Auteur Topic: Ouderschapverlof en roostervrij  (gelezen 4655 keer)

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Ouderschapverlof en roostervrij
« Gepost op: zaterdag 9 juli 2011, 07:16 »
 Hallo medeprikkers,



Ik heb sinds 2 maart een dochter, i.v.m verzorging heb ik ouderschapsverlof (OSV) aangevraagd en gekregen.

De OSV is 6 weken geleden ingegaan en wordt elke vrijdag toegekend.

Ik heb een fulltime 160 uurs contract, daar gaan er 32 uur OSV vanaf dus er blijven 128 uur over inclusief  de ATV.

Ik heb nu een rooster gekregen periode 8 waarin ik 144 uur staat ingeroosterd.

Dus 18 opkomsten en 6 dagen roostervrij.

ATV kan altijd worden ingevuld, dat weet ik, deze worden automatisch opgebouwd.

Ik vraag me af of dit mag zonder overleg? Overwerk inroosteren wordt gebruikelijker wijze wel overlegt!

Welke toeslagen zij hier van toepassing, wand het betref volgens mij geen overwerk. Maar is er wel roostervrijtoeslag van toepassing? Omdat het niet gaat over van te voren ingevulde roostervrije dagen, maar gewoon niet ingepland.

Ik werk trouwens volgens een invulrooster.



Alvast bedankt voor de reactie

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Ouderschapverlof en roostervrij
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 9 juli 2011, 12:40 »
 Tja, dit is nu typisch zo\'n voorbeeld waarin de VPB CAO uitblinkt van onduidelijkheid. Alleen in bijlage 8 komt de term \"ouderschapsverlof\" voor, waarin alleen het wettelijk recht op ouderschapsverlof genoemd wordt, waarbij alleen als extra de pensioenopbouw doorloopt (dit hoeft wettelijk niet).



Probleem is alleen dat in de definitie van \"arbeidsuren\" het niet wordt genoemd, en het begrip arbeidsuren is belangrijk in de berekening voor vele zaken, met name voor de berekening van overuren.



Wat echter wel duidelijk in de CAO staat, is dat elke werknemer recht heeft op 8 roostervrije dagen per periode. In jouw geval komen daar dus ook nog 4 ouderschapsdagen per periode bij, het één compenseert niet het andere. Dat er dus maar 6 roostervrije dagen ingepland zijn dat klopt dus niet.



War betreft het inplannen van \"overwerk\" (beter gezegd meer uren dan je contracturen) dat mag inderdaad. Niet door het inplannen van extra werkdagen, maar wel door het inplannen van langere dagen (artikel 22 lid 2), en dat hoeft verder niet overlegd te worden. Aangezien daar ook weer het begrip arbeidsuren wordt gebruikt, is het maar de vraag in hoeverre je echt van overuren kan spreken. Maar aan de andere kant, om bij een full timer te spreken over \"meeruren\" dat is ook weer vreemd. Dit is eigenlijk iets wat je bij de vakbonden, het controleorgaan of beter de Sociale Commisie voor zou moeten leggen. Zij zijn verantwoordelijk voor de inhoud en naleveing van de CAO.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: Ouderschapverlof en roostervrij
« Reactie #2 Gepost op: zondag 10 juli 2011, 15:08 »
 Dus dat betekend dat er maar 6 roostervrije dagen staan ingepland er over 2  roostervrij toeslag van toepassing is?

Op zich heb ik geen probleem met extra werken maar dat dit zonder overleg gebeurd vindt ik niet netjes, zeker omdat ik op de dagen dat ik geen OSV heb me dochter moet wegbrengen naar gastouder. Dus de dagen dat ik roostervrij, ATV of OSV ben hoeft dat niet!

In dit geval moet kost het me gewoon geld aan opvang.