel%20overvallen.html

Als reactie komt de leverancier met een lijst van 13 concrete gevallen in Engeland waarbij een positief effect wordt aangetoond. In alle gevallen is de schade zeer beperkt gebleven of is er geen sprake van derving door de overval.

Citaat
Een mistgenerator heeft weldegelijk zijn nut bewezen bij overvallen en heeft nog nooit tot levensbedreigende situaties geleid. Ook is er voor zover bekend, nog nooit letsel ontstaan bij mistbeveiliging als verdediging tegen een overval.

Aldus de mistgenerator leverancier in een reactie.

De leverancier vind de stellingname van Detailhandel Nederland vervelend omdat deze negatieve publiciteit ondervind. Ook is de leverancier bang dat dit verlies aan handel zal opleveren omdat Detailhandel Nederland dit aan haar achterban van 110.000 winkeliers communiceert. Op deze manier komt het nooit van de grond.

Helaas is (nog) niet aan te tonen dat mistgeneratoren als overvalbeveiliging in Nederland werken omdat er geen ervaring is en in Engeland gaat het om een beperkt aantal positieve gevallen. Misschien als we het een kans geven, dat veel winkels in de toekomst baat hebben bij het gebruik van mistgeneratoren als overvalpreventie.

Aan de andere kant is iedere aanleiding tot geweld ongewenst tijdens een overval en is elk slachtoffer er een te veel.

Mistgenerator of elk ander middel van verzet staat haaks op het principe van Detailhandel Nederland om geen geweld uit te lokken tijdens een overval.  Laat een woordvoerder van Detailhandel Nederland in een reactie een mij weten.  Daarom nemen ze een dergelijke expliciete stelling.


Wat vind jij er van wel- of niet doen?


Of beter nog, wie heeft er een aanvullend idee?


Rob Hamberg

brumak

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • The answer to darkness is lumens!!!
    • Bekijk profiel
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 8 mei 2012, 20:23 »
Ik zeg doen!

Wat je niet ziet kan je ook niet jatten.

brumak

Raymond

  • Gast
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 8 mei 2012, 20:51 »
Ik denk dat de preventieve werking zeer groot is en ik denk dat de kans vrij klein is dat door de schrik de overvaller schiet. Daarnaast mogen we niet vergeten dat een deel van de overvallen gepleegd wordt met nep vuurwapens.

merelvanvliet

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 9 mei 2012, 08:56 »
Ik kan mij voorstellen dat Detailhandel Nederland zo reageert, het zal je familie maar zijn die neergeschoten wordt....    :(

Joost Eijkman

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 9 mei 2012, 10:33 »
Hier ben ik dus absoluut geen voorstander van. Levensgevaarlijk. Zoals op dit blog omschreven staat: http://ruurdkleinlangenhorst.com/2012/04/27/mistgenerator-en-overval-een-slechte-combinatie/

Commercie mag niet preveleren boven veiligheid!

Hier staat overigens het artikel waar het allemaal mee begonnen is:
http://www.tankpro.nl/pompshop/2012/04/24/mistgenerator-werkt-ook-tegen-overvallers-op-tankstation/

"Onzin, zegt Nadim Masri van Bandit mistgeneratoren. ‘Deze overval op een tankstation in Maastricht bewijst wat al langer in het buitenland bekend is. Ook bij een overval helpt een mistgenerator. Ik heb tal van voorbeelden in Engeland alleen al waar overvallers op de vlucht zijn geslagen zonder ook maar één schot te lossen.”

Al gaat het maar 1 keer fout door zo'n ding!

Dhr. Masri slaat hier de plank mis denk ik.

gimgamgommetje

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
    • kravmagaschool 013
  • Bedrijf: Zelfverdedigingsinstituut 013
  • Functie: Eigenaar/ trainer
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 16 mei 2012, 23:39 »
In sommige gevallen zou het inderdaad een uitkomst zijn. Zoals wanneer de overvaller geen vuurwapen ( of gelijkend) voorwerp heeft maar bijvoorbeeld een mes, het een betrekkelijke kleine ruimte is zonder andere klanten in de winkel etc.

Maar als je alle voors en tegens tegen elkaar afweegt ben ik ook erg tegen. Er zijn te veel omstandigheden waarin het niet handig is. Denk aan meerdere klanten die in de winkel zijn en de paniek die uitbreekt daardoor. Voordat de winkel vol mist staat kan er wel geschoten worden, en helaas hebben we voorbeelden genoeg gehad van overvallen waarbij de daders bereid waren te schieten.

Daarbij komt dat de winkelier op het moment van ultieme stress zo'n tactische beslissing moet maken. Ik zie dat niet zitten. Inderdaad jammer voor de commercie. Maar ook de leveranciers zijn uiteindelijk beter af als ze de juiste middelen leveren voor het juiste risico.
si vis pacem para bellum

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 20 mei 2012, 21:45 »
Tegen !

De mensen die een overval plegen zijn nou al niet de meest labiele mensen op de wereld en op het moment van de daad al helemaal niet.

Ga daar even warme mist (80 graden) de zaak inblazen en god mag weten wat er gebeurd.


Als je als bediende alleen met de overvaller in de winkel staat en je kan op deze manier een gordijn creëren tussen de dader en het slachtoffer zodat deze veilig kan wegkomen zeg ik doen.

Zijn er ook mensen in de zaak aanwezig dan zeg ik zeker niet doen, je weet immers nooit hoe er gereageerd wordt en in zo'n situatie wil je paniek voorkomen.

Overigens moet een winkelbediende op het moment ook maar de moed (en kans) hebben om de knop te gebruiken.

Silvo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Van Dusseldorp Training
  • Functie: docent MBV / TBV
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 22 november 2012, 16:16 »
In Engeland is al meerdere malen gebleken dat als er geen mistmachine was geplaatst, welke een rookgordijn tussen overvaller en personeel aanbrengt, het geweld tegen personen heeft voorkomen.

Er wordt vaker geweld gebruikt bij overvallen. Om personeel te beschermen is een mistmachine een goed hulpmiddel. Belangrijk is dat de kunstrook tussen de overvaller en personeel wordt geplaatst.

Let wel dit vereist de nodige discipline. Als er al een pistol tegen een hoofd is geplaats dan is het niet raadzaam. Maar als er nog zeker 3 meter tussen de overvallers en personeel is dan zeg ik doen.

zie het als een bescherming voor personeel !!!

Botje

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #8 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 15:03 »
Wij hebben laatst een ops telling getest met een mist generator boven een kassa voor overvallen tegen te gaan wij vonden het een zeer goed middel omdat je direct een gordijn van mist tussen overvaller en medewerker zet. de klant was er ook erg over te spreken en heeft hem direct besteld

socrates

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • CNV Kaderlid
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: SECURITAS
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 10 februari 2013, 20:55 »
Op de beveiligingsbeurs een demonstratie mogen ervaren, was mijn inziens erg effectief.

Silvo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Van Dusseldorp Training
  • Functie: docent MBV / TBV
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 29 juli 2016, 14:20 »
Ik weet dat dit een oude discussie is maar ik vroeg me af of de gedacht nog hetzelfde is ?
Wel of geen mistgenerator bij overval ?

"Bij inzet van een mistgenerator bij een overval is nog nooit een slachtoffer gevallen  - wel bij overvallen zonder mistgenerator !"

Systems

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 24 augustus 2016, 20:32 »
Ik vraag me af hoe dit in de nederlandse wetgeving omschreven staat. Bij ons in België blijft dit een zeer moeilijke kwestie. In de wet staat dat een systeem geen letsel mag toebrengen en dat personen niet van hun vrijheid beroofd mogen worden.

Door een mist systeem kan de inbreker/overvaller niet weglopen en kan hij zich in de dikke mist zeer fel verwonden.

Toch hebben systemen zoals Bandit een belgisch goedgekeurd label verkregen. Wat we nog steeds zeer vreemd vinden.

Wel is zeker dat het afschrikkend effect aanwezig is. Maar vergeet niet dat bij een overval de slachtoffers ook geen hand voor ogen zien om weg te vluchten. En zou niet de eerste keer dat ik 's nachts opgeroepen word voor een bandit en bij aankomst de brandweer aantref :) omdat bezorgde buren dachten aan brand.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 20:52 »
Ik vraag me af hoe dit in de nederlandse wetgeving omschreven staat. Bij ons in België blijft dit een zeer moeilijke kwestie. In de wet staat dat een systeem geen letsel mag toebrengen en dat personen niet van hun vrijheid beroofd mogen worden.

Door een mist systeem kan de inbreker/overvaller niet weglopen en kan hij zich in de dikke mist zeer fel verwonden.

Toch hebben systemen zoals Bandit een belgisch goedgekeurd label verkregen. Wat we nog steeds zeer vreemd vinden.

Wel is zeker dat het afschrikkend effect aanwezig is. Maar vergeet niet dat bij een overval de slachtoffers ook geen hand voor ogen zien om weg te vluchten. En zou niet de eerste keer dat ik 's nachts opgeroepen word voor een bandit en bij aankomst de brandweer aantref :) omdat bezorgde buren dachten aan brand.

Op dit punt is er geen verschil tussen de Nederlandse en Belgische wetgeving.

Als je zo oerstom bent om het risico te willen lopen dat een overvaller zich de blubber schrikt en zich een weg naar de vrijheid begint te schieten, dan projecteer je de mistgenerator zo dat de mistgenerator de overvaller van de kassa naar de uitgang wordt gedreven. Hierdoor creëer je mistgordijn tussen kassa en overvaller richting de uitgang en beroof je de overvaller niet van zijn vrijheid.

Maar naar mijn mening; overvallen actief bestrijden met een mistgenerator; NOOIT DOEN. De 2 fabrikanten die dit promoten roepen inderdaad dat er nog nooit iets mis is gegaan, maar ik zou er voor passen om de twijfelachtige primeur te hebben. De maatschappij verhard, dus de kans dat het een keer goed fout gaat is steeds groter. Daarnaast is de steekproef die de 2 fabrikanten gebruiken als referentie mij wetenschappelijk te klein (<30 overvallen).

Voor inbraken is het wel een fantastisch middel en heeft zijn nut al vele malen bewezen. Echter voor inbraken projecteer je de mistgenerator van de aanvalszijde naar binnen toe. Conform de (Nederlandse) installatievoorschriften mistgeneratoren dient de beveiligde ruimte binnen 10 seconden gevuld te zijn met mist met een maximale doorzicht van <50 cm.

Alleen om deze reden zullen mistgeneratoren die van boven naar beneden mistten vrijwel nooit kunnen voldoen aan deze installatievoorschriften.

Over het algemeen ontbreekt het bij de beveiligingsinstallateurs én CI's aan kennis als het gaat om het gebruik en projecteren van mistgeneratoren en gaat het projecteren te vaak faliekant mis, hetgeen erg jammer is. Jammer voor de klant, jammer voor het imago van de branche en jammer voor het imago van de mistgenerator.

De mistgeneratorkan een zeer effectief middel kan zijn als c/m maatregel zonder allerlei kostbare (bouwkundige aanpassingen) of arbeidsintensieve (dagelijks vastketenen of opbergen van de attractieve zaken) maatregelen.

Systems

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 21:41 »
Op dit punt is er geen verschil tussen de Nederlandse en Belgische wetgeving.

Als je zo oerstom bent om het risico te willen lopen dat een overvaller zich de blubber schrikt en zich een weg naar de vrijheid begint te schieten, dan projecteer je de mistgenerator zo dat de mistgenerator de overvaller van de kassa naar de uitgang wordt gedreven. Hierdoor creëer je mistgordijn tussen kassa en overvaller richting de uitgang en beroof je de overvaller niet van zijn vrijheid.

Maar naar mijn mening; overvallen actief bestrijden met een mistgenerator; NOOIT DOEN. De 2 fabrikanten die dit promoten roepen inderdaad dat er nog nooit iets mis is gegaan, maar ik zou er voor passen om de twijfelachtige primeur te hebben. De maatschappij verhard, dus de kans dat het een keer goed fout gaat is steeds groter. Daarnaast is de steekproef die de 2 fabrikanten gebruiken als referentie mij wetenschappelijk te klein (<30 overvallen).

Voor inbraken is het wel een fantastisch middel en heeft zijn nut al vele malen bewezen. Echter voor inbraken projecteer je de mistgenerator van de aanvalszijde naar binnen toe. Conform de (Nederlandse) installatievoorschriften mistgeneratoren dient de beveiligde ruimte binnen 10 seconden gevuld te zijn met mist met een maximale doorzicht van <50 cm.

Alleen om deze reden zullen mistgeneratoren die van boven naar beneden mistten vrijwel nooit kunnen voldoen aan deze installatievoorschriften.

Over het algemeen ontbreekt het bij de beveiligingsinstallateurs én CI's aan kennis als het gaat om het gebruik en projecteren van mistgeneratoren en gaat het projecteren te vaak faliekant mis, hetgeen erg jammer is. Jammer voor de klant, jammer voor het imago van de branche en jammer voor het imago van de mistgenerator.

De mistgeneratorkan een zeer effectief middel kan zijn als c/m maatregel zonder allerlei kostbare (bouwkundige aanpassingen) of arbeidsintensieve (dagelijks vastketenen of opbergen van de attractieve zaken) maatregelen.

volledig eens met je uitleg over de plaatsing. Wat ik hier vaak zie in tankstations (gelukkig geen klanten van ons) is dat ze de generator achter de kassa hebben geplaatst. Moet je wel bedenken dat 's avonds het kogel werend glas naar beneden komt en dat dan de generator rechtstreeks gericht staat op dit glas paneel. Dus door het glas word de kassa ruimte een aparte ruimte. Ik vraag me steeds af wat als die generator nu af gaat? Dan hebben ze een overload aan mist achter de kassa -> personeel is de dupe en de winkel is geen mist en overvaller staat "veilig"? Verwonderd me nog steeds telkens ik dit zie.


En zeker zoals je aanhaalt blijft een beveiliging bestaan uit fysische en organisatorische maatregelen niet enkel elektroniche snufjes !

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Wel- of geen mistbeveiliging tegen overval?
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 25 augustus 2016, 22:46 »
Binnen de tankstations liggen de attractieve waren doorgaans bij de kassa, om die reden is er ook een mistgenerator geplaatst aldaar (kans 100 tegen 1 dat het een Bandit is) om de rookwaren te beschermen tegen diefstal, zover ik weet worden deze niet gebruikt in het geval van overvallen.

De waren in de tankshop kennen slechts een klein risico, daar komen de boefjes hun bed niet voor uit om een ramkraak te plegen, het zijn de rookwaren waarvoor ze komen. Het aantal ramkraken en inbraken in tankstations is significant gedaald door het gebruik van mistgeneratoren.

Overigens om nog terug te komen op het risico op ongevallen voorkomend uit de inzet van een mistgenerator. Er is momenteel, zover ik weet, maar één leverancier die verzekerd is tegen eventuele ongevallen voorkomend uit het gebruik van een mistgenerator. Er zijn mij geen gevallen bekend van ongevallen die voortkomen uit het gebruik van een mistgenerator en ik ben direct of indirect betrokken geweest bij de levering van een substantieel aantal mistgeneratoren in Nederland.