Auteur Topic: Opnameduur camerabeelden.  (gelezen 23142 keer)

wijsneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Opnameduur camerabeelden.
« Gepost op: maandag 21 november 2011, 18:34 »
Ik ben erg nieuwsgierig hoelang bedrijven hun camerabeelden bewaren.
Ik neem aan dat er hier veel eindgebruikers zijn, en wellicht willen jullie met de rest delen hoelang jullie beelden opslaan.

Ikzelf heb 150 camera\'s geďnstalleerd, waarvan 50% buiten en de andere helft binnen.
Van de buitencamera\'s bewaren wij de beelden een week, en de binnencamera\'s worden 72 uur opgeslagen.

De wet is erg duidelijk aangaande camera\'s waar mensen op te herkennen zijn, hiervan mogen beelden slechts 24 uur bewaard blijven.

Ik denk echter zelf dat de praktijk uitwijst dat deze wet door zeker 90% wordt overtreden.
Aangezien er geen controle op is, heeft de eindgebruiker vrij spel.

Ik hoop dat jullie gaan reageren in dit topic.
Alvast bedankt

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Opnameduur camerabeelden.
« Reactie #1 Gepost op: zondag 20 mei 2012, 21:50 »
De wet noemt geen expliciete termijn voor het bewaren van camerabeelden. Camerabeelden zijn persoonsgegevens, en het maken van camerabeelden valt dus onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Artikel 10 lid 1 bepaalt dat je persoonsgegevens (en dus camerabeelden) niet langer … dan noodzakelijk” mag bewaren voor de doelen waarvoor je ze verzamelt.

Je mag dus op zich de beelden zo lang bewaren als je zelf nodig acht, mits je maar kunt uitleggen waarom die termijn absoluut noodzakelijk is. Zoek je bijvoorbeeld bewijs van stelselmatig gedrag dat alleen op zondag plaatsvindt (diefstal uit auto’s bij een kerk bijvoorbeeld), dan zul je beelden van meerdere zondagen moeten bewaren om ze te kunnen vergelijken.

Er is één plek waar een termijn wordt genoemd. De vrijstelling voor videocameratoezicht bepaalt dat
De persoonsgegevens moeten uiterlijk 24 uur nadat de opnamen zijn gemaakt, of na -afhandeling van de incidenten, worden verwijderd.

Dit betekent dus niet dat het verboden is beelden langer dan 24 uur te bewaren. Het betekent alleen dat je geen beroep op de vrijstelling kunt doen. Moet je beelden dus langer dan 24 uur bewaren, dan zul je een melding moeten doen bij het CBP van je videocamerabewakingssysteem, en daarbij moeten vertellen hoe lang je de beelden dan wel bewaart.

Zelf (thuis) verwijder ik niks, ik laat de harde schijf zichzelf gewoon overschrijven en in de praktijk kan ik dus ruim een week beeldmateriaal terugzien. Dit heeft al een aantal maal zijn dienst meer dan bewezen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Opnameduur camerabeelden.
« Reactie #2 Gepost op: maandag 21 mei 2012, 08:04 »
De wet noemt geen expliciete termijn voor het bewaren van camerabeelden. Camerabeelden zijn persoonsgegevens, en het maken van camerabeelden valt dus onder de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Artikel 10 lid 1 bepaalt dat je persoonsgegevens (en dus camerabeelden) niet langer … dan noodzakelijk” mag bewaren voor de doelen waarvoor je ze verzamelt.

Je mag dus op zich de beelden zo lang bewaren als je zelf nodig acht, mits je maar kunt uitleggen waarom die termijn absoluut noodzakelijk is. Zoek je bijvoorbeeld bewijs van stelselmatig gedrag dat alleen op zondag plaatsvindt (diefstal uit auto’s bij een kerk bijvoorbeeld), dan zul je beelden van meerdere zondagen moeten bewaren om ze te kunnen vergelijken.

Er is één plek waar een termijn wordt genoemd. De vrijstelling voor videocameratoezicht bepaalt dat
De persoonsgegevens moeten uiterlijk 24 uur nadat de opnamen zijn gemaakt, of na -afhandeling van de incidenten, worden verwijderd.

Dit betekent dus niet dat het verboden is beelden langer dan 24 uur te bewaren. Het betekent alleen dat je geen beroep op de vrijstelling kunt doen. Moet je beelden dus langer dan 24 uur bewaren, dan zul je een melding moeten doen bij het CBP van je videocamerabewakingssysteem, en daarbij moeten vertellen hoe lang je de beelden dan wel bewaart.

Ik dacht al, wat komt mij dit bekend voor! Wanneer je informatie van andere bronnen gebruikt, zet er dan wel even de bron bij?

http://blog.iusmentis.com/2010/06/29/hoe-lang-mag-ik-camerabeelden-bewaren/

Hans007

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opnameduur camerabeelden.
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 31 mei 2012, 23:41 »
Dateert van 2010, alhoewel het wel een goede artikel is.

Thom

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opnameduur camerabeelden.
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 10 juli 2012, 09:26 »
Weet iemand of het wettelijk is toegestaan om de omgeving van het bedrijfspand in beeld te hebben? Ik kan hier in de wet niks over vinden. Ik heb een vaag idee dat het niet mag alleen als er in de omgeving iets aan de hand is geweest staat de politie als eerste bij ons op de stoep om te vragen of wij misschien beelden hebben. Als iemand mij opweg zou kunnen helpen graag!
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 juli 2012, 09:29 door Thom »

Veiligheidskundige

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 12
  • Prepare & prevent instead of repair & repent
    • Bekijk profiel
    • veiligheidsadvies.eu
  • Bedrijf: veiligheidsadvies.eu
  • Functie: Hoger veilgheidskundige
Re: Opnameduur camerabeelden.
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 13 juli 2012, 08:38 »
zover ik weet mag je tot twee meter buiten je erfgrens filmen, mits er geen belastend (privacygevoelig
) materiaal op beeld komt.

In de praktijk negeer ik deze regel tot volle tevredenheid van de overheid.
Let wel ik film geen andere panden zonder hun toestemming, maar meestal krijg ik ook hiervoor vaak toestemming.
Alert today - Alive tomorrow.

Divitec Nederland BV

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 4
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Divitec Nederland BV
  • Bedrijf: Divitec Nederland BV
Re: Opnameduur camerabeelden.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 19 september 2012, 10:21 »
Voor meer informatie: http://www.cbpweb.nl/Pages/home.aspx

Camerabeelden
Op veel plaatsen wordt voor de veiligheid van klanten, personeelsleden en het toezicht op objecten gewaakt met videocamera’s. Voor camerabeelden op openbare plaatsen geldt een wettelijke bewaartermijn van vier weken. Deze termijn is bestemd voor beelden die geen aanleiding geven tot nader onderzoek of specifiek opsporingsonderzoek. De bewaartermijn kan worden verlengd als beelden van strafbare feiten zijn vastgelegd die gebruikt kunnen worden als bewijsmateriaal in een strafprocedure.

Voor de overige camerabeelden geldt als richtsnoer eveneens een bewaartermijn van vier weken. Indien in die periode geen incidenten hebben plaatsgevonden, is er geen reden om de gemaakte opnamen langer te bewaren. Deze moet u dan verwijderen. Heeft een bewakingscamera een bepaald incident vastgelegd, bijvoorbeeld een winkeldiefstal, dan mag u de beelden bewaren tot het geconstateerde incident is afgehandeld.

Meer informatie over cameratoezicht vindt u in het themadossier Cameratoezicht.