Auteur Topic: Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker  (gelezen 17635 keer)

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker
« Gepost op: dinsdag 9 maart 2010, 16:47 »
PDO en PDR is hetzelfde!

Hier ga ik het over de opleidingen die er bestaan om digitaal onderzoeker te worden. De opleidingen zijn allemaal vrij nieuw op dit gebied. Omdat digitaal onderzoeker nog maar een paar jaar echt onder de aandacht is gebracht. De digitaal onderzoeker opleidingen zijn er sinds 2005. Niet alle mensen die digitaal rechercheren hebben deze opleiding gedaan, maar er zijn ook veel mensen het vak ingerold aangezien er nog geen opleidingen waren.

Je hebt deze opleiding op MBO en HBO niveau. De MBO variant is een vier jarige opleiding. Je loopt in deze vier jaar in het totaal 1.5 jaar stage. De eerste stage is nog bij een normaal ICT bedrijf omdat je je basis kennis in de ICT moet opbouwen. De tweede stage, in de het derde leerjaar moet je naar een stage plek die meer op digitaal onderzoekers zijn gericht, denk hierbij aan banken, verzekeraars, politie, grote IT-bedrijven en nog veel meer. Oftewel alle bedrijven met een groot netwerk en waar beveiliging erg belangrijk is. In de loop van de opleiding zul je verschillende certificaten behalen, zoals Cisco (netwerken), ECDL (ms office) en niet te vergeten het Particulier Onderzoeker diploma. Dit is een erg belangrijk diploma die je verplicht bent te halen als je digitaal onderzoeker wilt worden.

Cisco bestaat uit 4 semesters. Als je deze alle 4 afrond op het MBO met minimaal een 7 voor allemaal. Dan krijg je 1 jaar verkorting op het HBO als Digital Network Forensic. Dit is een soort uitbreiding op de MBO opleiding. Dus als je alle 4 de cisco semester hebt (1 semester is 1 jaar) dan doe je in het totaal maar 3 jaar over het HBO.

Een vereiste voor de meeste opleidingen, zoals MBO als HBO is het Particulier Onderzoeker diploma. Dit diploma is vereist om onderzoek uit te mogen voeren zowel digitaal als "normaal" rechercheren. Deze opleiding is ingedeeld in 3 delen. Het eerst deel is basiskennis, hier leer je de basis van het rechercheren. Het tweede deel is Wettelijke kaders, hier leer je alle juridische aspecten voor het rechercheren. Het juridische gedeelte is heel erg belangrijk bij rechercheren. Je moet weten wat je wel en niet mag doen bij een onderzoek. Het laatste onderdeel is het Rapport, plan van aanpak en intake gesprek. Hier moet je een echt onderzoek uitvoeren en dit rapporteren en dergelijke. Je moet het rapporteren goed beheersen zodat voor iedereen duidelijk is wat jij precies hebt uitgevoerd. Dit moet door iedereen te lezen zijn.

Momenteel zijn deze puur Digitaal forensische opleidingen er op MBO Niveau:

Particulier Digitaal Onderzoeker
Momenteel zijn deze puur Digitaal forensische opleidingen er op HBO Niveau:

Network Forensic Research - Heerlen (limburg)
Forensisch ICT - Leiden
Momenteel is er 1 Universiteit die een vakkeuze heeft tot Digitaal onderzoeker:

Computer Forensics - Universiteit van Amsterdam

Bron: digitaalonderzoeker.nl

Wat de werkzaamheden van een PDO inhoud kan je lezen in dit topic: Hier
Mod Raymond

« Laatst bewerkt op: dinsdag 9 maart 2010, 17:38 door Raymond »

Raymond

  • Gast
Re: Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 9 maart 2010, 16:56 »
Interessant om te lezen :)
Digitale recherche is een onderdeel van beveiliging waar je via de beveiliger 2 opleiding niks van hoort dus ik vind het zeker leuk om zo ook dit onderdeel een beetje onder de aandacht te brengen  ;D

Misschien kan je nog een beetje vertellen over je dagelijkse werkzaamheden?

X-Beveiliger

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 82
  • IT Security
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Diversen
  • Functie: Technical Systems Engineer
Re: Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker
« Reactie #2 Gepost op: maandag 6 juni 2011, 21:54 »
Ik mis hier de IT certificeringen. ECDL is een "certificering" voor eindgebruikers.

Welke Cisco certificering moest je halen?
Waarom is er eigenlijk niet voor meer leveranciers onafhankelijke certificeringen gekozen zoals bijvoorbeeld Network+ en Security+ van compTIA?

Vragen, vragen, vragen...  ;D

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker
« Reactie #3 Gepost op: maandag 6 juni 2011, 22:09 »
Ik mis hier de IT certificeringen. ECDL is een "certificering" voor eindgebruikers.

Welke Cisco certificering moest je halen?
Waarom is er eigenlijk niet voor meer leveranciers onafhankelijke certificeringen gekozen zoals bijvoorbeeld Network+ en Security+ van compTIA?

Vragen, vragen, vragen...  ;D



Misschien is het even handig als je daarvoor op het forum kijkt: digitaalonderzoeker.nl

Dit veranderd namelijk nogal eens.

Onafhankelijke certificering? misschien iets met geld te maken :{


X-Beveiliger

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 82
  • IT Security
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Diversen
  • Functie: Technical Systems Engineer
Re: Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker
« Reactie #5 Gepost op: maandag 6 juni 2011, 22:29 »
Argh, ik dacht dat dit stukje door jou was geschreven en dat het jouw persoonlijke ervaringen zijn.  :o Vandaar mijn vragen.

Nou, de trainingen van compTIA zijn zeker niet duurder dan de Cisco trainingen maar zijn wat algemener.
Ik heb zelf Network+ & A+ gedaan van compTIA, erg leerzaam.

Ik zal een gluren op die digitale onderzoeker.  :)

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker
« Reactie #6 Gepost op: maandag 6 juni 2011, 22:34 »
Argh, ik dacht dat dit stukje door jou was geschreven en dat het jouw persoonlijke ervaringen zijn.  :o Vandaar mijn vragen.

Nou, de trainingen van compTIA zijn zeker niet duurder dan de Cisco trainingen maar zijn wat algemener.
Ik heb zelf Network+ & A+ gedaan van compTIA, erg leerzaam.

Ik zal een gluren op die digitale onderzoeker.  :)

Nahjah, zeg wat is dat voor een rechercheur,
De Bron staat er nog zo bij! nooit meer vergeten!
PestPlaagTreiter, :/Slash serieus nu:

Ik heb het van digitaalonderzoeker.nl daar heb je net al even op gekeken zo te zien?
Dat is bewust, hier staat lekker afzijdig de info die je nodig hebt.


Erwin

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
Re: Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker
« Reactie #7 Gepost op: maandag 22 oktober 2012, 19:54 »
Er is zelfs een thuisstudie te volgen. Eigen studie tempo enz enz.
Er wordt beweerd dat de opleiding zeer baanzeker is!

http://www.emerce.nl/wire/nieuwe-thuisstudie-digitaal-rechercheur-zeer-baanzeker

ABM - BHV - AED - BRANDWACHT - BOA

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker
« Reactie #8 Gepost op: maandag 22 oktober 2012, 21:25 »
Lees dit ook even, over arbeidsmarktrelevantie. http://www.loketmboict.nl/nieuws/bericht/pdo-vak-van-de-toekomst-of-in-zwaar-weer/ En let erop dat je om digitaal te mogen rechercheren voor derden het diploma Particulier onderzoeker nodig hebt.

Erwin

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiliger
Re: Opleiding tot Particulier digitaal Recherche/Onderzoeker
« Reactie #9 Gepost op: maandag 22 oktober 2012, 21:38 »
Persoonlijk denk ik dat men op den duur wel de vruchten van de opleiding kan plukken, gezien het feit de wereld steeds digitaler wordt en daarmee ook de cyber criminaliteit en de beveiliging van systemen steeds beter moeten worden.
ABM - BHV - AED - BRANDWACHT - BOA