Auteur Topic: Voor en nadelen van het werk van/met honden.  (gelezen 56538 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #45 Gepost op: donderdag 28 juni 2012, 23:52 »
Toch leuk te zien hoezeer hondengeleiders op de hoogte zijn van hun vakgebied......

Ik denk dat je dat wel wat breder kan trekken. De gemiddelde beveiliger is niet echt op de hoogte van zijn/haar vakgebied

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 29 juni 2012, 00:07 »
Ik zal je daar geen ongelijk in geven, alleen in deze vind ik het dermate belangrijk omdat hondengeleiders weldegelijk met een hond lopen, welke ingezet kan worden als wapen. En het zal je maar gebeuren dat je zo'n schuimpie treft die zn hond inzet omdat jij op een evenement over een hek wil klimmen (ik heb het zien gebeuren). Daarom is het zo rete belangrijk dat hondengeleiders know how hebben van wat ze wel en niet mogen en wat ze kunnen aanrichten als ze hun hond inzetten. En wat eventueel de gevolgen kunnen zijn bij een inzet.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #47 Gepost op: vrijdag 29 juni 2012, 00:34 »
En het zal je maar gebeuren dat je zo'n schuimpie treft die zn hond inzet omdat jij op een evenement over een hek wil klimmen (ik heb het zien gebeuren). Daarom is het zo rete belangrijk dat hondengeleiders know how hebben van wat ze wel en niet mogen en wat ze kunnen aanrichten als ze hun hond inzetten. En wat eventueel de gevolgen kunnen zijn bij een inzet.

Ik vraag mij af waarom bij dat soort evenementen die hondengeleiders uberhaupt aanwezig zijn? Volgens mij voegt die hond daar helemaal niets toe, je kunt de hond daar eigenlijk alleen verkeerd inzetten!

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #48 Gepost op: vrijdag 29 juni 2012, 17:31 »
Wij staan er ook niet om de hond in te zetten. Maar hondengeleiders zijn over het algemeen aanwezig tegen hekkenklimmers, de buitenomgeving van het evenemententerrein te beveiligen en de op en afbouw van een evenement te bewaken (dit met goed resultaat). Verder wordt er nog weleens een hond achter de hand gehouden om eventueel collega's te ontzetten. Maar op het evenemententerrein zelf zie je zelden tot nooit een hondengeleider, want voor crowdcontrol en rond surveilleren zijn we zeker niet bedoeld!!!

Sterker nog zelfs al wordt een hondengeleider naar een ruzie of opstootje geroepen zal hij eenmaal t.p. altijd de situatie moeten inschatten of het wijs is om direct met de hond in de hand ten tonele te verschijnen, of dat hij slechts op een kleine afstand de boel waarneemt en pas ingrijpt als het echt niet anders meer kan. Honden wekken namelijk eerder agressie op dan dat ze situatie sussen (vooral als er drank en drugs in het spel is). Zeker als het van die heerlijke levensgevaarlijke opgefokte blafmonsters zijn is de kans op een vechtpartij/ rel vele malen groter.


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #49 Gepost op: vrijdag 29 juni 2012, 20:48 »
Wij staan er ook niet om de hond in te zetten.

Want dat mag ook niet

Maar hondengeleiders zijn over het algemeen aanwezig tegen hekkenklimmers, de buitenomgeving van het evenemententerrein te beveiligen en de op en afbouw van een evenement te bewaken (dit met goed resultaat).

Ik weet waar hondengeleiders vaak ingezet worden. Maar je wat is de meerwaarde daar van een hond, want je mag hem immers niet inzetten. Het doel is kennelijk om door de aanwezigheid van de hond een bepaalde angst in te boezemen, maar of dat wenselijk is. Verder zeg jij dat het resultaat goed is. Maar komt dat door de aanwezigheid van de hond, en zo ja, onderbouw dat eens?

Verder wordt er nog weleens een hond achter de hand gehouden om eventueel collega's te ontzetten.

Als je het hebt over collega's onzetten, dan kom je vanzelf op het onderwerp noodweer. Maar als je een hond achter de hand houd om collega's te onzetten, dan kan je je afvragen of het uberhaupt verstandig is dat de collega's daar zijn. Als het achter de hand houden van een hond beveiligers gerust moet stellen dan lijkt mij dat geen gezonde en veilige werkomgeving. En ik vraag me af wanneer de hond daadwerkelijk ingzet gaat worden om collega's te ontzetten, en dus als een geweldsmiddel ingezet wordt, je nog wel een beroep op noodweer kan doen?


Maar op het evenemententerrein zelf zie je zelden tot nooit een hondengeleider, want voor crowdcontrol en rond surveilleren zijn we zeker niet bedoeld!!!

Inderdaad

Sterker nog zelfs al wordt een hondengeleider naar een ruzie of opstootje geroepen zal hij eenmaal t.p. altijd de situatie moeten inschatten of het wijs is om direct met de hond in de hand ten tonele te verschijnen, of dat hij slechts op een kleine afstand de boel waarneemt en pas ingrijpt als het echt niet anders meer kan.

Ik ben dus erg benieuwd waar dit ingrijpen dan uit zal bestaan?

Honden wekken namelijk eerder agressie op dan dat ze situatie sussen (vooral als er drank en drugs in het spel is). Zeker als het van die heerlijke levensgevaarlijke opgefokte blafmonsters zijn is de kans op een vechtpartij/ rel vele malen groter.

Vandaar dus mijn vraag, wat de meerwaarde van bewakingshonden is bij dit soort evenementen is?

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #50 Gepost op: vrijdag 29 juni 2012, 21:54 »
Ik vraag me af Planner of je nou echt zo naief bent (denk zelf eerder dat je graag discussies uitlokt).

De meerwaarde is dus dat de reguliere beveiliging geen omkijken heeft naar hekkenklimmers of de beveiliging buiten rondom het evenemententerrein. Hier werkt een hond dankzij de preventieve werking vele malen beter dan 2 loslopende beveiligers. Mede omdat op dergelijke posities meestal geen sprake is van grote groepen mensen die elkaar opfokken (kuddegedrag) dus zijn door een man en hond prima te handelen.

En de simpelste reden is ook nogeens dat een man met hond goedkoper is dan als je koppels beveiligers langs de hekken moet laten struinen, welke zintuigelijk gezien het bij lange na niet halen bij een hond als het op kijken in het donker, reuk en horen aan komt.

Voor wat betreft het ontzetten van collega's is het verhaal simpel, bij noodweer hoeft er zoals je zelf ongetwijfeld weet geen direct gevaar voor de geleider zelf te zijn maar geldt noodweer ook bij de bescherming van andere.

(Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens ANDERS lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding).

Dus als er sprake is van een koppel beveiligers welke in het nauw worden gedreven en geen kant meer op kunnen wordt het verhaal vrij simpel.... En jou punt of die collega's daar wel of niet hadden moeten staan slaat kant nog wal, want op zo 'n moment is die vraagstelling totaal niet aan de orde.

En persoonlijk denk ik dat het goed is om backup teams achter de hand te houden voor als de vlam in de pan mocht slaan. Op een groot evenement moet je gewoon altijd uit gaan van het ergste. Ik kan me een feestje herinneren bij Hoek van Holland waar men het ook niet zo nou nam met beveiliging (het ging immers al jaren goed). Maar we weten allemaal hoe dat is afgelopen....

Dus nogmaals ja hondengeleiders op een groot evenement is geen overbodige luxe en dat hebben ze meerdere malen bewezen.

 


Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #51 Gepost op: vrijdag 29 juni 2012, 23:46 »
Ik zie zeker het nut wel in van hondengeleiders met hun hond op evenementen.
Dat het agressie oproept bij sommige dat zal best maar die zelfde agressie hebben ze ook tegen de beveiligers, dat soort is vaak op rottigheid uit ongeacht wie of wat er staat.
Wel denk ik dat een agressor zich twee keer bedenkt als er een hond staat te grommen en blaffen ipv een  beveiliger die de boel staat te sussen.
Het één is niet beter dan het ander, sterker nog het sussen heeft wellicht de voorkeur, maar iets achter de hand te hebben met wat meer 'bite' is een geruststellende gedachte.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #52 Gepost op: zaterdag 30 juni 2012, 00:41 »
Ik vraag me af Planner of je nou echt zo naief bent (denk zelf eerder dat je graag discussies uitlokt).

Ik ben niet naief, en ik ga zeker een goede discussie niet uit de weg.

De meerwaarde is dus dat de reguliere beveiliging geen omkijken heeft naar hekkenklimmers of de beveiliging buiten rondom het evenemententerrein. Hier werkt een hond dankzij de preventieve werking vele malen beter dan 2 loslopende beveiligers. Mede omdat op dergelijke posities meestal geen sprake is van grote groepen mensen die elkaar opfokken (kuddegedrag) dus zijn door een man en hond prima te handelen.

Waarbij de hond dus ingezet wordt als een soort afschrikking. Je "drëigt" min of meer dat je de hond in gaat zetten, maar ja, dat mag dus niet. Het lijkt mij meer een soort nepwapen. Dat ziet er misschien heel indrukwekkend en echt uit, maar hij doet het niet. Het enige verschil is dat de hond het wel doet....

En de simpelste reden is ook nogeens dat een man met hond goedkoper is dan als je koppels beveiligers langs de hekken moet laten struinen, welke zintuigelijk gezien het bij lange na niet halen bij een hond als het op kijken in het donker, reuk en horen aan komt.

Dat is een goed punt

Voor wat betreft het ontzetten van collega's is het verhaal simpel, bij noodweer hoeft er zoals je zelf ongetwijfeld weet geen direct gevaar voor de geleider zelf te zijn maar geldt noodweer ook bij de bescherming van andere.

(Niet strafbaar is hij, die een feit begaat, geboden door de noodzakelijke verdediging van eigen of eens ANDERS lijf, eerbaarheid of goed, tegen ogenblikkelijke, wederrechtelijke aanranding).

Dus als er sprake is van een koppel beveiligers welke in het nauw worden gedreven en geen kant meer op kunnen wordt het verhaal vrij simpel.... En jou punt of die collega's daar wel of niet hadden moeten staan slaat kant nog wal, want op zo 'n moment is die vraagstelling totaal niet aan de orde.

Zo "simpel" als jij het doet voorkomen is het zeker niet. Een beroep op noodweer wordt namelijk slechts zelden gehonoreerd

En persoonlijk denk ik dat het goed is om backup teams achter de hand te houden voor als de vlam in de pan mocht slaan. Op een groot evenement moet je gewoon altijd uit gaan van het ergste.

Natuurlijk zijn backup teams geen overbodige luxe, maar we hebben het hier over een hondengeleider als backup team (of onderdeel daarvan). En zoals jij het schrijft komt het op mij over dat het doel daarvan is om de hond als geweldsmiddel achter de hand te hebben, en dat is nu juist niet de bedoeling.

Ik kan me een feestje herinneren bij Hoek van Holland waar men het ook niet zo nou nam met beveiliging (het ging immers al jaren goed). Maar we weten allemaal hoe dat is afgelopen....

Ik denk dat we lang niet "allemaal" weten hoe dat is afgelopen. Verder ga ik hier maar nier op in....

Dus nogmaals ja hondengeleiders op een groot evenement is geen overbodige luxe en dat hebben ze meerdere malen bewezen.

Wellicht wel, maar dan is dat meestal doordat er met de hond als een soort geweldsmiddel gedreigd wordt, en we hadden nu juist dus vastgesteld dat een hond door beveiligers niet als geweldsmiddel ingezet mag worden, en dreigen om een hond als geweldsmiddel in te zetten is ook niet toegestaan, maar dat is wat er volgens mij vaak wel gebeurd. Jij gaf zelf aan dat veel hondengeleiders niet zo goed op de hoogte zijn van hun vakgebied! Een typisch geval van "blaffende honden bijten niet", over beter gezegd, "blaffende honden mogen niet door het baasje tot bijten aangezet worden"

Speurneus

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 18
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #53 Gepost op: maandag 9 juli 2012, 05:10 »
@Planner:  Ga jij met jou collega's buiten of binnen langs het hek lopen zodat je eventueel inklimmers kan tegenhouden? of bezoekers van de hekken weghouden zodat er geen ongeoorloofde art naar binnen kunnen ?

Een goede HG-er gebruikt de hond alleen voor de oren, ogen en neus. Let wel dat een HG-er zonder hond geen backup heeft van collega's.Ik persoonlijk heb ik alle jaren 1 maal de hond moeten gebruiken om een groep van 20 op afstand te houden, verder gebruik ik de honden alleen voor hun kijk, luister een hoorvermogen. Maar wanneer het buiten het hekwerk donker is en je niets kan zien dan is een hond naast je geen verkeerd besluit. Ik laat ze liever zolang mogelijk in de auto en gebruik ze pas wanneer dit echt noodzakelijk is. Daar is niets mis mee.
Een goede diensthond gaat door het vuur voor zijn collega, dat moet ik bij de 2 benige collega's nog maar afwachten.

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #54 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 03:36 »
Ik ben niet naief, en ik ga zeker een goede discussie niet uit de weg.

Ik ken het probleem :D

Waarbij de hond dus ingezet wordt als een soort afschrikking. Je "drëigt" min of meer dat je de hond in gaat zetten, maar ja, dat mag dus niet. Het lijkt mij meer een soort nepwapen. Dat ziet er misschien heel indrukwekkend en echt uit, maar hij doet het niet. Het enige verschil is dat de hond het wel doet....

Wat is het verschil in deze van dreigen of preventief aanwezig zijn? Als je zo n brede kleerkast aan de deur zet dreig je toch ook niet gelijk met geweld of wel? Alleen denkt men wel 2x na voor ze de held gaan uithangen (dus preventief) en dat is met een hond idem dito. Als de geleider in kwestie zijn werk naar behoren doet en zich niet aanstootgevend opstelt is er helemaal niks aan de hand. Dat jij en het publiek bij het zien van een hond interpreteren dat er gelijk gebeten gaat worden kunnen wij niks aan doen (overigens is dit voor de goede voortgang van het evenement wel een positieve bijkomstigheid).

Dat is een goed punt

Gelukkig!!

Zo "simpel" als jij het doet voorkomen is het zeker niet. Een beroep op noodweer wordt namelijk slechts zelden gehonoreerd

In de door mij gestelde situatie is er geen rechter die mij zou veroordelen. Overigens valt het aantal bijtincidenten tijdens evenementen ontzettend mee omdat bij het zien/ horen van een hond men meestal al stopt.

Natuurlijk zijn backup teams geen overbodige luxe, maar we hebben het hier over een hondengeleider als backup team (of onderdeel daarvan). En zoals jij het schrijft komt het op mij over dat het doel daarvan is om de hond als geweldsmiddel achter de hand te hebben, en dat is nu juist niet de bedoeling.

In de vroegere periode was dit normaal en inderdaad als er een hond aan te pas kwam werd er gebeten ook. Ik kan me herinneren dat er hondengeleiders werden ingezet bij het leegvegen van de harde kern vakken bij FC Groningen. 4 honden op de tribune hadden daarbij meer effect als 10 ME'ers.

Ik denk dat we lang niet "allemaal" weten hoe dat is afgelopen. Verder ga ik hier maar nier op in....

Einde hierover.

Wellicht wel, maar dan is dat meestal doordat er met de hond als een soort geweldsmiddel gedreigd wordt, en we hadden nu juist dus vastgesteld dat een hond door beveiligers niet als geweldsmiddel ingezet mag worden, en dreigen om een hond als geweldsmiddel in te zetten is ook niet toegestaan, maar dat is wat er volgens mij vaak wel gebeurd. Jij gaf zelf aan dat veel hondengeleiders niet zo goed op de hoogte zijn van hun vakgebied! Een typisch geval van "blaffende honden bijten niet", over beter gezegd, "blaffende honden mogen niet door het baasje tot bijten aangezet worden"

Dit heb ik inmiddels voor mijn idee wel beantwoord.
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012, 03:39 door K9Jazz »

serine3

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Voor en nadelen van het werk van/met honden.
« Reactie #55 Gepost op: donderdag 4 april 2013, 10:57 »
honden schrikken toch ook al af waardoor mensen al eerder oppassen voor ze wat doen dan hoeft de hond niet eens te bijten of heb ik het nu fout?..

ik wil ook graag honden geleider worden doe nu eerst opleiding beveiliging..