Auteur Topic: AS610/AS630  (gelezen 6519 keer)

snyer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
AS610/AS630
« Gepost op: zaterdag 13 mei 2017, 11:00 »
Hallo,
ik ben in bezit van een AS630 buitensirene gekoppeld aan een Aritech CD575. De buitensirene heb ik nog niet binnenin geëxploiteerd maar in de CD575 vertrekken er verbindingen vanuit de INT, COM, EXT , R1C (ook nog overbrugd naar AUX+) . Iemand die me kan wegwijs maken in deze. De tamperverbindingen ( Zone Z1) is me duidelijk . Ik heb al het naslagwerk maar zoek iets meer educatief. Zo ook een uitleg over negatieve hold off : wat zit hier technisch achter. Ik heb een testopstelling (we zonder een buitensirene) en kan dus heel wat uittesten. Zoek dus een mentor (of opleidingshandleiding) om me te begeleiden in deze Aritech materie. Ik kan al goed om met het LCD bedieningsdeel en bezit een vrij goed electronikakennis.

Alvast bedankt.
Erwin

Tiekus

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 53
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 13 mei 2017, 11:17 »
De as630 krijgt een - via de com, een + via de r1c. Deze zijn continu aanwezig. Word de sirene gestuurd dan gebeurd dit via INT (+) word de flitser gestuurd gebeurd dit via EXT (+). hold of houd in dat er altijd een spanning aanwezig moet zijn. Als je dus de kabel knipt of deze valt weg om wat voor reden dan ook. Word de flitser en sirene gestuurd vanuit zijn eigen accu.

snyer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 31 mei 2017, 13:56 »
Bedankt Tiekus voor het snelle antwoord. Aansluitend op mijn vraag zit ik nog met iets.
Recent is er een onderhoud gedaan op de CS575 en de AS630 : bleek dat noch de beacon noch de sirene werkten. Geen enkele van de hold-off jumpers J4/J5/J6/J7 waren doorgeknipt hetgeen ex-factory is (zoals geleverd door de producent). Dit verbaasde me .
Ik geef even de wring :
CS575/INT <----1----> AS630/pin1 (Beacon) <-> 4k7 <-> AS630/pin4
CS575/EXT <----2----> AS630/pin2 (Siren) <-> 4k7 <-> AS630/pin4
CS575/AUX+ <----3---> AS630/pin3 (+12 V DC)
CS575/COM   <----4---> AS630/pin4 (0V)

CS575/COM <----5----> AS630/pin5 (Tamper)
CS575/Z2  <----6---> AS630<->4k7 <-> AS630/pin6 (Tamper)

Met de vier hold-off jumpers intact reageren de beacon en de sirene enkel op "floating toestand" : ik begrijp hier dat deze toestand kan bereikt worden door het doorknippen van <----1----> voor het activeren van de beacon en het doorknippen van <----2----> voor het activeren van de sirene ... of gewoon de ganse kabel. Of de 4k7 weerstanden deze stelling niet onderuit halen  is me niet duidelijk. De sirene en beacon zijn dan actief gedurende een met jumpers ingestelde periode (3 minuten ex-factory).
De vroegere eigenaar beweert dat de sirene en beacon wel "werkten".  Zie jij enige programmeermogelijkheid op de CS575 die zou maken dat met de jumpers intact en bovenstaande wiring ook daadwerkelijk gestuurd kan worden door de CS575 bij een alarm ?
Wat adres 50 , segment 2 precies inhoudt is me absoluut niet duidelijk , laat staan of die setting een rol kan spelen in de verklaring.

De onderhoudstechnieker heeft jumpers J5 en J7 doorgeknipt en de test was toen ok.

Alvast bedankt.
Erwin

Tiekus

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 53
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 3 juni 2017, 20:36 »
Mmm vaag in principe kan het dan niet gewerkt hebben.

Als je geen van de holdoff jumper knipt. Dan houdt het in dat de as630 een continue spanning op 3(+) en 4(-) moet hebben, en op 1 en 2 een geschakelde/afvallende -  op het moment van inbedrijfstelling sluit je de   3(+) en 4(-) aan een korte toon klinkt. Vervolgen sluit je 1(-) en 2(-) aan. Nu is hij pas in bedrijf. Op het moment dat 1 en of 2 dus de - wegvalt. Dan gaat as630 af zolang de tijd is ingesteld/geknipt. Nu in de oude situatie ging de as630 in principe pas af als het systeem weer gereset werd na een alarm status. Dus hij zal het wel gedaan hebben tijdens het testen onderhoud. Maar in geval van inbraak dus pas als de dief gevlogen is, de klant zijn inbraak reset. En hop de sirene gaat ;-)

Wat er nu gebeurt door j5 en j7 te knippen is dat 1 en 2 andersom werken die moeten nu een - krijgen bij alarm dus dat is goed. 

Adres 50 seg 2 kan je aangeven wat aangeven wanneer uitgang 2 gestuurd word.

Kareltje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 15:51 »
Hallo Tiekus,

Ik zou graag gebruik willen maken van jouw kennis betreffende de AS610/630.
Deze probeer ik aan te sluiten op een bestaand alarmcentrale, type Elro HA29.

De Elro centrale heeft de volgende aansluitingen:
15 = -12V continu
16 = +12V continu
17 = -12V flitser
18 = +12V flitser
19 = -12V sirene
20 = +12V sirene

De AS610/630 heeft de volgende aansluitingen:
1 = flitslicht
2 = sirene
3 = +12V
4 = -12V
5 = tamper
6 = tamper

Mijn vraag:
1) Voor de sirene: Moet ik uitgang 19 of 20 van de alarmcentrale aansluiten op ingang 2 van de AS610/630?
2) Is het tamper contact NC of NO?

Vriendelijk bedankt voor je hulp!

Groeten, Karel

Kareltje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 16:17 »
Volgens de beschrijving van de bijbehorende gevelkast type SA123 zou de +12V sireneuitgang aangesloten moeten worden terwijl ik denk dat bij de AS610/630 de -12V sireneuitgang aangesloten moet worden. Ik weet dus niet wat juist is. De pdf van de SA123 is helaas twe groot om te versturen.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 21:02 »
Kun je dat niet gewoon meten? Met een multimeter.
De ene houd je op de sirene uitgang en de andere meetpen op de plus of de min,dan zie je zo hoe het zit.
Met dezelfde meter kun je ook ohms meten en kun je zo meten dat het tamper contact NC is.

Ik denk overigens dat beide handleidingen juist zijn, alleen de sirene en de centrale zijn niet van hetzelfde merk waardoor de gedachte van aansluiten en bedraden anders kan zijn.
« Laatst bewerkt op: zaterdag 8 juli 2017, 21:05 door Dré »

Kareltje

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 8 juli 2017, 23:23 »
Hallo Dré,

Dank voor je snelle reactie.
Inmiddels heb ik de AS630 aangesloten op de min van de centrale en dat werkt niet. Andersom ga ik niet proberen daar de kans bestaat dat één of beide apparaten defect raken. Ik zal de AS630 retourneren en een geschikte buitensirene zoeken.

Nogmaals bedankt!
Karel

Dito76

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 26 juli 2017, 11:52 »
Hallo,

Zou iemand mij willen helpen met het installeren van een buitensirene AS630 want mijn huidige alarminstallatie is van Verisure en hebben heeft zelf geen buitensirene. Toch zou ik via hun Verisure SmartPlug ( wifi-adaptor ) en een voeding willen laten werken wanneer er een inbraak is.

Met vriendelijke groeten,
Cédric.

snyer

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 13
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 11 mei 2019, 10:21 »
Update:
Ik begin nu wat meer inzicht te hebben in de AS630 gekoppeld aan  de CS575. 
De "floating" waarbij de sirene en de beacon steeds zouden actief worden,  is in deze configuratie moeilijk te verwezenlijken zonder in de sirene te gaan rommelen. Zoals in de handleiding van CSx75 de bedrading staat toegelicht en ook zo is uitgevoerd zitten er 4k7 weerstanden over "Beacon" en "Sirene" naar de 0V en kan dus van buitenuit geen floating worden geforceerd.
Althans dat is mijn standpunt. Heb nu geen zin om de ladder te nemen om de test te doen om ook nog geconfronteerd te worden met sabotagealarmen. Moesten er zijn die dit plausible achten, graag bevestiging. Idem dito als er toch nog twijfels zijn.
Het doorknippen van de INT/BEACON of EXT/SIRENE verbindingen wordt wel waargenomen door de centrale die dan de het nodige kan doen.

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: AS610/AS630
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 15 mei 2019, 15:57 »
Oplossen met een 12v relais, klaar.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.