Auteur Topic: Contract aanpassing tot loonperiode 10 2013  (gelezen 3649 keer)

momo2005

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Contract aanpassing tot loonperiode 10 2013
« Gepost op: maandag 20 mei 2013, 19:01 »
Beste Collega's

Ik heb nagevraagd en tot loonperiode 10 2013 heb je als parttimer recht op meer uren in je contract als je 13 weken achter elkaar meer dan je contracturen werkt.
Ik heb daar echter wel nog een paar vragen over voordat ik het ga indienen bij mijn werkgever.
Ik hoop dat jullie me daarbij kunnen helpen.

Zie hieronder artikel 13.4 van onze CAO

13.4. Indien een parttimer in een aaneengesloten periode van 13 weken, in een regelmatig arbeidspatroon, structureel een arbeidstijd heeft gekend van meer dan de arbeidsduur, zal de arbeidsovereenkomst op verzoek van de werknemer vanaf de volgende loonperiode worden omgezet in de gemiddelde arbeidstijd van de afgelopen periode van 13 weken. Bij de telling worden de loonperioden 7, 8, 9 en 13 uitgesloten. Wel vindt doortelling plaats, d.w.z. na loonperiode 6 volgt periode 10 en na periode 12 volgt periode 1. Indien de vaste structurele arbeidstijd niet op hele uren uitkomt, wordt tot een half uur naar beneden afgerond, en een half uur en meer naar boven. Verwezen wordt naar artikel 7:610b BW. Het verzoek van de werknemer dient per aangetekend schrijven te worden ingediend bij de werkgever. De werkgever moet binnen 5 werkdagen zijn besluit schriftelijk kenbaar maken. Indien de werkgever niet binnen de 5 werkdagen op het verzoek heeft beslist, wordt de arbeidsduur aangepast overeenkomstig het verzoek van de werknemer.

Maar nu komt de vraag als je bij artikel 1 kijkt staat daar vermeld arbeidstijd: de tijdvakken van een dienst of een gebroken dienst.
Dus mijn vraag is ik heb in die 13 weken achtereen ook 2 keer een adv dag gehad telt deze ook erbij? Omdat dit arbeidsuren zijn en in artikel 13,4 arbeids tijd staat!
Ook heb ik op 1 april geen arbeid verricht en was dit een feestdag mag ik deze uren er ook bij tellen? Want deze uren zijn gewoon uitbetaald. 

Graag hoor ik spoedig of iemand mij hierbij kan helpen.

Gr
Momo

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Contract aanpassing tot loonperiode 10 2013
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 21 mei 2013, 23:40 »
Als ik het artikel lees dan kom ik tot de conclusie dat het gaat om het arbeidsuren. Dat de ADV uren meetellen daar lijkt mij geen discussie over mogelijk, aangezien je ook als parttimer recht hebt op ADV dagen, en deze dienen gewoon ingepland te worden, en dus zou het wel erg raar zijn als deze niet zouden meetellen. En ook (alle) andere arbeidsuren moeten volgens mijn interpretatie gewoon meegeteld worden.

Maar goed, ik ben geen jurist. Ik zou in ieder geval conform het door jouw genoemde artikel schriftelijk de aanpassing van de arbeidsduur aanvragen, waarbij je alle arbeidsuren meeteld. In afwachting van de reactie zou je eens bij de CAO telefoon van de Unie na kunnen vragen hoe zij daar in staan:

http://www.uniesecurity.nl/contact

Maar wellicht gaat jouw werkgever wel gewoon mee in jouw verzoek....