Auteur Topic: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?  (gelezen 1770 keer)

Snelle Japie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Gepost op: zaterdag 17 februari 2024, 23:55 »
Hallo,

Zie ook dit eerdere topic. Mijn vader heeft een Galaxy Flex 3 met sabotage in zone 1013 en 1014.

Er is geen lijst meer van de oude zones dus we hebben vandaag de centrale en de bediendelen en alle sensoren gesaboteerd om uit te zoeken welk nummer bij welke sensor hoort.

Daarbij hebben we de volgende lijst op kunnen stellen:

0003: centrale
1011: deursensor
1012: gelinkt aan een kamer
1013: onbekend
1014: onbekend
1015: gelinkt aan een kamer
1016: gelinkt aan een kamer
1017: gelinkt aan een kamer
1018: gelinkt aan een kamer

We hebben al onze sensoren kunnen linken aan een nummer. 1013 en 1014, de zones waar de sabotage zich bevindt, blijven over. Ik denk dus dat de fout niet in de sensoren zit, maar ergens anders vandaag komt.

- Zijn er nog dingen waar ik naar kan kijken om de herkomst van de sabotage van zone 1013 en 1014 te vinden?
- Kan het zijn dat de sabotage veroorzaakt wordt door een (slechte) aansluiting in de centrale (zie afbeelding)? Zoja, wat kan ik proberen?
- Indien ik de sabotage hier niet kan terugvinden, heeft het dan zin om de centrale te resetten door middel van een kortsluiting en het systeem helemaal opnieuw in te stellen?

HandokoF

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 129
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Werkvoorbereider beveiliging
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 18 februari 2024, 03:06 »
Beste Japie,

De reden van de sabotage in zones 1013 en 1014 kan goed kloppen. En dat de locatie onbekend is ook want als ik jouw afbeelding bekijk dan zit er niets aangesloten op zones 1013 en 1014.

Is het mogelijk dat jullie een stroomuitval hebben gehad en dat de accu van de centrale leeg is geraakt? Zo ja, dan is de kans groot dat jullie paneel terug is bij fabrieksinstellingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Wim63

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 72
    • Bekijk profiel
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 18 februari 2024, 09:56 »
Dag Japie, wanneer de zone niet wordt gebruikt, dient de zone te worden afgesloten met een weerstand van 1 kilo ohm rechtstreeks op de hoofdprint. De sabotagemelding zou dan over moeten zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk


Wim63

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 72
    • Bekijk profiel
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 18 februari 2024, 12:01 »


Beste Japie,

Is het mogelijk dat jullie een stroomuitval hebben gehad en dat de accu van de centrale leeg is geraakt? Zo ja, dan is de kans groot dat jullie paneel terug is bij fabrieksinstellingen.

Dan is de gebruikerscode 1234 en de installateurscode 112233 geworden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk


HandokoF

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 129
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Werkvoorbereider beveiliging
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #4 Gepost op: zondag 18 februari 2024, 13:17 »

Dan is de gebruikerscode 1234 en de installateurscode 112233 geworden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk
Ik heb zojuist even zijn eerdere topic gelezen. En daaruit lees ik dat hij inderdaad terugvind naar de standaard codes.

De kans dat zijn paneel terug is bij fabrieksinstellingen is dan ook zeer aannemelijk en het paneel dient volledig opnieuw inbedrijf te worden gesteld, of vervangen voor een nieuw en beter systeem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Snelle Japie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #5 Gepost op: zondag 18 februari 2024, 22:00 »
Hartelijk dank voor jullie reacties. Deze zijn erg nuttig.

Snelle Japie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 18 februari 2024, 22:04 »
Is het mogelijk dat jullie een stroomuitval hebben gehad en dat de accu van de centrale leeg is geraakt? Zo ja, dan is de kans groot dat jullie paneel terug is bij fabrieksinstellingen.

Dat zou zeker kunnen. Het systeem is slecht onderhouden en de accu is vermoedelijk leeg.

Snelle Japie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #7 Gepost op: zondag 18 februari 2024, 22:05 »
Dan is de gebruikerscode 1234 en de installateurscode 112233 geworden.

Ik weet niet zeker of gebruikerscode 1234 werkt; de oude codes die voorheen ingesteld zijn werken nog steeds. 112233 werkt ook, maar het kan zijn dat deze nooit aangepast is door de installateur.

Snelle Japie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #8 Gepost op: zondag 18 februari 2024, 22:10 »
Dag Japie, wanneer de zone niet wordt gebruikt, dient de zone te worden afgesloten met een weerstand van 1 kilo ohm rechtstreeks op de hoofdprint. De sabotagemelding zou dan over moeten zijn.

Oké, ik heb even gekeken in de installateurshandleiding en daar kom ik deze afbeelding tegen. Zou dat in mijn geval betekenen dat ik de 1 kOhm-weerstand dan moet plaatsen tussen de rood gemarkeerde aansluitingen of de blauw gemarkeerde aansluitingen (zie afbeelding)? Beide zijn namelijk als RIO 3 / 4 aangegeven.

Wim63

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 72
    • Bekijk profiel
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 18 februari 2024, 22:20 »
De rood gemarkeerde schroeven zijn de zone- ingangen 1013 en 1014. Hier moeten de 2 weerstanden worden geplaatst.
De blauw gemarkeerde schroeven zijn de uitgangen 1013 en 1014.

Verstuurd vanaf mijn SM-A528B met Tapatalk


Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 310
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 19 februari 2024, 17:37 »


Hallo,

Zie ook dit eerdere topic. Mijn vader heeft een Galaxy Flex 3...

Dan heb je van een andere centrale een foto gemaakt want dat is absoluut geen Flex-3 wat er op die foto staat...

Straks ga je ook nog vragen hoe je de app moet instellen want dat kan toch met een Flex3?

Alle gekheid op een stokje, zet een weerstand van 1k over de rode aansluiting en de common en de sabotage is weg. Of zet de zone op "ongebruikt", dan heb je er ook geen last meer van...




Snelle Japie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #11 Gepost op: maandag 19 februari 2024, 23:08 »
Duidelijk. Ik ging er van uit dan het een Flex 3 was gezien het bediendeel er ongeveer het zelfde uit ziet. Maar inderdaad, de centrale van een Flex 3 ziet er heel anders uit.

HandokoF

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 129
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Werkvoorbereider beveiliging
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 20 februari 2024, 00:11 »
Duidelijk. Ik ging er van uit dan het een Flex 3 was gezien het bediendeel er ongeveer het zelfde uit ziet. Maar inderdaad, de centrale van een Flex 3 ziet er heel anders uit.
Bij de Honeywell Galaxy zien de bediendelen er volgens mij al jaren er hetzelfde uit. Bij heel veel verschillende versies van het paneel.

Ik ben alleen niet zo heel bekend met de galaxy maar tot nu toe ken ik maar 3 met verschillende uiterlijken. Structuur kwa programmeren en menu’s is ook al heel erg lang hetzelfde bij de galaxy. Dat is het grote voordeel van de galaxy. Als je hem eenmaal kent dan maakt het niet uit welke versie je voor je hebt. Kwa bediening en programmeren zijn ze nagenoeg hetzelfde.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Snelle Japie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Sabotage in een onbekende zone, wat kan ik doen om de oorzaak te vinden?
« Reactie #13 Gepost op: zondag 3 maart 2024, 22:54 »
Iedereen hartelijk dank voor het meedenken. We hebben vandaag de accu vervangen en twee weerstanden geplaatst en hiermee het probleem opgelost! Het alarmsysteem doet het weer!