Auteur Topic: looptijd cao  (gelezen 8355 keer)

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
looptijd cao
« Gepost op: dinsdag 21 juni 2011, 20:37 »
 Ik weet niet precies meer hoelang CAO beveiliging nog loopt.

Volgens mij 31-12-2011

Ongetwijfeld kan mij dit mij iemand vertellen.

Dank

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: looptijd cao
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 22 juni 2011, 09:01 »
 Gelukkig is er kennlijk toch nog een beveiliger die zijn/haar CAO belangrijk vind!



De oude CAO had een looptijd tot 1 juli 2010. Eind vorig jaar, al lang nadat de CAO was afgelopen, liepen de onderhandelingen stuk omdat de CAO partners geheel verschillende inzichten hadden. Begin dit jaar zijn zij toch weer om tafel gaan zitten, en hebben een kleine 3 maanden geleden belsoten om gezamelijk een geheel nieuwe CAO te maken. Zijn hadden daarbij de hoop om dit voor 1 juli 2011 af te ronden.



Een der bestuurders sprak daarbij de woorden, \"dat hij wel van uitdagingn hield\", maar een ieder kan begrijpen dat wanneer partijen, die er jaar in jaar uit vele maanden over doen om kleine aanpassingen in de CAO door te voeren, in 3 maanden niet zo maar even met een geheel nieuwe CAO komen. En jawel hoor, alleen het kiezen van een externe partij die de voorzet moet geven, en daarbij eerst met alle partijen moet gaan praten heeft al zo\'n 2 maanden geduurd. Nu is die externe partij bezig met de gesprekken met alle partijen. De conclusie is dus dat de streefdatum van 1 juli niet gehaald gaat worden, maar helaas, de bonden hullen zich in stilzwijgen.



Maar dan het antwoord op jouw vraag. Bij het hervatten van de onderhandelingen is afgesproken om de CAO door te laten lopen tot 1 juli 2011. Wanneer er dan nog geen nieuwe CAO zou komen, zou die nog een keer verlengd worden tot (waarschijnlijk) 1 januari 2012. Maar de kaderleden van de vakbonden hadden daarbij aangegeven dat er dan in ieder geval wel een loonsverhoging zou worden afgesproken.



De vakbonden hadden een website in het leven geroepen:



Beveiligers in actie



Maar daarop valt te lezen dat de beveiligers niet meer in actie zijn, en dat de vakbonden \"binnenkort\" met informatie komen. Binnenkort is bij de bonden echter een relatief begrip, want dat staat er nu inmiddels al meer dan 2 maanden. De ervaring leert dat je de bonden om informatie moet vragen, uit zichzelf komen zij daar niet zo makkelijk mee, ondanks dat zij daar al vaak op aan zijn gesproken en beterschap hebben beloofd. Misschien dat jij het vuurtje weer eens aan kan gaan wakkeren?

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: looptijd cao
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 22 juni 2011, 11:17 »
 Maar ik heb er ook niks mee! :D

-----



Gelukkig is er kennlijk toch nog een beveiliger die zijn/haar CAO belangrijk vind!

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: looptijd cao
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 23 juni 2011, 16:11 »
 De bonden hebben voor zover mij bekend in hun eindaanbod een CAO met een looptijd van 1 jaar aan de werkgevers in de

   beveiliging ( de VPB) voorgesteld. Deze CAO zou dan ingaan op 1-7-2010 en eindigen op 1-7-2011. De werkgevers gaven

   echter nul op request voor dit aanbod van de bonden, met als gevolg een patstelling, waardoor de onderhandeligen werden

   afgebroken. Het was denk ik beter geweest als de werkgevers dit aanbod toen wel hadden aanvaardt, dan was er zeker

   enige rust en wat meer flexibiliteit bij de vervolgonderhandeling ontstaan. Helaas het bekende stokpaardje ( meer flexibiliteit)

   waren de werkgevers, toen blijkbaar zelf even kwijt.

   In november 2010 hebben de gezamenlijke bonden in 5 landelijke sessies hun leden,de ondernemingsraden en de overige

   werknemers voor zover men daar in geinteresseerd was van deze afwijzing  door de werkgevers op de hoogte gebracht.  

   Dat de bonden zo schaars met hun informatie omgaan blijkt hier dus niet uit.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: looptijd cao
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 23 juni 2011, 16:44 »
 Willem,



Na die tijd is er een heleboel gebeurd. Op de website van de vakbonden is daar echter heel weinig over te vinden. Men had de door mij genoemde gezamelijke site opgericht, waar een forum was waar men, na vele vragen, eindelijk met een beetje informatie kwam. Een paar maanden geleden hebben ze echter het forum gesloten, waarbij de informatie die er opstond ook weer verloren is gegaan, en verder dan dat men \"binnenkort\" met informatie komt, komt men niet.



Zoals gezegd, het streven was om voor 1 juli met een geheel nieuwe CAO te komen. Dat gaat men niet halen, maar het staat nergens!



Noem het hoe jij het noemen wil, ik vind de informatie voorziening van de bonden naar hun achterban uitermate slecht....

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: looptijd cao
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 23 juni 2011, 19:59 »
 Er is ook niet zo heel veel nieuws te melden nu de CAO onderhandelingen in een impasse zijn geraakt, maar ik ontvang

     toch wel regelmatig info\'s,als er bijzonderheden zijn. Op de sites van de bonden daar had best wat meer op kunnen staan

     dat ben ik met je eens..Maar we zullen zien, als de sleutel weer in de klok gaat en hij wordt opgedraaid wat er dan uitkomt.  

     Ja en dan wat beschouwen bonden als hun achterban, als je geen lid van een bond bent dan hang je een beetje tussen de

     wal en het schip in en wat ik al zei, hoeveel interesse heeft een doorsnee werknemer, die geen lid van een bond is  nu

     eigenlijk  in  de CAO. niet zoveel is mijn ervaring.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: looptijd cao
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 23 juni 2011, 22:52 »
 Volgens mij ben jij niet op de hoogte van de ontwikkelingen van de laatste maanden, waarschijnlijk omdat de bonden dat maar zeer summier communiceren.



Zoals ik al eerder schreef, zijn de vakbonden en de VPB inmiddels weer \"on speaking terms\", en heeft men 3 maanden geleden afgesproken om een \"geheel nieuwe CAO\" te gaan maken. Daartoe is een externe partij (A-Advies uit Utrecht) benaderd, die nu bezig is om met alle betrokken partijen te praten en dan met een concept moet gaan komen.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: looptijd cao
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 24 juni 2011, 01:46 »
 Ik had er wel iets  over vernomen, maar dat deze adviesgroep met de belanghebbenden  in onderhandeling was, was mij nog

 niet bekend. Wel goed dat ze weer met elkaar aan de tafel zijn  gaan zitten. Zo moet het ook, enfin we wachten het maar af,

 bedankt voor je Info.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: looptijd cao
« Reactie #8 Gepost op: maandag 27 juni 2011, 04:59 »
 Ben benieuwd hoe het nieuwe CAO eruit komt te zien. Ik heb het gevoel dat dit voorlopig nog op zich zal laten wachten. Ben ook niet blij met het gedraai van de bonden. Eerst willen ze niet meegaan in een nieuwe CAO, en nu heb ik weer een brief gehad dat zel weer wel een hele nieuwe CAO willen gaan maken.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: looptijd cao
« Reactie #9 Gepost op: maandag 27 juni 2011, 09:12 »
 Quotescarrymum
Eerst willen ze niet meegaan in een nieuwe CAO



Er is nooit eerder sprake geweest van een geheel nieuwe CAO



Quotescarrymum
Ben ook niet blij met het gedraai van de bonden



Dat heeft niets met gedraai te maken. In onderhandelingen kan je niet in je eigen standpunten blijven volharden. Dat is wat zowel de bonden als de VPB in eerste instantie hebben gedaan. het gevolg was dat er onderhandelingen na een jaar werden afgebroken en er maandenlang niet meer met elkaar werd gesproken. Uiteindelijk is men weer om tafel gaan zitten en daar is uitgekomen dat er een \"geheel nieuwe CAO\" moet komen. Of daar iets uit gaat komen wat voor alle partijen acceptabel is dat moet ik nog zien. In ieder gavel zullen alle partijen (misschien wel veel) water bij de wijn moeten doen want de standpunten lagen mijlenver uit elkaar.